söin salaattia jossa oli pakastevihanneksia(herne, maissi,paprika)ja epäilen ettei niitä ollut keitetty. Voiko mulla nyt olla listeria?
onko riski
14
2732
Vastaukset
- ......
Riski on mutta niin pieni että ei kannata turhia murehtia.
- kuitenkin
Ei voi olla totta???!!!! Onko tää joku vitsi????
Eihän kukaan voi tosissaan tuollaista edes ajatella.... Voi apua!!! Mitähän seuraavaksi?? Kuka pistää paremmaksi???- .........
Luulin jo, että kysymysmerkkinäppäimesi on rikki, mutta et näköjään tuota pettymystä, kun aiheena on listeria. Et vaikka asialliseen kysymykseen oli jo aikoja sitten saatu asiallinen vastaus. Oletan siis tyylisi perusteella, että olet sama henkilö, joka jaksaa päivitellä samaa asiaa melkein jokaisessa listeriaa koskevassa ketjussa. Tuntuu kuin olisi jo moneen kertaan lukenut lähes saman viestin välimerkkejä myöten, joten vaihda ihmeessä jo levyä!
- oikeaa tietoa:
Listerian saaminen on aika pieni riski, mutta jos sen saa se on todella vaarallinen. Aiheuttaa kuolemaa, kuuroutta ja/tai sokeutta sikiölle. Kaikki pakaste vihannekset pitää lämmittää kun sulattaa, listeria kuolee 75 asteessa.
Listerian voi saada jopa omasta jääkaapista jos siellä on huono hygenia.
Listeria on maaperäinen bakteeri, sen takia on hyvä kuoria ja pestä kaikki vihannekset jotka ovat olleet kosketuksessa mullan kanssa.
Mahdollisen listerian tartunnan voi selvittää verikokeella. Yleensä jos on listeria niin sitä ei voi tarkistaa mistä sen on saanut.
Kun noudattaa neuvolan antamaa ruoka-suosituslistaa niin listerian riski on hyvin pieni. - joo..
Olen kyllä samaa mieltä kuin toinenkin vastaaja täällä, että nyt kyllä aletaan nipottamaan hieman liian pienistä asioista.
Muutenkin olen hämmästellyt tätä raskaushysteriaa odotus-palstoilla. Tuntuu, ettei mitään saisi tehdä eikä varsinkaan syödä, jos kaikkia ohjeita noudattaa pilkuntarkasti. Onhan ne lapset aiemminkin syntyneet terveinä, vaikka äideillä ei ole ollut listoja tuijoteltvana.
Tervettä järkeä on raskausaikanakin sallittu käyttää. Syödä suht terveellisesti, eikä käytä aineita, jotka ovat aikuisillekin vaarallisia.
Itse viikonloppuna join siiderin , olin baarissa tanssimassa, söin pizzaa, jossa homejuustoa ja salaattia jossa oli herne-maissi-paprika-sekoitusta. Enkä todellakaan pidä itseäni hirviö-äitinä!- huhhuhhuhhhhuuuuuuuu.,
"Itse viikonloppuna join siiderin , olin baarissa tanssimassa, söin pizzaa, jossa homejuustoa ja salaattia jossa oli herne-maissi-paprika-sekoitusta. Enkä todellakaan pidä itseäni hirviö-äitinä!"
Kannattais miettiä vielä.. et ehkä ole huonoin hirviöäiti, mutta et kyl paraskaan.. - ...
huhhuhhuhhhhuuuuuuuu., kirjoitti:
"Itse viikonloppuna join siiderin , olin baarissa tanssimassa, söin pizzaa, jossa homejuustoa ja salaattia jossa oli herne-maissi-paprika-sekoitusta. Enkä todellakaan pidä itseäni hirviö-äitinä!"
Kannattais miettiä vielä.. et ehkä ole huonoin hirviöäiti, mutta et kyl paraskaan..tuleva äiti olen kuinsinä. Baarissa käymistä ja tanssimista ei ole kielletty. Ravintolat ovat nykyään savuttomia, joten en altista lasta tupakansavulle. Siideri silloin tällöin tai viinilasillinen ei ole myöskään kielletty, kunhan ei tavaksi tule. Ystäväni oli tehnyt ruoaksi pizzaa ja salaattia, olisiko pitänyt kieltäytyä syömästä, nälkäkö olisi ollut lapselle parempi vaihtoehto tai nousta pöydästä ja lähteä ruokakauppaan ostamaan omat eväät. Pitääkö raskaana olevan naisen luopua mielestäsi kaikesta hauskasta ja maistuvasta, loukata ystäviään nipottamalla ja muuttua kiellettyjen-aineiden listoja tuijottavaksi tyranniksi. Joo ei kiitos. Minä aion nauttia raskausajastani täysin siemauksin tervettä järkeä käyttäen.
- haluaisi..
valita sinua äidikseni, jos olisin sikiö ja valinnanvaraa olisi. Jos on pakko tieten tahtoen juoda alkoholia raskauden aikana, niin kyllä se tavallista huonomman äidin mielestäni tekee. Samoin tupakoiminen ja muu tahallisen haitan aiheuttaminen sikiölle.
- ei muualla
haluaisi.. kirjoitti:
valita sinua äidikseni, jos olisin sikiö ja valinnanvaraa olisi. Jos on pakko tieten tahtoen juoda alkoholia raskauden aikana, niin kyllä se tavallista huonomman äidin mielestäni tekee. Samoin tupakoiminen ja muu tahallisen haitan aiheuttaminen sikiölle.
Näin asiaan suhtaudutaan Suomessa. Keski-Euroopassa taas on ihan normaalia juoda esim. viiniä ruokajuomana raskaana ollessakin eikä sitä kukaan katso karsaasti. Niin pienistä määristä ei vaan ole haittaa, varmasti asiaan olisi kiinnitetty huomiota niissäkin maissa jos niin olisi. Yksi siideri vastaa viinilasillista joten sikäli tuossa nyt ei ole mitään vaarallista. Ystäväpiiriini kuuluu mm. terveysalan ammattilaisia, jotka raskausaikanaan kyllä joivat viinilasillisen silloin tällöin. Isompi määrä alkoholia onkin sitten asia erikseen.
- pelkoihin
Listeria sairastuttaa erittäin harvoin ihmisiä, tai sikiöitä, vaikka aika yleinen bakteeri onkin. Raskaana ollessa riski on vähän korkeampi, mutta silti äärimmäisen harvinaista. Mun kaveripiiriin kuuluu paljon ns. huolettomia äitejä, jotka eivät varmasti ole tarkkoja ruokahygieniasta olleet ja eivät mitään kiellettyjen listoja ole noudattaneet, ja en ole ikinä kuullut että kellään mun tutulla tai edes tutun tutulla olis listeriaa ollut. Mun neuvolanterkka sanoi, että hänen uralla ei ole osunut yhtään listeriatapausta vastaan. Ja hänellä on pitkä ura.
Ihan hyvä, että vähän katsoo mitä suuhunsa laittaa raskaana ollessa, mutta mihinkään hysteriaan ei kannata lähteä. Stressikään ei ole hyvä asia raskaana ollessa!- hysteriaa
että miettii mitä voi syödä? Mun mielestä se kertoo välittämisestä.Mä en taas ymmärrä tota hällä väliä asenteesta mikä tuntuu olevan valloillaan ja siinä on kyllä maalaisjärki kaukana..
- eipä ole
hysteriaa kirjoitti:
että miettii mitä voi syödä? Mun mielestä se kertoo välittämisestä.Mä en taas ymmärrä tota hällä väliä asenteesta mikä tuntuu olevan valloillaan ja siinä on kyllä maalaisjärki kaukana..
Ei se olekaan hysteriaa. Itse olin tarkka koko raskausajan mitä suuhuni laitoin ja lopulta sairastuin kauheaan bakteeripelkoon. Meni loppuraskaus järjettömän pelon vallassa. Siinä vaan helposti pää pettää, jos liikaa alkaa vatvomaan. Jotta sitä tarkoitin suhteellisuudella. Yrittäkää nauttia raskaudesta!
- raskaana
Mistäköhän se sun neuvolaterkka tiesi, ettei ole koskaan listeriaan törmännyt? Keskenmenojen syitä ei mitenkään automaattisesti tutkita, joten listerian osuudesta ei voi olla varma. Olin aikanaan yliopistolla listeriaprojektissa töissä ja silloin luin artikkelin (siis ihan oikean tieteellisen julkaisun alan lehdessä), jossa epäiltiin suurimman osan selittämättömistä keskenmenoista johtuvan listeriasta (tutkimus ei liittynyt mitenkään Suomeen vaan ihan yleisesti länsimaiden tilanteeseen.) Kyllä siihen listeriaan kannattaa ihan vakavasti suhtautua. 9kk on kuitenkin aika lyhyt aika olla ilman kuumentamatonta homejuustoa :).
- pieni elämän alku
Alkoholi on myrkkyä joten sille on oltava täys ei raskauden aikana. Tupakka myös sama. Olen nähnyt ihmisiä jotka poltti raskauden aikana ja sitten sai keskityshäiriöisen lapsen. Vaikea sitä on jälkeen päin korjata kun on aiheuttanut pienelle aivo-ongelmia.
Raskauden aikana pitää olla vahva ja osata sanoa ei. Minun raskaus on vasta alussa, vauvanalku vadelman kokoinen vasta mutta silti se jo saa kaiken ravinnon äidiltään tässä vaiheessa. Ajattele jos tämä pieni ihme saa vähänkin myrkkyjä niin ne on suuria annoksia sille.
Elämää pitää alkaa ajattelemaan vähemmän itsekkäästi raskaudessa. Muuten voisi olla tekemättä lapsia. Itsekin olen elänyt itsekkäästi jo kauan. Nyt olen paljon yli 30v ja voin jo ajatella muitakin kuin vain itseäni ja siksi toivotan vihdoin tämän lapsen tervetulleeksi. Jos mielessä on baarit ja kaverit niin pakkoko sitä lasta on tehdä siinä tilanteessa? Entä sitten kun lapsi syntyy? Juotko siideriä ja viiniä imetyksenkin aikana?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 805029
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h734668Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1112997Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv832917Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232384Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.592025Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska201760- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1131415- 1851318