harkinneet mitään extreme-purjehduksia. Taannoisesta yksinpallonkierto-dokumentista jäi itämään ajatus: entäs jos itsekin?
Suomesta nonstoppi etelän kautta olisi n 30000 nm. Peruspaatilla ehkä 200 vrk. Syksyllä lähtiessä olisi antarktiksella paikallisena kesänä ja kotiutuisi seuraavana keväänä. Voittajalle glooriaa ja muille hallelujaa. Koillis/luoteisväylä lienee epävarma reitti, onko se jäätön kesälläkään?
Pliisumpi versio olisi tietysti vaikkapa koittaa kuinka kauas ehtii kesälomallaan. 4 viikkoa lähtöpäivän jälkeen pitää olla takaisin samassa satamassa ja tarkoitus päästä vaikkapa mahdollisimman kauas etelään. Tuosta tulisi taktisesti jänittävää: menenkö vielä pitemmälle ja riskeeraan takaisin ehtimisen, vai käännynkö hyvissä ajoin takaisin. Voikohan tuota 100%:sti varmistaa missä asti kukakin on käynyt.
Niin joo tämä ei nyt sitten ollut perhepurjehdusta, vaan poikamiesten (ja poikamiestyttöjen?) hevosenleikkiä.
oletteko
28
1888
Vastaukset
- tiiä....
onko järkee lähteä istumaan koko käytetävissä olevaksi ajaksi vain sitloodaan?
- tiedän:
ei tietenkään ole järkevää istua sitloodassa koko lomaansa! Eihän purjehdus muutenkaan ole järkevää, se on harrastus. Samoin ei ole järkevää kiipeillä vuorilla, juosta maratonia, purjehtia yhtään minnekään.
t: ketjun aloittaja - no...
tiedän: kirjoitti:
ei tietenkään ole järkevää istua sitloodassa koko lomaansa! Eihän purjehdus muutenkaan ole järkevää, se on harrastus. Samoin ei ole järkevää kiipeillä vuorilla, juosta maratonia, purjehtia yhtään minnekään.
t: ketjun aloittajaajattelin vain, että onko järkevää tehdä vain yhtäasiaa. Purjehdus sinäsä, kuten monet muutkin harrastukset, on jäkevää. Vendee Globe on kilpailu ja osallijulla on motiivi. Mutta jos vain huviksesi lähdet vaikka 200 vrkn purjehduksella, niin mikset välillä kävisi maissa? Minusta pelkkä purjehdus "yhteen suuntaan" ei edes ole extremä. Paljon enemmän extremeä on käydä paikoissa, joissa vain harva on käynyt. Meni nyt sitten purjeveneellä, matkailuautolla tai vaikka kävellen. Extreme purjehdusta on esim. Vendee Globe, VOR, 49er, isot katit ja trimaraanit, eli ärimmäinen revitys. Matkavenellä ei juuri extremeä pääse purjehduksellisesti kokemaan.
- pointtia
no... kirjoitti:
ajattelin vain, että onko järkevää tehdä vain yhtäasiaa. Purjehdus sinäsä, kuten monet muutkin harrastukset, on jäkevää. Vendee Globe on kilpailu ja osallijulla on motiivi. Mutta jos vain huviksesi lähdet vaikka 200 vrkn purjehduksella, niin mikset välillä kävisi maissa? Minusta pelkkä purjehdus "yhteen suuntaan" ei edes ole extremä. Paljon enemmän extremeä on käydä paikoissa, joissa vain harva on käynyt. Meni nyt sitten purjeveneellä, matkailuautolla tai vaikka kävellen. Extreme purjehdusta on esim. Vendee Globe, VOR, 49er, isot katit ja trimaraanit, eli ärimmäinen revitys. Matkavenellä ei juuri extremeä pääse purjehduksellisesti kokemaan.
Onko siihen olemassa joku univarsaali raja milloin purjehdus muuttuu järjettömaksi: päivä, viikko, kuukausi...Mielestäni purjehdus on vain hauskaa, en sotke siihen järkeä.
En rajannut kaulustoa. Jos sinulla on iso katti tai muu leija, niin sillä sitten.
Matkaveneelläkin etelämantereen läheisyydessä saa (ainakin minun tarpeisiin) tarpeeksi extremeä. Tämä on tietysti luulo, en ole siellä vielä käynyt (aika harva on siellä purjehtinut, täyttää siis vaatimuksesi)
Tärkeimpänä pointtina sanoisin, että tämä voittaa kölivauriokeskustelut 100-0. Tuskin tästä mitään tulee, mutta kun en jaksa käsittää miten tuolla alapuolella jauhetaan satoja viestejä täyttä p****a.
t aloittaja - se...
pointtia kirjoitti:
Onko siihen olemassa joku univarsaali raja milloin purjehdus muuttuu järjettömaksi: päivä, viikko, kuukausi...Mielestäni purjehdus on vain hauskaa, en sotke siihen järkeä.
En rajannut kaulustoa. Jos sinulla on iso katti tai muu leija, niin sillä sitten.
Matkaveneelläkin etelämantereen läheisyydessä saa (ainakin minun tarpeisiin) tarpeeksi extremeä. Tämä on tietysti luulo, en ole siellä vielä käynyt (aika harva on siellä purjehtinut, täyttää siis vaatimuksesi)
Tärkeimpänä pointtina sanoisin, että tämä voittaa kölivauriokeskustelut 100-0. Tuskin tästä mitään tulee, mutta kun en jaksa käsittää miten tuolla alapuolella jauhetaan satoja viestejä täyttä p****a.
t aloittajaole samaa odottelua, purjehdit sitten lähellä Etelämannerta tai Englannin kanaalissa, siis jos matkaveneellä liikut?
Kunka pitkä legejä olet tähän mennessä pidimmillään vetänyt? - on toistaiseksi
se... kirjoitti:
ole samaa odottelua, purjehdit sitten lähellä Etelämannerta tai Englannin kanaalissa, siis jos matkaveneellä liikut?
Kunka pitkä legejä olet tähän mennessä pidimmillään vetänyt?rajannut siihen, mitä samoilla silmillä jaksaa. eli hyvissä oloissa 40 h. kovassa kelissä max 20 h legejä (minulla ei ole autopilottia, ja vedän yleensä yksin. kokonaisreissut on olleet pariviikkosia, eli enpä ole kaukana käynyt.
nykyinen vene menee myyntiin jokatapauksessa, kunhan ehdin laittaa kosmeettiset seikat kuntoon. tilalle olen katsellut jotain figaron I tyyppistä / hintasta (näkyy olevan 35-45keuroa pyynnit). sillä pääsee kohtuu liukkaasti, kunhan tutustuu paattiin. yksi kesä harjoittelua, sitten voisi pamauttaa jotain räväkämpää reissua.
Matkaveneellä trimmaus & virittely tuo ehkä solmun tai solmun osia, kilpaveneellä joitain solmuja. Aika kuluisi todennäköisesti lähinnä reittitaktikointiin ja huoltotoimiin (itse vene). siellähän se sitten selviää.
- extremeä
talveksi:
http://www.youtube.com/watch?v=RyaY4SJFwuc
Kesällä sitten on kroppa hyvässä hiekkarantaviressä kun purjehtii kommunistimaamme hiekkiksille.- piireissä
ei kysellä järjen perään. Ovat niin viisaita, että tietävät tekevänsä sulaa typeryyttä! Minä en ole koskaan tuota harrastanut, ymmärrän vain homman mentaliteetin.
- ajattelin kun
piireissä kirjoitti:
ei kysellä järjen perään. Ovat niin viisaita, että tietävät tekevänsä sulaa typeryyttä! Minä en ole koskaan tuota harrastanut, ymmärrän vain homman mentaliteetin.
olin skidi 29 vee, 30 vuotiaana kuitenkin aloitin lumilautailun ja jäin koukkuun. Eilen olin auringossa pari tuntia seilaamassa ja huomiseksi on luvattu taas 8 m/s tuulta, jotta mun 6 m2 purjeella pääsee johonkin.
- Turhat Haaveet
tokihan sitä nuorena haaveilee kaikesta järjettömästä kuten whitbread round a world kisoista sun muista, mutta kun ikää tulee ja perhekkin niin jää tuollaiset toiveet. Olisihan se varmasti miellyttävä reissu vaimolle ja mukuloille lähteä loman eka päivänä purjehtimaan kohti etelää ja kahden viikon kuluttua kääntää vene ja palata samaa reittiä takasin.
Voisin kuvitella, että seuraavan loman saan purjehtia minne lystää ja miten lystään kun ei perhettä laivaan saa. Todennäköisesti tuollaisen reissun jälkeen asuisinkin yksin.
Eri asia sitten olisi jos tuollaisen reissun toteuttaisi muuna aikana kuin perheen yhteisellä lomalla.- totesin:
"Niin joo tämä ei nyt sitten ollut perhepurjehdusta, vaan poikamiesten (ja poikamiestyttöjen?) hevosenleikkiä."
- niinkin
Mutta kyllä mua nyt jälkeenpäin on harmittanutkin, etten silloin aikoinaan Whitbreadiin lähtenyt, kun olisi päässyt. Olisi vaimo sen verran jaksanut odottaa.
- elämässään vain...
niinkin kirjoitti:
Mutta kyllä mua nyt jälkeenpäin on harmittanutkin, etten silloin aikoinaan Whitbreadiin lähtenyt, kun olisi päässyt. Olisi vaimo sen verran jaksanut odottaa.
Ihminen katuu elämässään VAIN niitä asioita, mitä EI tehnyt. Tehtyjä ei kaduta. Sammuttakaa tietokoneenne ja menkää tekemään. Ei sillä ole väliä onnistuuko se vai ei.
- taitaa olla
niinkin kirjoitti:
aika vaikea päästä varsinaisiin valtamerikisoihin. esim vor-porukoihin pääsy vaatinee vuosia ammattimaista kilpailua, että pääsee "piireihin".
sinänsä ymmärrettävää, kalikat maksaa niin paljon, ettei niitä ihan jokapojalle parane antaakaan rikottavaksi. Näkyy ne kyllä hajoavan tollakin porukalla...
toisaalta jos haluaa kisata pallon ympäri niin voihan sitä järjestää omat varjokisansa: lähtee pallonkiertoon samaan aikaan kuin vor tms ja vetää oman lenkin. näinhän suurin osa purjehduskisoista on saanut alkunsa: otetaan klubilla kuppia ja uhotaan, sitten seuraavana päivänä endat irti ja katsotaan.
nyppii vaan kun isompien haaveiden toteuttaminen tuntuu kasaantuvan sinne eläkeikään. - ja menoksi!
elämässään vain... kirjoitti:
Ihminen katuu elämässään VAIN niitä asioita, mitä EI tehnyt. Tehtyjä ei kaduta. Sammuttakaa tietokoneenne ja menkää tekemään. Ei sillä ole väliä onnistuuko se vai ei.
Täysin samaa mieltä.
Sen verran jo ehti tästä aiheesta tulla omaa kokemusta, että joitakin vuosia sitten irtisanouduttiin töistä (vaimo myös irisanoutui) ja seilattiin kolme vuotta maailman ympäri.
Jälkeenpäin kaduttaa oikeastaan vain kaksi asiaa:
1. miksi ei uskallettu/oivallettu lähteä jo muutamaa vuotta aikaisemmin
2. miksi tultiin liian aikaisin takaisin - oravanpyörä täällä on ihan entinen ja omaa elämää on joka päivä 24h vähemmän jäljellä....
- Mr Green Flag
Tässä päivänä eräänä kun olin lopen kyllästynyt työ-budjetti-pölöasikas-sohjo-ruokakauppa-lastenhoito-remonttielämääni istuin töissä ja mieleeni tuli tarina saaresta "keskellä ei mitään" - sitten löysin paikalle nimen - Kerguelen! Sinne pitäisi päästä!
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kerguelen
Onneksi on netti ja halu päästä näkemään paikka vain kasvoi (sinänsä hupaisa juttu että yksi näistä yksinpurjehtijoista "päätyi" saarelle tässä hiljattain). Tunnen kavereita jotka ovat käyneet Huippuvuorilla mutta en tunne ketään joka olisi käynyt Kerguelenillä :) Ilman muuta olisin valmis lähtemään.....
Monet ovat käyneet Karibialla ja Tyynen valtameren saarilla mutta tässä olisi "Kohteiden kohde" - edes sankaripurjehtija Pena Dunkkeri ei ole käynyt siellä (jos oikein muistan) :D
Onhan näitä kiva ajatella ja kuten joku kirjoitti tästä on mukavampaa kirjoitella kuin siitä minkä veneen köli heiluu ja minkä ei... hoh hoh.
Vielä sen verran tuosta extreme-purjehduksesta että itse seilaan täällä kotona ns. pitkää kautta jolloin extremeä saa toisinaan ihan tarpeeksi ihan viikonloppuisin, tietysti vene ja vehkeet pitää olla sen laatuiset ettei aseta itseään tai miehistöään vaaraan (seilaamme ihan ns. normaalilla lapsiperhemiehistöllä pääosin, ei mitään "poikien leikkejä")
Idea tuosta 4 viikosta on kyllä mielestäni sellainen että siinä äkkiä saa perhe/aviokriisin aikaan - hevosleikkimeininkinä se menisi mutta meille purjehdus on koko perheen harrastus eikä lomaa voi "uhrata" yhden ihmisen mielihaluille.
Jaahas, pitääkin vähän katsella millainen on keli kohdesaarilla ;)- lapsiakin
siunaantunut, alkaa vaihtoehdot olla vähissä. Olen ehkä vanhanaikainen, mutta mielestäni isi ei tosta vaan lähde merille vuodeksi.
siinä tapauksessa jäljelle jää perheen kanssa cruisailu, miksei vaikka pallonympäri kuten tuossa joku oli tehnyt. tuossakin vaikeinta on nähtävästi se lähteminen. muu lutviutuu matkan aikana, tavalla tai toisella.
lapsettoman on helpompi irrota. jos ei puolisoakaan ole niin senkun menee vaan. puolisosta on taas syytäkin erota, jos intressit menee pahasti ristiin.
ettei mene pelkäksi ihmissuhdemössöksi niin, Kerguelen kuulostaa houkuttelevalta paikalta kilometreittäin merenrantaa ilman häiritseviä turisteja. vähemmän palmuja, mutta tarpeeksi sitä extremeä! - Stora
saari.
Itse olen tässä tavoitellut purjehdusta Cap Verdelle. Minne sieltä? Ehkä takaisin tai sitten ei. En tiedä tuosta Karibiasta. Olen käynyt vain Key Westissä (maitse). Jos ei jatka Tyynelle Merelle, kannattaako ollenkaan mennä Karibialle? - Monia mahdollisuuksia...
Stora kirjoitti:
saari.
Itse olen tässä tavoitellut purjehdusta Cap Verdelle. Minne sieltä? Ehkä takaisin tai sitten ei. En tiedä tuosta Karibiasta. Olen käynyt vain Key Westissä (maitse). Jos ei jatka Tyynelle Merelle, kannattaako ollenkaan mennä Karibialle?Itse olen seilannut Karibialla kolmasti, tosin yksi kerta niistä ei ollut omalla paatilla vaan 2 viikkoa charterveneellä.
Itäisen Karibian saarilla on aika paljon turismia (omasta mielestäni vähän liikaa) ja sen seurauksena lieveilmiöitä. Karibia on kuitenkin laaja alue, jossa riittää nähtävää ja koettavaa. Kuna-intiaaninen saaret San Blas-saaristossa on aika erilainen kuin Hollannin Antillit. Kuubassa tai esim Cartagenassa en itse ole käynyt, vielä. Eräs suomalainen venekunta on viihtynyt Karibian vesillä hyvinkin pitkään ja vasta nyt lähdössä Pacificille:
http://www.marjaniemen-purjehtijat.fi/05_matka/irene/irene.html
Jos meinaat lyhempää retkeä, miksi ei vaikkapa Azoreille ja takaisin? Sen ehtisi toteuttaa kesäkuukausien reissuna. Karibian kierrokseen menee vuosi. Jos haluat enemmän elämyksiä, järjestä 3-4 vuotta vapaata ja kierrä pallo. Kahden vuoden aikataulusta tulee turhan hätäinen. - Stora
Monia mahdollisuuksia... kirjoitti:
Itse olen seilannut Karibialla kolmasti, tosin yksi kerta niistä ei ollut omalla paatilla vaan 2 viikkoa charterveneellä.
Itäisen Karibian saarilla on aika paljon turismia (omasta mielestäni vähän liikaa) ja sen seurauksena lieveilmiöitä. Karibia on kuitenkin laaja alue, jossa riittää nähtävää ja koettavaa. Kuna-intiaaninen saaret San Blas-saaristossa on aika erilainen kuin Hollannin Antillit. Kuubassa tai esim Cartagenassa en itse ole käynyt, vielä. Eräs suomalainen venekunta on viihtynyt Karibian vesillä hyvinkin pitkään ja vasta nyt lähdössä Pacificille:
http://www.marjaniemen-purjehtijat.fi/05_matka/irene/irene.html
Jos meinaat lyhempää retkeä, miksi ei vaikkapa Azoreille ja takaisin? Sen ehtisi toteuttaa kesäkuukausien reissuna. Karibian kierrokseen menee vuosi. Jos haluat enemmän elämyksiä, järjestä 3-4 vuotta vapaata ja kierrä pallo. Kahden vuoden aikataulusta tulee turhan hätäinen.hommat putkeen, niin tarkoitus aivan lähivuosina siityä veneellä kesäkuukausina kohti etelää. Vene voi talvehtia jossain. Noin 5 vuoden kuluttua tarkoitus vietää veneellä pidempiaikaisia jaksoja, muutamasta kuukaudesta ehkä puoleen vuoteen. En ainakaan tällä hetkellä halua muuttaa veneeseen asumaan. On kiva käydä Suomesssa lasten luona, ehkä Lapissa talvilomalla jne. Voihan vene olla Karibiallakin. Sinne on kuitenkin suhteellisen hyvät lentoyhteydet.
- ankkuripaikan sieltäkin
lapsiakin kirjoitti:
siunaantunut, alkaa vaihtoehdot olla vähissä. Olen ehkä vanhanaikainen, mutta mielestäni isi ei tosta vaan lähde merille vuodeksi.
siinä tapauksessa jäljelle jää perheen kanssa cruisailu, miksei vaikka pallonympäri kuten tuossa joku oli tehnyt. tuossakin vaikeinta on nähtävästi se lähteminen. muu lutviutuu matkan aikana, tavalla tai toisella.
lapsettoman on helpompi irrota. jos ei puolisoakaan ole niin senkun menee vaan. puolisosta on taas syytäkin erota, jos intressit menee pahasti ristiin.
ettei mene pelkäksi ihmissuhdemössöksi niin, Kerguelen kuulostaa houkuttelevalta paikalta kilometreittäin merenrantaa ilman häiritseviä turisteja. vähemmän palmuja, mutta tarpeeksi sitä extremeä!http://www.captcook-ne.co.uk/ccne/exhibits/008350/index.htm
James Cookin reissuilta on muuten monta muutakin ankkuripaikkaa, joissa voisi käväistä. Osa niistä on "normaalin" pallonkiertoreitin varrella tai aika lähellä. Jokunen tuli tutuksi, ei tämä. Myös oz etelä- ja länsirannikko kiehtoisi.... - Mr Green Flag
ankkuripaikan sieltäkin kirjoitti:
http://www.captcook-ne.co.uk/ccne/exhibits/008350/index.htm
James Cookin reissuilta on muuten monta muutakin ankkuripaikkaa, joissa voisi käväistä. Osa niistä on "normaalin" pallonkiertoreitin varrella tai aika lähellä. Jokunen tuli tutuksi, ei tämä. Myös oz etelä- ja länsirannikko kiehtoisi....Kiitos hyvästä vinkistä - voinkin olla menemättä aamupalaveriin ja sanon vaan "Anteeksi, mutta lähden seuraamaan Captain Cookin reittiä" ;)
Kerguelenillä on mmuten kiva "kesäkeli" juuri nyt - peräti 10 astettä lämpöä ja vain 6 m/s tuulta pohjoisesta!
Oli se ennen aika meininkiä kun merellä mentiin eikä oikein tiedetty yhtään mitään, nimittäin Cookin aikoihin. Tosin kyllä nykyisessä taloustilanteessa näkymät ovat kanssa aikasen "lyhyet". - minäkin tein !!!
Mr Green Flag kirjoitti:
Kiitos hyvästä vinkistä - voinkin olla menemättä aamupalaveriin ja sanon vaan "Anteeksi, mutta lähden seuraamaan Captain Cookin reittiä" ;)
Kerguelenillä on mmuten kiva "kesäkeli" juuri nyt - peräti 10 astettä lämpöä ja vain 6 m/s tuulta pohjoisesta!
Oli se ennen aika meininkiä kun merellä mentiin eikä oikein tiedetty yhtään mitään, nimittäin Cookin aikoihin. Tosin kyllä nykyisessä taloustilanteessa näkymät ovat kanssa aikasen "lyhyet".Siitä tosin on pian kymmenen vuotta. Irtisanouduin töistä ja lähdin seilaamaan Cookin jäljille. En tosin käynyt Hawaiilla, koska siellä Cookin kävi huonosti.
- sinulla
minäkin tein !!! kirjoitti:
Siitä tosin on pian kymmenen vuotta. Irtisanouduin töistä ja lähdin seilaamaan Cookin jäljille. En tosin käynyt Hawaiilla, koska siellä Cookin kävi huonosti.
sentään olla kunnon kartat, satamakirjat yms ja vielä gps.
- ja valokopiokarttoja.
sinulla kirjoitti:
sentään olla kunnon kartat, satamakirjat yms ja vielä gps.
Charlie´s Chart satamakirjat on hyviä. Niitä voi ostaa vaikkapa Triniltä tai Balboasta (Panama City). Karttojen kopiointi on yleistä, samoin karttojen vaihto muiden cruisereiden kanssa.
Oli se James Cook aika hyvä merimies! - Mr Green Flag
ja valokopiokarttoja. kirjoitti:
Charlie´s Chart satamakirjat on hyviä. Niitä voi ostaa vaikkapa Triniltä tai Balboasta (Panama City). Karttojen kopiointi on yleistä, samoin karttojen vaihto muiden cruisereiden kanssa.
Oli se James Cook aika hyvä merimies!että katsoisin kartat ja kuvat netistä - siellähän ne ovat Google Earthissä!
Kuka sitä paperikarttoja tarvitsee? - vai olla vitsikäs?
Mr Green Flag kirjoitti:
että katsoisin kartat ja kuvat netistä - siellähän ne ovat Google Earthissä!
Kuka sitä paperikarttoja tarvitsee?Minun puolestani saat haaveilla purjehduksista google earthissa ja voit ihan vapaasti hankkia kippoosi internetyhteyksiä.
- Mr Green Flag
vai olla vitsikäs? kirjoitti:
Minun puolestani saat haaveilla purjehduksista google earthissa ja voit ihan vapaasti hankkia kippoosi internetyhteyksiä.
Olen lukenut täällä kuinka hyvin pärjää pelkällä gepsillä ja plotterilla. Eikä tarvitse edes osata solmuja, samaten asioiden opettelu tai kurssien käyminen on ihan turhaa hommaa - no kai sitä yhtä hyvin sitten voi lähteä netin avulla seilaamaan!
Asiaan. Oikeasti olen sitä mieltä että tarvittaessa pitää pystyä liikkumaan ilman sähköä. Itse pärjään hyvin perinteisillä välineillä (ml sekstantti). Tietysti kaikki gismot ovat minullakin mutta en ole niistä kovin riippuvainen, yleensä monet "hienot" laitteet pettävät juuri silloin kun niitä eniten tarvitsee (en ole ainoa joka näin ajattelee ja on itse saanut kokea merellä).
Oikeasti viettäisi mielummin aikaa tuolla etelässä pingviinien kanssa kuin täällä toimistolla.... ehkä jonain päivänä :)
ps
Oikeasti Google Earth on hieno kun haluaa katsella vaikka miltä Kerguelenillä näyttää, oikeestaan tosi siistiä mutta silti oikea elämä voittaa aina nämä virtuaalijutut - siksi matkaa pitää suunnitella ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 875439
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804722Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1113027Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv882955Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232564Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.612039Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska251976- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1141439- 1851328