iMac pöydällä, odottaa virtojen kytkentää

kari_krandi

muutamia kysymyksiä olisi, jos joku kokeneempi osaisi vastailla, kiitos jo etukäteen!
1. Tarkoituksena käsitellä valokuvia, onko koneen mukana soveltuvaa ohjelmaa?
2. Miten käy yhteistyö word(doc, docx), excel(xls, xlsx) ja powerpoint(ppt) tiedostojen kanssa?
3. Tiedossa olevia yhteensopivuus ongelmia? (tarkoitan jos itsellä mac ja ympäristö täynnä pc-laitteita) ja tietysti miten niitä on ratkaistu!

20

2022

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tervetuloa vaan Kari aidan valoisammalle puolelle!

      Sekä Esikatselu että iPhoto osaavat monia kuvanmuokkauksen jippoja. Sulla joko on jo tai olet luultavasti saamassa iLife 09:n, jossa on uusi ja entistä etevämpi iPhoto.

      Texturi osaa avata docceja. PC-maailmasta tutusta OpenOffice 3:sta on saatavilla tuliterä Mac-versio ja saman homman hoitaa myös hyvä NeoOffice. Ilmaisia tietenkin. Muista imuroida ja asentaa Soikko, suomenkielinen oikoluku joka toimii noissa kaikissa ja lukuisissa mussa ohjelmissa.

      Yhteensopivuusongelmia on niin vähän, että ne kannattaa käsitellä sitten jos niitä tulee. Hopeiseen Omenaan rekisteröityminen on hyvin järkevää.

      http://snadiomena.net/softaopas

      • rrr

        Noitten Repen jo mainitsemien lisäksi koneessahan on mukana testiversiona iWork 08, jossei jopa 09-versio, jonka testiversion saa myös ladattua Applen sivustolta. Suosittelen ehdottomasti testailemaan, on todella hieno ohjelmapaketti ja varsinkin hintaansa nähden.
        Ja sitten vaan koneen "Ohjeet"-valikkoa selailemaan...


      • kari_krandi
        rrr kirjoitti:

        Noitten Repen jo mainitsemien lisäksi koneessahan on mukana testiversiona iWork 08, jossei jopa 09-versio, jonka testiversion saa myös ladattua Applen sivustolta. Suosittelen ehdottomasti testailemaan, on todella hieno ohjelmapaketti ja varsinkin hintaansa nähden.
        Ja sitten vaan koneen "Ohjeet"-valikkoa selailemaan...

        nyt tarttee sitten alkaa opettelee mac maailmaa kun on noitten pc:n kanssa vaan meuhannut.
        Tarvii rupee tutkimaan miten tuo virustorjunta, sähköposti exchangen kanssa ja liittyminen domainiin onnistuu. Eli kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan ja kyllä minä nuo manuaalitkin meinaa lukea -:) Aavistelen kuitenkin että 'oikeat' ongelmat paljastuu vasta käyttöönotossa ja toisilta käyttäjiltä saaduista vinkeistä!
        Minulla ei ole tarkoitus ruveta kiistelemään kumpi parempi eli en todellakaan halua kommenteja pc vastaan mac. Toivon löytäväni tästä mac-laitteesta vastausta parempaan kuvien käsittelyyn ja samalla tutkin miten nuo yhteensopivuudet toimivat tuonne pc-maailmaan päin.


      • kari_krandi kirjoitti:

        nyt tarttee sitten alkaa opettelee mac maailmaa kun on noitten pc:n kanssa vaan meuhannut.
        Tarvii rupee tutkimaan miten tuo virustorjunta, sähköposti exchangen kanssa ja liittyminen domainiin onnistuu. Eli kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan ja kyllä minä nuo manuaalitkin meinaa lukea -:) Aavistelen kuitenkin että 'oikeat' ongelmat paljastuu vasta käyttöönotossa ja toisilta käyttäjiltä saaduista vinkeistä!
        Minulla ei ole tarkoitus ruveta kiistelemään kumpi parempi eli en todellakaan halua kommenteja pc vastaan mac. Toivon löytäväni tästä mac-laitteesta vastausta parempaan kuvien käsittelyyn ja samalla tutkin miten nuo yhteensopivuudet toimivat tuonne pc-maailmaan päin.

        älä niitä vinkkejä ihan tosissasi täällä odottele, kun 99 % Mac-käyttäjistä on foorumeilla eikä ne suostu edes avaamaan suomi24.ää...


      • kari_krandi
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        älä niitä vinkkejä ihan tosissasi täällä odottele, kun 99 % Mac-käyttäjistä on foorumeilla eikä ne suostu edes avaamaan suomi24.ää...

        vai onko tämä samaa ilmiötä kun joku kirjoittaa jossain pc ja mac asioista niin aina siitä ruvetaan vääntämään elämän ja kuoleman kysymystä?
        Tarttis vaan suhtautua näihin vehkeisiin avoimesti ja puntaroida kulloinkin hyviä ja huonoja puolia ilman vinoilua.
        Minä taas lähdin tutkimaan tätä mac asiaa siitä näkökulmasta että jos löytäisin paremman ratkaisun kuvien käsittelyyn, tuli näet ongelmia vastaan tietyn kokoisten kuvien kanssa pc:llä


      • kari_krandi kirjoitti:

        vai onko tämä samaa ilmiötä kun joku kirjoittaa jossain pc ja mac asioista niin aina siitä ruvetaan vääntämään elämän ja kuoleman kysymystä?
        Tarttis vaan suhtautua näihin vehkeisiin avoimesti ja puntaroida kulloinkin hyviä ja huonoja puolia ilman vinoilua.
        Minä taas lähdin tutkimaan tätä mac asiaa siitä näkökulmasta että jos löytäisin paremman ratkaisun kuvien käsittelyyn, tuli näet ongelmia vastaan tietyn kokoisten kuvien kanssa pc:llä

        ihan siitä että suomi24:n keskustelun taso kaiken maailman trolleineen ja nimimerkittömine häirikköpelleineen on niin heikko. Siis se että Macin käyttäjät ei muutamaa harvaa lukuun ottamatta täällä viihdy.

        Mac-palstoilla on suomi24.ssä tosin asiallinen seriffi joka hoitaa hommansa ja siivoaa pahimmat kunhan ehtii, mutta foorumeilla on kai muutenkin niin paljon kivempaa että ei sitä porukkaa (Hopeisen Omenan jäsenmäärä yli 18 000) enää tänne saa.


      • Yikes
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        ihan siitä että suomi24:n keskustelun taso kaiken maailman trolleineen ja nimimerkittömine häirikköpelleineen on niin heikko. Siis se että Macin käyttäjät ei muutamaa harvaa lukuun ottamatta täällä viihdy.

        Mac-palstoilla on suomi24.ssä tosin asiallinen seriffi joka hoitaa hommansa ja siivoaa pahimmat kunhan ehtii, mutta foorumeilla on kai muutenkin niin paljon kivempaa että ei sitä porukkaa (Hopeisen Omenan jäsenmäärä yli 18 000) enää tänne saa.

        Omppumehua, vaikka näkee sua välillä sielläkin :-)

        Ei se hopeinenkaa paha ole.


      • Yikes kirjoitti:

        Omppumehua, vaikka näkee sua välillä sielläkin :-)

        Ei se hopeinenkaa paha ole.

        sekava olo tuon Mehun kanssa. Porukkaa on sen verran vähemmän kuin Hompussa että nillittäjät ja paskanjauhajat nousevat mun makuuni vähän liikaa esille, vaikka suurin osa joukosta on ihan OK ja Mehumaija tietysti huipputyyppi. Tietty kantaporukka näköjään viihtyy loistavasti keskenään, joten siihen kannattaa pyrkiä jos Mehu muuten miellyttää.;)


      • mac...
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        sekava olo tuon Mehun kanssa. Porukkaa on sen verran vähemmän kuin Hompussa että nillittäjät ja paskanjauhajat nousevat mun makuuni vähän liikaa esille, vaikka suurin osa joukosta on ihan OK ja Mehumaija tietysti huipputyyppi. Tietty kantaporukka näköjään viihtyy loistavasti keskenään, joten siihen kannattaa pyrkiä jos Mehu muuten miellyttää.;)

        Mutta on teillä Hopeisessa vähän omaan nenäänsäkkin katsomista!

        On vähän fiilis, ettei jos heti ole siellä heti "samaa mieltä", on eri porukkaa!

        Minulla on nikit molemmissa foorumeissa, mutta Omenamehu on rennompi paikka! Jos on vähänkään hopeisessa omenassa eriävää mieltä tulee lähtöpassit tosi helposti? :(

        Jos olet Hopeisessa Omenassa, valmistaudu siihen, että olet samaa mieltä kaikkien kanssa! Juuri tämä minua äklöttää!

        t. Kokemukselta!


      • Jamac
        mac... kirjoitti:

        Mutta on teillä Hopeisessa vähän omaan nenäänsäkkin katsomista!

        On vähän fiilis, ettei jos heti ole siellä heti "samaa mieltä", on eri porukkaa!

        Minulla on nikit molemmissa foorumeissa, mutta Omenamehu on rennompi paikka! Jos on vähänkään hopeisessa omenassa eriävää mieltä tulee lähtöpassit tosi helposti? :(

        Jos olet Hopeisessa Omenassa, valmistaudu siihen, että olet samaa mieltä kaikkien kanssa! Juuri tämä minua äklöttää!

        t. Kokemukselta!

        Kyllä saa olla aika tosinen häirikkö jos Hopeisessa omenassa saa porttikiellon. Porttikieltoja ja poistettuja häiriköitä yms. on arviolta noin 50 kipaletta 18 801 rekisteröityneestä käyttäjästä viiden vuoden ajalta.

        -Jamac/mode


      • mac... kirjoitti:

        Mutta on teillä Hopeisessa vähän omaan nenäänsäkkin katsomista!

        On vähän fiilis, ettei jos heti ole siellä heti "samaa mieltä", on eri porukkaa!

        Minulla on nikit molemmissa foorumeissa, mutta Omenamehu on rennompi paikka! Jos on vähänkään hopeisessa omenassa eriävää mieltä tulee lähtöpassit tosi helposti? :(

        Jos olet Hopeisessa Omenassa, valmistaudu siihen, että olet samaa mieltä kaikkien kanssa! Juuri tämä minua äklöttää!

        t. Kokemukselta!

        mulla on Mehusta, siis se jolla luonnehdit Homppua. Rentoutta riittää, jos olet karma-Günthereita. Jos et ole, saattaa olla parempi pysyä poissa...


      • hv30

        hyvin iLife09 ymmärtää hd avc editoinnin päälle? Pitääkö edelleen ostaa kallis editointiohjelma, vai osaako iLife tunnistaa Canon hv30 hdv videokamerani ja siepata firewireä pitkin hdv:t iMacciin avc editointia varten?
        Kiitos vstauksista!


      • tiedossa..
        kari_krandi kirjoitti:

        nyt tarttee sitten alkaa opettelee mac maailmaa kun on noitten pc:n kanssa vaan meuhannut.
        Tarvii rupee tutkimaan miten tuo virustorjunta, sähköposti exchangen kanssa ja liittyminen domainiin onnistuu. Eli kaikki vinkit otetaan kiitollisena vastaan ja kyllä minä nuo manuaalitkin meinaa lukea -:) Aavistelen kuitenkin että 'oikeat' ongelmat paljastuu vasta käyttöönotossa ja toisilta käyttäjiltä saaduista vinkeistä!
        Minulla ei ole tarkoitus ruveta kiistelemään kumpi parempi eli en todellakaan halua kommenteja pc vastaan mac. Toivon löytäväni tästä mac-laitteesta vastausta parempaan kuvien käsittelyyn ja samalla tutkin miten nuo yhteensopivuudet toimivat tuonne pc-maailmaan päin.

        Nyt kun kerroit hieman enemman.. Sulla on ongelmia edessa. Edelleen helpoimmalla selviat wmwarella ja ajamalla montaa kayttista samaan aikaan..

        Muussa tapauksessa vietat paljon tehokasta tyoaikaasi hakaten paata seinaan.. :)

        Tai tietenkin voit kysaista, jos tyopaikkasi vaihtaisi palvelin/verkkoymparistonsa pois windows maailmasta uuden ostoksesi johdosta :)


      • ajatelmia..
        mac... kirjoitti:

        Mutta on teillä Hopeisessa vähän omaan nenäänsäkkin katsomista!

        On vähän fiilis, ettei jos heti ole siellä heti "samaa mieltä", on eri porukkaa!

        Minulla on nikit molemmissa foorumeissa, mutta Omenamehu on rennompi paikka! Jos on vähänkään hopeisessa omenassa eriävää mieltä tulee lähtöpassit tosi helposti? :(

        Jos olet Hopeisessa Omenassa, valmistaudu siihen, että olet samaa mieltä kaikkien kanssa! Juuri tämä minua äklöttää!

        t. Kokemukselta!

        Tehokas vastakkainasettelu markkinointi on purrut..
        Yleensa nama suurimmat mainospropagandan uhrit eivat edes kasita esim pc maailmasta tai unix finninaamoista puhuessaan mita on mac rauta ja kayttojarjestelma nykypaivana.

        Windows vastakkainasettelun ymmarran hyvin, mutta pahoin pelkaan etta sama problematiikka saattaa olla myos applella edessa.

        Ensimmaiset apple kloonit ovat jo markkinoilla, eli kayttojarjestelmaa asennellaan muihinkin kuin omena blommattuihin koneisiin.

        Jos joku muistaa viela niin pc koneita kutsuttiin joskus IBM-klooneiksi. Taman paivan win laitteistosekamelska on lahtoisin noilta ajoilta.

        Lahinna haen sita, etta apple on pystynyt valttamaan tahan asti ongelmat kayttojarjestelmassaan, jotka johtuvat laitteistosekamelskasta. Eli applen ei ole tarvinnut kehittaa kayttojarjestelmaansa toimimaan kuin itse tarkkaan speksaamissaan laitteistoissaan.

        Laitteiston ja kayttojarjestelman toimintavarmuus on satoja kertoja helpompaa toteuttaa nain.

        Itse en haluaisi nahda millekkaan yksittaiselle kayttojarjestelmalle spesiifisia tyoasema/verkkoymparistoja oli kyse sitten applesta tai microsoftista. Naista ei ole kuin haittaa!

        Mita lie tulevaisuus tuo tullessaan?


    • wmwaren asennuksella..

      VMWARE!!!

      Helpoin tapa hoitaa tiedossa olevat yhteensopivuusongelmat :)

    • 80v.

      Vielä en ole kerinnyt pahemmin pettymään hankintaani,vaikka ongelmia on ilmennyt enemmän,kuin tarpeeksi. Olen asentanut
      toiseksi käyttikseksi Windows xp:n johon en ole "onnistunut luo-maan"verkkoyteyttä Mac sen sijaan toimii verkossa moitteetta.
      Tässä nuoremmille ja viisaammille kysymykseni avun toivossa,
      oletteko törmänneet vastaavaan ja, kuinka olette sen selvittäneet?
      ps. Viestin alkuperäinen avaaja sai varmaankin riittävästi vastauksia kysymykseensä. Verkkoyhteys minulla on välityspalvelimen home,pna:n kautta.

      • Mäkkihöperö

        En nyt ymmärrä*, mikä tuossa on ongelma…
        Päinvastoin voit olla kiitollinen, että xp ei pääse verkkoon ja altistu loputtomille haittaohjelmille. Mitä varten sitten ostit Macin, jos asensit siihen xpn?! Yleensähän Mac hankitaan, jotta siitä päästäisiin eroon… Ja nuo xp-ongelmat kuulunevat muille palstoille :-(
        Oliko siis oikeita Mac-ongelmiakin?
        Niissä toki yritämme auttaa ;-)

        *En ole törmännyt vastaavaan, kun en ole edes yrittänyt mitään noin hölmöä ;-( Perustelut profiilissani.


      • asennettu Boot Campilla, olethan asentanut kaikki ajurit Macin mukana tulleelta DVD:ltä? Se sisältää myös Win-ajurit, jotka alkaa asentua kun tuuppaa levyn Win-puolella sisään.

        Jos ajurit on asennettu, sitten en ymmärrä, aina mulla on Windowsit Macissa melko heti verkkoon menneet.


      • 80v.
        RepeRuutikallo kirjoitti:

        asennettu Boot Campilla, olethan asentanut kaikki ajurit Macin mukana tulleelta DVD:ltä? Se sisältää myös Win-ajurit, jotka alkaa asentua kun tuuppaa levyn Win-puolella sisään.

        Jos ajurit on asennettu, sitten en ymmärrä, aina mulla on Windowsit Macissa melko heti verkkoon menneet.

        Edellistä viestiä en kommentoi sen kummemmin,kuin montako 80
        kymppistä tunnet joka vaihtoi windowsin macciin.
        Repelle sen sijaan sanoisin,että en todellakaan ladannut macin
        levyllä olevia ajureita. Tutkin sen asian välittömästi. Kiitos
        asiallisasta vastauksesta. Miksi latasin xp:n? Macciin ei ole saa-tavilla kaikkiin itselläni oleviin lisälaitteisiin ajureita sellaisella
        kielellä joita osaisin tavata. Ajurit on pakko ladata laitteiden mu-
        kana tulleilta cd levyiltä, joita mac ei enää tue. Windows niitä
        vielä osaa tukea!!!! Se siitä


      • Mäkkihöperö
        80v. kirjoitti:

        Edellistä viestiä en kommentoi sen kummemmin,kuin montako 80
        kymppistä tunnet joka vaihtoi windowsin macciin.
        Repelle sen sijaan sanoisin,että en todellakaan ladannut macin
        levyllä olevia ajureita. Tutkin sen asian välittömästi. Kiitos
        asiallisasta vastauksesta. Miksi latasin xp:n? Macciin ei ole saa-tavilla kaikkiin itselläni oleviin lisälaitteisiin ajureita sellaisella
        kielellä joita osaisin tavata. Ajurit on pakko ladata laitteiden mu-
        kana tulleilta cd levyiltä, joita mac ei enää tue. Windows niitä
        vielä osaa tukea!!!! Se siitä

        Ajureita saa myös valmistajan veppisivustoilta ja ne toimivat usein taustalla näkymättömissä, joten kielellä ei ole väliä.
        Jospa kertoisit tarkalleen, mistä oheislaitteista on kysymys, niin täältä voisi löytyä kielitaitoista apua.

        PS
        Sanojen tavuttaminen menee täällä hukkaan...


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      181
      1723
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      60
      1210
    3. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      55
      957
    4. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      72
      854
    5. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      135
      829
    6. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      41
      796
    7. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      54
      778
    8. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      709
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      72
      700
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      309
      649
    Aihe