Pitäisi vetää autotallista kuistille johto pihavaloa varten, mutta mitenkäs se sääntö menikään noista johtojen paksuuksista?
Hankin ja asennan itse vain tarvikkeet ja kutsun sähkärin kytkemään.
MMJ
20
10209
Vastaukset
- etukäteen...
Eikö se sähkäri kertonut mitä tarvikkeita sinun pitää hankkia, vai eikö hommaa ole vielä edes sovittu että hankit itse tarvikkeet?
Mikäli ei ole sovittu, niin ei ne monesti suostu asentamaan asiakkaan omia ja mahdollisesti vääriä roippeita, vaan haluaa tuoda ne kamat itse mukanaan, niin saavat niistä laskutettua katteet asiakkaalta, ja tarvikeet ovat varmasti oikeat kyseiseen hommaan.- on jo valmiiksi
mutta hän ei tee ammatikseen (on kuitenkin vielä luvat) eikä muista enää ihan tarkasti onko sillä kaapelin koolla merkitystä. Olen vain itse joskus kuullut, ettei kaapelin kokoa saisi vaihtaa välillä, onko näin?
- ikinä ollutkaan
on jo valmiiksi kirjoitti:
mutta hän ei tee ammatikseen (on kuitenkin vielä luvat) eikä muista enää ihan tarkasti onko sillä kaapelin koolla merkitystä. Olen vain itse joskus kuullut, ettei kaapelin kokoa saisi vaihtaa välillä, onko näin?
lupia, jos ei todella muista näiden kaapeleiden käyttöä. Tai sitten on dementia jo niin pahassa vaiheessa, että ei parane päästää asnnushommiin!
- uskoo
on jo valmiiksi kirjoitti:
Joopa joo. Siellä taitaa taas yksi omankäden asentaja olla asialla, tehden laittomia, hengenvaarallisia asennuksia. Tuollaisista ei tarvitse itse huolehtia koskaan, sanot vain ammattilaiselle mitä tehdään ja hän hoitaa loput.
- Jo luvat
Vanhentua. Olen tavannut ukkeleita, joita ei pitäisi päästää auton rattiin eikä määräilemään sähkötöissä. On niin tiuhaan muuttuneet asiat viime vuosina.
- syystä
on mietitty sitä että pätevyystodistuksen haltijan pitäisi myös voida todistaa että hän käytännössä osaa tehdä sähköasennuksia, tai olla sähkötöiden johtajana,tai muuten luvat otettaisiin pois.
- selvä vastaus
1,5 mm2 riittää.
- viljomi
se on se sulake mikä määrää kaapelin _minimi_paksuuden.. eli isommaks saat muuttaa niin paljon kun mieli sattuu tekemään, mutta jos siellä lähdössä on 16A sulake, niin voit sen 1,5mm2 narun unohtaa..
ja kyllä, sen 1,5 neliöisen saa taulukoiden mukaan jossain älyttömissä tapauksissa suojata 16A sulakkeella, mutta oikeissa käyttötilanteissa on aina liikaa eristettä jollain kaapelin kyljellä ja on syytä valkata pienempää sulaketta tai paksumpaa kaapelia - MMJ 3x
viljomi kirjoitti:
se on se sulake mikä määrää kaapelin _minimi_paksuuden.. eli isommaks saat muuttaa niin paljon kun mieli sattuu tekemään, mutta jos siellä lähdössä on 16A sulake, niin voit sen 1,5mm2 narun unohtaa..
ja kyllä, sen 1,5 neliöisen saa taulukoiden mukaan jossain älyttömissä tapauksissa suojata 16A sulakkeella, mutta oikeissa käyttötilanteissa on aina liikaa eristettä jollain kaapelin kyljellä ja on syytä valkata pienempää sulaketta tai paksumpaa kaapeliaElikkä pihavaloille rittää 3x1,5mmj tarkoittaa suurin sallittu sulake 10A. Mutta jos maahan tulee niin pitää käyttää MCMK:ta. Ja jos haluaa valot 16A taakse niin pitää olla esim 3x2,5 mmj.
Poikkeukset johdon kokoista on esim. Maakaapeli (MCMK)joka tulee maan sisään saa olla yhden koon pienempi esim. 16A sulakkeen taakse MCMK 2x1,5 1,5. Ei tietenkään suositella mutta on sallittua.
Jatko johdot on myös useimmiten 3x1,5 johtoo vaikka sen saa kytkeä 16A ryhmään.
Keskuksen sisäiset johdot saa myös olla yhden
koon pienemmät.
Vielä yksi tärkeä sääntö, EI saa pienentää johdon kokoa esim. 3x2,5 ei saa jatkaa 3x1,5. - viljomi
MMJ 3x kirjoitti:
Elikkä pihavaloille rittää 3x1,5mmj tarkoittaa suurin sallittu sulake 10A. Mutta jos maahan tulee niin pitää käyttää MCMK:ta. Ja jos haluaa valot 16A taakse niin pitää olla esim 3x2,5 mmj.
Poikkeukset johdon kokoista on esim. Maakaapeli (MCMK)joka tulee maan sisään saa olla yhden koon pienempi esim. 16A sulakkeen taakse MCMK 2x1,5 1,5. Ei tietenkään suositella mutta on sallittua.
koon pienemmät.
Vielä yksi tärkeä sääntö, EI saa pienentää johdon kokoa esim. 3x2,5 ei saa jatkaa 3x1,5.hyvinhän se mökkiradio soi laiturilla 1,5 neliöisen roikan perässä, mutta jos töitä pitää tehdä ja/tai sinne laiturin nokkaan on pidempi matka, niin sit pitää ite tehdä ne 2,5mm2 jatkojohdot.. kohtalaisen onnettomasti pyörii jo pienet porakoneetkin, ku pistää 30 metriä halpahalliroikkaa väliin.. saatika jos katellaan yli kahen kilon siik.. eiku yli kahen kilowatin työkaluja.
jossain saatto oikeesti olla tommonen määräys että "16A" jatkojohto pitää olla vähintään 1,5mm2, mikä siis ei riitä tosimiehelle.. mutta laitteiden liitosjohdot saa olla vaikka 0,5 neliöistä, jos valmistajalla riittää kantti laittaa semmosen kylkeen CE-merkintätarra (joka siis kertoo että valmistajalla on semmonen tarrarulla, ei muuta)
jokohan oltais tarpeeks kaukana alkuperäsestä aiheesta, että vois lopetella tän sekoilun - aapee87
MMJ 3x kirjoitti:
Elikkä pihavaloille rittää 3x1,5mmj tarkoittaa suurin sallittu sulake 10A. Mutta jos maahan tulee niin pitää käyttää MCMK:ta. Ja jos haluaa valot 16A taakse niin pitää olla esim 3x2,5 mmj.
koon pienemmät.
Vielä yksi tärkeä sääntö, EI saa pienentää johdon kokoa esim. 3x2,5 ei saa jatkaa 3x1,5.eikö vaikka ensiks olis 1,5 ni välillä voi olla 2,5:ta ja taas jatkaa 1,5:lla?
- ---
MMJ 3x kirjoitti:
koon pienemmät.
Vielä yksi tärkeä sääntö, EI saa pienentää johdon kokoa esim. 3x2,5 ei saa jatkaa 3x1,5.eikö tosiaan saa pienentää jos käyttää pienemmän kaapelin mukaista sulaketta??
- joku muu
--- kirjoitti:
eikö tosiaan saa pienentää jos käyttää pienemmän kaapelin mukaista sulaketta??
voi suurentaa ropun kun katsoo että lähtevä johto näyttää paksulta.
- KOSKA
joku muu kirjoitti:
voi suurentaa ropun kun katsoo että lähtevä johto näyttää paksulta.
Kyseisen ryhmän nimikoinnissa keskukselle on merkittävä selkeästi alin johdinpoikkipinta-ala esim.
Ulkovalaistus 10A
mmj 3x1.5s - kiitokseni...
KOSKA kirjoitti:
Kyseisen ryhmän nimikoinnissa keskukselle on merkittävä selkeästi alin johdinpoikkipinta-ala esim.
Ulkovalaistus 10A
mmj 3x1.5skaikille yhdensuuntaisista neuvoista.
- m21kkeli
Valitettavasti sulakkeen mitoitus johdolle ei ole niin yksinkertaista.
1. Siihen vaikuttaa aina se mistä se syötetään, eli keskuksessa vaikuttava oikosulkuvirta.
2. Kuinka pitkästi johtoa vedetään
3. sitten vielä mitoitukseen vaikuttaa kaapelin asennustapa. Ja mistä kaapelityypistä on kysymys.
- sulakkeesta
Riippuu sen sulakkeen koosta mistä virta varastetaan. Jos sulake on 10A niin 1.5 ja jos 16A niin 2.5.
Maahan ei laiteta mmj:tä. - .............................
"Hankin ja asennan itse vain tarvikkeet ja kutsun sähkärin kytkemään."
Tuo on aina hyvä lisätä loppuun kun kyselee näistä tee-se-itse -asennuksista, niin saattaa saada ainakin pari vastausta, joissa ei saarnata.
Tosin ei tuota kukaan enää usko ja suurin osa vastauksista on silti saarnausta. - joshuaa
kouluun
- menisin
lueppa nämäkin amiksien vastaukset, niin näet mitä siellä oppii!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1482483
- 1801718
- 921588
- 691543
Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k6925- 80924
- 68871
- 59835
- 61808
Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes167784