Opiskelen siis yliopistossa, jonne olen päässyt pääsykokeiden kautta. Taustalla ammatillinen tutkinto.
Ongelmani on, että osa yliopisto-opinnoista on englanniksi... Ruotsikin olisi hyvä hallita edes auttavasti. Ja minulta nämä kielitaidot puuttuvat lähes täysin. Muuten pärjään opinnoissani erinomaisesti ilman lukion tietoja.
Tiedän, että aikuislukiossa voisin käydä näitä kieliä opiskelemassa ja maksaa sen jonkun kurssimaksun (tai sitten väittää, että aion suorittaa koko tutkinnon, jolloin voin opiskella ilmaiseksi).
Aikuislukio on vain illalla, ja silloin olen töissä! Mietinkin, että tietääkö kukaan voisinko mitenkään mennä opiskelemaan näitä kieliä päivälukioon? Silloin saisin paremmin ne tunnitkin sopimaan lukujärjestykseeni.
Vähän outoahan se tietysti olisi... Mutta en keksi miten muutenkaan ne kielet tuosta noin vaan opin...???
yliopisto-opiskelija päivälukioon?
5
421
Vastaukset
- että onko
Katsoppa ensin että onko yliopistollasi tarjolla englannin alkeiskursseja. Myös kansalaisopistoissa on enkun kursseja. En osaa sanoa onko normaaliin päivälukioon jokin ikäraja tmv...
- Yleisesti ottaen
Voi olla että päivälukion oppimäärän juna on mennyt jo, valitettavasti. En tarkkaan muista ikärajaa, mutta meillä rehtori mainitsi siitä yhdellä esityksellä koko väelle ohi mennen että osa siirtyy automaattisesti aikuislukioon. Tästä on kyllä jo aikaa noin puoli vuosikymmentä.
Raja on suunnilleen 19 tai 20 vuotta. Tämä on siten että 16-vuotiaana olisi oppivelvollisuus suoritettu ja sitten suorittaisi vielä 4-vuotisen päivälukion (ei siis ammattilukio tai kolmoistutkinto). Näin ollen 20 vuotta vanha henkilö valmistuisi vielä päivälukiosta. 5 vuoden mittainen päivälukiolaiset tai yli 19-/20-vuotiaat joutuvat hakemaan erityislupaa.
Ottaen huomioon, että sinulla on jo ammatillinen tausta, on mitä todennäköisimmin ainoa vaihtoehto iltalukio. Ainakin toistaiseksi pitkä oppimäärä on varattu ainoastaan teini-ikäisille lukiolaisille erottaakseen sen mm. kaksoistutkinnosta ja kolmoistutkinnosta ja antaaksen siten sille etulyöntiaseman tulevaisuutta varten.
Kuitenkin paras vaihtoehto olisi suorittaa ylimääräisiä kursseja yliopistossa kun useimmiten niitä on kuitenkin tarjolla ja ovat vielä ilmaisia. Vaihtoehtona on myös avoin yliopisto, joka on osalle maksullinen - hintava, mutta aina kannattavampi kuin kansanopistot.- niin mitään
ikärajaa päivälukioon, kyllä sinne saa hakeutua ihan minkä ikäinen vain.
- en ole löytänyt
En ole kyllä löytänyt yliopistosta tai avoimesta yliopistosta kursseja, jossa opiskeltaisiin kieliä siten, että kursseilla pärjäisi peruskoulun kielitaidoilla...
- aikuislukiolainen
Jos olet Helsingissa niin Eiran aikuislukiossa paasee aikuislukion tunnille paivisinkin. Sinne maksaa 10 euroa ilmoittautuminen ja muuten opiskelu on ilmaista (jos vaittaa suorittavansa koko tutkinnon)..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma
Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.2812926Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala
Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka522313Israel euroviisujen 2.
Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is3481997- 1151733
Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?
Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois1081675Mun mielestäni on tosi loukkaavaa
Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra2121375- 661317
- 681253
- 581232
Rakas nainen ymmärsin
Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl771181