testaa oletko

masentunut.

http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=5057349

WebMd.com -verkkosivuston artikkelissa lueteltiin yhdeksän masennuksen aiheuttamaa fyysistä oiretta:

* Päänsärky. Päänsärky on varsin yleistä masennuksesta kärsivillä.
* Selkäkivut. Masennuksen aikana selkäkivut voivat voimistua.
* Lihasten ja nivelten kolotus.
* Rintakipu. Rintakipu on paitsi vakavan sydänsairauden oire, mutta se voi olla myös masennuksen oire.
* Ruoansulatusongelmat. Ripuli, ummetus sekä pahoinvointi voivat johtua depressiosta.
* Uupumus. Jos sinua väsyttää, vaikka olisit nukkunut kuinka pitkiä yöunia tahansa, saattaa masennus olla syypää väsymykseen.
* Unihäiriöt. Unettomuus on yleinen masennuksen oire. Toisaalta myös ylipitkien yöunien tarvitseminen voi kieliä masennuksesta.
* Ruokahalu- sekä painomuutokset. Masennus voi aiheuttaa ruokahalun katoamista sekä painonpudotusta. Se voi myös päinvastoin lisätä ruokahalua.
* Huimaus.

Tyypillisimpiä masennuksen henkisiä oireita ovat:

* Mielialan lasku, surumielisyys ja alakuloisuus.
* Elämänilon menettäminen. Asiat eivät enää kiinnosta.
* Huonommuuden ja alemmuuden tunne. Itsetunnon heikkeneminen.
* Syyllisyyden tunne. Toivottomuus, synkkyys ja yleinen kielteisyys.
* Ärtyisyys, keskittymiskyvyn puute.
* Sosiaalinen eristyneisyys.
* Itsetuhoiset ajatukset.

21

8366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olen kyllä

masentunut, ollut monen vuoden ajan, enemmän tai vähemmän, mutta tämä lista sai kyllä silmät auki. Fyysisiä oireita on kaikkia noita, paitsi en nyt ihan uupuneeksi itseäni tunne, normiväsyneeksi vain töiden jälkeen.

Ja noin kaikki henkiset oireetkin ovat todella tuttuja! :( Ei vaan "uskalla" tehdä sitä ekaa soittoa lääkärille. Mitä sanon? "No hyvää päivää täällä Riitta-Liisa, olen masentunut, saiskos apua?"

• vaikka hävettää

niin mäkin tein vaikka miettimiseen meni aika kauan aikaa. Monta kuukautta....
        Nyt oon saanu hoidon alkuun ja todella ystävällisesti ja asiallisesti on kohdeltu.

• Potilas Saarinen

Kokemuksesta tiedän kuinka vaikeaa on ottaa ensimmäinen askel. Mutta se kannattaa tehdä ja mitä pikimmin sen parempi. Itse sain loistavan avun ja kuntoutuksen. Nyt olen pikkuhiljaa palailemassa työhön ja olen pitkästä aikaa hyvässä vedossa. Ja jos mietit mitä sanot aikaa varatessasi, kerron sulle että oikeita sanoja ei ole. Sanot vaikka justiinsa noilla sanoilla mitä itse laitoit tähän. Kaikki käy. Ja mitään niin pientä, mitään sanomatonta tai tyhmää asiaa ei ole mitä et kertoisi lääkärillesi. Pienistä asioista koostuu kokonainen juttu. Ja mitä enemmän lääkäri tietää, sitä paremmin hän osaa auttaa. Ketään ei leimata hulluksi tms.. vaikka kertoisikin vaikka "pienistä vihreistä miehistä". Onnea jatkoon!

• Nimetön

Oikeastaan kaikki noista henkisistä oireista sopii muhun ja pari fyysisistäkin.. Mutta silti en vaan saa aikaseks hakea apua tjsp

• sain aikaseks

ja otin yhteyttä lääkäriin joka otti yhteyttä mielenterveys-ja päihdetyön yksikköön psykiatriseen avohoitoon.. Meni jonkun aikaa että sain ajan kun oli jonoa mutta kun ajan sain ja pääsin juttelee ja teetettiin jotain testejä niin niiden perusteella sain lääkkeet.. Olen ne lopettanu jo jonkun aikaa sit mutta oireita on alkanu taas tulemaan. En haluis vaan taas turvautua lääkkeisiin.. Välillä tuntuu että on pakko. Kun vaan pääsee sen kynnyksen yli etä ottaa yhteyttä johonkin niin asiat alkaa helpottaa =)

• Kauanko käytit masennuslääkkeitä eka kerralla? Itse olen käyttänyt nyt n. 5vuotta, enkä koe enää olevani masentunut ja haluaisin päästä lääkkeistä erilleen. Uskaltaisinkohan alkaa vähentämään ilman pelkoa, ettei masennus uusiudu?!

• psyykenlääkkeitten
        satu49 kirjoitti:

Kauanko käytit masennuslääkkeitä eka kerralla? Itse olen käyttänyt nyt n. 5vuotta, enkä koe enää olevani masentunut ja haluaisin päästä lääkkeistä erilleen. Uskaltaisinkohan alkaa vähentämään ilman pelkoa, ettei masennus uusiudu?!

peruspiirre on se, ettei ne ole ns. kuuriluontoisia, tai kertaluontoisia niinkuin antibiootit ja asperiinit. Yleensä kun oireiston taustalla on aivojen kemian poikkeavuus, esimerksi serotoniinin suhteen, tilanne korjautuu lääkkeillä, mutta ei kestä ilman jatkuvaa ylläpitoannosta.

Lopettamista miettiessä kannattaa puntaroida se, onko valmis taas uppoamaan ennen kuin taas ymmärtää hakea apua ja ennenkuin taas alkaa hoito puremaan. Kenties annostuksen pienentämisestä voisi lähteä, mutta suunnitella koko lääkityksen purkamista, sitä ei voi oikein suositella.
        Paitsi, etten minä ole lääkäri.

• farm.
        satu49 kirjoitti:

Kauanko käytit masennuslääkkeitä eka kerralla? Itse olen käyttänyt nyt n. 5vuotta, enkä koe enää olevani masentunut ja haluaisin päästä lääkkeistä erilleen. Uskaltaisinkohan alkaa vähentämään ilman pelkoa, ettei masennus uusiudu?!

Hei satu49. Masennuslääkkeet täytyy lopettaa asteittain aina lääkärin ohjeen mukaan, muutoin voi tulla haittavaikutuksia. t. farm.

• masennus 2005
        satu49 kirjoitti:

Itse sairastuin keskivaikeaan masennukseen kesällä 2005. Nyt on alkanut tuntumaan siltä, että voisi olla jo aika luopua lääkkeistä (cipralex 20 mg). Kyllähän se on käynyt mielessä montakin kertaa, että mitä jos se toistuu. Mutta elämäntilanne on ollut silloin eri kuin nyt. Eli syyt masennukseen ovat poissa. Itse sain todella paljon apua ko. lääkkeestä enkä varmasti olisi siitä enää ylös noussutkaan ilman sitä. Mutta lääkkeen sivuvaikutuksena huomasin mielestäni negatiivisen asian. Tunteet "tasapaksuuntuivat" eli en tuntenut kunnolla surua, enkä myöskään iloa. Ennen lääkitystä olin todella tunteeni näyttävä ihminen eli kun olin surullinen niin osasin itkeä ja kun iloinen niin osasin nauraa. Nyt kaipaan niitä tunteenpurkauksia, hassua kyllä. Itse asiassa lääkäri soittaa juuri tänään, keskustelumme aiheena on lääkkeen annostuksen pienentäminen. Suosituksena on näiden lääkkeiden kanssa aina, että oireita ei ole ollut ainakaan puoleen vuoteen. Tsemppiä sulle ja onnellista elämän jatkoa :)

• masentunutko?nojoo

Ainoa kohta joka ei minuun täsmännyt, on nivelten kolotus. Muut on olleet jo usean vuoden ja kasvamaan päin.

• Häpeän olla ihminen

Jokainen tavallinen ihminen voi kokea mitä tahansa näistä, mutta ei tarkoita, että hän olisi masentunut.

Itseenikin pätee vain nuo unihäiriöt ja nekin ovat omaa syytä. Oudosti diagnoosi lääkäreiden viikkojen tutkimuksen alaisena on toinen, mutta en usko sitäkään. Tyypillisistä oireista tulee ilmi muitakin, mutta kenestä ei?

• Kauan sairastanut..

Samat oireet ja kymmeniä muita, olin kävelevä luuranko odottaen kuolin uutisia.
      Sairastuin paniikkihäiriöön johon masennuksen lisäksi söin lääkkeitä, en ymmärtänyt miksi olin niin sairas, minulle taottiin päähän että olen vain masentunut ja oireet johtuvat siitä, eli vika kaikkiin oireisiin oli päässäni.
      Ihmettelin miksi myös muu perhe poti tätä samaa sairautta, myöhemmn selvisi syy kaikkeen, asuttiin täysin homeisessa asunnossa, sitä ei asunnosta heti päällepäin huomannut.
      Haettiin apua terveystarkastajalta, kuukausia pyydettiin tutkimaan asunto, ei tullut, omaiseni alkoivat myös huolestumaan perheeni tilasta ja soittivat myös tälle terveystarkastajalle. Lopulta monen painostama saapui paikalle toteamaan, ettei asunnossa ole vikaa vaan vika on meidän päässä.
      Kirjoitti tämän lausuntoon tutkimatta asuntoa, tiesimme ettei lausunto ole pätevä millään muotoa ja aloimme itse tutkia asuntoa.
      Löysimme paljon asioita jotka kielivät home/kosteusvauriosta, kuitenkaan tämä samainen terveystarkastaja ei suostunut tulemaan paikalle.
      Valitettiin tästä käytännöstä ja meille saapui lastensuojeluviranomaiset, he onneksi huomasivat ettei kaikki ole asunnossa hyvin, eikä meidän asukkaiden terveys kestä kohta enempää enää, heidän avullaan saatiin uusi asunto ja päästiin sieltä pois.
      Tämä asia vietiin kuitenkin oikeuteen, tahdoimme varmuuden sille, mikä meidät sairasti niin pahasti, emme voineet jättää niin vakavaa asiaa omanpään piikkiin, koska tiesimme ettei se voi yksinkertaisesti olla mahdollista.
      8 kk:tta siitä kun kutsuimme paikalle terveystarkastajan ja saimme tämän ekan lausunnon, ettei asunnossa ole vikaa, 8 kk:tta ennen kuin asunto tukittiin oikeuden pakottamana, kuukausi pois muuttomme jälkeen tehtiin tutkimus joka selvensi meille miksi sairastuimme.

Homeet ja hiivat 240000/10000, kokonaisbakteerit 130000000/100000, aktinobakteerit (sädesienet) 7000000/500, jälkimmäinen luku sallittu määrä.

lisäksi neljää eri homelajia, aspergillus, acremonium, aspergillus niger ja punainen hiiva.

Sairastin siis lääkäreiden mielestä masennusta vain, ja terveystarkastaja sanoi että vika on päässämme.

Pakko sanoa tähän että kannattaa etsiä vikaa muualtakin kuin omasta mielestä, minäkin ensin luotin tähän masennukseen kun sairaus vei salakavalasti masennuksen kaltaiseen tilaan.
      Jos tuo terveystarkastaja olisi toiminut oikeudenmukaisesti ja halunnut parastamme, hän olisi toiminut meidät nähdessään kuten lastensuojeluviranomaiset, koska sairautemme näkyi kauas, juuri tuo painon raju putoaminen, ja kaikki muut oireet joita luettelit.
      Vieläkin kirpaisee ajatus miten ihmisiä viranomaistaholta kohdellaan, edes lapsella ei ole arvoa, tuntuu niin pahalle.

Pääsimme uuteen asuntoon ja tuo "masennus" on hiipunut parempaan kuin ihmeen kaupalla, oireet eivät kuitenkaan ole poistuneet, koska meidät asutettiin asuntoon joka on ollut asumiskiellossa homevaurion takia, tämä tieto meiltä tietenkin evättiin kun asunnon historiaa kyselimme ja kerroimme mistä tilanteesta olemme pois muuttamassa.

• Jaakko200

Itse olin -90 luvulla aivan "maassa" ja lamaantunut irtisanomisen seurauksena, en vain ymmärtänyt olevani syvästi masentunut.

Nyt tilanne on useamman vuoden ajan ollut menossa samaan suuntaan, hakeuduin työterveyshuollon kautta psykiatrille joka vahvisti masennusdiaknoosin jonka jo psykiatri kuntoutuksessa oli tehnyt.

Menneestä pitää oppia, sen takia hakeuduin "hoitoon", ei masennus ole sama kuin MIELISAIRAUS, mutta hoitamattomana se voi johtaa siihen.

Haluan ELÄÄ ja kokea iloa ja nautintoa jostakin, mitä nyt en koe.

Jos koet elämän täysin merkityksettömäksi ilman syytä, hakeudu "hoitoon" nykyiset lääkkeet eivät aiheuta riippuvuutta, mutta ne saavat sinut "liikkeelle" ja antavat unen.

Tärkeä asia; ruummiillisen kunnon noustessa, myös henkinenkin puoli alkaa parantua, siis YLÖS ULOS ja LENKILLE.

• AlakuloinenKummajainen

Itselläni ollut useita oireita tuosta em. listasta, sekä fyysisiä että henkisiä. Neljä vuotta on kulkenut tuo sairaus mukana ja nytkin kirjoittivat opiskeluista loppukevään sairaslomaa. Hoidossa olen ollut sen neljä vuotta, joskus vähemmän aktiivisesti, joskus intensiivisemmin.

Henkilökohtainen neuvoni on, jos epäilee olevansa masentunut:
      Rohkeasti vain apua hakemaan, ei se ketään haittaa jos haluaa parantaa elämänlaatuaan.
      (Eri asia on kuinka paikkakunnallasi riittää hoitokapasiteettia, mutta oma aktiivisuus avun hakemisessa palkitaan.)

• Edelleen sairaslomalla

Itsellä masennus oireili ensin järjettömänä uupumuksena.Nukuin 17-18 tuntia/vrk ja siinä yritin huolehtia yh:na kolmesta lapsesta.
      Muut oireet tulivat pikkuhiljaa kun olin saanut sopivan mielialalääkityksen.lääkitystä ja terapiaa jatketaan edelleen,töihin paluusta ei vielä tietoa.Tässä vain yksi esimerkki kyseisestä sairaudesta.

• noitatohtori-2

Kaikki nämä oireet johtuvat siitä että ihminen ei toteuta jumalan suunnitelmaa ja on liian kiinni itsessään. Lääketiede ei pysty parantamaan kuin oireita.

Toisaalta olette siunattuja masennuksestanne sillä todella paatunut täytyy olla jossa ei tässä maailmassa masennusta tunne.

Ainoa tie ulos masennuksesta on Jeesus, ihmisen voimat on rajalliset. Yhdessä voitte tehdä ihmeitä.

• praise the lord

Jesus saves

• -..-

Jumala,Jeesus ja Psykiatri.Kävin 13 vuotta sitten 5-6 kertaa psykiatrilla ja kokeilin rauhoittavia.Minun tapauksessani niillä ei ollut vaikutusta suuntaan tai toiseen joten lopetin niiden käytön.Psykiatri oli yksityinen eli kallis vaan kannatti käydä juttelemassa,kynnys poistui jos vielä sattuisi tarvitsemaan Psykiatrin apua.Olin noihin aikoihin todella pahassa jamassa,itsaria suunnittelin aivan tosissani vaan onneksi elämän halu voitti. Olen aina lukenut paljon monenlaista kirjallisuutta mukaanlukien Raamattua ja uskon ihmisen (ainakin itseni) tarvitsevan hengellisyyttä jaksaakseen. Jeesus on minun ihanteeni ja voimavarani koska hän näytti että heikkous on vahvuutta kun sen oikein ymmär-
        tää.Nykyisin minulla menee aika hyvin ja nuo painajaismaiset ajat tuntuvat olevan taakse jäänyttä elämää.Siunausta teille kaikille jotka kärsitte masennuksesta,älkää antako periksi vaan hakekaa apua.

• masentunutko?

Pakko sanoa, että melkein kaikki fyysiset oireet tällä hetkellä löytyy, sillä unirytmi on mennyt sekaisin 3vko sitten viikonloppuna.

Henkisistä ei ole tällä hetkellä mitään, mutta pitäisikö tämä tulkita piilomasennukseksi? :D

• Jaakko93748326132

Tänään sain miratsapamiini reseptin. 90% oireista oli mitä tuossa aloituksessa mainittiin.

Todella paha tämä oli 1½ sitten, kun makasi vain kotona ja töihin raahautui muutamaksi tunniksi joinakin päivinä, silloin se oli todella vaikeaa saada itsensä liikeelle ja lääkäriin. Nyt se oli jo paljon helpompaa. Efexor kuuri tuli silloin päälle, joudin sossun asiakkaakse lopulta eikä reseptin uusiminen onnistunut raha-asioiden / aloituskyvyttömyyden vuoksi.

Ensikertalaisen kannattaa muistaa että ei ne siellä lääkärissä sua tunne, ja vaikka tuntisikin niin niillä on vaitiolovelvollisuus. Jos depressio haittaa liiaksi työntekoa ja depressoitunut haluaa töissä pysyä, silloin keskustellaan työterveyshuollon kanssa sekä myös työnantajapuolen edustajan kanssa ja tehdään sitten suunnitelma tulevista työtehtävistä mistä pystyy suoriutumaan.

Tänään olin samoilla linjoilla lääkärin kanssa siitä ettei sairasloma mitään auta tähän tilanteeseen, vaikkei mitään töissä saa aikaankaan. Edellisen kerran "katosin" viikkojen ajan kesken päivän ja siitä sitten muut ihmettelemään missä se yksi sankari on, ja miksi se tulee parin viikon jälkeen takaisin. Työkaveri teki tänäänkin lähes kaiken tekemäni työni uudestaan, en minä siitä jaksanut välittää, kuten en mistään muustakaan aikoihin.

Lääkäri puhui tänään kolmeen eri kertaan psykologilla käymisestä, en tiedä menisinkö vai enkö.

• varmaankin

lykkäävät ja lykkäävät kuukausia, jopa vuosia tuota hoitoon menemistä, koska tässäkin alkuperäisessä mainitut oireet (varsinkin fyysiset) ovat melko yleisiä myös "normaaleilla" ihmisillä. Helposti sitä ajattelee että vaikkapa väsymys tai päänsärky johtuu jostain aivan muusta, ja että "ENHÄN MINÄ NYT VOI OLLA MASENTUNUT KUN MINULLA ON PERHE, YSTÄVÄT, TYÖ, RAHA-ASIAT KOHTALAISEN HYVIN YMS. YMS. YMS..."

Itselläni on varmaan puolet näistä mainituista masennuksen oireista, mutta en silti koe olevani masentunut... Ehkä olenkin, ja välissä siltä ehkä vähän tuntuukin, mutta sitten taas seuraava päivä on parempi enkä sitten enää ajattele koko asiaa. Kahdella läheisellä ihmiselläni on ollut masennusta, toisella keskiasteinen ja toisella vaikea, joten helposti ajattelen että minun oireeni eivät ole mitään niihin verrattuna.

Monilla paikkakunnilla, varsinkin pienemmillä, masennusta ITSELLÄÄN epäilevät leimataan helposti luulosairaiksi tai huomionhakuisiksi, tai jopa hulluiksi, eikä asialle välttämättä tehdä mitään. Sen vuoksi ei huvita edes lähteä hakemaan hoitoa...

Siksipä antaisin neuvon: LÄHEISET ELI PERHE JA YSTÄVÄT, JOS HUOMAATTE JOLLAIN RAKKAALLANNE MASENNUKSEN OIREITA, NIIN TEHKÄÄ TE ALOITE JA EHDOTTAKAA HÄNELLE HOITOON HAKEUTUMISTA JA OLKAA ITSE TUKENA KUN TÄMÄ LÄHEINEN LÄHTEE SITÄ HOITOA HAKEMAAN!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      60
      3649
    2. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      44
      3605
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2831
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      51
      2559
    5. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      54
      1973
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      15
      1629
    7. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      21
      1539
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1493
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      106
      1317
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      180
      1251
    Aihe