Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

silmän pinta epätasainen yläluomen alta, allergiaa?

mistä voisi johtua?

Vasen silmäni on ajoittain kipeä tai tuntuu huonolta. Yleensä tätä esiintyy melkein päivittäin. Kävin silmälääkärillä ja lääkäri löysi syyksi sen, että silmän pinta on epätasainen, vaikka sen kuuluisi olla epätasainen. Samaa löytyi myös oikeasta silmästä, mutta enemmä vasemmasta, siksi se on vaivannut enemmän.

Lääkärin mukaan tällaista aiheuttaa yleensä piilolinssien käyttö tai allergia. Piilolinssejä en käytä, joten siitä se ei johdu. Allergioitakaan minulla ei tietääkseni ole, mutta se olisi näistä kuitenkin sitten todennäköisempi syy. Allergian osalta mietityttää se, että luulisin että sillon olisi myös muita oireita.

Lääkäri määräsi käytettäväksi kortisonitippoja kahden viikon ajan, mutta nyt reilun viikon jälkeen ei tunnu että ne olisivat paljon tilannetta muuttaneet.

Osaisiko joku sanoa mistä voisi johtua. Onko jollain ollut vastaavaa?

4

2877

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nuorena

      Minulla oli nuorempana tuollaista silmän muhkuraisuutta pari kertaa ja se jäi kyllä täydelliseksi mysteeriksi. Onneksi se parani parissa viikossa ja palasi vasta monen kuukauden jälkeen. Sittemmin se ei ole vaivannut enää ja toivon että sinulle käy yhtä onnellisesti... Vaiva oli tosiaan ikävä, kun aina silmää liikuttaessa tuntui kuin silmän ja luomen välissä olisi ollut jotain ylimääräistä.

    • Ehkäpä avuksi

      Moikka vaan. Luettuani kirjoituksesi päätin kertoa omastani,KOROSTAN omasta kokemuksestani jos siitä olisi apua. Kertomasi oireet ovat varsin tuttuja,siispä. Itselläni alkoivat silmät oireilla jo vuosia siten että tuntui kuin niissä olisi hiekkaa tai roska joka ärsyttää. Vuosien mittaan ajoittaiset kivuliaat oireet toistuivat ja vaikutti että tilanne vuosien mittaan vain pahenisi. Ajan mittaan oireista kehittyi sitten jo ongelma. Aina käydessäni lääkärillä muun asia vuoksi mainitsin oireilevista ja punoittavista silmistäni. Lääkäri kyllä mielellään tarkisti silmät todeten kuitenkin ettei varsinaista silmätulehdusta vielä ole ,ja onhan ne punoittavat. Lääkkeeksi sain reseptivapaita suolahuuhdetta jota saa apteekista ilman reseptiä. Koska varsinaista silmätulehdusta minulla ei vielä ollut en saanut niihin vahvempaa lääkettä. Sovittiin että seurataan tilannetta ja jos pahenee niin ota yhteyttä. Ostamani silmähuuhde auttoi jonkun verran mutta vain hetkellisesti. Tilanteeni jatkui ja käytin kyllä silmähuuhdetta mutta varsinaista apua siitä en saanut joten lakkasin käyttämästä sitä. Muistan että jonkin ajan kuluttua sain silmätulehduksen ja sain silloin siihen reseptillä lääkettä. Tulehduksen mentyä ohi niin jonkin ajan kuluttua tilanteeni normalisoitui ja kivuliaatkin oireet palasivat jälleen. Silmät on niin tärkeä asia ja pienikin jatkuva ärsytys kun sitä kestää riittävän kauan on tuskallista. Toisilla kertaa käydessäni lääkärissä mainitsin pitkäkestoisista ärsytysoireistani mutta kun sitä varsinaista silmätulehdusta ei ole niin lääkäri ei voi kirjoittaa tulehduslääkettä. Vuosien mittaan sitten tulin siihen tulokseen että minun pitää vain itse tulla jotenkin toimeen silmieni kanssa. Kun oli ehkä riittävän kauan tätä jatkunut niin päätin kokeilla omaa lääkitystäni vai sanoisinko että eräänlaista luonnon parannuskeinoa. Päättelin näin että kun tuo silmähuuhdevesi sisältää suolaa niin oilsiko suola jollain tapaa aine joka auttaisi. Muistan että lääkäri oli sanonut että iän mukana silmän kyynelneste laimenee ja sen sisältämä kehon oma suolpitoisuus heikkene ja tästä johtuen myös silmä ei huuhtoudu silmänestee ansiosta riittävästi. Tämä taasen aiheuttaa sen että bakteerit ja lika jota joutuu silmään aiheuttavat herkemmin oireita. Myös silmänesteen väheneminen aiheuttaa silmien kuivumista jolloin luomi saattaa kuivua silmän pintaan ja irrotessaan saattaa tehdä haavaumaa silmään. Päätin vihdoin kokeilla suola hoitoa. Tämän tein omalla vastuullani enkä kehoita ketään kokeilemaan samaa. Kerron vain miten itse pärjään silmieni kanssa. Omalla vastuullani teen näin. Hankin pienen muovipullon , sellaisen ihan pikkuisen. Laitan noin lasillisen kylmää kraanavettä puhtaaseen kattilaan ja siihen tavallista pöytäsuolaa ..vähän. Ehkä saman verran kuin on massaa noin kolmen tulitikun paksummassa päässä olevassa massassa.Annan veden kiehua ja kiehuvaan veteen otan puristettuun muovipulloon vettä jonka poistan altaaseen. Sitten huuhdon muutaman kerran altaaseen tämän muovipullon jolloin sen sisus desinfioituu. Tämän jälkeen poistan pullosta osat jotka kiehautuan. Näin muovipullo on desinfioitu. Osat nostan lusikalla lautaselle jäähtymään. Uusi vesi kattilaan ja sama suolamäärä . Kiehautuksen jälkeen kaadan veden lasiin jolloin se jäähtyy aika nopeesti. Kun vesi on jäähtynyt kokoan pullon ja puristettuun muovipulloon imaisen jäähdyneen veden. Tämän jälkeen veteni on valmista . Huuhdon vedellä silmiäni noin 2-3kertaakin päivässä. Joskus menee että 3-4 kertaa päivittäin viikossa. Kesällä kun on siitepölyaika niin oikeastaan päivittäin käytän tätä. Silmäni on hoitoni ansiosta niin hyvät että mitään oireita ei ole. Riittänee kunhan huuhteluni on säännöllistä. Varsinkin aamuisin käytän huuhtelua.Aloitettuani huuhtelun niin muistan että meni useita kuukausia ennenkuin silmäni korjaantuivat ärsytyksestä mitä niissä oli aiemmin ollut. Itse käytän tällaista hoitoa ja oireeni ovat hävinneet. Olen käyttänyt noin viitisen vuotta näin . Tästä on tullut rutiini kuin hammasten harjaus. Kotona ollessani säilytän ainetta jääkaapissa missä se säilyy noin vajaan viikon. Myös töihin otan ainetta mukaan mutta säilyvyys lämmöstä johtuen on kolmisen päivää. Mikäli on käynyt niin että aine on vanhentunut ja aiheuttaa punoitusta keitän heti uuden ja huuhtelen sillä. Viiteen vuoteen ei ole ollut silmätulehdusta ja vaikka olen joskus laittanutkin vanhentunutta ainetta silmiini niin uudella huuhtelulla on tilanne korjaantunut. Mutta jokainen on itse vastuussa kokeilustaan joten näille itsehoidoille ei voitane antaa mitään suositusta. Itse aion jatkaa huuhtelua.

    • ollut avuksi

      Moi. Mites jakselet. Onko silmäsi oireilleet. Luitko tuon alapuoleisen kirjoituksen suolavedestä ja oletko kokeillut. Olisi hyvä tietää onko tuosta ollut apua. Voisit vasata tähän kyselyyni. Moi.

    • homekoira

      Vanha keskusteluketju, mutta vastaan minäkin siltä varalta että osuu jonkun silmäoireista kärsivän eteen...

      Aikaisemman kirjoituksen kaltaisesti minä olen käyttänyt hyvällä menestyksellä nenähuuhtelukannua (ns. sarvikuono, saa apteekista) ja mitannut mukana tulevan ohjeen mukaan merisuolaa haalean veden joukkoon (ensin keitettävä, jos haluaa pelata varman päälle). Sitten olen huuhdellut silmiä kannun suolavedellä. Olen myös nostanut silmäripsistä kiinni pitäen silmäluomen reunaa irti silmästä, jotta silmä huuhtoutuu hyvin.

      Minulla silmäoireet alkoivat työpaikan homeongelmista (joita peiteltiin työntekijöiltä) ja keskittyvät syksyyn kun ilmassa on luonnon mikrobien itiöitä ja saan silmäoireita todella herkästi. Kannattaa tarkkailla onko eroa työpaikan, kodin tai esim. kesämökin välillä ja jos oireet ovat paikkasidonnaisia voi syy olla mikrobien pilaamassa sisäilmassa, joka voi aiheuttaa pysyvän herkistymisen, josta ei parane vaikka jotkut lääkäreiksi itseään väittävät puoskarit niin väittävätkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1995
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1624
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1410
    5. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      60
      1317
    6. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1273
    7. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    8. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1264
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1221
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1201
    Aihe