Vai ei hoitolaitoksista ongelmia tulevaiseuudessa...

AlkoRaivonen

Just joo. Kerran elämässä käväissyt katkolla, ja nyt en sitten saa vauvalleni vakuutusta. "olette olleet hoidossa alkoholin/huumeiden takia...." Niin siis "pelkän" alkoholin takia kävin, ja syystä että kehotettiin. Kuivilla olen ollut jo vajaan vuoden. "Ei noista mitää merkintää tule" jne, pelkkää p*skapuhetta. Olisin kyllä selvinnyt ihan ilman katkoakin, mutta rauhoittaakseni muiden mieltä lähdin silloin. Tästä on siis jo 4 vuotta aikaa. Että ottaa päähän...

11

550

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • syytön siihen

Kyllähän katko on syyllinen, vaikka se vain kertoi vaaditun tiedon eteenpäin.
      Eli siis, yhtä syyllinen on vakuutusyhtiökin!

Se normaaliin tapaan tarkisti sinun terveystietosi, ja katsoi aiheelliseksi takertua hoitoosi.
      Vakuutusyhtiöillä on asiat suomessa niin hyvin, ettei niiden tarvitse ajatella ihmistä lainkaan, vaan pelkkä bisnes on niille tärkein.
      Niitä ei kiinnostanut eritellä, minkä päihteen takia olit hoidossa, ja miksi.

Katkolla käynnistäsi on aikaa siis vajaa neljä vuotta, ja kuivilla olet ollut vajaan vuoden. Eli olet juonut/käyttänyt katkolla käynnin jälkeenkin vielä kolme vuotta.

• AlkoRaivonen

Alkoholia katkon jälkeen, kyllä. Mitä sitten? Ei tästä ainakaan pitäisi olla missään merkintöjä, eikä mitään ole sattunut. Jotkut ihmiset käyttävät alkoholia! Ja täysin juomatta olen ollut vajaan vuoden, ajattelin jatkaa tulevaisuudessakin absolutismiani.

• Kalle.

Itse katkot ja a-klinikat kolunneena arvelen seuraavaa:
      Hommasit lähetteen/paikan katkolle terveyskeskuksen kautta, joka minun kokemuspohjalla selittää kokonaan kertomasi tietovuodon, ellei suorastaan lakirikkomuksen.

Nimittäin katkoon ja a-klinikkaan luotan edelleenkin täysin tietosuojan osalta.

Sen sijaan yleisessä terveydenhuollossa ei käytännössä ole minkäänlaista tietosuojaa eikä vaitiolovelvollisuutta. Ne ovat olemassa vain teoriassa.

Itse nostaisin armottoman metelin ja kalabaliikin moisessa tilanteessa.

http://www.okv.fi/

http://www.oikeusasiamies.fi/Resource.phx/eoa/index.htx

http://www.iltalehti.fi/uutisvihje/

• AlkoRaivonen

Olemmekin miettineet mieheni kanssa miten edetä, tosissaan raivostuttavaa toimintaa.

"Hommasit lähetteen/paikan katkolle terveyskeskuksen kautta, joka minun kokemuspohjalla selittää kokonaan kertomasi tietovuodon, ellei suorastaan lakirikkomuksen."

Osuit nappiin. Kunhan tuo ukko palaa taas töistä niin eikun yhdessä kirjoittelemaan.

• vuotaa pahasti

Itse hakeuduin psykoterapiaan aikoinani masennusoireiden vuoksi. En ole ollut koskaan mielisairaalahoidossa, pystyin käymään työssä hoidon aikana, terapia auttoi ja olen ollut vuosikausia taas se tavallinen elämään valoisasti suhtautuva itseni. Itsemurhaa en ole koskaan yrittänyt tms.

Kun jäin yksinhyuoltajaksi, hain henkivakuutusta että lasten tulevaisuus olisi turvatumpi. Vakuutuslaitos venkoili henkivakuutuksen myöntämisessä, samoin toinen, vasta kolmannesta sain henkivakuutuksen. Sanoivat kysyessäni aika suoraan, että pitivät minua jonkinlaisena riskitapauksena, josta voisi oikein joutua vakuutusrahoja joskus maksamaankin.

Tieto vuotaa jostain vakuutuslaitoksille. En hakeutunut psykoterapiaan terveyskeskuksen vaan yksityisen lääkäriaseman psykiatrin lähetteellä, KELA korvasi osan terapiasta, työkyvyn ylläpitäminen oli perusteena.

Tälleen.

• AlkoRaivonen

En osaa pukea sanoiksi kuinka paljon ottaa päähän tuo koko systeemi!! Jos ihminen hakee apua (ihan mihin vaan ongelmaan) vaikka vaan ennaltaehkäisevästi, heti pistetään merkintöjä ja vakuutusyhtiöt päsee kikkailemaan. Onko niin, että ainut joka hyvän vakuutuksen voi loppujen lopuksi saada, on joko kuplassa kasvanut tai mestarikusettaja?

• .....

..vakuutusyhtiöiden tukija - KELA.

• itselläni

Kun tehdään vaakuutus annetaan suostumus ,että saavat tarkistaa tiedot .
      Kun olet n. 10vuotta raittiina voivat myöntää vakuutuksen.

• asdfewgha

Kuka sitten tarkistaa 10v raittiuden?? Jos ollut vuoden raittiina, sanooko terkkarille että hei, pistä se raittiusmerkintä siitä vuoden aiemmin? Vai ravaamaan alkotesteihin viikottain 10 vajan? Käytännössä siis TÄH?

• kuullut

Jos älyää suoraan AA ryhmään niin ei tule kyselyjä.Mutta se on yleensä viimeinen paikka,kai muu kokeilaan ensin .Mutta on niitäkin jotka ei ole muuta kokeilleet.

• käynyt...

...hieman samalla tavalla vakuutusten kanssa.

Terveyskeskuksessa havaittiin vaimollani joskus teini-iässä ihan perus terveystarkastuksen yhteydessä sydämen sivuääni, ja hän sai lähetteen yksityiselle jatkotutkimuksiin. Sydänfilmistä kävi ilmi, että kyseessä oli täysin vaaraton sivuääni, ja että sydän oli kaikin puolin oikein hyvässä kunnossa.

Myöhemmin olimme hankkimassa sairasvakuutuksia, josta päätöksenä saimme vaimoni osalta "ei myönnetä sydänongelmien takia"! Eli siis pelkkä terveyskeskuksen lähete jatkotutkimuksiin aiheutti kielteisen päätöksen, eikä meiltä vaivauduttu edes kysymään mikä oli jatkotutkimusten tulos. Luulisi nyt, että olisi varmempaa vakuuttaa henkilö, jonka sydämen terveys on ihan lääkärillä tutkittu ja varmistettu, mutta eipä näköjään. (Samoin sinun tilanteessasi voisi kuvitella, että henkilö, joka ymmärtää hakea ajoissa apua ongelmiinsa olisi varmempi vakuutettava, kuin joku joka voi oikein hyvin olla juoppo, mutta ei vaan ole välittänyt sen vertaa, että olisi hakenut apua.)

Saimme lopulta vakuutuksen toisesta vakuutusyhtiöstä. Vaikka emmepä olisi uskaltaneet siitä ensimmäisestä sitä ottaakaan, kun jo tuossa vaiheessa kävi ilmi, millaista ajattelutapaa siellä harjoitettiin...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli

Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.
      Maailman menoa
      420
      3024
    2. IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!

Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk
      Maailman menoa
      105
      2186
    3. 172
      1822
    4. Martina Aitolehden Victoria-tytär, 16, tietää riskit - Teki silti yllättävän päätöksen

Victoria Eerikäinen on Martina Aitolehden ja Esko Eerikäisen tytär. Hän on yksi Nepot-sarjan tähdistä. Sarjan kuvausten
      Suomalaiset julkkikset
      18
      1764
    5. Ilman Stadia Suomessa ei olisi kunnon lihajalosteita

HK, Helsingin makkaratehdas, Votkin, mitä näitä nyt onkaan. Böndellä ei ole kunnollisia jalostajia.
      Maailman menoa
      105
      1649
    6. Apostolit kastoivat eri tavalla kuin kirkko

Raamatussa on kaksi ristiriitaista kastekaavaa. Toinen ei voi olla oikea. Kumpi on alkuperäinen? "Menkää siis ja tehkää
      Kaste
      459
      1278
    7. Olen varattu

Kihloissa ja menemme naimisiin. Anteeksi💔
      Ikävä
      148
      1198
    8. Vastuunkantoa

Nyt kun Ähtäri on historiansa pahimmassa kriisissä, päättäjä luikkii perunakellariin: "Eronpyyntö kaupunginvaltuuston pu
      Ähtäri
      53
      1134
    9. Ruohonpolttoa Suomussalmella

Poikaporukka oli kuullut että ruohonpoltto on muotia, joten Kirkkopuistossa oli tekoruohoa poltettu. Ketkä liene asialla
      Suomussalmi
      44
      1012
    10. Alavuden Ähtärin kylä 1.1.2028

Ketä saamme kiittää tästä?
      Ähtäri
      38
      1009
    Aihe