luvat määräaikaisina

rakuuna1968

Helsingin poliisi antaa aseluvat jo nyt määräaikaisina, vaikka laki sanoo että näin voi tehdä vain erityisistä syistä (esim. ensimmäinen ase)?

Onko joku vienyt asiaa eteenpäin? Itse sain uusitun lupani määräaikaisena 10:ksi vuodeksi, ensimmäinen lupa oli 2 vuodelle.

6

539

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ammuskelija.

Lupien määräaikaisuus tulee olemaan käsittelykoneistolle suuri haaste. Käytännössä tämä tarkoittaisi, että joka vuosi haettaisiin moninkertainen määrä aselupia nykyiseen verrattuna. Mikään poliisilaitos ei tähän nykyisillä resursseilla kykene.

Määräaikaiset aseluvat tulevat rasittamaan myös kohtuuttomasti harrastajia. Jos omistaa vaikka kymmenen lupaa, täytyy jotain niistä olla koko ajan uusimassa. Lisäksi käsittelymaksuja tulee pinokaupalla tarpeettiomasti.

Mikäli aseluvista tehdään määräaikaisia, on kaikki luvat jotenkin niputettava yhteen. Tällöin usean aseen määräaikainen lupakäsittely tehostuu. Ei ole mitään järkeä tarkastuttaa ammunnan harrastaminen pätkissä, sillä jos joku lupa päätetään peruuttaa, niin eikö tämä tarkoita sitä, että kaikki luvat pitäisi samaten peruuttaa. Muutoinhan hommassa ei ole mitään järkeä.

• olla melko

yleinen tapa. Olen törmännyt täällä
      Varsinais-suomessa samanlaisiin tulkintoihin.
      Eipä siinä mitään. Puolitoistavuotta sitten
      puhuttiin kovalla äänellä yhdenmukaistamisesta.
      Ei tunnu olevan vieläkään sellaista käytäntöä.
      Tai oikeastaan on tälläkin seudulla. Aikaisemmin
      4 vallesmannia päätti asoista, nyt yksi
      ja kaikista kompuroisin polku on valittu.
      Ei tämä asia ainakaan yksinkertaistunut.
      Siihen olisi olisi ollut hyvä mahdollisuus.
      nyt on näin saas nähdä miten on tulevaisuudessa.
      Asioista tuntuu päättävän ne, joita asia vähiten
      koskee, eivätkä muutenkaan tunne koko asiaa.
      Ei se työntekokaan varmaan helppoa ole jos on
      pihalla asioista.

• tarkoitetuille

Metsästystarkoitukseen hankkittujen aseiden hallussapitolupia ei ole mahdollista myöntää määräaikaisena. Nykyinen laki ei salli sitä ollenkaan. Ampumaurheiluaseissa voi tosiaan erikoistapauksissa tulla kysymykseen. Mutta ei kylläkään kymmeneksi vuodeksi. Voisi olla 1-2 vuotta.

Siitä pitäisi nyt valittaa hallinto-oikeuteen. On kyllä turhan harmillinen prosessi.

• olen kokenut

Henk.koht. kokemus on 2v. määräaikaisesta haulikon luvasta ja sen aikana / jälkeen piti todistaa harrastus.
        Kyseessä oli rinnakkaislupa mutta aivan saman arvoinen käytännössä "oman luvan" kanssa.
        Eli samat oikeudet ja velvollisuudet molemmissa luvissa. Tämä tapaus 2000 luvun alusta.
        Sen jälkeen omia ja rinnakkais lupia myönnetty lähes riittävästi.

• Tiedän kyllä

Oli lupa haulikolle 34 vuotta.Saman ajan maksoin riistanhoitomaksua.
        Ei muita aseita

Tuli muutama kotihälytys joista läksin putkaan.Vaimo läksi yhden kerran kun itse soitin.
        Kertaakaan ei ollut kahinoissa mukana mitään aseita.

Veivät haulikon ja itse piti viedä lupa pois.

Meni vuosi ja hain haulikon ostolupaa.Sain ostoluvan haastattelun jälkeen ja MÄÄRÄAIKAISEN kantoluvan haulikolle kahdeksi vuodeksi.Piste.

• oma vikasi
        Tiedän kyllä kirjoitti:

Oli lupa haulikolle 34 vuotta.Saman ajan maksoin riistanhoitomaksua.
        Ei muita aseita

Tuli muutama kotihälytys joista läksin putkaan.Vaimo läksi yhden kerran kun itse soitin.
        Kertaakaan ei ollut kahinoissa mukana mitään aseita.

Veivät haulikon ja itse piti viedä lupa pois.

Meni vuosi ja hain haulikon ostolupaa.Sain ostoluvan haastattelun jälkeen ja MÄÄRÄAIKAISEN kantoluvan haulikolle kahdeksi vuodeksi.Piste.

Mitäs rähinöit. Jos käytit väkivaltaa kahakassa ja muuten käyttäydyit uhkaavasti (ja lensit vielä putkaan sen takia), niin ei ole ihmekään jos nykylainsäädännön aikana menetit aseesi.

Se on ihan lainsäädännössä perusteltua että saat tuollaisen "hirveän rikoksen" jälkeen vain määräaikaisen luvan aseelle. Varsinaisen, eli pitkäkestoisen, kantoluvan saat sitten kahden vuoden päästä, mikäli ei rikosrekisteriin ilmesty merkintöjä. Piste.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4138
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3067
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2330
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1338
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      901
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe