mitään kokemuksia kyseisestä veneestä? Pärjääkö sillä esim. suomenlahdella?
Jos on niin antaa tulla vaan.
Kerrottehan myös jotain positiivista :)!
Rock 20
13
1548
Vastaukset
- K i u l u
Ei muuta sanottavaa.
- ooo....
Hyvä vene hinta- ja kokoluokassaan. Oli aikoinaan myös meikäläisen ensimmäinen vene. Ekana kesänä käytiin Marianhaminassa ja vietettiin 4 viikkoa lomaa. Tärkeilevät paskanjauhajat yrittävät väittää muuta ja luulevat, että niiden Avance 245 tai NF olis jotenkin parempi.
- purjeveneeksi
Mulla oli Rock 20 muutaman vuoden harjoitteluveneenä, kun vaihdoin moottoriveneestä purjeveneeseen. Oli hyvä perusvene tähän tarkoitukseen. Kävin sillä Tallinnassa ja muuten purjehdin pitkin Suomen rannikkoa. Kaveri kävi samanlaisella Gotlannissa. Sittemmin olen purjehtinut noin kymmenellä erilaisella aina valtameriä myöten, mm. Atlantilla 38 jalkaisella. Käsitykseni ei ole muuttunut Rockista hyvänä opetteluveneenä.
- SailHemmo
Hieno juttu, jos harkitset Rockin ostoa. Olisi korkea aika palauttaa näiden peruspursien arvo. Rockilla ja vastaavilla 70-luvun kansanpursilla retkeilee hienosti Saaristomerellä. Tilat riittävät hyvin parin aikuisen retkiasumiseen. Itse muistan harrastaneeni kymmenen vuotta nelihenkisen perheen retkipurjehdusta vastaavankokoisella Viggenillä. Ja hauskaa oli!
Rockissa saa paljon venettä pienellä rahalla. Kokonaiskulut jäävät myös pieniksi, kun voi tyytyä perämoottoriin ja yksinkertaisiin varusteisiin.
Muihin vastaaviin pursiin verrattuna Rock ei ehkä ole yhtä tyylikkäästi rakennettu. Kyljet ovat hieman hentoa ainevahvuutta (painapa kokeeksi kämmenellä) ja kölipainoksi on lasikuidun sisään leivottu epämääräistä rautaromua. Esim. Viggen ja Misil on parempaa tekoa. Puhumattakaan IF-veneeestä. Mutta niin vain Rockit seilaavat ja opettavat yhä uusia purjehtioita hienoon harrastukseen.
Olen ilolla pannut merkille, että Rock-purjehtijat ovat myös aktivoituneet ja esittelevät veneitään kotisivuillaan. Hyvä juttu, jos perusarvot taas palaavat hypevuosien jälkeen. Saattaa olla, että itsekin hankin jossain vaiheessa vielä lasikuitufolkkarin.. - kuten kesämökeissä
SailHemmo kirjoitti:
Hieno juttu, jos harkitset Rockin ostoa. Olisi korkea aika palauttaa näiden peruspursien arvo. Rockilla ja vastaavilla 70-luvun kansanpursilla retkeilee hienosti Saaristomerellä. Tilat riittävät hyvin parin aikuisen retkiasumiseen. Itse muistan harrastaneeni kymmenen vuotta nelihenkisen perheen retkipurjehdusta vastaavankokoisella Viggenillä. Ja hauskaa oli!
Rockissa saa paljon venettä pienellä rahalla. Kokonaiskulut jäävät myös pieniksi, kun voi tyytyä perämoottoriin ja yksinkertaisiin varusteisiin.
Muihin vastaaviin pursiin verrattuna Rock ei ehkä ole yhtä tyylikkäästi rakennettu. Kyljet ovat hieman hentoa ainevahvuutta (painapa kokeeksi kämmenellä) ja kölipainoksi on lasikuidun sisään leivottu epämääräistä rautaromua. Esim. Viggen ja Misil on parempaa tekoa. Puhumattakaan IF-veneeestä. Mutta niin vain Rockit seilaavat ja opettavat yhä uusia purjehtioita hienoon harrastukseen.
Olen ilolla pannut merkille, että Rock-purjehtijat ovat myös aktivoituneet ja esittelevät veneitään kotisivuillaan. Hyvä juttu, jos perusarvot taas palaavat hypevuosien jälkeen. Saattaa olla, että itsekin hankin jossain vaiheessa vielä lasikuitufolkkarin..En halua väheksyä vanhempia retkiveneitä.
Totean kuitenkin, että ihmiset vaativat nykyisin tasokkaampia veneitä/kesämökkejä/asuntoja/autoja kuin ennen.
Toiset edelleen tykkäävät retkeillä ja viettää veneessä telttailuun verrattavaa elämää.
Henkilökohtaisesti valitsen mieluummin veneen, jossa on sopivasti tilaa ja nykyaikaiset mukavuudet/varusteet. Purjehdusominaisuudetkin ovat kehittyneet vuosien mittaan.
Vaimo ja kaveritkin viihtyvät paremmin, kun ei tarvitse viettää telttaelämää. Kyllähän sitä hyvällä kelillä pärjää, mutta sadepäivinäkin olisi hyvä viihtyä.
En siis usko, että "perusveneet" kymmenien vuosien takaa palaavat suosioon. Aina voi tietysti toivoa kysyntäpiikkiä ja hintojen nousua. :) - tason...
kuten kesämökeissä kirjoitti:
En halua väheksyä vanhempia retkiveneitä.
Totean kuitenkin, että ihmiset vaativat nykyisin tasokkaampia veneitä/kesämökkejä/asuntoja/autoja kuin ennen.
Toiset edelleen tykkäävät retkeillä ja viettää veneessä telttailuun verrattavaa elämää.
Henkilökohtaisesti valitsen mieluummin veneen, jossa on sopivasti tilaa ja nykyaikaiset mukavuudet/varusteet. Purjehdusominaisuudetkin ovat kehittyneet vuosien mittaan.
Vaimo ja kaveritkin viihtyvät paremmin, kun ei tarvitse viettää telttaelämää. Kyllähän sitä hyvällä kelillä pärjää, mutta sadepäivinäkin olisi hyvä viihtyä.
En siis usko, että "perusveneet" kymmenien vuosien takaa palaavat suosioon. Aina voi tietysti toivoa kysyntäpiikkiä ja hintojen nousua. :)noustessa ihmiset alkavat kaipaamaan muutakin, kuin kaljapulloa asuntoveneen avotilassa. Kautta aikojen on Ruotsissa ollut huomattavan paljon enemmän pieniä veneitä liikenteessä kuin Suomessa. Yhä edelleen on. Eikä sitä tarvitse muuttaa siihen veneeseen asumaan koko kesäksi. Voi tehdä lyhyempiä reissuja sään mukaan. Veneen iällä ei ole mitään merkitystä. Toiset nauttivat merellä olemisesta, toiset taas urheilullisesta purjehduksesta. Veneen koko taasen mahdollistaa helpommin pitkät reissut. Kaikki on mahdollista. Asiat ovat itsestä kiinni. Varusteet (vaatteet, puomiteltta yms. vaikuttavat viihtyvyyteen staeella. Kaverit veneilevät toivottavasti omalla veneellään.
- Ruotsissa
tason... kirjoitti:
noustessa ihmiset alkavat kaipaamaan muutakin, kuin kaljapulloa asuntoveneen avotilassa. Kautta aikojen on Ruotsissa ollut huomattavan paljon enemmän pieniä veneitä liikenteessä kuin Suomessa. Yhä edelleen on. Eikä sitä tarvitse muuttaa siihen veneeseen asumaan koko kesäksi. Voi tehdä lyhyempiä reissuja sään mukaan. Veneen iällä ei ole mitään merkitystä. Toiset nauttivat merellä olemisesta, toiset taas urheilullisesta purjehduksesta. Veneen koko taasen mahdollistaa helpommin pitkät reissut. Kaikki on mahdollista. Asiat ovat itsestä kiinni. Varusteet (vaatteet, puomiteltta yms. vaikuttavat viihtyvyyteen staeella. Kaverit veneilevät toivottavasti omalla veneellään.
Kierrelkääpä hiukankin satamia muualla maailmassa, niin isojen vesien kuin järvienkin äärellä. Valtaosa venekannasta on sitä Rock-tasoa. Miksei kelpaisi monelle täälläkin? Välimeren jetset-satamat, joissa 40-jalkainen näyttää pieneltä ja köyhältä, ovat juttu erikseen.
- kohillaan
Hyvä purkki. Sen verta edullinen, ettei kylmää vaikka ei joka vapaahetki purjehtimaan pääse.
Tietysti löytyy puutteita, muttei se ole minua haitannut. Ei Rocin hintaan mitään loistoa voi odottaakkaan. Tukeva ja helppo purjehdittava.
Huolto ja kunnossapito ei vaadi hirmusia ponnisteluja. Omassani on nostimaet vielä mastolla ja se on mielestäni heikoin lenkki.
Tarkoitus olisi ne siirtää. Monta vuotta olen näin pärjännyt, ettei se mikään välttämättömyys ole. Yksin jos purjehtii se tietysti auttaisi asiaa. Ei ole tarkoitus vielä omasta luopua.- laite
itsellä oli roki 7 vuotta. tyytyväinen olin.
Plussia:
- moderni pohjan muoto aikalaisekseen (perä ei laahaa niin helposti)
- järettömän tasapainoinen ajaa
- toppirikin ansiosta saa halutessaan kookkaankin genuan käyttöön (parantaa vauhtia)
- kestää vähän rajumpaakin käsittelyä (mm. hyvä törmäyslista)
- pysyy pinnalla vettä täynnäkin mikäli kellukeosastoja ei ole sahattu auki lisäsäilytystilojen tieltä (eiks etapitkin pysy pinnalla vettä täynnä...)
Miinukset:
- jos käyttää retkiveneenä niin sisätilat alkavat nyppiä parin päivän jälkeen
- apumoottori=perämoottori: kannattaa hommata kaukohallintalaitteet
- kölit imeneet sisäänsä vettä kolhuista. mutta asialle ei välttämättä kannata tehdä mitään koska luultavasti köli kestää toisetkin 30 vuotta vedellä täytettynä
- ja eihän rokia kyllä varsinkaan luovilla ja aallokossa formulaksi voi kutsua (mutta ei haittaa fiilistä!)
tossa ylempänä mainittiin että kyljet olisivat ohuet. mä en kyllä havainnut mitään kylkien lonksumista omassani. - ooo....
laite kirjoitti:
itsellä oli roki 7 vuotta. tyytyväinen olin.
Plussia:
- moderni pohjan muoto aikalaisekseen (perä ei laahaa niin helposti)
- järettömän tasapainoinen ajaa
- toppirikin ansiosta saa halutessaan kookkaankin genuan käyttöön (parantaa vauhtia)
- kestää vähän rajumpaakin käsittelyä (mm. hyvä törmäyslista)
- pysyy pinnalla vettä täynnäkin mikäli kellukeosastoja ei ole sahattu auki lisäsäilytystilojen tieltä (eiks etapitkin pysy pinnalla vettä täynnä...)
Miinukset:
- jos käyttää retkiveneenä niin sisätilat alkavat nyppiä parin päivän jälkeen
- apumoottori=perämoottori: kannattaa hommata kaukohallintalaitteet
- kölit imeneet sisäänsä vettä kolhuista. mutta asialle ei välttämättä kannata tehdä mitään koska luultavasti köli kestää toisetkin 30 vuotta vedellä täytettynä
- ja eihän rokia kyllä varsinkaan luovilla ja aallokossa formulaksi voi kutsua (mutta ei haittaa fiilistä!)
tossa ylempänä mainittiin että kyljet olisivat ohuet. mä en kyllä havainnut mitään kylkien lonksumista omassani.en silloin kun Rokki oli huomannut. Mutta tosi asia on, että tuon kokoisissa kaikissa, jotka ei ole sanwich rakennetta, varsinkin keulassa kuitu notkuu. Esin Albin Express. Se ei haittaa mitään ja kyljet kyllä kestää. Kaarevista kohdista ei toki notku, mutta siis veikka keulan suora kylkipinta notkuu.
- .,-.,-.,-m-m
Itse ostin vuosi sitten Rock20 joka on ensimmäinen köliveneeni. Aiemmin minulla oli nepa 470. Yksinpurjehtijalle todella helppo ja ketterä. Päivän retkiä olen vasta tehnyt ja siinä se on ihan ok. Kesämökin korvaajaksi se on vähän pieni. Purjehtimestä tälläkin voi nauttia. Ne pari aurinkoista päivää mitä oli viimekesänä oli parhaita purjehduspäiviäni.
- Entinen rock-purjehtija
...Rock oli, kuten monella muullakin, meidän ensimmäinen veneemme. Hankintahinta oli ja taitaa olla vieläkin aina kohdallaan. Veneestä ei yksinkertaisesti saa pyytää liikaa. Paatin parhaimmat puolet, hinnan lisäksi, ovat iso istumalaatikko ja erittäin helppo purjehdittavuus. Jos vielä onnistut löytämään erikoispitkällä rikillä olevan perämoottorin (Sail-malli) pääset helpolla, eli tuolloin et mielestäni tarvitse kaukohallintalaitteita. Meidän yksilössä oli Suzuki 9.9Sail, jossa mainitun rikin lisäksi oli voimakas akkulaturi ja iso potkuri.
Pärjäät hienosti Suomenlahdella!
Ei muuta kuin kauppoja tekemään!- Tanskaan ym.
70-luvulla seilattiin Bornhomille, Christiansölle ym. Hyvin se meni isossakin aallokossa avotuulissa. Nostalgiset muistot näppärästä paatista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 915846
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804762Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv912988Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p262770Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska252026Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191486Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3351047Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?851018Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚125940- 48744