Lukioon oon siis menossa, ja aattelinkin kysästä, ku tarkotus ois lukea saksa ja enkku pitkänä ja siihen lisäks vielä hissat ja espanjaa nii uskaltaako ottaa pitkää matikkaa? Tykkään kohtuu paljon matikasta ja oon hyvä siinä (ainakin vielä) ... Onko kellään kokemusta tilanteesta?
pitkistä aineista
11
661
Vastaukset
- jojojofafa
Itselläni on pitkä matematiikka, saksa ja enkku ja FYSIIKKA. :| Välillä on rankkaa, mutta kaikesta selviää. :) Suosittelen ottamaan pitkän matikan ja ainakin kokeilla, ethän menetä mitään.
- Gluck
Lyhyesti sanottuna; tottakai kannattaa!!! Ajattelit siis kirjoittaa lukiossa:
-Äidinkielen (tottakai)
-Enkku (pitkä)
-Saksa (pitkä)
-Espanja (lyhyt??)
-Reaali --> hissa
Tuossa listassa ei ole kuin vasta 5 ainetta niin totta hitossa kannattaa matematiikka ottaa mukaan kuudenneksi (etkä ruotsia aikonut btw. ottaa?)! Hyödyt jatko-opiskelun kannalta ovat pitkästä matematiikasta lukuisat, kun esimerkiksi todella monessa yliopistossa siitä saa selkeästi enemmän aloituspisteitä kun mitä lyhyestä. Kaiken lisäksi sanoit pitäväsi matematiikasta ja olevasi vielä hyvä siinä, niin todella TYPERÄSTI kyllä teet, jos nyt jätät sen ottamatta...
Onnittelut siitä sinulle, että kerrankin täällä näkee taas nuoria, jotka älyävät suunnitella lukio-opintojaan hieman etukäteen. Nyt kun päätät että kirjoitat nuo aineet ja siis tämän pitkän matematiikan, voit huoletta priorisoida voimavarat noihin aineisiin, jolloin niissä pärjääminen EI varmasti tuota ongelmia. Ajattele että nyt kun olet päättänyt ne aineet mitä kirjoitat, niin voit puolilusmuamalla suorittaa biologian, maantiedon, yhteiskuntaopin, fysiikan, kemia, terveystiedon, uskonnon, filosofian, psykologian sekä taideaineet kuten musiikin ja kuvaamataidon! Tietenkään näin ei ole pakko tehdä, mutta karu totuus on se, että vaikka sinulla olisi kaikki nuo edellämainitut reaalit erinomaisella arvosanalla suoritettuina, niin ainoastaan sillä on merkitystä, mitä kirjoitat ja erityisesti mitä niistä kirjoituksista nyt sitten saat. Siksi kannattaa alkumetreiltä asti päättää mitä kirjoittaa, panostaa niihin alusta asti, ja saada niistä myös huippu yo-arvosanat, jolloin saat myös maksimaallisen hyödyn lukiosta jatkosi kannalta. Ja mikä tärkeintä tällöin aikaa jää muuhunkin kuin kouluun....
Jos haluat saada kuvaa pitkän matematiikan eroista verrattuna lyhyeen, niin aikaisemmin vertailin niitä itse muun muassa tässä: http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1500000000000005&conference=4000000000000025&posting=22000000041051744
Eli ota nyt pitkä matematiikka ehdottomasti (kadut jos et ota) ja itse harkitsisin myös ruotsia jonkun kielen sijasta, mutta tee kuten parhaaksi näet. Tsemppiä!- dgagagasgas
Itse aikoisin kirjoittaa nämä aineet noin kolmen vuoden päästä:
Englanti(pitkä)
Ranska(pitkä)
Matematiikka(pitkä)
Fysiikka(kaikki kurssit aion käydä)
Ruotsi(jossain muodossa)
Äidinkieli
( mahdollinen lisäkieli)
Liikaa..?
Taitaa venyä kolmeen ja puoleen vuoteen, onko se hyvä asia? Ainakin voisi ottaa rennommin, kun joka jaksoon tulisi joku 5 kurssia. - Gluck
dgagagasgas kirjoitti:
Itse aikoisin kirjoittaa nämä aineet noin kolmen vuoden päästä:
Englanti(pitkä)
Ranska(pitkä)
Matematiikka(pitkä)
Fysiikka(kaikki kurssit aion käydä)
Ruotsi(jossain muodossa)
Äidinkieli
( mahdollinen lisäkieli)
Liikaa..?
Taitaa venyä kolmeen ja puoleen vuoteen, onko se hyvä asia? Ainakin voisi ottaa rennommin, kun joka jaksoon tulisi joku 5 kurssia.Edellämainitsemasi kuusi ainetta ei todellakaan ole vielä "paha" määrä. Sinulla olisi siis
-3 kieltä,
-matematiikka,
-1 reaali ja
-äidinkieli.
Kun sinulla jo nyt on valittuna 3 kieltä, niin itse en enää ainakaan kirjottaisi lisää kieliä, mutta toki voit yhden uuden lyhyen kielen lukiossa valita ja sitä opiskella. Jos tuon uuden kielen haluat sen takia, että yksinkertaisesti haluat oppia uuden kielen jne. niin eihän sitä pakko toki ole kirjoittaa, sillä 4 kieltä olisi itselle ainakin aika iso pala kirjoitettavana.
Sen sijaan ihmettelin, että miksi kirjoitat reaaleista vain fysiikan? Onko sinulla joku tietty tavoite tulevaisuudessa, jossa tarvitse nimenomaan fysiikkaa? Eihän tuossa toki mitään väärää ole, mutta varmistaa kannatta nyt hyvissä ajoin, mistä reaaleista on hyötyä siinä tulevaisuuden opiskelupaikassasi.
Eli lyhyesti sanottuna oikein hyvältä nuo tämähetkiset valintasi näyttävät. Jos vielä yhden haluat ottaa, niin itse ottaisin mieluummin uuden reaalin kuin neljännen kielen...
Sen sijaan tuo että edes harkitset kolmea ja puolta vuotta EI TODELLAKAAN kuullosta hyvältä. Sinullahan on vasta 6-7 ainetta, mikä ei todellakaan ole lähellekkään niin iso määrä ettetkö lukiota voisi helposti suorittaa siinä kolmessa vuodesssa... En tiedä minkälaisen kuvan olet saanut tuosta 3,5v lukionkäynnistä, mutta erittäin harva on lukiossa yli tuon 3 vuotta ja nekin mitkä sen tekevät ovat yleensä niitä kaikkein laiskimpia opiskelijoita, jotka eivät ole vain pääseet läpi 3 vuodessa. Toki tilanne on eri jos vaihto-opiskelua suunittelet tai jos harrastat jotain lajia SM-tasolla jne. Älä kuitenkaan tuudittaudu siihen, että jos harrastat jotain lajia monta kertaa viikossa, että silloin se muka olisi automaattinen syy pidenettyy lukion käyntiin...
Tuosta 3,5 suorittamisesta on toki vielä lukuisia muitakin haittoja. Jos yliopistoon haluat, niin sinultahan menee keväällä haku ohi suun ja joudut viettämään ainakin osaksi välivuoden... Lisäksi kuvittele tilannetta jos et sitten ensimmäisellä hakukerralla pääsekkään mieleiseesi paikkaan niin toinnenkin välivuosi saattaa tulla! Lisäksi jos olet miespuolinen, niin keväällä hakujen jälkeen olisi varmasti hyvä mieli lähteä armeijaan jos tietäisi että saa olla maksimissaaan jopa puolivuotta töissä ennekuin opinnot ensi syksynä sitten alkavat! Tämä tietenkin siirtyy lukion 3,5vuodessa käyvillä...
Jos rentoutta haluat lukioon tee se VIISAASTI. Tällä takorkoitan sitä että panosta vain ja ainoastaan noihin aineisiin mitkä aiot kirjoittaa ja lusmua joka ikinen muu aine ja tavoittele niistä vain kurssin läpäisyä. Yo-kirjoituksetkin ovat sitten monistellen helpommat jos on panostanut kyseisiin aineisiin kurssien aikana kunnolla...
Mieti nyt koko lukiosuunnitelmasi uudestaa ajatuksen kanssa ja kysy itseltä minne todella haluat mennä ja mitä aineita siellä tarvitset? Niin ja kysy myös tarvitsetko todella muka 3,5vuotta lukion käymiseen...
Tsemppiä! - edellinen436346364
Gluck kirjoitti:
Edellämainitsemasi kuusi ainetta ei todellakaan ole vielä "paha" määrä. Sinulla olisi siis
-3 kieltä,
-matematiikka,
-1 reaali ja
-äidinkieli.
Kun sinulla jo nyt on valittuna 3 kieltä, niin itse en enää ainakaan kirjottaisi lisää kieliä, mutta toki voit yhden uuden lyhyen kielen lukiossa valita ja sitä opiskella. Jos tuon uuden kielen haluat sen takia, että yksinkertaisesti haluat oppia uuden kielen jne. niin eihän sitä pakko toki ole kirjoittaa, sillä 4 kieltä olisi itselle ainakin aika iso pala kirjoitettavana.
Sen sijaan ihmettelin, että miksi kirjoitat reaaleista vain fysiikan? Onko sinulla joku tietty tavoite tulevaisuudessa, jossa tarvitse nimenomaan fysiikkaa? Eihän tuossa toki mitään väärää ole, mutta varmistaa kannatta nyt hyvissä ajoin, mistä reaaleista on hyötyä siinä tulevaisuuden opiskelupaikassasi.
Eli lyhyesti sanottuna oikein hyvältä nuo tämähetkiset valintasi näyttävät. Jos vielä yhden haluat ottaa, niin itse ottaisin mieluummin uuden reaalin kuin neljännen kielen...
Sen sijaan tuo että edes harkitset kolmea ja puolta vuotta EI TODELLAKAAN kuullosta hyvältä. Sinullahan on vasta 6-7 ainetta, mikä ei todellakaan ole lähellekkään niin iso määrä ettetkö lukiota voisi helposti suorittaa siinä kolmessa vuodesssa... En tiedä minkälaisen kuvan olet saanut tuosta 3,5v lukionkäynnistä, mutta erittäin harva on lukiossa yli tuon 3 vuotta ja nekin mitkä sen tekevät ovat yleensä niitä kaikkein laiskimpia opiskelijoita, jotka eivät ole vain pääseet läpi 3 vuodessa. Toki tilanne on eri jos vaihto-opiskelua suunittelet tai jos harrastat jotain lajia SM-tasolla jne. Älä kuitenkaan tuudittaudu siihen, että jos harrastat jotain lajia monta kertaa viikossa, että silloin se muka olisi automaattinen syy pidenettyy lukion käyntiin...
Tuosta 3,5 suorittamisesta on toki vielä lukuisia muitakin haittoja. Jos yliopistoon haluat, niin sinultahan menee keväällä haku ohi suun ja joudut viettämään ainakin osaksi välivuoden... Lisäksi kuvittele tilannetta jos et sitten ensimmäisellä hakukerralla pääsekkään mieleiseesi paikkaan niin toinnenkin välivuosi saattaa tulla! Lisäksi jos olet miespuolinen, niin keväällä hakujen jälkeen olisi varmasti hyvä mieli lähteä armeijaan jos tietäisi että saa olla maksimissaaan jopa puolivuotta töissä ennekuin opinnot ensi syksynä sitten alkavat! Tämä tietenkin siirtyy lukion 3,5vuodessa käyvillä...
Jos rentoutta haluat lukioon tee se VIISAASTI. Tällä takorkoitan sitä että panosta vain ja ainoastaan noihin aineisiin mitkä aiot kirjoittaa ja lusmua joka ikinen muu aine ja tavoittele niistä vain kurssin läpäisyä. Yo-kirjoituksetkin ovat sitten monistellen helpommat jos on panostanut kyseisiin aineisiin kurssien aikana kunnolla...
Mieti nyt koko lukiosuunnitelmasi uudestaa ajatuksen kanssa ja kysy itseltä minne todella haluat mennä ja mitä aineita siellä tarvitset? Niin ja kysy myös tarvitsetko todella muka 3,5vuotta lukion käymiseen...
Tsemppiä!Mutta kun laskeskelin, niin kursseja tulee sen B3-kielen, pitkän matikan, kirjoitettavien aineiden syventävien, B2-kielen ja fysiikan kaikkien kurssien jälkeen jotain 85.
Eli parasta taitaa olla ottamatta uutta kieltä, ja panostaa sitten muihin aineisiin. Reaaleista kirjoitan varmaankin vain fysiikan tai kemian (jopa kummatkin). Jos fysiikka alkaa rassata,niin lopetan, mutta jos jaksan opiskella sitä, niin avaahan se ovia muutaman lisää. En usko historiasta, uskonnosta, biologiasta ym. olevan erityisesti hyötyä minulle. Jospa kirjoittaisin ranskan ja englannin syksyllä(siis 3 vuoden tapauksessa) ja loput keväällä.
En ole siis SM-tason urheilija, oikeastaan ei ole mitään erityistä harrastusta. Mutta 85 kurssia kolmessa vuodessa voi olla lievää rehkimistä, niin ajattelin sen kielen takia tuota 3,5 vuotta. Minun tapauksessani tuo "viivästyminen" ei haittaa yhtään. - Gluck
edellinen436346364 kirjoitti:
Mutta kun laskeskelin, niin kursseja tulee sen B3-kielen, pitkän matikan, kirjoitettavien aineiden syventävien, B2-kielen ja fysiikan kaikkien kurssien jälkeen jotain 85.
Eli parasta taitaa olla ottamatta uutta kieltä, ja panostaa sitten muihin aineisiin. Reaaleista kirjoitan varmaankin vain fysiikan tai kemian (jopa kummatkin). Jos fysiikka alkaa rassata,niin lopetan, mutta jos jaksan opiskella sitä, niin avaahan se ovia muutaman lisää. En usko historiasta, uskonnosta, biologiasta ym. olevan erityisesti hyötyä minulle. Jospa kirjoittaisin ranskan ja englannin syksyllä(siis 3 vuoden tapauksessa) ja loput keväällä.
En ole siis SM-tason urheilija, oikeastaan ei ole mitään erityistä harrastusta. Mutta 85 kurssia kolmessa vuodessa voi olla lievää rehkimistä, niin ajattelin sen kielen takia tuota 3,5 vuotta. Minun tapauksessani tuo "viivästyminen" ei haittaa yhtään.Joo eihän siinä toki mitään pahaa ole sinänsä että lukion tuossa 3,5 vuodessa käy, mutta en siinä itse kyllä pienintäkään järkeäkään toisaalta näe. Kyllä tuon määrän kursseja pystyy aika helposti saamaan kolmeen vuoteen mahdutettua. Kannattaa suorittaa niitä aineita mitkä eivät kiinnosta itsenäisesti, jolloin aikaa jää paljon muuhun. Läksyjen osalta tee kunnolla vain niiden aineiden läksyt jotka aiot kirjoittaa.
Sanoit että kirjoitat englannin ja ranskan syksyllä, mutta miksi vain ne? Jos nyt otat tuon kemian kirjotettavaksi aineeksi myös niin kirjoita se nyt ihmeessä myös syksyllä. Itse sinuna kirjottaisin myös äidinkielen syksyllä (ei ole vaikea/mahdotonta jos lukiosi ei ole kovin pieni). Äidinkieli on kuitenkin aineena sellainen että siinä on myös tuurilla sijaa ja mikäli syksyn tulos ei miellytä niin keväällähän voit sitten uusia. - ewwtw
Gluck kirjoitti:
Joo eihän siinä toki mitään pahaa ole sinänsä että lukion tuossa 3,5 vuodessa käy, mutta en siinä itse kyllä pienintäkään järkeäkään toisaalta näe. Kyllä tuon määrän kursseja pystyy aika helposti saamaan kolmeen vuoteen mahdutettua. Kannattaa suorittaa niitä aineita mitkä eivät kiinnosta itsenäisesti, jolloin aikaa jää paljon muuhun. Läksyjen osalta tee kunnolla vain niiden aineiden läksyt jotka aiot kirjoittaa.
Sanoit että kirjoitat englannin ja ranskan syksyllä, mutta miksi vain ne? Jos nyt otat tuon kemian kirjotettavaksi aineeksi myös niin kirjoita se nyt ihmeessä myös syksyllä. Itse sinuna kirjottaisin myös äidinkielen syksyllä (ei ole vaikea/mahdotonta jos lukiosi ei ole kovin pieni). Äidinkieli on kuitenkin aineena sellainen että siinä on myös tuurilla sijaa ja mikäli syksyn tulos ei miellytä niin keväällähän voit sitten uusia.Kiitos hirveästi!
Jotain olen mennyt väärin sanomaan, koskakursseja tulisi ne pakolliset(huom.pitkä matikka&B2-ranska) 56 kirjoitettavien aineiden(en,ra,äi,ru,fy,ma) kaikki 19 soveltavaa --> 75
Tuohon ei tee edes kovin pahaa lisätä sitä ylimääräistä kieltä, josta tulee 5 kurssia lisää "pakollisia" ja pari soveltavaa päälle. Tuo äidinkielen syksyllä kirjoittaminen kyllä kuulostaa ihan järkevältäkin. Syksyllä tulisi kirjoitettua englanti, ranska ja äidinkieli, ja keväällä matikka, fysiikka/kemia, ruotsi ja joku mahdollinen "jokeri"(esim. B3-kieli, maantieto, biologia). - lukioon menijä
en oo noista kielistä ihan varma.... Ruotsi on kyllä nytkin 10 mut se on vain sen takia et mulla on noi kielet oikeesti helppoja... Ruotsi ei silleen nappaa mutta pitää kattoa sit lukiossa miltä se maistuu..matikan olin ajatellu kirjottaa joka tapauksessa , mut oli vaan vähän mietinnässä että kumpi.... 6 aineena ajattelin sit kirjottaa joko ruotsin tai espanjan...ruotsia ei tarviis kyllä lukea enää pakollisten jälkeen niin paljoa ku espanjaa... Oletko ite nyt lukiossa vai päässy jo ja mitäs ite opettelit /kirjoitit...jos saa kysyä
- Gluck
lukioon menijä kirjoitti:
en oo noista kielistä ihan varma.... Ruotsi on kyllä nytkin 10 mut se on vain sen takia et mulla on noi kielet oikeesti helppoja... Ruotsi ei silleen nappaa mutta pitää kattoa sit lukiossa miltä se maistuu..matikan olin ajatellu kirjottaa joka tapauksessa , mut oli vaan vähän mietinnässä että kumpi.... 6 aineena ajattelin sit kirjottaa joko ruotsin tai espanjan...ruotsia ei tarviis kyllä lukea enää pakollisten jälkeen niin paljoa ku espanjaa... Oletko ite nyt lukiossa vai päässy jo ja mitäs ite opettelit /kirjoitit...jos saa kysyä
Joo no kuten jo aikaisemmin sanoin, niin ota ihmeessä se pitkä matematiikka lukuisten hyötyjen takia! Ja aina voit vaihtaa pitkästä lyhyeen mutta et toisinpäin.
Mitä tuohon ruotsi/espanjaan tulee, niin itse ottaisin ehdottomasti ruotsin. Tottakai jos tiedät tarvitsevasi espanjaa tulevaisuudessa niin tilanne on täysin toinen, mutta mikäli yliopistoon tulet hakemaan, niin todella moni antaa aloituspisteitä kyllä toisesta kotimaisesta kielestä (ruotsista), mutta EI enää sitten noista lyhyistä kielistä (espanjasta)... Sinulla kerran on jo englanti ja saksa pitkänä niin ota ihmeessä mielummin ruotsi siihen kolmanneksi kuin espanja... Muista että suomi on ja tulee 100%:sti aina olemaan kaksikielinen maa ja jokaisen valtion viranomaisen tulee osata ruotsia, joten varmasti sinulle on siitä enemmän hyötyä kuin lyhyestä espanjasta, mikäli Suomessa aiot tulevaisuudessakin asustaa... EN siis itse ole ruotsalainen, tai mikään kiihkoilia ruotsin suhteen, mutta näin asiat vain todella ovat ja yritän saada myös muut sen ymmärtämään!
Itse olen jo lukion suorittanut ja nyt opiskelemassa yliopistossa. Itse kävin lukion vähän nopeampaa tahtia, alle kolmessa vuodessa, ja aineina mitkä kirjoitin oli siis äidinkieli, pitkä matematiikka, yhteiskuntaoppi, historia, ruotsi sekä myöhemmin englanti. Itse panostin aluksi aivan turhaan myös moniin muihin aineisiin ja toki sain käytännössä kaikista pelkkiä kymppejä, mutta niitä en tule ikinä missään tarvitsemaan, ENKÄ siis suosittele kenenkään muun panostavan mihinkään muuhun kuin niihin mitä aikoo kirjoittaa..
Tsemppiä lukioon!
- kait se onnistuu
kyll se varmaan onnistuu :)
ite luen:
- pitkä äidinkieli (jos niin nyt voi sanoa :P)
- pitkä suomenkieli (fim = modersmålsinriktad finska = ööh... äidinkieleen suuntautuva suomenkieli ?! emmä osaa tuota kääntää:D)
- pitkä enkku
- pitkä saksa
- pitkä matikka
- pitkä fysiikka
- pitkä kemia
- pitkä biologia
(- pitkä terveydenoppi, en oo varma)
ja opinto-ohjaaja sano ett kyll täss kolmess vuodess mennää :D- mulla ois nämä
-pitkä matikka
-äikkä
-keskipitkä ruotsi
-pitkä englanti
-pitkä saksa
-kemia
-fysiikka
ja bilsan kurssit varmaan vain luen, mutten kirjoita sitä ylppäreissä. Haaveena ois pääsy lääketieteelliseen (oikeastaan haluisin johonkin Saksan yliopistoon lukemaan lääketiedettä)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "944263Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293233No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452350- 351358
- 10949
- 141948
- 6904
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12842Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124786- 11780