Semmoisia mietin, että kun itselläni joitakin kertoja tk:ssa mitattu verenpaine ja ollut luokkaa 140-160/95 ja olen sitten tehnyt kaikkeni, että saisin laskemaan eli lopettanut tupakoinnin (tämän nyt olisin tehnyt muutenkin), lisännyt liikuntaa, tarkkaillut suolan määrää, syönyt paljon vihanneksia ja yrittänyt välttää huonoja rasvoja. Eilen taas paineet oli vastaavat, kun kävin lääkärissä. Maanantain ja tiistain olin kuumeessa.
Sisko toi kuitenkin lainaan oman verenpainemittarin, jolla olen nyt kaksi kertaa mitannut tänään ja saanut tulokseksi 115/80 ja 112/76? Mittaanko väärin vai voiko noin huima ero johtua pelkästään siitä, että jännitän vastaanotolla verenpaineen mittausta.Muilla samanlaisia kokemuksia?
Vastaanottoverenpaine
5
1526
Vastaukset
- ihmetellyt
samaa. Itsellä käytössä ihan perus Omron MX2 mittari. Kotona saan paljon alempia lukemia, vaikka masiina on kliinisesti validoitu. Itse olen lääkärissä huomannut jännittäväni mittausta niin pirusti, että pulssikin nousee 20 pykälää. Itse en enää näe muuta mahdollisuuta kuin sen, että ensi kerralla otan oman mittarin repussa mukaan ja sitten mitataan molemmilla. Eipähän jää epäilystä enää ilmoille, eikä siinä mitään hävettävää ole. Ei vara venettä kaada. Väittävät että valkotakkiverenpaine on vain luokka 5-8 mmHg, mutta itselläkin todellakin isompi ero, kuten sinunkin tapauksessasi.
- vielä yksi asia
Sekin on hauska, että terveynhoitajalla käydessäni arvot ovat alemmat kuin lääkärillä. Normi lepopulssi n. 57-62, mutta lääkärin mittauksissa n. 80. Ei sille vaan minkä voi, on se sen verran "pelottava" kaveri. ;)
- ilmiö
tuo terveyskeskuksen "rouvan tai herran pelko" minullakin, vaikken tuota pelkoa mitenkään tunne.
Kotona mitattuna paineeni ovat tyypillisesti: 120/60, mutta muutama päivä sitten terveyskeskuksessa, terveydenhoitajan valvovan silmän alla, samalla mittarilla mittaamani arvot olivat: 160/85, kotona en koskaan saa noin isoja lukemia. - -osiossa
juttua samasta teemasta... (valkotakkisyndrooma) Oishan nää voinut samankin otsikon alle kerätä, verenpaineesta kun kuitenkin puhutaan - vai ???
- kirjoittaja
Anteeksi, en ollut valitettavasti huomannut kyseistä keskustelua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2765401- 704986
Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1234375Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest484086- 513820
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363707- 413408
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo873097Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv662949Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu232688