Koneellinen ilmastointi

aiheuttaa oireita minulle

Minä uskoisin, että monissa toimistorakennuksissa saamani oireet johtuvat koneellisesta ilmastoinnista. Se on vain näille muutenkin herkille hengitysteideni limakalvoille liian raju. Oireet ovat samantyyppisiä kuin allergiaoireet.
Nenä menee tukkoon, keuhkoputki ärsyyntyy ja lopulta tulehtuu, jolloin tulee hengenadhistusta. Silmät kuivuvat päähän. Tulee kuumeinen ja tukkoinen olo ja myös lämpö itse asiassa nousee selkeästi ihan muutamassa tunnissa. Noin 2vrk poissa tällaisista tiloista ja olo alkaa olla taas ok.

Tämä on siis toistunut erittäin monissa toimistotiloissa. Mitä korkeampi tila, sitä vähemmän oiretta. Eli jos puhaltava laite on korkealla ja kauempana, ärsytystä ei välttämättä ole.

Pitkään epäilin, että minulla on homeesta johtuvaa reagointia tietyissä rakennuksissa, mutta nyt näyttäisi, että niin ei ole. Toisaalta hyvä niin, koska tässä ei ole kysymys mistään myrkytystilasta ja siitä aina toipuu. Kait.
Mutta työasioihin tämä vaikuttaa. Olen joutunut luopumaan jo kahdesta hyvästä työpaikasta tämän asian takia. Tämä siis todella vaikuttaa työuraani. Olen kaupallisen puolen ihminen ja minulle sopivat työt ovat lähinnä toimistoissa. Joissa en sitten kuitenkaan voi näköjään työskennellä. Oireet ovat niin rajut ja sairastuttavat todella.

Onko kukaan muu taistellut tämänkaltaisten ongelmien kanssa?

14

5527

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ............

      ongelma,tulen kipeäksi juuri niissä toimistoissa jossa ei saa ikkunaa avata,kun on koneellinen ilmastointi.
      Ihan kun olis keuhkot tulessa ja yskittää.

      • oireiden kanssa esimerkiksi...

        Hei,

        Ikävää, mutta samalla helpottavaa kuulla, että joku kärsii samasta ongelmasta. Meitä on todella vähän, sillä normaalisti ihmiset tulevat aivan hyvin toimeen tuollaisissa paikoissa.

        Oletko löytänyt mitään lääkkeitä tai muuta joka auttaisi asiaan?

        Ja miten olet selviytynyt työelämässä? Oletko pystynyt kuitenkin oleilemaan kyseisen kaltaisissa tiloissa?


      • joitakin englanninkielisiä

        sivustoja, joilla oli enemmänkin tästä samasta jutusta kärsiviä ihmisiä. Ajattelin, että ei ole mahdollista, että olen aivan täysin ainoa koko maailmassa ja en sitten ollutkaan.

        Harmillista vaan, että asialle ei tunnu voivan tehdä mitään.


      • ..........
        oireiden kanssa esimerkiksi... kirjoitti:

        Hei,

        Ikävää, mutta samalla helpottavaa kuulla, että joku kärsii samasta ongelmasta. Meitä on todella vähän, sillä normaalisti ihmiset tulevat aivan hyvin toimeen tuollaisissa paikoissa.

        Oletko löytänyt mitään lääkkeitä tai muuta joka auttaisi asiaan?

        Ja miten olet selviytynyt työelämässä? Oletko pystynyt kuitenkin oleilemaan kyseisen kaltaisissa tiloissa?

        iän mukana tullut tämä oire,että voin pahoin työpaikassa jossa koneellinen ilmastointi.
        Ihan kun ei voi hengittää normaalisti,ja se veto tekee kyllä joka paikan kipeäksi,en ole tottunut.


      • tutkija2
        joitakin englanninkielisiä kirjoitti:

        sivustoja, joilla oli enemmänkin tästä samasta jutusta kärsiviä ihmisiä. Ajattelin, että ei ole mahdollista, että olen aivan täysin ainoa koko maailmassa ja en sitten ollutkaan.

        Harmillista vaan, että asialle ei tunnu voivan tehdä mitään.

        Mulla on sama ongelma. Auttaa jonkin verran jos voi välttää jäähdytystä eli viilennystä ilmanvaihdossa. Ilmanvaihto on sinänsä hyvä asia mutta viilennyskoneissa tiivistyy kosteus ja jotain sinne kasvaa, ei välttämättä hometta vaan bakteereita leviä tai jotain mömmöä. Ilmanvaihtokanavat pitäisi nuohota viiden vuoden välein ja suodattimet vaihtaa pari kertaa vuodessa. Ota selvää omalla työpaikallasi onko nämä tehty. Jos ne kysyy että 'mitkä suodattimet?', voit arvata missä kunnossa järjestelmä on.
        Itse vaihdoin työpaikkaa niin monta kertaa että löysin hyvän talon. Kyllä kannatti. En ole ollut edes flunssassa kertaakaan kolmeen vuoteen..


    • keuhkot tulessa

      Asun omakotitalossa jossa on koneellinen ilmastointi, nyt on ruvennut tulemaan semmoisia oireita että, keuhkot on kuin tulessa ja hengittäminen vaikeaa, olenkin epäillyt johtuneeko tämä tästä ilmanvaihdosta vai jostain muusta.
      Oireet eivät ole koko aikaa vaan saattaa olla 3 kuukauden oireettomia jaksoja.
      Keuhkolääkäri antoi kortisonit ja avaavat ja niillä oireet aina helpottuu.

      • rakentaja 07

        vetääkö ilmanvaihto rakenteista asuntoon ekovillaa?onko talossasi eristeenä eko villaa?ekovilla sisältää booria joka kuivattaa limakalvoja.boori kuivattaa myös hiiret kuoliaiksi,mieti mitä myrkkyä?työterveys laitoksella tekevät pölynäytteitä voivat selvittää mitä asunnossa leijuu,pöly jot koneellinen ilmanvaihto pöllyttää altistaa astmalle.


    • ilmastointi on

      yleensä viritelty väärin.Useimmiten imu on liian kova verrattuna korvausilman tuloon.Siksi menee korvat tukkoon,räkä jää poskionteloihin silmät kuivuvat tulee huimaava olo.Olen ollut työpaikassa jossa ei ollut avattavia ikkunoita kuin potilashuoneissa.Muualla imu oli kova joka aiheutti kaikensorttista vaivaa.

      • on tehty

        Lisäksi ilmastointikanavat pitää puhdistaakin tietyin väliajoin. Ei aivan pieni juttu.


      • koneellinen
        on tehty kirjoitti:

        Lisäksi ilmastointikanavat pitää puhdistaakin tietyin väliajoin. Ei aivan pieni juttu.

        Ja sairaaloissa ei poistoputki ja tuloputki saa mennä saman laitteen läpi, koska likainen ilma ja puhdas ilma menevät aina jonkin verran sekaisin. Paha peltilaatikko.


    • Anonyymi

      Hei, aloin tässä tutkimaan löytyykö heitä joilla on koneellisesta ilmanvaihdosta johtuvia hengiitysvaikeuksia. En ole ongelmani kanssa yksin. Olen puhetyöläinen. Tulen toimistolle, ääni kulkee ja kurkku ok. Pari tuntia puhetta ja joudun aloittamaan rykimisen, sen jälkeen en tiedä miten saisin henkeä. Sitten sitä kävelee jo melkein pitkin seiniä kun hengittäminen on aika oleellinen juttu hengissä pysymisen kannalta. Kurkku kipeytyy ja alkaa tuntua raastinraudalta. Olen siirtynyt moniin eri tiloihin ja aina sama juttu. Nyt olen taas siirtymässä. Tietääkö joku sanoa onko siitä hyötyä jos laitan suodatinkankaan koneellisen ilmastoinnin puhalluksen päälle ? Ilmanpuhdistin on käytössä
      mutta siitä on vain jonkin verran ehkä ? hyötyä.
      Hankin myös kaulaan Air Tamerin mutta se oli omalla kohdallani kallis lelu.

      • Anonyymi

        Entäs auttaako tiheä kurkun kostutus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Entäs auttaako tiheä kurkun kostutus?

        Ei valitettavasti auta. Olen hörppinyt vettä tiheään tahtiin ja yrittänyt helpottaa tilannetta ilmankostuttajalla. Kummastakaan ei ole apua. Parhaiten pärjään korkeassa huoneessa. Matala huone ja koneellinen ilmastointi on pahinta. Mietin koska meille huonoon sisäilmaan herkästi reagoiville tehdään omia työtiloja.


    • Anonyymi

      Yksi työtila on ollut 17 vuoden aikana jossa voin todella hyvin. Se oli valitettavasti vain väliaikainen väistötila.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 120
      2483
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      65
      2287
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2021
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1717
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1638
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      13
      1452
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      15
      1393
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1383
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1367
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1292
    Aihe