http://www.olympus-global.com/en/corc/ir/financial/pdf/n081114aE_n.pdf
Linkki vie Olympuksen osavuosikatsaukseen jonka tänne linkitti ensimmäisenä nimimerkki KimmoKoo.
Luin katsauksen läpi jolloin heräsi kysymys Olympuksen brändin arvosta. Palstalla olleiden väitteiden mukaan Olympus on yritys jolla on talous kunnossa ja jolla menee taloudellisesti hyvin.
Talouskatsauksessa näkyy että yrityksen varat ovat suurempia kuin velat.
Varallisuus 11.470.000.000 €
Velat 8.454.000.000 €
Netto varallisuus 3.016.000.000 €
Numerot näyttävät hyvältä mutta mitä tuo varallisuus on?
Raportin mukaan aineeton varallisuus on arvoltaan 3.441.000.000 €. Jos aineeton varallisuus jätetään pois laskuista yrityksen varat ovat -425.000.000 €.
Aiheellinen kysymys on: Paljonko velkojat ovat valmiita lainaamaan aineetonta omaisuutta vastaan? Entä miten osakkeenomistajat reagoivat kun huomaavat oikeasti omistavansa aineetonta omaisuutta ja pätkän velka? Osakkeenomistajien osuus oli myös aineetonta omaisuutta pienempi, joten jos aineeton omaisuus jostain syystä menettäisi arvoaan osakkeenomistajalla olisi kädessä arvoton paperi ja velkaa vastineeksi rahallisille panostuksilleen, ei muuta.
Eri yksiköitä tarkasteltaessa huomaa että medical systems sekä life sciences ryhmät menestyvät parhaiten. Information & Communication menestyy huonoiten ja Imaging ryhmä siinä välissä. Mittarina on käyttökate, joten varsinaisesta tuloksesta per ryhmä ei voi sanoa mitään.
Kilpailun kannalta on hyvä jos rahoittajat uskovat Olympukseen. Omia rahoja en tähän yhtiöön laittaisi näillä tiedoilla.
Olympuksen tulevaisuus itsenäisenä merkkinä
10
550
Vastaukset
- kamera se
on, niin kuin muutkin merkit, hyvä on.
- enää tänne..,
Minusta tämä ei enää kuuluu kamerapalstalle, vaan sijoittamisen puolelle. Mielenkiintoinen keskustelu kuitenkin. Minusta nuo luvut eivät kovin pahalta näytä. Laitapas vielä vertailun vuoksi muiden kameravalmistajien vastaavat luvut. Löydät ne varmasti äkkiä kun niin kiinnostunut olet aiheesta.
Jos suunnittelisin osakkeeseen sijoittamista, katselisin ensimmäisenä P/E -lukua, eli osakkeen hintaa suhteessa firman tuloihin. Tuosta et maininnut mitään. Oletko ikinä ostanut osaketta?
Aineettoman omaisuuden arvoa on aina vaikea mitata. Sama ongelma on kaikilla teknologiayhtiöillä. Brändin lisäksi tuohon vaikuttaa mm. patentit ja organisaatiolle/työntekijöille kertynyt tietotaito. Olympuksella on esimerkiksi ylivoimainen patentti kennon pölynpuhdistukseen valtava määrä kameroihin, optiikkaan ja kuvankäsittelyyn liittyviä keksintöjä.- talous vaikuttaa
Täällä on hehkutettu Olympusta järjestelmänä ja yhtiönä. On todettu että vakaavarainen Olympus jatkaa järjestelmänsä kehittämistä ja nostaa sen kamera/järjestelmämaailman huipulle.
Jälleen kerran Olympusleirissä kuohahtaa kun tekee aiheellisia kysymyksiä heidän itsensä linkittämästä aineistosta.
Minulla ei ole mitään mielipidettä Olympuksesta merkkinä tai tuotteena. Tarve osoittaa Olympuksen etevyyttä vaihtelevin argumentein (sama argumentti toimii välillä puolesta, ja välillä vastaan) herättää keskustelua.
Se joita muiden kameravalmistajien lukuja kaipaa, kaivanee ne itse esille. P/E luku on ihan hyvä mittari jos tuotot ja osakkeen hinnat olisivat edes jollain tasolla vakiot. Olympuksen tuotot ovat tippuneet 50% puolen vuoden ennusteen mukaan (jota on jouduttu rukkaamaan jo ensimmäisen kvartaalin jälkeen voimakkaasti).
Aineettoman omaisuuden arvo on vaikea mitata. On itsestään selvää että patentit ovat yksi osa sitä. Työntekijöistä esim. Panasonic ilmoitti tänään luopuvan 15.000:sta tänään. Niiden poistaminen maksaa, eikä se poisto tule vaikuttamaan yhtiön aineettoman omaisuuden arvostukseen. 27 tehdasta pimenee samassa rytäkässä - siitä tulee aivan oikeaa alaskirjausta.
Pölynpoistaja on varmasti hyvä patentti ja kasasta löytynee muitakin, kuten totesit - olisitko valmis maksamaan siitä ja Olympus-brändistä 425.000.000€? Paljonko muuta pehmeää uskot varallisuusarvioista löytyvän jos sitä lähdettäisiin tänään realisoimaan? -30%?
Bloombergin mukaan Olympus tuottaa muita samanalan yritysten keskiarvoa -20% heikompaa tulosta. Ottaen huomioon että muutkin ovat kuralla, tuo ei ole se merkki johon itse tekisin pitkäaikaisen sitoutumisen. - Kimmo Koo
talous vaikuttaa kirjoitti:
Täällä on hehkutettu Olympusta järjestelmänä ja yhtiönä. On todettu että vakaavarainen Olympus jatkaa järjestelmänsä kehittämistä ja nostaa sen kamera/järjestelmämaailman huipulle.
Jälleen kerran Olympusleirissä kuohahtaa kun tekee aiheellisia kysymyksiä heidän itsensä linkittämästä aineistosta.
Minulla ei ole mitään mielipidettä Olympuksesta merkkinä tai tuotteena. Tarve osoittaa Olympuksen etevyyttä vaihtelevin argumentein (sama argumentti toimii välillä puolesta, ja välillä vastaan) herättää keskustelua.
Se joita muiden kameravalmistajien lukuja kaipaa, kaivanee ne itse esille. P/E luku on ihan hyvä mittari jos tuotot ja osakkeen hinnat olisivat edes jollain tasolla vakiot. Olympuksen tuotot ovat tippuneet 50% puolen vuoden ennusteen mukaan (jota on jouduttu rukkaamaan jo ensimmäisen kvartaalin jälkeen voimakkaasti).
Aineettoman omaisuuden arvo on vaikea mitata. On itsestään selvää että patentit ovat yksi osa sitä. Työntekijöistä esim. Panasonic ilmoitti tänään luopuvan 15.000:sta tänään. Niiden poistaminen maksaa, eikä se poisto tule vaikuttamaan yhtiön aineettoman omaisuuden arvostukseen. 27 tehdasta pimenee samassa rytäkässä - siitä tulee aivan oikeaa alaskirjausta.
Pölynpoistaja on varmasti hyvä patentti ja kasasta löytynee muitakin, kuten totesit - olisitko valmis maksamaan siitä ja Olympus-brändistä 425.000.000€? Paljonko muuta pehmeää uskot varallisuusarvioista löytyvän jos sitä lähdettäisiin tänään realisoimaan? -30%?
Bloombergin mukaan Olympus tuottaa muita samanalan yritysten keskiarvoa -20% heikompaa tulosta. Ottaen huomioon että muutkin ovat kuralla, tuo ei ole se merkki johon itse tekisin pitkäaikaisen sitoutumisen.Jälleen olet vertaamassa Olympusta mielikuvaasi muista. Tällaisessa vertailussa Olympuksen on vaikea pärjätä.
"Olympuksen tuotot ovat tippuneet 50% puolen vuoden ennusteen mukaan (jota on jouduttu rukkaamaan jo ensimmäisen kvartaalin jälkeen voimakkaasti)."
Jostain syystä minusta on paljon kivempi, että voitot tippuvat kuin tappiot pysyvät vakaina. Kuten laitteista huomaa, Olylla sijoitetaan paljon tuotekehitykseen. Hinnoittelussa olen näkevinäni halua ostaa markkinoita edullisilla järkkäreillä. Kumpikaan ei kerro paniikkimielialasta. Tietenkin on kaunista olla huolissaan kilpailijan tilanteesta, mutta eikö se kerro enemmän ekonomin moraalista kuin Olympuksen ekonomiasta?
"Paljonko muuta pehmeää uskot varallisuusarvioista löytyvän jos sitä lähdettäisiin tänään realisoimaan? -30%?"
Luulen, että kiinteän omaisuuden arvo on samalla tavalla pudonnut. Niiden todellisella arvolla ei ole merkitystä niin kauan kuin Olympus vastaa huutonsa.
" Bloombergin mukaan Olympus tuottaa muita samanalan yritysten keskiarvoa -20% heikompaa tulosta."
En tunne ketään Bloombergia, joten viitettä kehiin. -20 % heikompaa voi tarkoittaa melkein mitä tahansa.
Ymmärtäisin, että sinua kiinnostaisi Nikonin talous jos meinaat ostaa joskus sen merkkisen kameran ja alkaa harrastamaan valokuvausta. Käsittääkseni sinulla ei ole ollut, ei ole eikä tule 4/3 –järjestelmän kameraa. Minkä takia Olympuksen talous kiinnostaa sinua. - Kauppatieteilijä
Kimmo Koo kirjoitti:
Jälleen olet vertaamassa Olympusta mielikuvaasi muista. Tällaisessa vertailussa Olympuksen on vaikea pärjätä.
"Olympuksen tuotot ovat tippuneet 50% puolen vuoden ennusteen mukaan (jota on jouduttu rukkaamaan jo ensimmäisen kvartaalin jälkeen voimakkaasti)."
Jostain syystä minusta on paljon kivempi, että voitot tippuvat kuin tappiot pysyvät vakaina. Kuten laitteista huomaa, Olylla sijoitetaan paljon tuotekehitykseen. Hinnoittelussa olen näkevinäni halua ostaa markkinoita edullisilla järkkäreillä. Kumpikaan ei kerro paniikkimielialasta. Tietenkin on kaunista olla huolissaan kilpailijan tilanteesta, mutta eikö se kerro enemmän ekonomin moraalista kuin Olympuksen ekonomiasta?
"Paljonko muuta pehmeää uskot varallisuusarvioista löytyvän jos sitä lähdettäisiin tänään realisoimaan? -30%?"
Luulen, että kiinteän omaisuuden arvo on samalla tavalla pudonnut. Niiden todellisella arvolla ei ole merkitystä niin kauan kuin Olympus vastaa huutonsa.
" Bloombergin mukaan Olympus tuottaa muita samanalan yritysten keskiarvoa -20% heikompaa tulosta."
En tunne ketään Bloombergia, joten viitettä kehiin. -20 % heikompaa voi tarkoittaa melkein mitä tahansa.
Ymmärtäisin, että sinua kiinnostaisi Nikonin talous jos meinaat ostaa joskus sen merkkisen kameran ja alkaa harrastamaan valokuvausta. Käsittääkseni sinulla ei ole ollut, ei ole eikä tule 4/3 –järjestelmän kameraa. Minkä takia Olympuksen talous kiinnostaa sinua."Jälleen olet vertaamassa Olympusta mielikuvaasi muista. Tällaisessa vertailussa Olympuksen on vaikea pärjätä."
- Minusta tuo tyyli on enempi sinun käytössä. Milloin numeroarvoilla on väliä, milloin välit ovat niin pienet että niiltä puuttuu merkitys.
Kiinnitin itse päähuomioni siihen että Olympus tekee käyttökatetta ja se on hyvä asia se. Voitot ennustetaan 50% pienemmiksi kuin puoli vuotta aiemmin - en aio toistaa lukuja.
Paniikkimielialasta ei kukaan ole kirjoittanut mitään. En myöskään edusta Nikonia, joten turha olla huolissaan minun huolenaiheista. Viittasin lähinnä siihen että Olympuksen kaltainen toimija pitävät muut virkeinä.
Omaisuuden todellisella arvolla ei ole merkitystä? Tuosta en ole samaa mieltä - ja tuskin kovin moni muukaan.
Et tunne Bloombergia? www.bloomberg.com ja "enter symbol" kohtaan minkä tahansa haettavan yrityksen symboli. Käppyrästä näet että Olympuksen osake on 20% alle alan keskitason kehityksen (joka sekin on puoliintunut).
"Ei ole 4:3 kameraa, eikä tule olemaan"? Pokkarini ottavat haluttaessa 4:3 kuvia, mutta siitä tuskin on kyse. Olympuksen talous kiinnosti minua koska itse kirjoitit:
OLYMPUKSEN TALOUS ON HYVÄ VAI MITÄ SANOO EKONOMIMME?
No, nyt kun ekonomi vastasi, vastaus ei kelpaa. Voisin minäkin virnuilla siitä että Bloomberg on tuntematon tai ryhtyä aprikoimaan toisten moraalia - mutta en alennu siihen.
Kävin antamasi luvut läpi ja tulin siihen tulokseen että yritys joka ei ole markkinajohtaja, vaan pieni haastaja, jolla on vähemmän pääomaa kuin velkoja jos goodwill positioita ei huomioida - ei ole yritys jonka osakkeiden ostoa suosittelisin. - Japanissa
Kimmo Koo kirjoitti:
Jälleen olet vertaamassa Olympusta mielikuvaasi muista. Tällaisessa vertailussa Olympuksen on vaikea pärjätä.
Ymmärtäisin, että sinua kiinnostaisi Nikonin talous jos meinaat ostaa joskus sen merkkisen kameran ja alkaa harrastamaan valokuvausta. Käsittääkseni sinulla ei ole ollut, ei ole eikä tule 4/3 –järjestelmän kameraa. Minkä takia Olympuksen talous kiinnostaa sinua.Nopea vilkaisu Bloombergiin näyttää seuraavaa osaketuotoista Japanissa:
Nikon 40% keskiarvoon nähden
Canon -0% - " -
Sony -25% - " -
Olympus -20% - " -
Kaikki valmistajat ovat alamäessä (kuten suurin osa muustakin maailmasta). Suhteessa keskiarvoon osakkeen suoritus on yllä mainittu.
Voin siis huoletta jatkaa Nikonin tuotteiden ostoa, josta oltiin niin huolissaan :-) - Kimmo Koo
Kauppatieteilijä kirjoitti:
"Jälleen olet vertaamassa Olympusta mielikuvaasi muista. Tällaisessa vertailussa Olympuksen on vaikea pärjätä."
- Minusta tuo tyyli on enempi sinun käytössä. Milloin numeroarvoilla on väliä, milloin välit ovat niin pienet että niiltä puuttuu merkitys.
Kiinnitin itse päähuomioni siihen että Olympus tekee käyttökatetta ja se on hyvä asia se. Voitot ennustetaan 50% pienemmiksi kuin puoli vuotta aiemmin - en aio toistaa lukuja.
Paniikkimielialasta ei kukaan ole kirjoittanut mitään. En myöskään edusta Nikonia, joten turha olla huolissaan minun huolenaiheista. Viittasin lähinnä siihen että Olympuksen kaltainen toimija pitävät muut virkeinä.
Omaisuuden todellisella arvolla ei ole merkitystä? Tuosta en ole samaa mieltä - ja tuskin kovin moni muukaan.
Et tunne Bloombergia? www.bloomberg.com ja "enter symbol" kohtaan minkä tahansa haettavan yrityksen symboli. Käppyrästä näet että Olympuksen osake on 20% alle alan keskitason kehityksen (joka sekin on puoliintunut).
"Ei ole 4:3 kameraa, eikä tule olemaan"? Pokkarini ottavat haluttaessa 4:3 kuvia, mutta siitä tuskin on kyse. Olympuksen talous kiinnosti minua koska itse kirjoitit:
OLYMPUKSEN TALOUS ON HYVÄ VAI MITÄ SANOO EKONOMIMME?
No, nyt kun ekonomi vastasi, vastaus ei kelpaa. Voisin minäkin virnuilla siitä että Bloomberg on tuntematon tai ryhtyä aprikoimaan toisten moraalia - mutta en alennu siihen.
Kävin antamasi luvut läpi ja tulin siihen tulokseen että yritys joka ei ole markkinajohtaja, vaan pieni haastaja, jolla on vähemmän pääomaa kuin velkoja jos goodwill positioita ei huomioida - ei ole yritys jonka osakkeiden ostoa suosittelisin.Kirjoitin "Käsittääkseni sinulla ei ole ollut, ei ole eikä tule 4/3 –järjestelmän kameraa. "Siteerasit "Ei ole 4:3 kameraa, eikä tule olemaan". Tämä kertoo minusta hyvin keskustelusi tason, jonka mukaan lauseesta voi ottaa ne osat, mitkä sopivat ja unohtaa muut. Kun keskustelimme tekniikasta, Olympuksen arvoja sopivasti "pyöristettiin" ja tuloksia tulkittiin hyvin soveltaen.
Minusta oli hienoa, että katsoit Olympuksen tilinpäätöksen. Vilkaisin Bloombergiasi enkä tullut hullua hurskaammaksi. Ilmeisesti osakkeiden arvo on pudonnut samoin kuin ennustettu voitto. Miten tästä pääsee "meneekö Olympus ja Pentax konkurssiin?" tai "Olympuksen tulevaisuus itsenäisenä merkkinä". Uskon, että Olympuksen päätökset tähtäävät monen vuoden päähän eikä pörssikurssien putoaminen häiritse suunnittelua. Minulle ei muuten selvinnyt mitä "Käppyrästä näet että Olympuksen osake on 20% alle alan keskitason kehityksen (joka sekin on puoliintunut)." tarkoittaa (onko Olyn voitot pudonnut muita enemmän, vai kurssi vai markkinaosuus vai … Ei tarvitse vastata, sillä minun kannalta oleellista on vain se, että tuotekehittelyä ei leikata.) Itse asiassa en löytänyt edes käppyrää :-)
"Kävin antamasi luvut läpi ja tulin siihen tulokseen että yritys joka ei ole markkinajohtaja, vaan pieni haastaja, jolla on vähemmän pääomaa kuin velkoja jos goodwill positioita ei huomioida - ei ole yritys jonka osakkeiden ostoa suosittelisin."
Tuskin Olympus on "pieni haastaja" vaan sillä on merkittävä osuus markkinoista. Käsittääkseni se on markkinajohtaja sairaalaoptiikassa, digipokkarimarkkinoista sillä lienee maailmanlaajuisesti yli 10 % ja järkkärimarkkinoista monta prosenttia.
" ei ole yritys jonka osakkeiden ostoa suosittelisin."
Kiitos vinkistä. Totta puhuen en ole aikeissa ostaa osakkeita. En meinaa ostaa edes E-30, sillä kameroiden kerääminen ja valokuvaus on kaksi eri harrastusta. - vielä.
Kimmo Koo kirjoitti:
Kirjoitin "Käsittääkseni sinulla ei ole ollut, ei ole eikä tule 4/3 –järjestelmän kameraa. "Siteerasit "Ei ole 4:3 kameraa, eikä tule olemaan". Tämä kertoo minusta hyvin keskustelusi tason, jonka mukaan lauseesta voi ottaa ne osat, mitkä sopivat ja unohtaa muut. Kun keskustelimme tekniikasta, Olympuksen arvoja sopivasti "pyöristettiin" ja tuloksia tulkittiin hyvin soveltaen.
Minusta oli hienoa, että katsoit Olympuksen tilinpäätöksen. Vilkaisin Bloombergiasi enkä tullut hullua hurskaammaksi. Ilmeisesti osakkeiden arvo on pudonnut samoin kuin ennustettu voitto. Miten tästä pääsee "meneekö Olympus ja Pentax konkurssiin?" tai "Olympuksen tulevaisuus itsenäisenä merkkinä". Uskon, että Olympuksen päätökset tähtäävät monen vuoden päähän eikä pörssikurssien putoaminen häiritse suunnittelua. Minulle ei muuten selvinnyt mitä "Käppyrästä näet että Olympuksen osake on 20% alle alan keskitason kehityksen (joka sekin on puoliintunut)." tarkoittaa (onko Olyn voitot pudonnut muita enemmän, vai kurssi vai markkinaosuus vai … Ei tarvitse vastata, sillä minun kannalta oleellista on vain se, että tuotekehittelyä ei leikata.) Itse asiassa en löytänyt edes käppyrää :-)
"Kävin antamasi luvut läpi ja tulin siihen tulokseen että yritys joka ei ole markkinajohtaja, vaan pieni haastaja, jolla on vähemmän pääomaa kuin velkoja jos goodwill positioita ei huomioida - ei ole yritys jonka osakkeiden ostoa suosittelisin."
Tuskin Olympus on "pieni haastaja" vaan sillä on merkittävä osuus markkinoista. Käsittääkseni se on markkinajohtaja sairaalaoptiikassa, digipokkarimarkkinoista sillä lienee maailmanlaajuisesti yli 10 % ja järkkärimarkkinoista monta prosenttia.
" ei ole yritys jonka osakkeiden ostoa suosittelisin."
Kiitos vinkistä. Totta puhuen en ole aikeissa ostaa osakkeita. En meinaa ostaa edes E-30, sillä kameroiden kerääminen ja valokuvaus on kaksi eri harrastusta.Sitaateista sen verran että en siteeraa itselleni sopivaa osaa, vaan leikkelen niitä pituuden takia. Mielestäni sisältö ei oikeasti muuttunut, mutta pyydän toki anteeksi jos pahastuit.
Numeroiden pyöristys oli jonkun aikaa minulle pienehkö mysteeri, sillä pyöristän aina kaikkia lukuja keskustelun helpottamiseksi. Pyöristän kaikkia lukuja samalla tavalla. Huomasin, että yhdessä luvussa Olympus oli toista Nikonia parempi jos huomioon otettiin myös _toinen desimaali_. En tiennyt että asia oli tärkeä, tai että se teki minusta jonkinlaisen epärehellisen ja moraalittoman valehtelijan.
Ehkä oleellisin asia on se että kirjoittajia on useita. En kirjoittanut "Meneekö Olympus ja Pentax konkurssiin" aloitusta - se on jonkin muun aloitus ja se olisi sopinut aiheeltaan tähän ketjuun yhtenä kysymyksenä. Joku veti näemmä turhan hätäiset johtopäätökset.
"Three thirds hirressä" ei myöskään ole minun aloituksia, kuten harva aloitus muutenkaan tällä palstalla.
Aiemmin kyselin palstalla mikä olisi hyvä jalusta Velbon-3 nimimerkillä (20v hutera jalusta). Vinkkejä tuli paljon ja nyt kuvailen jalustalla joka on itselleni tod. näk. paras ratkaisu.
Syy miksi vastailin niin hanakasti sinun kirjoituksiisi oli se että en aina ymmärtänyt esitetyn faktan ja loppupäätelmän korrelaatiota.
Jos haen tästä keskustelusta hyviä puolia, niin olen nyt tutustunut eri valmistajien talouteen ja tuotesegmenttien laajuuteen. Hyödyistä voidaan keskustella...
Muita hyviä puolia on se että tuli vähän reilummin tutustuttua myös muiden valmistajien tarjontaan. Lopputulos tosin oli se, että olen entistä tyytyväisempi omaan valintaan, joka on hyvä asia sekin.
- pohtija
Nykyisessä markkinatilanteessa monen "pienen" ja kenties suuremmankin kameramerkin kohtalo on epävarma. Järkkärimarkkinoilla Nikon ja Canon ottavat yhdessä 80% siivun, Pentax,Sony,Olympus,Leica, Samsung ym. jakavat keskenään 20%. Tämä kertoo jotain kappalemääräisestä myynnistä.
Kamera-ja objektiivikauppa poikkeaa merkittävästi muusta "kodinkonekaupasta". Telkkariin, pesukoneeseen tai kahvinkeittimeen ei synny sellaista suhdetta kuin valokuvausvälineistöön, mielikuvilla ei ole yhtä suurta merkitystä tavaraa hankittaessa, enkä usko merkkiuskollisuudenkaan olevan yhtä vahvaa.
Kahdella valtamerkillä on eräs merkittävä etu pienempiin kakunjakajiin. Pitkä perinne "ammattilaisten merkkeinä". Sanottakoon mitä sanotaan mutta käytännössä ne ovat keskenään hallinneet aina ammattilaismarkkinoita.
Tätä kautta syntyy brändi ja haluttavuus. Edullisen harrastejärkkärin ostaja ostaa myös palan brändiä ja mielikuvaa. Samalla voi nähdä unia niistä huippurungoista ja -objektiiveista, jotka voisi hankkia jos olisi varaa.
Vaikka nämä 20%:n kakun jakajat tekisivät yhtä hyvän kameran, laajan lisävälinevalikoiman, ne eivät kykenisi suostaan nousemaan. Vielä vaikeampaa tämä on tällä hetkellä, koska näiltä valmistajilta puuttuu tällainen huipputuote.
Uskon, että lähivuosina tapahtuu fuusioita ja markkinoilta vetäytymisiä nimenomaan järkkäripuolella. Sony osti Konica-Minoltan ja on tehnyt joitakin kohtalaisia runkoja mutta objektiivivalikoima on edelleen suppea. Sonyn 1,1 miljardin dollarin tappio viime vuodelta kertoo, että jotain on pielessä. Pentax yrittää sinnitellä mukana kisassa mutta paukut eivät oikein riitä silläkään, osaamista ja perinteitä kyllä on vaikka muille jakaa. Leica puolestaan on aina ollut marginaalituote, eikä sillä varmaan ole koskaan ollutkaan mitään realistisia mahdollisuuksia kisata japseja vastaan myyntiluvuissa. Olympuksen kompastuskivi on sitoutuminen 4:3 formaattiin, joka mahdollistaa pienet ja kevyet rungot ja pienemmät objektiivit mutta estää käytännössä vähäisen kohinan korkeilla herkkyyksillä. Objektiivit puolestaan Olylla ovat aivan huippuluokkaa.
Osa näistä varmasti vetäytyy tai keskittyy kompakteihin.
Loppuun selvennykseksi; tämä ei ollut siis mikään merkkien sodanjulistus. Kaikilla laatumerkeillä saa varmasti useimpia tyydyttäviä kuvia. Makuasiat, mielikuvat ja omat vaatimukset kallistavat vaa`an sitten tiettyyn merkkiin. - Kimmo Koo
että 80-luvun jälkeen Olympuksella on ollut kaksi tappiollista vuosineljännestä. Toki voit tutkia mielikuvani oikeellisuuden.
Minä en noista talousluvuista jaksa innostua. Lyhyt yhteenveto meille insinööreille ja muille hyväuskoisille löytyy http://www.olympus-global.com/en/corc/ir/annualreport/2008/pdf/02.pdf
"Kilpailun kannalta on hyvä jos rahoittajat uskovat Olympukseen. Omia rahoja en tähän yhtiöön laittaisi näillä tiedoilla."
En usko, että Olympuksen kohdalla kyse on edes rahoittajista vaan omistajista http://www.olympus-global.com/en/corc/history/index.cfm Tarvittaessa ollaan valmiita rajuunkin tuotannon leikkaukseen, mutta luotan, että yritys hoitaa velvoitteensa asiakkaita kohtaan. Kyse on kasvojenmenettämisestä. Ajattelutapa ilmenee hyvin Olympuksen takuuhuolloissa. Huolto on Euroopassa keskitetty Portugaliin (kahden tunnin päähän kuten Rajalan kaveri asian ilmaisi), mutta en ole kuullut kauhujuttuja säästön seurauksesta.
"Omia rahoja en tähän yhtiöön laittaisi näillä tiedoilla."
Minä en laittaisi kenenkään muun rahoja. Rahoja ei kannata sijoittaa niin paljoa, että ne aiheuttaisivat huolia ja murheita. Riskiä voi vähentää hajauttamalla. Venäjälle sijoittamistani rahoista on vuodessa kadonnut 60 %, Ruotsiin 40 %, mutta Suomeen taitaa olla alle 30 %.Jos osakkeiden arvo ei ehdi nousta ennen kuolemaani, tappion kantaa perikunta :-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse814620Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093837Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1763627Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.632062Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575711928Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.781268- 1281125
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1401050- 49979
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä26891