Olen kehitysvammaisen poikani omaishoitaja.
Saan alinta omaishoidontukea. Olen ollut työttömänä 1 vuoden. Anoin starttirahaa oman toiminimen aloitukseen. Työvoimatoimisto ei myöntänyt tukea, perusteena oli saamani omaishoidontuki. Tuki tulkittiin palkaksi. Vetosivat valtioneuvoston asetukseen 1404/2004 palkkatuista. Eli olenkin siis työsuhteessa! Työ 24/7, kuukausiansiot n.300e/kk -verot, tuntipalkka 40senttiä, ei lomia eikä lomakorvauksia. Minua kehoitettiin luopumaan omaishoidontuesta ja palaamaan uudestaan asiaan sen jälkeen. Onko muilla omaishoitajilla vastaavia kokemuksia, tai neuvoja kuinka toimia?
Omaishoidontuki esti starttirahan
22
2821
Vastaukset
- Eräs asian vieressä ollut
Kyllä sinä työsuhteessa olet ja kunta maksaa sinusta sotumaksut. Sinulle kertyy mm. eläkettä.
Eikö olisi vähän kohtuutonta, että vaadit kuntaa maksamaan sinulle lomaa ja lisää etuja kun hoidat omaistasi?
No, on sellaisiakin, että vaatii maksua kun hoitaa puolisoaan. Eihän sitä voimaa siihen hoitamiseen voi millään rahalla tulla.
Koko omaishoidon tuki ei ole mustavalkoinen.
Miten voit perustaa lisäksi yrityksen, jos olet omaishoitaja? Palkkaatko sitten jonkun hoitamaan poikaasi?- Etteikö
omaishoidontukea voi vaatia jos hoitaa puolisoaan?
Minä ainakin vaadin ja saan myös, tosin liian vähän.
Tätä on jatkunut heti 10-vuotta, mietipäs pienessä päässäsi kuinka paljon olen säästänyt yhteiskunnan varoja.
Kunhan olisit minun pöksyissäni edes yhden päivän niin et kadehtisi sitä 150€ mikä minulle jää tuesta kun verot viedään päältä eli 41% ja sellaiset päivät jotka hän on hoidossa vähennetään tuesta mikäli päiviä on yli 3pv kk.
En ole katkera, olen osani valinnut ja hoidan hyvin mieheni niin kauan kun jaksan.
Mutta tuollainen tekopyhyys ja typeryys ottaa päähän.
Mies ei tee itse muuta kun avaa suunsa syötettäessä, puree ja nielee ruokansa.
En saa koskaan ketään kotiin hoitamaan edes pieneksi ajaksi kun eivät usko pärjäävänsä hänen kanssaan.
Saan onneksi pitää vapaani, joskus jopa käyn ulkomailla viikon pari, hän on silloin vuodeaosastolla.
Sehän on tietysti monen mielestä väärin, omaishoitajanhan pitäisi vain uhrautua ja kärsiä. - Riku 59
Etteikö kirjoitti:
omaishoidontukea voi vaatia jos hoitaa puolisoaan?
Minä ainakin vaadin ja saan myös, tosin liian vähän.
Tätä on jatkunut heti 10-vuotta, mietipäs pienessä päässäsi kuinka paljon olen säästänyt yhteiskunnan varoja.
Kunhan olisit minun pöksyissäni edes yhden päivän niin et kadehtisi sitä 150€ mikä minulle jää tuesta kun verot viedään päältä eli 41% ja sellaiset päivät jotka hän on hoidossa vähennetään tuesta mikäli päiviä on yli 3pv kk.
En ole katkera, olen osani valinnut ja hoidan hyvin mieheni niin kauan kun jaksan.
Mutta tuollainen tekopyhyys ja typeryys ottaa päähän.
Mies ei tee itse muuta kun avaa suunsa syötettäessä, puree ja nielee ruokansa.
En saa koskaan ketään kotiin hoitamaan edes pieneksi ajaksi kun eivät usko pärjäävänsä hänen kanssaan.
Saan onneksi pitää vapaani, joskus jopa käyn ulkomailla viikon pari, hän on silloin vuodeaosastolla.
Sehän on tietysti monen mielestä väärin, omaishoitajanhan pitäisi vain uhrautua ja kärsiä.Ei kanssa tulisi mieleen vaatia hoitoa siitä jos hoitaisin vaimoani. Kelan korvaus meidän perheseen kyllä oetttaisiin, ei muuta.
On sinulla aika pieni vero sitten päätyöstä, jos muka 41% menee tuosta tuesta. Sinullahan on kokonaisverotus. Pyydä verottajaa laskemaan mikä se oikeasti on, niin ei tunnu tuo niin pieneltä.
Olet työsuhteessa kuntaan. Myös eläke kertyy siitä, että olet miehesi kanssa kotona.
Ei hänestä sitten paljon ole vaivaa eli on rauhallinen potilas vain, ei juokse sotkemassa ympäriinsä niin kuin me terveet miehet. Ei juoppottelekaan sinun kiusaksesi.
Jos miehelläsi on hyvä eläke, ei se yhteiskunnalle kovin kalliiksi tule, se laitoksen nettohoitopäivä. Älä usko kaikkea minkä kuulet.Lasken näitä juttuja työkseni, että vähän tiedän. Ja mene sinne ulkomaille vaan. Kyllä se pappa pärjää. Voit löytää sieltä uuden ukkelinkin. - paskaa puhut
Riku 59 kirjoitti:
Ei kanssa tulisi mieleen vaatia hoitoa siitä jos hoitaisin vaimoani. Kelan korvaus meidän perheseen kyllä oetttaisiin, ei muuta.
On sinulla aika pieni vero sitten päätyöstä, jos muka 41% menee tuosta tuesta. Sinullahan on kokonaisverotus. Pyydä verottajaa laskemaan mikä se oikeasti on, niin ei tunnu tuo niin pieneltä.
Olet työsuhteessa kuntaan. Myös eläke kertyy siitä, että olet miehesi kanssa kotona.
Ei hänestä sitten paljon ole vaivaa eli on rauhallinen potilas vain, ei juokse sotkemassa ympäriinsä niin kuin me terveet miehet. Ei juoppottelekaan sinun kiusaksesi.
Jos miehelläsi on hyvä eläke, ei se yhteiskunnalle kovin kalliiksi tule, se laitoksen nettohoitopäivä. Älä usko kaikkea minkä kuulet.Lasken näitä juttuja työkseni, että vähän tiedän. Ja mene sinne ulkomaille vaan. Kyllä se pappa pärjää. Voit löytää sieltä uuden ukkelinkin.Kulehan nokittelija! Mitä luulet olevan yhden naisihmisen korjatessa vuodepotilaan paskoja potilaan alta? Se totta tosiaan on aivan jotain muuta, kuin Sinun paperin pyörittelysi missä sitä sitten teetkin epärealistisessa maailmassa.
Kun itse olin sairaalassa hermojärjestelmä lamaantuneena (halvaantuneena) josta nyt ankaralla kuntoutuksella kuntoutumassa, ja olisin halunnut alusastian, niin käskivät vain paskoa alle. Kyllä siinä monta ihmistä tarvittiin, että sai puhtaat tilalle. Ei kuuloakaan, että yksi hoitaja olisi sitä siivoushommaa alkanut yksin tekemään.
Jos oma omaisesi jotuu tilanteeseen, missä on toisen ihmisen varassa (sinun varassasi), olen tasan tarkkaan 100 %:sen varma, että omaishoidon tukea tulet hakemaan, jos vuorokaudet ympäriinsä olet valmiustilassa ja hoidat toista.
Etpä sinä paljoa elämästä tiedä, kun kuvittelet, ettei vuodepotilas tarvitse paljoa mitään. Häpeä röyhkimys. Oletko itse ollut vuodepotilaana? Käyppä ensin se vaihe läpi, niin puhu sitten. - Olen eläkkeellä
Riku 59 kirjoitti:
Ei kanssa tulisi mieleen vaatia hoitoa siitä jos hoitaisin vaimoani. Kelan korvaus meidän perheseen kyllä oetttaisiin, ei muuta.
Jos miehelläsi on hyvä eläke, ei se yhteiskunnalle kovin kalliiksi tule, se laitoksen nettohoitopäivä. Älä usko kaikkea minkä kuulet.Lasken näitä juttuja työkseni, että vähän tiedän. Ja mene sinne ulkomaille vaan. Kyllä se pappa pärjää. Voit löytää sieltä uuden ukkelinkin.Kai sulla sen verran ajatus juoksee että tajuat minun olevan koko ajan kotona täysin autettavissa olevan henkilön ollessa kysymyksessä. Lakisääteiset vapaat pidän, ja kerran, pari vuodessa on viikko pari lomaa.
Mulle mitään eläkettä kerry kun olen jo eläkeiässä.
Eläkkeestä menee vähemmän veroa kuin tuesta.
tuki kai katsotaan lisä-tuloksi.
Että tikahtuisit kateuteesi niin ilmoitan että saamme myös KELA.lta korkeimman tuen.
Mitä miehen eläke omaishoidontukeen kuuluu?
Se on miehen eläke eikä minun tuloani.
Mitä minä uudella ukolla tekisin, kyllä olen oman osani hoivaillut ja passannut.
Siinä olet oikeassa että ei juopottele enää, lääkkeitä kyllä söisi kuin karkkeja jos itse voisi päättää.
Hän kun vielä tajuaa jonkin verran vaikka onkin liikkumaton.
Kyllä hän vaativa ja hankala osaa olla, mutta ymmärrän että ei hänekään osansa helppo ole. - omaishoitaja minäkin
Olen eläkkeellä kirjoitti:
Kai sulla sen verran ajatus juoksee että tajuat minun olevan koko ajan kotona täysin autettavissa olevan henkilön ollessa kysymyksessä. Lakisääteiset vapaat pidän, ja kerran, pari vuodessa on viikko pari lomaa.
Mulle mitään eläkettä kerry kun olen jo eläkeiässä.
Eläkkeestä menee vähemmän veroa kuin tuesta.
tuki kai katsotaan lisä-tuloksi.
Että tikahtuisit kateuteesi niin ilmoitan että saamme myös KELA.lta korkeimman tuen.
Mitä miehen eläke omaishoidontukeen kuuluu?
Se on miehen eläke eikä minun tuloani.
Mitä minä uudella ukolla tekisin, kyllä olen oman osani hoivaillut ja passannut.
Siinä olet oikeassa että ei juopottele enää, lääkkeitä kyllä söisi kuin karkkeja jos itse voisi päättää.
Hän kun vielä tajuaa jonkin verran vaikka onkin liikkumaton.
Kyllä hän vaativa ja hankala osaa olla, mutta ymmärrän että ei hänekään osansa helppo ole.Tuota minä en kyllä ymmärrä että muutamien mielestä omaishoitaja ei saisi ottaa sitä tukea siis rahaa siitä kun hoitaa miestään tai kuka ketäkin. Luuleeko ne "suuressa" viisaudessaan että hoitaja tulee toimeen pelkällä pyhällähengellä eikä tarvitse ruokaa ja vaatettakin ainakin joskus. Työ on raskasta sekä henkisesti että fyysisesti. Varsinkin kun meitä on nuorempiakin hoitajia kuten itsekkin että en saa eläkettä niin on yksinkertaisesti pakko ottaa se tuki kun hoidettavan eläke on pieni koska hän on jo nuorena joutunut eläkkeelle eikä ole työeläkettä lainkaan. En valita kerron vaan tosi asioita ettei meitä kannata kenenkään kadehtia, eikä ruveta neuvomaan.
- kelan
Riku 59 kirjoitti:
Jos miehelläsi on hyvä eläke, ei se yhteiskunnalle kovin kalliiksi tule, se laitoksen nettohoitopäivä. Älä usko kaikkea minkä kuulet.Lasken näitä juttuja työkseni, että vähän tiedän. Ja mene sinne ulkomaille vaan. Kyllä se pappa pärjää. Voit löytää sieltä uuden ukkelinkin.Voi voi, taitas nälkä tulla pelkällä Kelan eläkkeellä. Kuka maksaa asunnon, sairaskulut ja muun elämisen, ellei muu kelpaa kuin Kela.
Tarkoittanetko Kelan eläkettä vaiko kelan maksamaa hoitotukea?
Kyllä pian alkaisi valkenemaan, mihin pelkkä Kela riittää. Mitenkäs työeläke? Se ei tietty kelpaa, kun se ei tule Kelalta. - Ei mikään Lolita
kelan kirjoitti:
Voi voi, taitas nälkä tulla pelkällä Kelan eläkkeellä. Kuka maksaa asunnon, sairaskulut ja muun elämisen, ellei muu kelpaa kuin Kela.
Tarkoittanetko Kelan eläkettä vaiko kelan maksamaa hoitotukea?
Kyllä pian alkaisi valkenemaan, mihin pelkkä Kela riittää. Mitenkäs työeläke? Se ei tietty kelpaa, kun se ei tule Kelalta.Mihin se miehen eläke sitten menee, jos ei hän pääse enää edes karkkeja ostamaan itselleen ja kaiken joku toinen määrää?Ekkä saat sentään siitä hiukan.
Kyllä omaishoitosuhde on työsuhde ja siitä eläke kertyy. Selvitäpä vain, mutta en minä kateellinen ole. Kelan tuki ei tule hoitajalle vaan sille asianomaiselle potilaalle, eikä vain? Jääkö tosiaan tilille? - eihän
Ei mikään Lolita kirjoitti:
Mihin se miehen eläke sitten menee, jos ei hän pääse enää edes karkkeja ostamaan itselleen ja kaiken joku toinen määrää?Ekkä saat sentään siitä hiukan.
Kyllä omaishoitosuhde on työsuhde ja siitä eläke kertyy. Selvitäpä vain, mutta en minä kateellinen ole. Kelan tuki ei tule hoitajalle vaan sille asianomaiselle potilaalle, eikä vain? Jääkö tosiaan tilille?hoitajalle saisi jäädä mitään, sen olen huomannut useasti.
Suurin pelko näyttää kaikilla olevan siitä että hoitaja hyötyisi jotain vaivannäöstään.
Miehen eläke menee hänen omalle tililleen, siitä maksetaan hoitomaksut, lääkkeet, puolet vastikkeesta ja ruokalaskusta.
Lisäksi vaatteet, mihin ei paljon kulu, sekä hygieniatarvikkeet, niihin kuluu melkoisesti koska on pidettävä erityisen hyvää huolta puhtaudesta että iho pysyy kunnossa koska hän on täysin vuodepotilas.
Kelan tuki tulee miehelle, mutta sehän on hoitotuki, joten sen voi käyttää hoitamiseen.
Olen katsonut että voin käyttää sitä omiinkin menoihini koska olen hänen hoitajansa ja hänelle maksetaan kelalta hoitotukea.
Tilille jää jokus koska ei ole velkoja, mutta ei meidän eläkkeemme ole isoja.
Minä olin vielä työikäinen kun jäin miestä hoitamaan, viisi vuotta ilman omaishoidontukea ja kelan korvausta, koska en edes tiennyt että oltaisiin niihin oikeutettuja,(silloin elettiin miehen eläkkeellä ja entisillä säästöillä) Kelalta maksoivat vuoden ajalta takautuvasti.
Ei eläkettä enää kartu koska olen eläkkeellä, niin minulle ainakin on informoitu.
Koska jäin ennen eläkeikää töistä pois se vaikutti huomattavan paljon omaa eläkettäni pienentävästi.
Mutta ei raha ole tärkeintä, sillä ei tee mitään jos ei ole terveyttä.
Lapsemme on hyvin koulutettu ja on ehtinyt saada melkoisen omaisuuden jo tähän mennessä, ei siitä juuri iloa ole, hän sairastui syöpään ja taistelee nyt elämästään. - ei kerry
eihän kirjoitti:
hoitajalle saisi jäädä mitään, sen olen huomannut useasti.
Suurin pelko näyttää kaikilla olevan siitä että hoitaja hyötyisi jotain vaivannäöstään.
Miehen eläke menee hänen omalle tililleen, siitä maksetaan hoitomaksut, lääkkeet, puolet vastikkeesta ja ruokalaskusta.
Lisäksi vaatteet, mihin ei paljon kulu, sekä hygieniatarvikkeet, niihin kuluu melkoisesti koska on pidettävä erityisen hyvää huolta puhtaudesta että iho pysyy kunnossa koska hän on täysin vuodepotilas.
Kelan tuki tulee miehelle, mutta sehän on hoitotuki, joten sen voi käyttää hoitamiseen.
Olen katsonut että voin käyttää sitä omiinkin menoihini koska olen hänen hoitajansa ja hänelle maksetaan kelalta hoitotukea.
Tilille jää jokus koska ei ole velkoja, mutta ei meidän eläkkeemme ole isoja.
Minä olin vielä työikäinen kun jäin miestä hoitamaan, viisi vuotta ilman omaishoidontukea ja kelan korvausta, koska en edes tiennyt että oltaisiin niihin oikeutettuja,(silloin elettiin miehen eläkkeellä ja entisillä säästöillä) Kelalta maksoivat vuoden ajalta takautuvasti.
Ei eläkettä enää kartu koska olen eläkkeellä, niin minulle ainakin on informoitu.
Koska jäin ennen eläkeikää töistä pois se vaikutti huomattavan paljon omaa eläkettäni pienentävästi.
Mutta ei raha ole tärkeintä, sillä ei tee mitään jos ei ole terveyttä.
Lapsemme on hyvin koulutettu ja on ehtinyt saada melkoisen omaisuuden jo tähän mennessä, ei siitä juuri iloa ole, hän sairastui syöpään ja taistelee nyt elämästään.Eläkettä tosiaan työsuhteesta ei kerry, jos omaishoitaja on jo eläkkeellä. Siinä tuo kinaajasi on taaskin aivan metsäteillä, kuten muissakin omaishoitoon liittyvissä asioissa.
Ja vaikka olisi yksityisyrittäjä, mutta eläkkeellä, niin eläkevakuutusmaksuja ei tarvitse maksaa kuten sen yrittäjän, joka ei ole eläkkeellä. Mitenkähän tämän saisi menemään noiden kateellisten hilseen alle. Eläkeläisyys poistaa eläkemaksut. - osaatko laskea
Mihin se miehen eläke sitten menee, jos ei hän pääse enää edes karkkeja ostamaan itselleen ja kaiken joku toinen määrää?Ekkä saat sentään siitä hiukan.
Kyllä omaishoitosuhde on työsuhde ja siitä eläke kertyy. Selvitäpä vain, mutta en minä kateellinen ole. Kelan tuki ei tule hoitajalle vaan sille asianomaiselle potilaalle, eikä vain? Jääkö tosiaan tilille?"Kelan tuki ei tule hoitajalle vaan sille asianomaiselle potilaalle, eikä vain? Jääkö tosiaan tilille?"
Olen lueskellut viestejäsi, ja todella tuntuu siltä, että laskutaito on hakusessa vielä, ja hinnoista ei käsitystäkään sinulla.
Olen korotetun hoitotuen saaja ja korotettu hoitotuki on 142,70 euroa kuukaudessa. Kyllä on hulvatonta rahantuloa, eikö vaan?
Mutta Kela on vahvistanut päätkösessään sairaskulujeni kuukausimenoiksi 243 euroa maksettujen tositteiden perusteella. Muut elinkustannukset lisäksi. Asua minäkin tarvitsen, ja samanlaisen lämmön, veden kuin sinäkin. Silti siellä suihkussa tarvitsen avusajan.
100 euroa vielä jää puuttumaankin tuosta Kelan maksamasta hoitotuesta, eli se pitää ottaa muuhun elämiseen tarkoitetusta eläkkeestä pois, joka sekin jää ns. köyhyysrajan alapuolelle. Eikös ne määritelleet justikään köyhyysrajaksi poliitikot televisiokeskusteluissa kuukausitulon joka jää alle 1000 euroa?
Ja totta tosiaan, ihmisarvoinen elämä ei ole siinä, että on saanut lääkkeet, lääkärissäkäynnit ja matkat.
Ja älä unta näekkään, että kyhjötän täällä kotona onnellisena, kun kela maksaa korotettua hoitotukea. Pyrin elämään sosiaalisesti lähinnä normaalia elämää, ja se kustantaa paljon enemmän, kuin teillä tavallisilla ihmisillä.
Joka asiassa kun tarvitsee avustajaa, pukeutumisessa, sukista takkiin ja kenkiin saakka. Syömisessä, kaupassakäynnissä. Kyllä minä haluan kaupassa käydä, vaikka avustaja siihenkin tarvitaan. Se on sitä tervettä sosiaalielämäntarvetta. Haluan käydä yhdistystoiminnassa, kokouksissa, luennoilla, uimassa yms, mutta se ei olekkaan niin itsestään sevää, kuin teillä. Joka asiaan tarvitaan avustajaa auton kuljettamiseen, autosta poistumiseen ja autoon pääsemiseenkin.
Jos kotonasi olisi tällainen vaimo, kyllä takuuvarmasti tulee mieleesi, että missäs on minun omaishoidontuki, sillä omaa elämää Sinulle ei siihen juurikaan mahdu. - pöljistä pöljin
painu h....iin.
- sielläkin
Riku 59 kirjoitti:
Jos miehelläsi on hyvä eläke, ei se yhteiskunnalle kovin kalliiksi tule, se laitoksen nettohoitopäivä. Älä usko kaikkea minkä kuulet.Lasken näitä juttuja työkseni, että vähän tiedän. Ja mene sinne ulkomaille vaan. Kyllä se pappa pärjää. Voit löytää sieltä uuden ukkelinkin.kirjoittaa p...aa.
- tulisi hänelle itselle
paskaa puhut kirjoitti:
Kulehan nokittelija! Mitä luulet olevan yhden naisihmisen korjatessa vuodepotilaan paskoja potilaan alta? Se totta tosiaan on aivan jotain muuta, kuin Sinun paperin pyörittelysi missä sitä sitten teetkin epärealistisessa maailmassa.
Kun itse olin sairaalassa hermojärjestelmä lamaantuneena (halvaantuneena) josta nyt ankaralla kuntoutuksella kuntoutumassa, ja olisin halunnut alusastian, niin käskivät vain paskoa alle. Kyllä siinä monta ihmistä tarvittiin, että sai puhtaat tilalle. Ei kuuloakaan, että yksi hoitaja olisi sitä siivoushommaa alkanut yksin tekemään.
Jos oma omaisesi jotuu tilanteeseen, missä on toisen ihmisen varassa (sinun varassasi), olen tasan tarkkaan 100 %:sen varma, että omaishoidon tukea tulet hakemaan, jos vuorokaudet ympäriinsä olet valmiustilassa ja hoidat toista.
Etpä sinä paljoa elämästä tiedä, kun kuvittelet, ettei vuodepotilas tarvitse paljoa mitään. Häpeä röyhkimys. Oletko itse ollut vuodepotilaana? Käyppä ensin se vaihe läpi, niin puhu sitten.ei hän ketään hoitaisi. Hän suksisi v...uun häntä koipien välissä. Juuri tuollaiset ihmiset ovat todellisessa elämässä kaikkein suurimpia raukkoja ja surkimuksia.
- ole mikään
Kyllä omaishoitosuhde on työsuhde ja siitä eläke kertyy. Selvitäpä vain, mutta en minä kateellinen ole. Kelan tuki ei tule hoitajalle vaan sille asianomaiselle potilaalle, eikä vain? Jääkö tosiaan tilille?työsuhde. Se on toimeksiantosuhde. Ei siinä ole työsuojeluakaan,vai onko?
- ja avustettavatkin
osaatko laskea kirjoitti:
"Kelan tuki ei tule hoitajalle vaan sille asianomaiselle potilaalle, eikä vain? Jääkö tosiaan tilille?"
Olen lueskellut viestejäsi, ja todella tuntuu siltä, että laskutaito on hakusessa vielä, ja hinnoista ei käsitystäkään sinulla.
Olen korotetun hoitotuen saaja ja korotettu hoitotuki on 142,70 euroa kuukaudessa. Kyllä on hulvatonta rahantuloa, eikö vaan?
Mutta Kela on vahvistanut päätkösessään sairaskulujeni kuukausimenoiksi 243 euroa maksettujen tositteiden perusteella. Muut elinkustannukset lisäksi. Asua minäkin tarvitsen, ja samanlaisen lämmön, veden kuin sinäkin. Silti siellä suihkussa tarvitsen avusajan.
100 euroa vielä jää puuttumaankin tuosta Kelan maksamasta hoitotuesta, eli se pitää ottaa muuhun elämiseen tarkoitetusta eläkkeestä pois, joka sekin jää ns. köyhyysrajan alapuolelle. Eikös ne määritelleet justikään köyhyysrajaksi poliitikot televisiokeskusteluissa kuukausitulon joka jää alle 1000 euroa?
Ja totta tosiaan, ihmisarvoinen elämä ei ole siinä, että on saanut lääkkeet, lääkärissäkäynnit ja matkat.
Ja älä unta näekkään, että kyhjötän täällä kotona onnellisena, kun kela maksaa korotettua hoitotukea. Pyrin elämään sosiaalisesti lähinnä normaalia elämää, ja se kustantaa paljon enemmän, kuin teillä tavallisilla ihmisillä.
Joka asiassa kun tarvitsee avustajaa, pukeutumisessa, sukista takkiin ja kenkiin saakka. Syömisessä, kaupassakäynnissä. Kyllä minä haluan kaupassa käydä, vaikka avustaja siihenkin tarvitaan. Se on sitä tervettä sosiaalielämäntarvetta. Haluan käydä yhdistystoiminnassa, kokouksissa, luennoilla, uimassa yms, mutta se ei olekkaan niin itsestään sevää, kuin teillä. Joka asiaan tarvitaan avustajaa auton kuljettamiseen, autosta poistumiseen ja autoon pääsemiseenkin.
Jos kotonasi olisi tällainen vaimo, kyllä takuuvarmasti tulee mieleesi, että missäs on minun omaishoidontuki, sillä omaa elämää Sinulle ei siihen juurikaan mahdu.monasti elämme köyhyysrajan alapuolella. Ja menot tavan ihmisiä suuremmat. Kuinkahan paljon ne keskiansioiset oikein syövät enemmän? Ja meille ollaan vielä kateellisia. Ei ole kadeilla omaa elämää kuitenkaan, kun meitä vahtaavat...
- lens
ole mikään kirjoitti:
työsuhde. Se on toimeksiantosuhde. Ei siinä ole työsuojeluakaan,vai onko?
On meidät ainakin vakuutettu tapaturman varalle.
Kunta maksaa meille omaihoitotuen mutta me emme ole kunnan tai kaupungin työntekijöitä eli meille ei kuulu esim.alennus uimahalli lippuja joita kunnan työntekijät saa.Pirullisen inhottavaa. - lens
paskaa puhut kirjoitti:
Kulehan nokittelija! Mitä luulet olevan yhden naisihmisen korjatessa vuodepotilaan paskoja potilaan alta? Se totta tosiaan on aivan jotain muuta, kuin Sinun paperin pyörittelysi missä sitä sitten teetkin epärealistisessa maailmassa.
Etpä sinä paljoa elämästä tiedä, kun kuvittelet, ettei vuodepotilas tarvitse paljoa mitään. Häpeä röyhkimys. Oletko itse ollut vuodepotilaana? Käyppä ensin se vaihe läpi, niin puhu sitten.Juuri noitten asioitten takia en pidä vapaata ja vie hoidettavaani sairaalaan.
Pari kertaa olen pitänyt ja on vaan niin kova työ saada hänet taas kuntoon,on jäykkänä ja iho punaisena,että multa menee aina pari viikkoa kun saan hänet taas kuntoon. - e/kk
pöljistä pöljin kirjoitti:
painu h....iin.
Katsos tarkkaan kuka tuon jutun on kirjoittanut.
Mikäli mä oikein luen niin se on todella pöljistä pöljin.
- TYÖSUHDE
Tässä lainaus lakitekstistä:
Omaishoitosopimus on toimeksiantosopimus. Omaishoitosopimukset ovat voimassa toistaiseksi, ellei ole erityistä syytä tehdä määräaikaista sopimusta. Omaishoitaja ei ole työsopimuslain tarkoittamassa työsuhteessa kuntaan, hoidettavaan tai hoidettavan huoltajaan. Omaishoitajan eläketurvasta säädetään kunnallisessa eläkelaissa. Kunnan on otettava tapaturmavakuutuslain 57 §:n 1 momentin mukainen vakuutus hoitajalle.
Näin ainakin meillä toimitaan.
terveisin kehitysvammaisen työssäkäyvä
omaishoitaja- Reilu meininki
Kiitos kommentista, lakipykälä tuttu. Näin minäkin sen mielsin. Siksi olinkin aika ihmeissäni kun kaikki muut asiat starttirahaan kunnossa, mutta tämä omaishoidontuki oli syy kielteiseen päätökseen. Olen itsekin ollut ennen tätä työttömyyttä koko ajan palkkatöissä ja samalla toiminut omaishoitajana.
Omaishoidontuki on nimensä mukaisesti tuki ei palkka. Ihmetys koski lähinnä kielteisen päätöksen syytä, eli jos haen ansiosidonnaista päivärahaa työttömyyden aikana, omaishoidontukea ei katsottaisi palkaksi, mutta jos haluan alkaa yrittäjäksi ja toiminnan aloitukseen haen starttirahaa, niin se onkin palkaa. Eli siis minun kannataa pysyä työttömänä eikä ryhtyä työllistämään itseäni? Mistään vastaavasta, näin sitovasta ja rankasta "työstä", ei saisi ketään ulkopuolista tällä "palkalla" 0,40 e/h palkattua. Käsittääkseni minimipalkaksi määritelty tuntihinta on noin 5 euroa. Omaistaan hoitavat tietävät, että on ihan naurettavaa ja epäreilua väittää tätä palkaksi ;) - uudelleen
Reilu meininki kirjoitti:
Kiitos kommentista, lakipykälä tuttu. Näin minäkin sen mielsin. Siksi olinkin aika ihmeissäni kun kaikki muut asiat starttirahaan kunnossa, mutta tämä omaishoidontuki oli syy kielteiseen päätökseen. Olen itsekin ollut ennen tätä työttömyyttä koko ajan palkkatöissä ja samalla toiminut omaishoitajana.
Omaishoidontuki on nimensä mukaisesti tuki ei palkka. Ihmetys koski lähinnä kielteisen päätöksen syytä, eli jos haen ansiosidonnaista päivärahaa työttömyyden aikana, omaishoidontukea ei katsottaisi palkaksi, mutta jos haluan alkaa yrittäjäksi ja toiminnan aloitukseen haen starttirahaa, niin se onkin palkaa. Eli siis minun kannataa pysyä työttömänä eikä ryhtyä työllistämään itseäni? Mistään vastaavasta, näin sitovasta ja rankasta "työstä", ei saisi ketään ulkopuolista tällä "palkalla" 0,40 e/h palkattua. Käsittääkseni minimipalkaksi määritelty tuntihinta on noin 5 euroa. Omaistaan hoitavat tietävät, että on ihan naurettavaa ja epäreilua väittää tätä palkaksi ;)Asia uudelleen käsittelyyn ja vie se lakipykälä niille
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni1237130Kuka on UMK-suosikkisi? UMK26 paljastuksia lauantai 28.2.
UMK26 tänä lauantaina! UMK26 tulee suorana Tampereelta ja nyt selviää, kuka pääsee edustamaan Suomea Euroviisuihin. M1234934L/over ja Jani Volanen! Minkä arvosanan 4-10 annat roolityöstä?
Psykologinen trilleri L/over - ikuisesti minun on koukuttanut tv-katsojat ruudun ääreen. Kun Roosa (Krista Kosonen) tapa664266TTK:n jättänyt Vappu Pimiä rehellisenä MasterChef-kuvauksista: "Höh..."
Vappu Pimiä on uusi MasterChef Suomi -tuomari. Viime vuonna Tanssii Tähtien Kanssa jäi taakse, ja nyt vuorossa on uusi a153463Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7242261Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?2731691- 671465
Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581428Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä221406Osaako kukaan sanoa?
Mikä on syy siihen, että apulaisidiootti yrittää kaikin keinoin haitata kaikkea yrittämistä Ähtärissä? Nyttkin pilkkaa j581384