Yritysjuridiikan hyväksiluku

53456345345

Hei!

Onko kenelläkään kokemusta, kuinka paljon kauppatieteellisen tutkinnon eli KTK/KTM (yritysjuridiikka pääaineena) avulla voi hyväksilukea opintoja oikiksessa? Ilmeisesti aika opettaja- ja ainekohtaista, mutta onko kenelläkään omakohtaisia kokemuksia?

14

2529

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei yhtään

ja ainakin Helsingissä vapaiden opintojen määrä on niin pieni, että käytännössä se tulee täyteen parilla kurssilla.

• tässä näin

Helsingin oikis:

ON-vaiheessa 7 OP.
      OTM-vaiheessa 16 OP.

• kysyis

Hyväksiluetaanko peltisepän tutkinnosta valtio-opissa mitään.

hauska kyssäri kuitenki.

• aappan

Perusopinnot, esim. kielet ja atk sekä kirjanpito suoraan. Jotain muuta päälle, yhteensä 20-30 op. Sitten erikseen on mahdollista hyväksilukea esim. eu-oikeus, kauppaoikeus, työoikeus ja jotain muitakin, jos ne vain sopivat lehtorille. Käytännössä summa jäänee 25-50 op välille. Valinnaiset eivät ole hyväksiluettavissa, vaan hyväksiluku on tehtävä nimenomaan pakollisista opinnoista.
      Tiedot ovat ystävältäni, joka kävi oikiksen KTM:n jälkeen. Itse harkitsen samaa temppua, eli KTM OTM, mielestäni tuo alkupotti on ihan mukava saada heti kättelyssä.

• kyllä enemmän

kuin pielessä, ainakin Helsinkiä ajatellen. Kyllä lehmät lentää ennen kuin esim. prof. Tiitinen hyväksilukee yhtään noppaa jostain toisesta opinahjosta. En ole koskaan kuullut muistakaan hyväksiluvuista Helsingissä, Lapista ja Joensuusta tulevat sitä aina välillä kokeilevat.

Lappi taitaa oikiksista mieluiten antaa hyväksilukua, ainakin avoimien opintojen suorittamisesta myös muualla. Helsinki hyväksyy vain oman avoimen yliopiston suoritukset.

• aappan
        kyllä enemmän kirjoitti:

kuin pielessä, ainakin Helsinkiä ajatellen. Kyllä lehmät lentää ennen kuin esim. prof. Tiitinen hyväksilukee yhtään noppaa jostain toisesta opinahjosta. En ole koskaan kuullut muistakaan hyväksiluvuista Helsingissä, Lapista ja Joensuusta tulevat sitä aina välillä kokeilevat.

Lappi taitaa oikiksista mieluiten antaa hyväksilukua, ainakin avoimien opintojen suorittamisesta myös muualla. Helsinki hyväksyy vain oman avoimen yliopiston suoritukset.

ole. Tämä asia on todellisuudessa tapahtunut. kieliopinnot, atk, kirjanpito suoraan ja kauppaoikeus, työoikeus yms. myöskin hyvksytty. Tämä hyväksiluku toimii, jos opintopistemäärä täsmää ja kurssi on samankaltainen, eli vaatimukset esim. opinto-oppaan mukaan ovat samankaltaiset. Nyt pitää muistaa, että yritysjuridiikan professorit ovat lakimiehiä, joten miksi eivät esimerkiksi oikisen professorit hyväksyisi kursseja? Puhutaan sellaisista professoreista, jotka ovat arvostettuja, kirjoittaneet useita kirjoja jne. Yhtäkaikki, kursseja on saanut hyväksiluettua 48 op. Tämä on käytännössä todistettua.

• aappan
        aappan kirjoitti:

ole. Tämä asia on todellisuudessa tapahtunut. kieliopinnot, atk, kirjanpito suoraan ja kauppaoikeus, työoikeus yms. myöskin hyvksytty. Tämä hyväksiluku toimii, jos opintopistemäärä täsmää ja kurssi on samankaltainen, eli vaatimukset esim. opinto-oppaan mukaan ovat samankaltaiset. Nyt pitää muistaa, että yritysjuridiikan professorit ovat lakimiehiä, joten miksi eivät esimerkiksi oikisen professorit hyväksyisi kursseja? Puhutaan sellaisista professoreista, jotka ovat arvostettuja, kirjoittaneet useita kirjoja jne. Yhtäkaikki, kursseja on saanut hyväksiluettua 48 op. Tämä on käytännössä todistettua.

eli siis eriteltynä: kieliopinnot 15 5 op ja tvt opinnot 5 op. Kirjanpito 5 op ja työoikeus, kauppaoikeus sekä oikeustaloustiede yhteensä 21 op. Eli yhteensä 51 op. nykyisillä "arvoilla". Ja miksei Tiitinen hyväksyisi, onhan hänen kirjojaan ko. kurssissa luettu yritysjuridiikan puolella. Olen jopa kuullut eräiden Helsingin yliopiston proffien vierailuluennoista omassa opinahjossani, joten sinänsä ainakaan arvostuskysymys tämä ei voi olla.

• ole siinä
        aappan kirjoitti:

eli siis eriteltynä: kieliopinnot 15 5 op ja tvt opinnot 5 op. Kirjanpito 5 op ja työoikeus, kauppaoikeus sekä oikeustaloustiede yhteensä 21 op. Eli yhteensä 51 op. nykyisillä "arvoilla". Ja miksei Tiitinen hyväksyisi, onhan hänen kirjojaan ko. kurssissa luettu yritysjuridiikan puolella. Olen jopa kuullut eräiden Helsingin yliopiston proffien vierailuluennoista omassa opinahjossani, joten sinänsä ainakaan arvostuskysymys tämä ei voi olla.

mitä kirjaa on lukenut, vaan mitä on tentitty.

Voin minäkin Raamatun lukea kannesta kanteen, mutta en siitä teologiksi muutu.

• aappan
        ole siinä kirjoitti:

mitä kirjaa on lukenut, vaan mitä on tentitty.

Voin minäkin Raamatun lukea kannesta kanteen, mutta en siitä teologiksi muutu.

niin siis eihän yhdestä tentistä mihinkään valmistu... mutta voit toki lukea Jesajan kirjan ja käydä kurssilla, jonka tarkoituksena on opettaa sinulle Jesajan kirjan olennainen sisältö, käsitys ko. alasta ja kyvyt soveltaa ko. tietoa, ja lopulta menet tenttiin, jossa Jesajan kirjasta kysytään olennaisia opiskelijan taidot ja tiedot selvittäviä kysymyksiä. Läpäistyäsi tämän tentin, hallitset Jesajan kirjan akateemisessa mielessä ja jos tällaista kurssia tarjotaan muissa yliopistoissa, niin sinulla on oikeus ja mahdollisuus hyväksilukea ko. kurssi siellä, sillä tämähän on jo yliopistojen säännöissä ja käytännössä.

• jos
        kyllä enemmän kirjoitti:

olen Lapin oikeustieteellisessä opiskellut lakia ja nyt sitten haluaisin vaihtaa helsinkiin ja menisin pääsykokeisiin ja pääsisin, niin en sitten saisi yhtään opintoa luettua hyväksi Helsingissä?Eihän tuo voi pitää paikkansa. Aivan samoin kun lukisin itseni oikeusnotaariksi ja Helsingissä minua ei hyväksyttäisi maisteriohjelmaan jos olen muualla suorittanut opintoja.. ei kertakaikkiaan ei.....

• Julle_88
        jos kirjoitti:

olen Lapin oikeustieteellisessä opiskellut lakia ja nyt sitten haluaisin vaihtaa helsinkiin ja menisin pääsykokeisiin ja pääsisin, niin en sitten saisi yhtään opintoa luettua hyväksi Helsingissä?Eihän tuo voi pitää paikkansa. Aivan samoin kun lukisin itseni oikeusnotaariksi ja Helsingissä minua ei hyväksyttäisi maisteriohjelmaan jos olen muualla suorittanut opintoja.. ei kertakaikkiaan ei.....

No ei tossa ainakaan kuulostaisi olevan mitään järkeä. Muutenkin taitaa olla aika perseestä koko laitos jos kurssin vetäjä yksin saa päättää hyväksiluvuita. Takaisin Breznevin aikaan...

• on tullut
        jos kirjoitti:

mahdollisuus notaareille hakea OTM-ohjelmaan. Toki heidät hyväksytään suoraan ja silloin notaaritutkinto on pohjana maisteriopinnoille sellaiselaan.

Mutta keskeneräisen tutkinnon aineopinnot eivät tule hyväksytyksi automaattisina, vaan jokaisen opintojakson osalta täytyy erikseen hakea aineen vastaavalta proffalta tms hyväksyntä.

• Jonesson

Mitä turhaa hakea oikikseen, kun KTM:n papereilla saa yleensä vastuullisempaa ja parempipalkkaista duunia?

• aappan

Juuri noin ajattelin silloin kun ystäväni haki oikikseen KTM:n paperien jälkeen. En alkuperäisestä kirjoittajasta tiedä, mutta ainakin itselläni on työttömyyspeikko ruvennut pelottamaan siihen malliin, että en voi ottaa enää sitä riskiä, että hillun työttömänä kuukausitolkulla. Taantuma, maisterisuma jne. vaikeuttaa työnsaantia huomattavasti. Olen saanut karvaasti kokea, että jos haet ensisijaisesti tradeille "tarkoitettuja" töitä, niin sinua ei palkata, ja jos haet "oman tasoisia" töitä, sinua ei palkata. Lisäksi sanoisin, että OTM:n paperit avartavat työmahdollisuuksia tulevaisuudessa ja ovat melko looginen askel yritysjuridiikkaa lukeneelle KTM:lle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      395
      5923
    2. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      80
      5298
    3. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      48
      4326
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      52
      3921
    5. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      52
      3709
    6. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      162
      3400
    7. Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?

Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv
      Maailman menoa
      100
      3164
    8. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      51
      3158
    9. Mitä tapahtuu

Sitten keväällä ja kesällä
      Ikävä
      43
      2269
    10. Voitko sanoa jotain

Hellää?
      Ikävä
      49