Palautin

Ostamani tuotteen

Palautin ostamani tuotteen liikkeeseen, se oli viallinen. Minulla oli kuitti ostoksesta. Ostosta aikaa 24 tuntia. Kaupassa sanottiin etten voi saada takaisin rahasummaa, mutta että he antavat minulle rahasummaa korvaavan kupongin ja sillä saan samanarvoisen tuotteen ostaa heidän liikkeestään koska vaan ja lappu voimassa hamaan tulevaisuuteen.

Koetin sanoa että oletan,että asia ei ole niin. Asiakkaan kuuluu saada raha palautettuna.

Mutta katsotaan nyt ensin asiallisessa mielessä mitä kuluttajaneuvonta asiasta sanoo. Sitten kun saan vastauksen..haluaako joku kuulla mistä liikkeestä on kyse. Vai olisiko se liian hyvää mainosta Ukilaiselle liikkeelle???

9

739

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nimi, niin

laitetaan arvioitavaksi, onko kohdellut asiakkaita oikein.

• pitää

rahat saada takaisin 7vrk-palautusoikeus, MIKÄ LIIKE?????.....

• Valitatte taas turhasta

Mitkä ihmeen valittajien keskus tämä palsta on? Olisit tyytyväinen jos sait ko. liikkeestä kupongin, koska säännös on tässä (Kuluttajaviraston sivuilta).

Yleistä palautusoikeutta eli kaupan purkuoikeutta ei ole
      Oikeudellisesti tavaran tai palvelun ostaminen merkitsee sopimuksen tekemistä. Sopimusta ei voi kumpikaan osapuoli yksinään muuttaa.

Kauppaa ei siis voi noin vain peruuttaa, vaikka tulisikin katumapäälle. Kaupan peruuttamisoikeus on vain etä- ja kotimyynnissä.

Monet liikkeet ja tavaratalot antavat vaihto- ja/tai palautusoikeuden. Se on niiden vapaaehtoista asiakaspalvelua, ja liike voi itse määritellä palautusehdot.

Virheettömän tavaran voi palauttaa ja saada rahat takaisin vain, jos myyjäliike siihen suostuu. Silloin myyjällä on halutessaan oikeus vaatia kohtuullinen vahingonkorvaus eli ns. purkuraha. Jos on epävarma ostoksen sopivuudesta, voi yrittää sopia avokaupasta ja pyytää siitä merkintä kuittiin.

Virheellisen tuotteen kaupan voi luonnollisesti purkaa. Sitä ennen on yleensä on kuitenkin annettava mahdollisuus korjata tuote tai vaihtaa se virheettömään. Joissakin tapauksissa virhe voi hyvittää hinnanalennuksella.

• Ninskuli..

Tuollaiset haihattelijat niinkuin sinä ovat kauppiaan kauhistus. Ensin ei osata päättää. Pyörretään kassalta takaisn monta kertaa ja sitten kun ostetaan niin heti kotona korvattoman kahvikupin ääressä kadutaan. Mielestäni omaa syytäsi.

• Kulut.toim.hlö

Tuossa on säännös näkyvillä jo, kauppa on siis kauppa, kun kaupasta ostatte. On omaa hyvää tahtoa antaa siitä hyvitystä, joten tässä tapauksessa kauppaa pitää kehua. Etäkauppa on eri asia, silloin palautusoikeus on esim. 14 vuorokautta.

Voitte liikkeestä ostaessanne sopia myös avokaupasta, ja mikäli kauppias tähän suostuu, niin silloin teillä on oikeus saada rahat takaisin sovitun ajan kuluttua. Eli jos epäilette, että joudutte palauttamaan tuotteen, kysykää jos kauppias on suostuvainen avokauppaan.

• A-Doks

Jos tuote on viallinen niin kaupan on otettava takaisin ilman kuponkeja. Siis palautettava rahat.

• Kulut.toim.hlö
        A-Doks kirjoitti:

Jos tuote on viallinen niin kaupan on otettava takaisin ilman kuponkeja. Siis palautettava rahat.

Liikkeelle on annettava mahdollisuus korjata tuota, tai vaihtaa se ehjään tuotteeseen. Mikäli tämä ei onnistu, sitten vasta purku.

• vastauksista
        Kulut.toim.hlö kirjoitti:

Liikkeelle on annettava mahdollisuus korjata tuota, tai vaihtaa se ehjään tuotteeseen. Mikäli tämä ei onnistu, sitten vasta purku.

Kuis moni Teistä on joskus saanut viallisen tuotteen palauttaessaan rahat takaisin??

Kiitti sille joka sanoi et olisit iloinen kun jotain sait takas. Hm??

Aktiivisesti olette ottaneet kantaa ja jollekin jäi huomaamatta että tuote oli viallinen, hetikun saavuin kotiin, avasin näin tilanteen, kaupassa ei myyjä tai minä huomannut, ostos tapahtui liian nopsaan. Kuluttajavirasto sanoi minulle seuraavaa:

..missään tapauksessa ei mikään lahjakortti tai kassakuitti korvaamaan tuotetta tulevaisuudessa toisella ostoksella ole laillinen ei ennen tai jälkeen kaupanpurun.

..kauppa voi tarjota minulle SAMAA TUOTETTA mutta nyt tuli kinkkinen juttu koska sama tuote siinä sarjassa oli varmaan niin vanha että saattaa mennä rikki ihan samalla lailla heti kohta eli en voi asiakkaana ottaa toista yhtävanhaa tuotetta..en ainakaan haluaisi tai ehkä on pakko koska aina sen sitten taas saa palauttaa ja vaihtaa TAAS samaan ehjään..niin kauan kuin siellä sitä tuotetta riittää. Joten anelin rahaa takaisin.

Loogisesti luulin että saisin rahani paulautettuna koska kaupan purku tapahtuu sillä hetkellä kun palautan tuotteen. Mutta ihan näin ei Kuluttajavirastokaan sitä sano, onhan myyjilläkin näemmä kaikenlaiset oikeudet. Kiitos niille jotka vastauksissanne huomasitte siis että SE tuote oli rikki ja viallinen. Ei ollut mistään supermarketista kyse jossa vaan olisin umpimähkään jonkun tuotteen ostanut ja alkanut sitä palauttelemaan...no ne ruokatavarakaupat esineistään kyllä varmaan olisisivatkin antaneet rahat takaisin jos esim joku vispilä olisi ollut rikkinäinen ja myyjä ja minä emme olisi ostohetkellä sitä todenneet...
        Nyt oli kyse tavarasta. Kaikesta huolimatta olen pettynyt siihen että Kuluttajaviraston ohjeita ko kauppa ei tiedä ja tarjosi minulle kassakuitin eli lahjakortin arvoa vastaavalla summalla. SE todettiin siis vääräksi menettelyksi puhelussani Kuluttajavirastolle. Kaupan purku on tapahtunut ja en voi valittaa etten saanut puhdasta rahaa takaisin.
        Tulee mieleen että jos Lonli Raider menee ja ostaa Ukissa viallisen tunkin niin kyllä takuulla hänelle annetaan rahat takaisin. Olisko niin?

• Kulut. toim. hlö.
        vastauksista kirjoitti:

Kuis moni Teistä on joskus saanut viallisen tuotteen palauttaessaan rahat takaisin??

Kiitti sille joka sanoi et olisit iloinen kun jotain sait takas. Hm??

Aktiivisesti olette ottaneet kantaa ja jollekin jäi huomaamatta että tuote oli viallinen, hetikun saavuin kotiin, avasin näin tilanteen, kaupassa ei myyjä tai minä huomannut, ostos tapahtui liian nopsaan. Kuluttajavirasto sanoi minulle seuraavaa:

..missään tapauksessa ei mikään lahjakortti tai kassakuitti korvaamaan tuotetta tulevaisuudessa toisella ostoksella ole laillinen ei ennen tai jälkeen kaupanpurun.

..kauppa voi tarjota minulle SAMAA TUOTETTA mutta nyt tuli kinkkinen juttu koska sama tuote siinä sarjassa oli varmaan niin vanha että saattaa mennä rikki ihan samalla lailla heti kohta eli en voi asiakkaana ottaa toista yhtävanhaa tuotetta..en ainakaan haluaisi tai ehkä on pakko koska aina sen sitten taas saa palauttaa ja vaihtaa TAAS samaan ehjään..niin kauan kuin siellä sitä tuotetta riittää. Joten anelin rahaa takaisin.

Loogisesti luulin että saisin rahani paulautettuna koska kaupan purku tapahtuu sillä hetkellä kun palautan tuotteen. Mutta ihan näin ei Kuluttajavirastokaan sitä sano, onhan myyjilläkin näemmä kaikenlaiset oikeudet. Kiitos niille jotka vastauksissanne huomasitte siis että SE tuote oli rikki ja viallinen. Ei ollut mistään supermarketista kyse jossa vaan olisin umpimähkään jonkun tuotteen ostanut ja alkanut sitä palauttelemaan...no ne ruokatavarakaupat esineistään kyllä varmaan olisisivatkin antaneet rahat takaisin jos esim joku vispilä olisi ollut rikkinäinen ja myyjä ja minä emme olisi ostohetkellä sitä todenneet...
        Nyt oli kyse tavarasta. Kaikesta huolimatta olen pettynyt siihen että Kuluttajaviraston ohjeita ko kauppa ei tiedä ja tarjosi minulle kassakuitin eli lahjakortin arvoa vastaavalla summalla. SE todettiin siis vääräksi menettelyksi puhelussani Kuluttajavirastolle. Kaupan purku on tapahtunut ja en voi valittaa etten saanut puhdasta rahaa takaisin.
        Tulee mieleen että jos Lonli Raider menee ja ostaa Ukissa viallisen tunkin niin kyllä takuulla hänelle annetaan rahat takaisin. Olisko niin?

Pelkkä epäilys, että korvaava tavarakin on viallinen, ei riitä. Mutta jos tämä korvaava tavarakin menee samasta kohtaa rikki, niin voidaan päätellä että tuote/ tai tuote-erä on viallinen, ja siinä tapauksessa suositus on rahojen palautus. Eli sinuna ottaisin korvaavan tuotteen ensin.

Toki kaupan kanssa saa neuvotella, ja toivonkin että sinun kohdalla tarina saa onnellisen lopputuleman.

Toki tunkkiakin samat säännökset koskevat. Kyseeseen tunkin kohdalla voisivat tulla lisäksi vaaraa-aiheuttavan tuotteen erityisssäännökset, eli mahdollisesti koko erä olisi vedettävä pois myynnistä, toisin kuin esimerkiksi villapaidan suhteen.

Uskon että neuvottelemalla rauhallisesti pääsee parhaaseen lopputulokseen. Säännökset ovat kuitenkin vasta toissijaisia, ellei tavara ole suorastaan vaarallinen, niin kuin tunkki voisi olla. Kaupallekin on tärkeää säilyttää hyvät asiakassuhteet. Siinä teit oikein, kun et maininnut liikkeen nimeä, koska sen toiminta on kuitenkin käsittääkseni ollut lainmukaista ja asiallista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      89
      5585
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4732
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      3057
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      90
      2966
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      23
      2624
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      61
      2049
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      1986
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1523
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      114
      1449
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      185
      1328
    Aihe