Tänään tuli soitto neuvolasta että verikokeiden tulokset ovat tulleet ja ne ovat siinä riskirajoilla että lapsi olisi kehitysvammainen. Nyt annettiin aika lapsivesi punktioon kolmen viikon päähän ja arvatkaa jännittääkö???!!! Mitä siellä tehdään ja onko se nyt kuinka varmaa onko lapseni vammainen???? Kamalaa!!!
Lapsivesipunktio
10
1034
Vastaukset
Eli riskiluku on ilmeisesti suurempi kuin 1:250. Sanoivatko että paljonko??? Kannattaa jo tässä vaiheessa selvittää mitä tekisi jos lapsella olisi vaikka downin syndrooma. Lapsivesipunktiossa on prosentin keskenmenoriski ja riski synnyttää sairas lapsi voi olla pienempi kuin riski saada keskenmeno lapsivesipunktion seurauksena eli että terve lapsi menisi kesken.
Oletko minkä ikäinen?- hihpijiiuy7
Olen 25-vuotias ja ei tuo nainen kertonut mitään lukua. sanoi vaan että on juuri siinä riskirajoilla. Suvussamme ei ole edes yhtään kehitysvammaista...
hihpijiiuy7 kirjoitti:
Olen 25-vuotias ja ei tuo nainen kertonut mitään lukua. sanoi vaan että on juuri siinä riskirajoilla. Suvussamme ei ole edes yhtään kehitysvammaista...
Downin syndrooma ei ole perinnöllinen, se on vain kurja sattuma, kromosomihäiriö joka yleistyy ihmisen solujen vanhentuessa eli vanhemmilla äideillä se on paljon yleisempi. Vauvanne on mitä suurimmalla todennäköisyydellä kuitenkin terve jos riskiluku oli vain rajoilla. Kannattaa kysyä se riskiluku ennenkuin menee punktioon koska se punktio voi tosiaan olla isompi riski kuin vammaisuus. Ja jos on päättänyt ettei tekisi aborttia vammaisen lapsen ollessa kyseessä, ei sitä punktiota kannata sitten välttämättä tehdä ollenkaan (sekin kun on tosiaan riski). Mutta jos olette kerran seulontoihin lähteneet, kai teillä on mielipide mitä tehdä jos lapsi olisi vammainen? Mä en mennyt tän raskauden kohdalla seulontaan, sillä olisin synnyttänyt lapsen joka tapauksessa, oli vammainen tai ei. Musta ei ole abortoimaan ja synnyttämään kuolleena lasta joka on jo potkinut mahassa... vammaisuudesta kun saa tietää varmaksi, niin vauva on jo aika iso.
******** kirjoitti:
Downin syndrooma ei ole perinnöllinen, se on vain kurja sattuma, kromosomihäiriö joka yleistyy ihmisen solujen vanhentuessa eli vanhemmilla äideillä se on paljon yleisempi. Vauvanne on mitä suurimmalla todennäköisyydellä kuitenkin terve jos riskiluku oli vain rajoilla. Kannattaa kysyä se riskiluku ennenkuin menee punktioon koska se punktio voi tosiaan olla isompi riski kuin vammaisuus. Ja jos on päättänyt ettei tekisi aborttia vammaisen lapsen ollessa kyseessä, ei sitä punktiota kannata sitten välttämättä tehdä ollenkaan (sekin kun on tosiaan riski). Mutta jos olette kerran seulontoihin lähteneet, kai teillä on mielipide mitä tehdä jos lapsi olisi vammainen? Mä en mennyt tän raskauden kohdalla seulontaan, sillä olisin synnyttänyt lapsen joka tapauksessa, oli vammainen tai ei. Musta ei ole abortoimaan ja synnyttämään kuolleena lasta joka on jo potkinut mahassa... vammaisuudesta kun saa tietää varmaksi, niin vauva on jo aika iso.
Neuvolasta saatavissa lapuissa lukee ainakin että jos riski on suurempi kuin yksi kahdestasadasta viidestäkymmenestä, soitetaan kotiin ja tarjotaan mahdollisuus lapsivesipunktioon. Yhdellä tutulla oli riskirajalla eikä mennyt punktioon ja terve poika tuli...
- ihan terveitä
****** kirjoitti:
Neuvolasta saatavissa lapuissa lukee ainakin että jos riski on suurempi kuin yksi kahdestasadasta viidestäkymmenestä, soitetaan kotiin ja tarjotaan mahdollisuus lapsivesipunktioon. Yhdellä tutulla oli riskirajalla eikä mennyt punktioon ja terve poika tuli...
Niin, sitten on mosaiikkidownit, jotka voivat näyttää positiivista testeissä, mutta synnyttyään olla lähestulkoon "normaaleja" tai ihan normaaleja. Mosaiikkidownilla on vain osa soluista down-soluja, osa ei.
- .,-,.,,
Hei
itselläni ei ole kyseistä ongelmaa ollut mutta tiedän parin jolla riski oli ja kävivät kaikki mahdolliset kokeet ja testit ja olivat tosi stressaantuneita tämän takia kun testeissä kesti aina oman aikansa ja muutenkin. Tulos oli testien mukaan se että vauva on varmasti vammainen mutta syntyessään ihan terve oli ja on terveenä pysynytkin ettei ole myöhemminkään mitään ilmennyt. että sanoisin vaan etttä selvitä ne riskiluvut ja mieti tarkaan mitä haluut koska testit voivat olla väärässä kuitenkin.- ygtioö
Se neuvolatäti sanoi minulle että lapsivesinäytteestä näkee sata varmasti onko se vammainen vai ei....???!!! Kertokaa muutkin kokemuksia jos on samoin käynyt.
- vammoja voida
ygtioö kirjoitti:
Se neuvolatäti sanoi minulle että lapsivesinäytteestä näkee sata varmasti onko se vammainen vai ei....???!!! Kertokaa muutkin kokemuksia jos on samoin käynyt.
mitenkään seuloa raskausaikana, ei millään kokeilla.
Eli ei näy 100%:lla onko lapsi terve vai vammainen=)
- Aloittaja
Oli pakko soittaa neuvolaan ja kysyä niitä lukuja kun hän ei eilen niitä minulle puhelimessa sanonut... Niskaturvotusta oli normaalit 1,8 ja se riskiluku oli 1:210.
- .....................
Lapsivesipunktiosta näkyy sikiön kromosomikartasto eli siinä näkyy mahdolliset kromosomipoikikeamat, siis lähes kaikki kehitysvammat. Oma lukunsa on geneettiset poikkeamat jotka eivät näy lapsivesipunktiossa. Mulla oli niskapoimuturvotus siinä rajoilla ja seerumiseula 1:1125 eli riski oli sen mukaan todella pieni. Sain terveen lapsen, jolla on kylläkin kromosomipoikkeama joka on myös minulla ja isälläni. Kyseessä on poikkeama joka ei aiheuta mitään eli siirtyneessä kromosomin osassa on siirtymä toisesta kromosomissa, siirtyneessä osassa ei ole toimintaa eli se ei vaikuta mihinkään. Minut, lapseni ja isäni on tutkittu niin hyvin kuin vain nyky genetiikan tutkimuslaitos voi tutkia. Jos minulle olisi raskauden aikana tehty lapsivesipunktio ja tämä poikkeama olisi siinä havaittu niin kukaan ei olisi osannut sanoa mitä se tarkoittaa. Olisin todennäköisesti tehnyt abortin eli abortoinut täysin terveen lapsen. Nyt tämä kromosomipoikkeama löydettiin aivan muussa yhteydessä ja ensin minulta, sitten isältäni ja lopulta lapseltani. Tiedän myös toisen samanlaisen tapauksen kuin omani eli seulonnassa riski oli suurentunut ja äiti meni lapsivesipunktioon jossa todettiin kromosomipoikkeama. Äiti kuitenkin päätti pitää lapsen, lapsi on siis täysin terve. Lapsen isällä on sama kromosomipoikkeama jonka lapsi on siis perinyt, isä ei edes tiennyt poikkeamastaan. Kaikki kromosomipoikkeamat eivät vaikuta mitenkään kantajan terveyteen. Sinuntäytyy nyt tehdä oma ratkaisu, sellainen jonka kanssa sinä olet valmis elämään. Voimia päätöksen tekoon! =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h603649- 443605
Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062831Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv512559Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.541973Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska151629Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p211539- 321493
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1061317- 1801251