joulu on liian kaupallinen

tatta

Nykyihminen ei osaa enää nauttia joulusta yhteiselon ja perheen omana juhlana. Jo marraskuun alusta asti (jotkut jopa lokakuussa) alkaa mahdoton ostos rumba, kaikille on löydettävä "juuri se(ne) oikea(t)", "juuri HÄNELLE sopiva(t)" joululahja(t). Joulun perimmäinen ajatus ja tarkoitus unohtuu kiireen alle.
En tarkoita, että joulusta pitäisi tehdä mitään ylimääräistä uskontojuhlaa, mikäli uskonto ei kullekin ole osa arki päivää. Kuitenkin tulisi miettiä ja muistaa se oikeakin ja perimmäinen joulun vieton syy ja opettaa se myös lapsillemmekin.
Joulutraditiot ovat nykyisin ehtyvä kansanperinne. kuinka moni voi tunnustaa viettävän´sä "perinteisen joulun": kynttilä haudalle, joulusauna, yhteistä aikaa perheen kanssa, (joulukirkko)? Vielä aatto päivänäkin kiiire jatkuu, viimeiset lahjat on vielä hankittava ja ruoat valmisteltava.
Jään odottamaan kommentteja..

13

518

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ,,,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Näin kai moni ajatteleekin.

• jultomten

Ei joulu kaikille aiheuta stressiä. Minusta on mukava alkaa valmistelemaan joulua ajoissa ilman kiirettä ja ostella lahjoja jo marraskuussa eikä se ole mulle mikään ostosrumba. On vain mukavaa jos löytää jotain mukavia lahjoja, ja kun ajoissa aloittaa ostelemisen ei tulekaan mitään viimehetken kiirettä ja hätiköiden tehtyjä huonoja lahjavalintoja. Se mikä minua joulussa ärsyttää on kaltaisesi "kaupallisen joulun vastustajat". Miksei jokainen saa viettää jouluaan haluamallaan tavalla? Jos et halua ostaa kaupasta mitään, älä osta. Mutta niiden ihmisten takia kaupassa tavaraa on, jotka sitä haluavat ostaa. Sen toki ymmärrän, että kaikelle kaupallisuudelle esim. mainoksille tv:stä ja postiluukusta ei voi mitään.

Sen vielä haluaisin kysyä, että mistä se on keneltäkään toiselta pois, jos joku haluaa viettää "kaupallisen" joulun herkkuineen ja lahjoineen? Meillä on noita ja lisäksi mainitsemasi kynttilät haudoille, joulusauna ja yhteistä aikaa perheen kanssa.

• jultomten

nii ja vielä täydentäisin vähän, että meillä ainakin siivotaan ja leivotaan ja ostetaan lahjat ennen joulua juuri sen takia, että jouluaattona ei tehdä enää yhtään mitään, vaan silloin on kaikki valmista ja voi alkaa itse rentoutumaan joulun viettoon.

• Ei kiireitä

Itse saan joulurauhan hautausmaalla käynnin jälkeen, käyn äitini haudalla useinkin, sen jälkeen jouluateria ja joulusauna ja yhdessä olosta nauttiminen sekä vapaapäivistä. Lahjat ostan hyvissä ajoin, samoin leivon ajan kanssa, kun ei ole mies häiritsemässä. Kaupoissakin on mukavaa tehdä "löytöjä", jouluna ei ole kiirettä.

• Katsu88

Itse olen sitä mieltä että joulu on nykyään aivan liian kaupallinen... itse vietän joulua läheisten seurassa.. syödään perinteisiä jouluruokia, siinä se joulu onkin minun osalta.. en aio ostella mitään lahjoja enkä myöskään odota niitä saavan muilta.. ja olemme läheisten kanssa sopineetkin ettei lahjoja ostella...

Vihaan sitä ihmisten hössötystä joululahjojen ostelusta... sit siellä kaupoissa juostaan monta kertaa viikossa kuin päätön kana etsimässä jotakin tiettyä lahjaa.. ja sit jouluaaton jälkeen alkaa se ihmisten hössötys että mitä sait lahjaksi, minä sain sitä ja sitä jne... ja kun toteat että et saanut mitään tai et ostanut mitään lahjoja.. sinua pidetään heti outona ja itsekkäänä.. en ole mikään uskovainen, mutta silti tiedän kyseisen juhlan merkityksen.. enkä näe tarpeellisena käyttää viimisiä rahoja johonkin joululahjoihin.. läheiset ihmiset ovat lahja minulle, ihmiset eivät vain osaa arvostaa sellaista nykyään. Kaikkeen liittyy raha ja lahjat jne.

• lumikenkuli

miks se haittaa sua jos joku käy kaupassa monta kertaa viikossa etsimässä lahjaa omille läheisilleen? Eihän ne kuitenkaan käy sua kotoota raahamassa mukaansa et "nyt taas mentiin"

• Katsu88
        lumikenkuli kirjoitti:

miks se haittaa sua jos joku käy kaupassa monta kertaa viikossa etsimässä lahjaa omille läheisilleen? Eihän ne kuitenkaan käy sua kotoota raahamassa mukaansa et "nyt taas mentiin"

no eipä se haittaakaan, mutta tarviiko siitä tehä niin suurta numeroa ja hössöttää niist ostoksistaan monta viikkoa? ehkä jotakin kiinnostaa toisten ostokset, mutta minua ei..

• Rauha tonttu
        Katsu88 kirjoitti:

no eipä se haittaakaan, mutta tarviiko siitä tehä niin suurta numeroa ja hössöttää niist ostoksistaan monta viikkoa? ehkä jotakin kiinnostaa toisten ostokset, mutta minua ei..

Hyvät ihmiset! Tämä on mielipidepalsta ja täällä saa kaikki sanoa mielipiteensä.
        Ymmärrättekö?
        Jokainen viettää joulun omalla tavallaan.
        Täälläkin näkyy erilaisia ja samanlaisia joulunviettäjiä.
        Ei tarvitse alkaa nokkimaan ketään.
        Ei niitä joiden mielestä joulu on kaupallinen, eikä niitä joiden mielestä se kuuluu olla sellainen.
        Jokainen kertoo vain oman mielipiteensä ja siihen on kaikilla oikeus.
        Hyvää joulua, kaupallista tai ei.

• vika..?

En voi tunnustaa viettäväni "perinteistä" joulua siinä mielessä, että eniten joulussa tuntuvat stressaavan juuri tuollaiset pakolliset hautakäynti-, joulusauna- ja riisipuuroperinteet! Miksi juuri jouluaattona pitäisi rynnätä miljoonan muun ihmisen kanssa toteuttamaan "perinnettä" vain siksi, että jonkun mielestä jouluna kuuluu niin tehdä...? Suurin stressi ihmisille taitaa tulla juuri siitä, että odotetaan jotain elämää suurempaa ja mietitään mitä muut ajattelevat, jos me emme teekään samoin kuin nuo ja nuo.

Askartelen kortit ja hankin lahjat (eli lähinnä pienet muistamiset) ajoissa ja oman kodin siivoamiseen sekä koristeluun menee vain hetki. Kaikkea ruokaa ei ole välttämättä pakko saada joka joulu ja osan pystyy valmistamaan ihan hyvin siinä samalla, kun vietetään rennosti aikaa perheen kesken. En stressaa muiden aikataulutetusta joulusta, en meno- ja paluuliikenteestä, en tekopyhästä kirkko- ja hautausmaareissusta, en jonoista ja suklaakasoista kaupoissa.

Pyristelen irti tuollaisista pakkoperinteistä ja luon omanlaisen joulun, perheen omien tapojen ja tilanteiden mukaan. Ja samalla vältän stressin!

• Hautausmaan kävijä

Itse nautin haudalla käymisestä, en pidä sitä tekopyhyytenä, koska käyn usein haudalla läpi vuoden, kaikki eivät kärsi stressistä, sinua taas stressaa muiden joulun vietto??
        Meno- ja paluuliikenteen voi ottaa huomioon, jos matkustaa kauemmaksi, mitä stressiä?
        Meillä on tapana aatonaattona paistaa kinkku, ja nauttia miehen kanssa samalla jotain viiniä tai viskiä, virittää tunnelmaan.

• Anonyymi
        Hautausmaan kävijä kirjoitti:

Itse nautin haudalla käymisestä, en pidä sitä tekopyhyytenä, koska käyn usein haudalla läpi vuoden, kaikki eivät kärsi stressistä, sinua taas stressaa muiden joulun vietto??
        Meno- ja paluuliikenteen voi ottaa huomioon, jos matkustaa kauemmaksi, mitä stressiä?
        Meillä on tapana aatonaattona paistaa kinkku, ja nauttia miehen kanssa samalla jotain viiniä tai viskiä, virittää tunnelmaan.

Minäen käy hautausmailla ollenkaan.

Niitä kiviä vain joka puolella. Parin metrin syvyydessä luita ja pääkalloja.

Kiitos ei!

• fgfgj

Itseäni kaupallisuutta enemmän ärsyttää nämä jokavuotiset vinkujat, jotka valittavat kaupallisuudesta. Luulette esittävänne jotenkin uniikin mielipiteen, mutta toistatte vain sitä samaa paskaa mitä kaikki muutkin.

Kaupallisuus ei häviä eikä joulunne parane vinkumisella. Jos ns. perinteinen joulu on tärkeää, sen voi itse viettää. Kaupallisuus ei minun jouluani häiritse, jos en niin tahdo. Mistä siis johtuu tämä ainainen valitus?

• Anonyymi

Kaikki kaupan propaganda kiellettävä ennen joulua. Mainokset pois ja kaikki pakkomyynti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Anteeksi mies

En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      8447
    2. Mietin aina vain

Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      12
      3299
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      26
      2460
    4. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2000
    5. Kysely lieksan miehille

Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      80
      1950
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      350
      1648
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      242
      1402
    8. FinFamin ryhmät

Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1181
    9. Olen vähän

Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1075
    10. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      66
      1010
    Aihe