Kuntoutustuella

työnhakijana?

Olen saanut vuodeksi kuntoutustuen, kuntoutumiseen ja työllistymisen edistämiseksi. Pitääkö olla tämän kuntoutustuen aikana työnhakijana työkkärissä?

11

2091

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ap. jatkaa

kun on tuo maininta että työllistymisen edistämiseksi...?

• on ::::::::::::::::::::::.

Kyllä sinun pitää olla työttömänä työnhakijana työkkärissä, vaikka saatkin kuntoutustukea. Ei sieltä työpaikkoja kylläkään tarjota kuntoutustukiaikana.

• tarkemmin

Sinuna kysyisin tarkemmin Kelalta. Itse olen saanut kuntoutustukea, mutta en ollut työnhakijana koska olin opiskelemassa ammatillisessa uudelleen koulutuksessa.

• olla työnhakija

Kuntoutustuen aikana on tarkoitus hoitaa ja kuntouttaa itseä, jotta voi palata uudelleen entiseen työhön. Mikäli olet tullut työkyvyttömäksi työhösi, selvität kuntoutustuen aikana sen, voidaanko lääkinnällisen kuntoutuksen keinoin parantaa työkykyäsi ja työmarkkinavalmiuksia. Jos et kykene palaamaan entiseen työhön, silloin selvität ammatillisen kuntoutuksen mahdollisuudet.

Kelan puoleen voit kääntyä molemmissa asioissa. Jos kuntoutus ei ole Kelan kontolla, siirtävät he hakemuksen työeläkelaitokselle.

Jos kyseessä on esim. työtapaturman tai liikennevahingon johdosta aiheutunut työkyvyttömyys, silloin oikea osoite on vakuutusyhtiö.

• Kuntoutustuella

Enpä ole ikinä kuullutkaan, että kuntoutustuella pitäisi olla työkkärissä?? Ei voi pitää paikkaansa.

Mulla kuntoutustuki"uraa" jo 4 vuotta peräjälkeen, nyt työkyvyttömyyseläke alkamassa 1.6.09. Maksajana työeläkelaitos.

Kuntouttajana oma kunta ja harkinnanvaraista kuntoutusta on antanut Kela.

Omalääkärinä sekä työpaikkalääkäri (sopimus voimassa 31.5.09 saakka) sekä oman kunnan omalääkäri.

Kuntoutushan jaetaan tosiaankin kahteen osaan:
        1) Lääkinnälliseen kuntoutukseen, joka siis hoitoa, esim. fysioterapiaa jne.
        2) Ammatillinen kuntoutus, joka siis
        a) työkyvyn selvittämistä. jos siihen joudut, pyydä päästä laitostutkimuksiin, sillä siellä saat parhaimman tiedon työkyvystäsi. Poliklnikkakäynnit 15 min - 45 min ovat huuhaata, tapaamisen aikana olet parhaimmillasi totta kai. Moniammatillisessa laitostutkimuksessa työkyky ja muu tulee parhaiten esille konrolloidusti.
        b) ammatillinen uudelleenkoulutus, käsittääkseni vastaavantasoiseen koulutukseen kuin nyt olet. Ei siis sairaanhoitajasta lääkäriksi :)
        c) työkokeilu työpaikassa, 6 h/pv, noin 2-6 kk
        lääkärin ja esimiehen valvonnassa.

Suosittelen varaamaan ajan sairaanhoitopiirin sosiaalityöntekijältä tai kuntoutusohjaajalta.
        Sitä kautta ehkä parhaiten pääset kunnan lääkinnälliseen kuntoutukseen, jos kunnalla rahaa.

Sekä erikseen Kelan kuntoutusohjaajalta.
        Kelan harkinnanvaraiseen kuntoutukseen pääsee vain kuntoutusohjaajan suosituksesta, jonka vakuutuslääkäri päättää viimekädessä.

Byrokratia on hankala, tervetuloa vain joukkoon :)

• tiedota
        Kuntoutustuella kirjoitti:

Enpä ole ikinä kuullutkaan, että kuntoutustuella pitäisi olla työkkärissä?? Ei voi pitää paikkaansa.

Mulla kuntoutustuki"uraa" jo 4 vuotta peräjälkeen, nyt työkyvyttömyyseläke alkamassa 1.6.09. Maksajana työeläkelaitos.

Kuntouttajana oma kunta ja harkinnanvaraista kuntoutusta on antanut Kela.

Omalääkärinä sekä työpaikkalääkäri (sopimus voimassa 31.5.09 saakka) sekä oman kunnan omalääkäri.

Kuntoutushan jaetaan tosiaankin kahteen osaan:
        1) Lääkinnälliseen kuntoutukseen, joka siis hoitoa, esim. fysioterapiaa jne.
        2) Ammatillinen kuntoutus, joka siis
        a) työkyvyn selvittämistä. jos siihen joudut, pyydä päästä laitostutkimuksiin, sillä siellä saat parhaimman tiedon työkyvystäsi. Poliklnikkakäynnit 15 min - 45 min ovat huuhaata, tapaamisen aikana olet parhaimmillasi totta kai. Moniammatillisessa laitostutkimuksessa työkyky ja muu tulee parhaiten esille konrolloidusti.
        b) ammatillinen uudelleenkoulutus, käsittääkseni vastaavantasoiseen koulutukseen kuin nyt olet. Ei siis sairaanhoitajasta lääkäriksi :)
        c) työkokeilu työpaikassa, 6 h/pv, noin 2-6 kk
        lääkärin ja esimiehen valvonnassa.

Suosittelen varaamaan ajan sairaanhoitopiirin sosiaalityöntekijältä tai kuntoutusohjaajalta.
        Sitä kautta ehkä parhaiten pääset kunnan lääkinnälliseen kuntoutukseen, jos kunnalla rahaa.

Sekä erikseen Kelan kuntoutusohjaajalta.
        Kelan harkinnanvaraiseen kuntoutukseen pääsee vain kuntoutusohjaajan suosituksesta, jonka vakuutuslääkäri päättää viimekädessä.

Byrokratia on hankala, tervetuloa vain joukkoon :)

"Kelan harkinnanvaraiseen kuntoutukseen pääsee vain kuntoutusohjaajan suosituksesta, jonka vakuutuslääkäri päättää viimekädessä".

Mulla kesti viisi vuotta, ennen kuin pääsin yhteenkään kelan kuntoutukseen, ja mä sentään istuin välillä pyörätuolissakin.
        Kela ei ikinä ole kertonut mistään kuntoutusohjaajasta, vaikka yritin kysellä vaikka mitä apuja!

On se hyvä, että joku täällä vaivautuu asioista tiedottamaan.

tiedota kirjoitti:

"Kelan harkinnanvaraiseen kuntoutukseen pääsee vain kuntoutusohjaajan suosituksesta, jonka vakuutuslääkäri päättää viimekädessä".

Mulla kesti viisi vuotta, ennen kuin pääsin yhteenkään kelan kuntoutukseen, ja mä sentään istuin välillä pyörätuolissakin.
        Kela ei ikinä ole kertonut mistään kuntoutusohjaajasta, vaikka yritin kysellä vaikka mitä apuja!

On se hyvä, että joku täällä vaivautuu asioista tiedottamaan.

No, itse asiassa se Kelan ihminen on se henkilö, joka esittää hakemuksen eteenpäin vakuutuslääkärille ja hanskaa nämä kuntoutusasiat, papereiden täytöt ja muut byrokratian kiemurat. Yleensä jopa tietävät paikankin, minne kuntoukseen kannattaa hakea, jos on vaiva xyx, koska käyvät tutustumassa paikkoihin koulutuksien yhteydessä.

Kelasta jokainen saa omat lääkärinkansio-kopion pyytämällä Kelan tiskiltä. Siinä näkee alkuperäisen kuntoutusesittelijän ja vakuutuslääkärin kirjeenvaihdon omasta asiasta. Paperillehan päätös tulee vain lähinnä pykälinä, josta ei saa selvää, jostain saa selville, että anomus on hylätty :(

Kelaan, verotoimistoon ja muihin virastoihin kannattaa mennä henkilökohtaisesti ajanvarauksella. Tietoa ei tule, ellei osaa kysyä, tai jos apuna ei ole tosi hyvää sosiaalityöntekijää.
        Paikat, josta mä olen saanut tietoa ovat,
        - Kela (kelan kuntoutusesittelijä)
        - Kunta (sosiaalityöntekijä)
        - HUS (kuntoutusohjaaja, jokaisessa piirissä omat)
        - vertaistuki netissä ja kuntoutuslaitoksissa

Kantapään kauttahan nämä asiat putkahtelevat..

• kokemusta riittää
        *** kirjoitti:

No, itse asiassa se Kelan ihminen on se henkilö, joka esittää hakemuksen eteenpäin vakuutuslääkärille ja hanskaa nämä kuntoutusasiat, papereiden täytöt ja muut byrokratian kiemurat. Yleensä jopa tietävät paikankin, minne kuntoukseen kannattaa hakea, jos on vaiva xyx, koska käyvät tutustumassa paikkoihin koulutuksien yhteydessä.

Kelasta jokainen saa omat lääkärinkansio-kopion pyytämällä Kelan tiskiltä. Siinä näkee alkuperäisen kuntoutusesittelijän ja vakuutuslääkärin kirjeenvaihdon omasta asiasta. Paperillehan päätös tulee vain lähinnä pykälinä, josta ei saa selvää, jostain saa selville, että anomus on hylätty :(

Kelaan, verotoimistoon ja muihin virastoihin kannattaa mennä henkilökohtaisesti ajanvarauksella. Tietoa ei tule, ellei osaa kysyä, tai jos apuna ei ole tosi hyvää sosiaalityöntekijää.
        Paikat, josta mä olen saanut tietoa ovat,
        - Kela (kelan kuntoutusesittelijä)
        - Kunta (sosiaalityöntekijä)
        - HUS (kuntoutusohjaaja, jokaisessa piirissä omat)
        - vertaistuki netissä ja kuntoutuslaitoksissa

Kantapään kauttahan nämä asiat putkahtelevat..

Kiitos taas tiedoista, eli maanantaina heti lääkärinkansiota hakemaan!

Tässä kaupungissa ei enään voi varata aikaa virkalijalle.
        Ja jos osaakin kysyä tiettyä etuutta, niin aina ei voi luottaa vastaukseen, ja sitten ollaankin jo "kusessa", kun on toimittu neuvojen mukaan.

kokemusta riittää kirjoitti:

Kiitos taas tiedoista, eli maanantaina heti lääkärinkansiota hakemaan!

Tässä kaupungissa ei enään voi varata aikaa virkalijalle.
        Ja jos osaakin kysyä tiettyä etuutta, niin aina ei voi luottaa vastaukseen, ja sitten ollaankin jo "kusessa", kun on toimittu neuvojen mukaan.

Hei,
        jep, voit pyytää Kelan lääkärikansion papereita mistä tahansa Kelan toimistosta paikalla käyden.
        Kelan virkailija siis jokaista pakollista etuutta varten kyselee vakuutuslääkäriltä neuvoa, jonka sitten pukee lakipykäliksi päätöstä tehdessään.

Mun Kela-asiat hoituvat itse asiassa 45 km kauempana, mutta mulla on myös lähi-Kela 3 km päässä. Olen huomannut, että se 45 km päässä kaupugissa (keskussairaalakin siellä) oleva Kelan henkilökunta on paremmin koulutettua, koska kaupunki. Itse asun kylällä, jossa vähän virkailijoita, olisiko 3 tai 4.
        Ja aivan, tiskillä oleviin virkailijoihin ei kannata luottaa, vaan kysellä monesta eri paikasta neuvoja. Aivan omakohtaisia kokemuksia kyllä löytyy minultakin.

Kelahan tulee vaatimaan todennäköisesti jossain välissä kuntoutussuunnitelmaa julkiselta puolelta, jos haet jotain etuisuuksia/kuntoutuksia, sekä C-tai B-todistusta näiden liitteeksi. Niitä kuntoutustuen etuisuuksia ovat mm. lapsikorotukset (alle 16-lapsista), eläkeläisen hoitotuki, jos on heikkokuntoinen tai suuret kulut sairauden hoidosta.

Jos olet työelämässä, niin pyydä työeläkelaitokselta myös kuntoutussuunnitelmaa ja lääkärinkansiota, sieltä näet, miten mahdollisesti tulevat suhtautumaan sinun terveydentilaasi. Hyvin mielenkiintoista luettavaa.

Sairaan elämä ei ole helppoa. Sairaan hyvä potilas-kirja kyllä pitäisi olla pakollinen hankinta jokaiselle pidempiaikaiselle sairalle.

• malliin
        *** kirjoitti:

Hei,
        jep, voit pyytää Kelan lääkärikansion papereita mistä tahansa Kelan toimistosta paikalla käyden.
        Kelan virkailija siis jokaista pakollista etuutta varten kyselee vakuutuslääkäriltä neuvoa, jonka sitten pukee lakipykäliksi päätöstä tehdessään.

Mun Kela-asiat hoituvat itse asiassa 45 km kauempana, mutta mulla on myös lähi-Kela 3 km päässä. Olen huomannut, että se 45 km päässä kaupugissa (keskussairaalakin siellä) oleva Kelan henkilökunta on paremmin koulutettua, koska kaupunki. Itse asun kylällä, jossa vähän virkailijoita, olisiko 3 tai 4.
        Ja aivan, tiskillä oleviin virkailijoihin ei kannata luottaa, vaan kysellä monesta eri paikasta neuvoja. Aivan omakohtaisia kokemuksia kyllä löytyy minultakin.

Kelahan tulee vaatimaan todennäköisesti jossain välissä kuntoutussuunnitelmaa julkiselta puolelta, jos haet jotain etuisuuksia/kuntoutuksia, sekä C-tai B-todistusta näiden liitteeksi. Niitä kuntoutustuen etuisuuksia ovat mm. lapsikorotukset (alle 16-lapsista), eläkeläisen hoitotuki, jos on heikkokuntoinen tai suuret kulut sairauden hoidosta.

Jos olet työelämässä, niin pyydä työeläkelaitokselta myös kuntoutussuunnitelmaa ja lääkärinkansiota, sieltä näet, miten mahdollisesti tulevat suhtautumaan sinun terveydentilaasi. Hyvin mielenkiintoista luettavaa.

Sairaan elämä ei ole helppoa. Sairaan hyvä potilas-kirja kyllä pitäisi olla pakollinen hankinta jokaiselle pidempiaikaiselle sairalle.

Nutturan nosto ja lämmin halaus vastaajalle!

malliin kirjoitti:

Nutturan nosto ja lämmin halaus vastaajalle!

Kiitos :)

Tuli mieleen, että kuntoutustuki-asemassa ei olla vielä eläkeläisiä, vaikka samat tulotasot onkin, ellei kyse ole liikenne/työtapaturman aikaisesta kuntoutustuesta.

Joka tapauksessa mitään todistusta eläkeläistuloista ei saa tänä aikana, mutta
        VR:ltä voi ostaa vr:n eläkeläiskortin, johon tarvitaan valokuva, 9 euroa ? sekä kuntoutustuki-päätös. Eläkeläiskortti on voimassa siihen saakka, mihin kuntoutustukikin. Mutta sen voi käydä uusimassa samassa kuussa, jos kuntoutustuki jatkuu, maksutta. Alennus 50%.
        Käy myös uimahalleissa ja muissa, ainakin mä olen saanut sillä alennukset.

Matkahuollossa vastaava eläkeläiskortti, mutta tosi mitätön. Vaatii rahaa, kuvan ja kuntoutustodistuksen, mutta uusiminen maksaa aina. Ja on hyöty tulee vasta 80 km jälkeen, alennusprosentti taisi olla 30%.

Tseppiä kuntoutustuki-aikaan :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5130
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      116
      1618
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      15
      1449
    4. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1349
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1173
    6. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      1060
    7. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1037
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      999
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      60
      807
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      793
    Aihe