Kartonkisaumanauha + tiivistyskitti + hionta + Cyproc

HäHä

Tässä vinkki suoraan Cyprocilta:

Saumanauhan tulee olla hieman kosteaa. Kuiva
saumanauha imee saumatasoitteessa olevan veden
ja muodostaa alleen ilmapusseja.
Kuivaa saumanauhaa säilytetään siksi ennen
saumausta kosteassa huonetilassa tai ulkoilmassa.
Rullan saa kosteaksi upottamalla sen vesiämpäriin
ja ravistamalla siitä liiat vedet pois tai
pitämällä rullaa talviaikana yön yli lumihangessa.

Rakenteiden luonnollisesta liikkumisesta johtuen
saumoihin syntyy aina hiushalkeamia.
Lasikuitunauha on verkkomainen, joten se
päästää halkeamat pintaan näkyville. Kartonkisaumanauhan pinta on tiivis ja
yhtenäinen, joten se pysäyttää hiushalkeamat
taakseen, eikä päästä niitä näkyville.

Tiivistyskitti:
Koska tiivistyskitit ovat joustavia, niiden pinnoittaminen maalaamalla tai tasoitteella
ei ole suotavaa, jos kittisauma toimii myös
liikuntasaumana. Maalit ja tasoitteet eivät käytännöllisesti katsoen jousta lainkaan,
joten ne halkeilevat ja irtoilevat joustavan sauman myötäillessä rakenteiden liikkumista.

Hionta:
Saumat ja ylitasoitukset hiotaan ennen pinnoitusta
kuivahiontapaperilla no 120 ja 150. Hiomakoneita
ei käytetä, koska ne ovat liian purevia.

Edellä olevat löytyvät osoitteesta

www.gyproc.fi

4

1559

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lopultakin

alkaa "sunnuntaimaalaritkin" oppia tasoitemiesten vinkeet ;)

• raija rakentaja

Hyvät ohjeet kirjoitit saumannauhan laitosta. Lisäisin vielä tuohon muutaman jutun.

Saumanauhan laittamista "nurkkaan" kannattaa harkita yllämainituista ohjeista huolimatta harkita tarkkaan, vaikka nauhavalmistajan ohjeista sellainen ohje löytyykin. Tetramassalla tulee paremmat.

Tasoiteaineeksi suosittelen valmista massaa, vaikka se tuntuisikin ensialkuun kalliilta. Kokemusta on sekä pussista itse sekoitetusta, että ämpärissä ostetusta (vetonit). Valmis "pakkeli" oli helpompi levittää (sai ohuemman kerroksen, ei tullut möykkyjä) ja myös kevyempi hioa. Itse sekoitettuun tahtoo jäädä paakkuja. Analyysin tulos oli mulla se, että valmiissa massassa on enemmän liimasideainetta.

Joitakin pussikamalla tehtyjä saumoja on pitänyt aukaista, nauha on lähtenyt melko kevyesti irti. Valmiilla aineella tehty meneekin ihan tolmuksi, jos se pitää jostain syystä saada irti. Eli pitää seinässä.

Nyt varmaan joku tätä lukiessaan päättelee että olen ns. vetonitin kätyri. Mutta täytyy myöntää että tämä tieto on tullut ns. yrityksen ja erehdyksen menetelmällä. Seuraavaa taloa tehdessä tietää tämänkin...

• onnellinen maalari
        raija rakentaja kirjoitti:

Hyvät ohjeet kirjoitit saumannauhan laitosta. Lisäisin vielä tuohon muutaman jutun.

Saumanauhan laittamista "nurkkaan" kannattaa harkita yllämainituista ohjeista huolimatta harkita tarkkaan, vaikka nauhavalmistajan ohjeista sellainen ohje löytyykin. Tetramassalla tulee paremmat.

Tasoiteaineeksi suosittelen valmista massaa, vaikka se tuntuisikin ensialkuun kalliilta. Kokemusta on sekä pussista itse sekoitetusta, että ämpärissä ostetusta (vetonit). Valmis "pakkeli" oli helpompi levittää (sai ohuemman kerroksen, ei tullut möykkyjä) ja myös kevyempi hioa. Itse sekoitettuun tahtoo jäädä paakkuja. Analyysin tulos oli mulla se, että valmiissa massassa on enemmän liimasideainetta.

Joitakin pussikamalla tehtyjä saumoja on pitänyt aukaista, nauha on lähtenyt melko kevyesti irti. Valmiilla aineella tehty meneekin ihan tolmuksi, jos se pitää jostain syystä saada irti. Eli pitää seinässä.

Nyt varmaan joku tätä lukiessaan päättelee että olen ns. vetonitin kätyri. Mutta täytyy myöntää että tämä tieto on tullut ns. yrityksen ja erehdyksen menetelmällä. Seuraavaa taloa tehdessä tietää tämänkin...

Ammattilaisena voin sanoa, että kyllä valmistasoitteet ovat parempia kuin sekoitettavat. Esim kipsilevyihin Presto LH pohjaan ja pintaan LF. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni.

• Jompsa

Minä teen näin: 1 osa liimaa ja 3 osaa vetta, uitan saumanauhan siinä ja eikun seinälle. Kuivumisen jälkeen kitti.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      120
      1767
    2. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1588
    3. Lasten hyväksikäyttö netissä - Joka 3. nuori on saanut seksuaalisen yhteydenoton pedofiililtä

Järkyttävää! Lapsiin kohdistuva seksuaalinen hyväksikäyttö verkossa on yhä pahempi ongelma. Ulkolinja: Lasten hyväksikäy
      Maailman menoa
      48
      1099
    4. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      43
      984
    5. Multa sulle

Pyörit 24/7 mielessä, kuljet mun mukana, mielessä kyselen sun mielipiteitä, vitsailen sulle, olen sydän auki, aitona. M
      Ikävä
      29
      929
    6. Nainen, olen tutkinut sinua paljon

Salaisuutesi ei ole minulle salaisuus. Ehkä teimme jonkinlaista vaihtokauppaa kun tutkisimme toisiamme. Meillä oli kumm
      Ikävä
      50
      856
    7. Mies, eihän sulla ole vaimoa tai naisystävää?

Minusta tuntuu jotenkin, että olisit eronnut joskus, vaikka en edes tiedä onko se totta. Jos oletkin oikeasti edelleen s
      Ikävä
      44
      822
    8. Olet myös vähän ärsyttävä

Tuntuu, että olet tahallaan nuin vaikeasti tavoiteltava. En tiedä kauanko jaksan tätä näin.
      Ikävä
      37
      780
    9. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      778
    10. Onko sulla empatiakykyä?

Etkö tajua yhtään miltä tämä tuntuu minusta? Minä ainakin yritän ymmärtää miltä sinusta voisi tuntua. En usko, että olet
      Ikävä
      37
      760
    Aihe