Mulla vaihdettiin just Optipar 20mg lihomisen takia tohon Sertralin 50mg. Onko kenelläkään kokemusta miten tää lääke on toiminut pakko-oireiseen häiriöön, erityisesti pakkoajatuksiin ja mielen jumitukseen? Kertokaa kaikenlaisista kokemuksista, esim mitä sivuoireita on tullut jne!
Kokemuksia Sertralinista
6
7891
Vastaukset
- jäänhakkaaja
Sertralin lääkkeen avulla mitä ilmeisemmin kirjoittelen nyt tässä. Ilman lääkettä olisin mitä ilmeisemmin montussa. Eli hyvä lääke on ja mua ainakin auttoi. Itse käytin Sertralin hexalia nykyään käytän Sertralin Orionia. 100% sama lääke mutta suomalainen valmistaja.
- fur elise
Käytän masennukseen ja pakko-oireisiin 50 mg aamuin illoin. Paras lääke tähänastisista, koska tunnen oloni melko pirteäksi ja normaaliksi ja myös muisti ja hoksottimet toimii. Masennukseen auttanut asteikolla 1-5 ehkä nelosen verran ja pakko-oireisiin saman verran. Sen verran täytyy vielä sanoa, että melkein kaikki mahdolliset SSRI-lääkkeet on tullut jo kokeiltua :)
- jeesmies
fur elise kirjoitti:
Käytän masennukseen ja pakko-oireisiin 50 mg aamuin illoin. Paras lääke tähänastisista, koska tunnen oloni melko pirteäksi ja normaaliksi ja myös muisti ja hoksottimet toimii. Masennukseen auttanut asteikolla 1-5 ehkä nelosen verran ja pakko-oireisiin saman verran. Sen verran täytyy vielä sanoa, että melkein kaikki mahdolliset SSRI-lääkkeet on tullut jo kokeiltua :)
Itse käyttänyt noin 8kk kyseistä lääkettä ja oireet helpottanut melko hyvin. Ei kannata jättää välipäiviä kuitenkaan, itse pari kertaa muutaman päivän ollu käyttämättä ja sen kyllä huomaa olosta.
- äiti kolmelle
Mä söin aikaisemmin Optiparia. Raskauden takia se jätettiin pois. Raskauden jälkeen aloin syömään Sertralia ja siinä meni aika kauan ennenkuin se alkoi auttamaan. Siinä jossakin vaiheessa olisin halunnut vaihtaa takaisin Optipariin, mutta psykiatri ei suositellut. Sitten vaan nostettiin annosta ja kyllähän se sitten alkoi auttamaan. Nyt on tosi hyvä olo, ihan niin kuin olisin oma itseni. Mutta lääkkeenhän vaikutusta tämä on, koska en enään nykyjään ole juurikaan ahdistunut. Minun ongelma oli pakkoajatukset ja juuri toi mainitsemasi mielen jumittuminen. Sanoiko lääkäri, että Optipar lihottaa enemmän kuin Sertralin. Mä olin ainakin silloin hoikempi kuin nyt. Taitaa se silti johtua jostakin muusta kuin lääkityksestä.
- zoseop
Aloitin noin 3 vuotta sitten syömään lääkettä nimeltä Zoloft. Se vaihdettiin noin puolen vuoden jälkeen aloittamisesta Sertaliiniin. Eli noin 2,5 vuotta olen sitä syönyt. Määrä on niinkin suuri kuin 200 mg, mutta psykan mukaan tuolla lääkkeellä on isot annostukset. Lääke auttoi minua varsinkin ensimmäiset pari vuotta todella hyvin. Kärsin siis pakkoneurooseista (käsienpesu, pakkoajatukset yms.). Tänään aloitin optiparin. Vaihto omalla kohdalla tuli ajankohtaiseksi, koska koin että se ei enää auta. Tosin nyt kun asteittain lopetin sertralinin kahden viikon sisällä niin aina kun annos pieneni niin huomasin olevani ahdistuneempi ja ahdistuneempi eli kyllä se lääke auttoi koko ajan, jotenkin sitä ei vain itse huomannut. Vaikea selittää. Paino nousi minulla 15 kiloa kolmessa vuodessa. Aluksi syytin siitä lääkettä, mutta tarkemmin kun ryhdyin miettimään asiaa niin taisinpa lihota sen takia, että ahdistuksen hellittäessä sain taas syötyä. Muutenkin on niin epäterveelliset elämäntavat.
Sivuoireina aloittaessa oli ahdistuksen lisääntyminen ja hirveä päänsärky. Kaikki oireet kuitenkin katosivat ajan myötä (max. 2-3 viikkoa).
Lääkettä ei kannata jättää väliin kertaakaan. Itselläni oli tapana jättää lääke välistä, jos olin ollut bilettämästä. Seurauksena aamulla vapisi hampaat, sydän hakkasi, ahdisti ja tuntui ettei edes kauppaan pysty menemään. Alkoholihan estää ainetta imeytymästä tms. eli en suosittele ainakaan aloittaessa ja ensimmäistä kuukausien aikana alkoholin runsasta käyttämistä..
Sertra kannattaa ottaa illalla ennen nukkumaanmenoa. Alussa lääke väsytti minua aika tavalla. - kokemusta on...
Olen käyttänyt Sertralinia 50mg noin 1v. Aluksi kaikki meni hyvin mutta 6 kk:n jälk alkoi nivelet vaivata/ rantenne/olkapää kipua, vatsa löysänä, huimaus, ruokahaluttomuus satunnaisesti.... unet parani ja paino laski lääkkeenvaihdon jälk. Ny harkitsen joko vaihtamista tai pois jättämistä mut lääkärin kanssa. En ole ehkä valmis täysin hylkäämään - työhön päluustani on vielä niin vähä aikaa ja haasteita riittää mieli on aika haavoittuvainen vielä. Olen huomannut että lääke on auttanut rationaaliseen ajatteluun ja osaan jopa puolustaa itseäni, enkä ota kaikkea mitä perhe yrittää - osaan ilmaista ja sanoa mikä passaa ja mikä ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse734527Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1053769Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1423463Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.371970Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575691921Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891219- 1181035
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.127944- 55925
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25837