Tajusin varsin myöhään, mille alalle haluan.
En lukiossa siis valinnut kuin pakolliset kurssit kemiaa ja fysiikkaa. Yhden kutakin. Rakennusinsinöörin valintaperuisteissa koulumenestyksen osiossa kysytään "Parasta fysiikan tai kemian numeroa (2-4 kurssia)". Olen lukenut vain yhden molempia. Haittaako tämä? Pääsenkö silti opiskelemaan?
rakennusinsinööriksi?
6
996
Vastaukset
- kukkelikuukuu
Itse luin vain yhden kurssin kumpaakin, ja pääsin silti kirkkaasti sisään opiskelemaan raksainssiksi. Noista saa vain lisäpisteitä (lähtöpisteitä) siihen opiskelijavalintaan.
- vanhainssi
Opiskelu on eka vuonna täysin matikkapainoitteinen, joten jos et haltsaa sitä, niin huono valinta. Muutenkin tytöt saavat pas.. hommia valmiina inssinä
- varmastikkin
ei se niistä jää kiinni. itse opiskelin lukiossa myöskin vain yhden kurssin molempia ja tällä hetkellä opiskelen toista vuotta rakennusinsinööriksi.
- melkein raksainssi
Moi,
Olen viimenistä vuotta raksainssin opiskeleva tyttö. Kannattaa lähteä alalle tietenkin, jos olet tosissasi alasta kiinnostunut. Tämä on aika miehinen ala ja välillä olen itsekin joutunut kokemaan pieniä ennakkoluuloja työmailla vanhan koulukunnan timpureilta, koska he eivät ole tottuneet ottamaan käskyjä vastaan tytöiltä. Mutta asenteet muttavat, kun he huomaavat, että olenkin ihan mukava ja pätevä kaveri.
Itse tulin suoraan lukiosta ja pääsin kirkkaasi sisään ilman pääsykokeisiin lukemisia, kun oli pitkä matikka ja pitkä fyssa luettuna. Suosittelen, että laskeskelet vanhoja pääsykoetehtäviä ennen pääsykokeita, jos et ole varma omasta osaamisestasi. Kyllä sillä luulisi pääsevän sisään. Pääsykokeissa kuitenkin tulee muistaa matikan ja fysiikan peruskaavat ulkoa ja laskeminen auttaa tähän parhaiten.. Minun aikanani ei muistaakseni saanut pääsykokeissa ainakaan käyttää maolia, mutta kannattaa tarkistaa tuo.
- insinööriopiskelija
Itse hain ja pääsin sisään aikuispuolelle pääkaupunkiseudun "arvostetuimpaan" kouluun, jossa ko. koulutuslinjaa tarjotaan ja omista lukio-opinnoistani oli vierähtänyt 12 vuotta enkä laskenut yhtään ainoaa laskua pääsykokeita varten; ainoastaan silmäilin tärkeimmät kaavat läpi edellisenä iltana. Silti pääsykokeet tuntuivat todella helpoilta. Mulla oli tosin lukion pitkä matematiikka 9, vaikka otin silloin todella rennosti ja yläasteella voitin koulutasolla matematiikkakilpailun. Ehkä se luontainen matemaattinen lahjakkuus tmv. auttoi siis, mutta anyway: koe on helppo - ei huolta siis.
- Rak.ins. opiskelija jo 3.vu...
Ammattikorkeaan pääsee vaikka kumisaapas, jos osaa pääsykokeessa kirjoittaa nimensä oikein paperiin ja lisäksi hallitsee kaikkein yksinkertaisimmat matemaattiset toimitukset. Plus-, miinus-, kerto- ja jakolasku riittävät kevyesti.
Tällä hetkellä alaa opiskelevana sanoisin kuitenkin, että harkitse vielä kerran. Rakennusalassa ei sinänsä mitään vikaa ole, ainoastaan sitä opettavissa laitoksissa. Tällä viittaan lähinnä ammattikorkeakouluihin(teknilliset yliopistot voivat ollakin ihan hyviä paikkoja). Esimerkkinä voin kertoa, että alalle on tulossa keväällä 2010 uudet euronormit, jotka korvaavat vanhat suunnittelumenetelmät. Amk:ssani tulevia normeja ei kuitenkaan juuri opeteta, koska opettajilla ei ole mitään motivaatiota kehittää ammattitaitoaan, eivätkä he näin ollen tiedä ko. normeista juurikaan mitään. Kyse on siis todellisista suojatyöpaikoista ja kerrankin sananlasku: ne opettavat, jotka eivät osaa -pätee. Yleisestikin ottaen voin kertoa että amk:n tekniikan puoli on ihan yksi p*skalaitos, josta valmistuu elämäänsä kyllästyneitä ja turhautuneita työttömiä.
Joten siinä vähän miettimisen aihetta ihan kaikille amk:n teknisille aloille mieliville. Kannattaako haaskata 4 vuotta elämästään opetellen jo valmiiksi vanhentunutta tietoa?
Itselläkin olisi koulupaikka vaihtunut välittömästi, mikäli olisin 1.luokalla tiennyt mitä tuleman pitää. Tässä vaiheessa paska on jo niinsanotusti housussa, eikä enää auta kuin katsoa peli loppuun ja tarkistaa lopuksi että paljonko meni hukkaan... Onneksi ei ole kuin reilu 1 vuosi jäljellä, jonka jälkeen en edes vilkaise taakseni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1235173Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella303688No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452460- 501578
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv241564- 411560
- 231451
- 141312
Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan
Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv301299- 281251