Runebergin päivänä

ONNEA ja iloa

myöskin palsta-Ruuneperille!

Päivää onkin vietetty jo vuodesta 1854, jos oikein muistan.
Runeberg täytti silloin 50 vuotta.

Hänen virsistään ei ole paljoakaan täällä puhuttu.
Virsi 183: 6 säkeistö:
"Kuin vesilintu lahdella
käy alle veden pinnan
ja puhdistettuaan sulkansa
taas nostaa puhtaan rinnan..."

on yksi kauneimmista.

Joskus keskusteltiin Vänrikki Stoolin suomentajista, ja siinä tuli jyrkkiä mielipiteitä.

Minä puolustin omaani, lapsena opittua.
Sven Tuuvasta:
"Ei otsaan käydä huolinut,
sen huonoks arvioi,
vaan sattui sankar'sydämeen,
jalomman valikoi."

38

1981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hertta2009

      Niin puhdistuu myös henkemme/sanassa kirkkahassa/ja liikkuvansa tuntee se/
      olossaan oikeassa.

      Minunkin rakkaimpia virsiäni kouluajoilta:)

      Kiitos kun nostit päivän tasoa.

    • Paljon tässä tarvitaankin - onneakin.

      Minulle tuttu versio kuuluu näin:

      Ei kajonnut se heikkohon ja huonoon otsahan
      parempahan se pyrki vaan, jalohon rintahan.

      • On se komeeta, että ihan liputetaan! Ettes vaan kerrassaan ylpistyisi? ;)


      • tinat kirjoitti:

        On se komeeta, että ihan liputetaan! Ettes vaan kerrassaan ylpistyisi? ;)

        Olen jo niin tottunut tuohon jokavuotiseen liputukseen ettei tunnu missään. Jos joskus näet vanhan, vammaisen miehen kukevan "nokka" pystyssä, se olen minä. Pukkaa kylkeen ja sano, hei Ruune!


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Olen jo niin tottunut tuohon jokavuotiseen liputukseen ettei tunnu missään. Jos joskus näet vanhan, vammaisen miehen kukevan "nokka" pystyssä, se olen minä. Pukkaa kylkeen ja sano, hei Ruune!

        Voivat kyllä pääkaupungin nokka pystyssä kulkevat miehet kummastella, kun mummo mokoma tökkii ohi kurvatessaan kylkeen ja huutelee hei Ruunea. :))


      • Makriina.ei.kirj

        Vuosikymmenet sitten oli jossakin sanomalehdessä artikkeliketju, jossa kysyttiin, millaisia väärinkäsityksiä lapsille oli tullut joistakin laulujen sanoista.

        Yksi on jäänyt mieleeni Sven Tuuvasta:
        "Pojasta tuli kuitenkin väkevä, harteva
        kuin ORJAN RAATO PELLOLLA ,
        ja kaatoi kaskea."


      • pitää-olla-p.o-

        kuin ORJA raatoi pellolla ja kaatoi kaskea


    • mutta kun olin kylässä, kirjautumiseni ei siellä ollut
      yhtä helppoa kuin täällä kotona, niin vasta nyt
      nikkini mukaan tulee.

      Liputuspäiväkin, niin! ;)

      Suomennoksista Otto Manninen on minulle 'se oikea'.

      Oletteko muuten lukeneet Otto Mannisen runon "Rauhan mies"?

      .

      • kieloke3

        Haluan omasta puolestani onnitella meidän omaa Runeberiamme, nyt en ole varma menikö oikein mutta luulen että ymmärrätte mitä tarkoitin,
        Haluan kirjoittaa tämän värssyn,
        Lahjoita, Jeesus,Henkesi,luo kuollut eläväksi.
        Lahjoita rakkautesi/ voimaksi kestäväksi/niin että uusin sydämin/tahtosi,Herra täyttäisin/
        vapaana tuomiosta. (Virsi 191.)


      • Satu*
        kieloke3 kirjoitti:

        Haluan omasta puolestani onnitella meidän omaa Runeberiamme, nyt en ole varma menikö oikein mutta luulen että ymmärrätte mitä tarkoitin,
        Haluan kirjoittaa tämän värssyn,
        Lahjoita, Jeesus,Henkesi,luo kuollut eläväksi.
        Lahjoita rakkautesi/ voimaksi kestäväksi/niin että uusin sydämin/tahtosi,Herra täyttäisin/
        vapaana tuomiosta. (Virsi 191.)

        Tunnetuin varmaan lienee "En etsi valtaa, loistoa..."


      • Tuon Sibeliuksen virren
        Satu* kirjoitti:

        Tunnetuin varmaan lienee "En etsi valtaa, loistoa..."

        runoilija on Topelius, ja sanoja on muutettu niin paljon, ettei ollut helppoa sitä alkusanojen perusteella löytää virsikirjasta.


    • Onhan se oikein, että Fredrika Runebergin leivonnainen on saanut ihan oman liputuspäivänsä.
      Kyllä Runebergin tortuilla käy nyt kauppa.

      • Hertta2009

        Hyvä Makriina,kun muistit Fredriikkaa,joka tähteistä väsäsi lapslaumansa keskellä moisen tortun!

        Liehukoot liput hänenkin muistolleen!

        Jk. Jokaisen menestyvän miehen takana on nainen.:)


      • Hertta2009 kirjoitti:

        Hyvä Makriina,kun muistit Fredriikkaa,joka tähteistä väsäsi lapslaumansa keskellä moisen tortun!

        Liehukoot liput hänenkin muistolleen!

        Jk. Jokaisen menestyvän miehen takana on nainen.:)

        On tehtävä töitä, vaikka palkka olisikin kiittämättömyys.

        Ital. sananlasku.


      • Atolfia
        ynnämuu kirjoitti:

        On tehtävä töitä, vaikka palkka olisikin kiittämättömyys.

        Ital. sananlasku.

        minäkin leivoin tänään ja hyvä siitä tuli. Tuossapa iltapäiväkahvilla muistelimme Runebergia ja hänen vaimoansa.

        Onnea vain kaimalle. Siinäpä siivellä juhlia viettää oikein liputuksen kanssa.

        Sitä kyllä ihmettelin, että sama kirjailija sai Runebergin kirjallisuuspalkinnonkin. Hän onkin sitten kahminut melkein kaikki palkinnot. En ole lukenut vielä tuota teosta ja taitaa olla aika synkkää luettavaa.

        Ilmeisesti se on luettava, ettei jää aukko sivistykseen.


      • Atolfia kirjoitti:

        minäkin leivoin tänään ja hyvä siitä tuli. Tuossapa iltapäiväkahvilla muistelimme Runebergia ja hänen vaimoansa.

        Onnea vain kaimalle. Siinäpä siivellä juhlia viettää oikein liputuksen kanssa.

        Sitä kyllä ihmettelin, että sama kirjailija sai Runebergin kirjallisuuspalkinnonkin. Hän onkin sitten kahminut melkein kaikki palkinnot. En ole lukenut vielä tuota teosta ja taitaa olla aika synkkää luettavaa.

        Ilmeisesti se on luettava, ettei jää aukko sivistykseen.

        Kirja antaa hyvän kuvan meille siitä, miltä vältyimme kun panimme niin ankarasti kampoihin aikanaan itänaapurillemme.

        Ihmisten moraali murrettiin ja ihmisestä tuli toiselle susi, salavihainen ja leppymätön.
        Ulkonaisesti kaikki kulkivat tyyninä askareissaan, mutta kehenkään ei voinut luottaa.


      • *!*
        Makriina kirjoitti:

        Kirja antaa hyvän kuvan meille siitä, miltä vältyimme kun panimme niin ankarasti kampoihin aikanaan itänaapurillemme.

        Ihmisten moraali murrettiin ja ihmisestä tuli toiselle susi, salavihainen ja leppymätön.
        Ulkonaisesti kaikki kulkivat tyyninä askareissaan, mutta kehenkään ei voinut luottaa.

        Ihminen kuitenkin v o i olla toiselle myös IHMINEN,
        tuki ja turva, ilo ja seura!


      • ynnämuu kirjoitti:

        On tehtävä töitä, vaikka palkka olisikin kiittämättömyys.

        Ital. sananlasku.

        Nimimerkkini on ollut jo vuosia Ruuneperi. Minkä ihmeen takia takia sitä edelleenkin yritetään vääntää muuksi?


      • Ruuneperi kirjoitti:

        Nimimerkkini on ollut jo vuosia Ruuneperi. Minkä ihmeen takia takia sitä edelleenkin yritetään vääntää muuksi?

        Ei tuon nyt pitäisi olla surkeinta "vääntelyä." Sijoita huumorin piikkiin, eihän se pahaa ole, jos joku pieniä yhtäläisyyksiä eri aikakausissa.


      • Fanni

        Melkoinen energiapommi on mainittu leivos.
        Nyt sitä on ryhdytty keventämään porkkanaraasteella ja nimeen on lisätty Fredrika.


      • Hertta2009 kirjoitti:

        Hyvä Makriina,kun muistit Fredriikkaa,joka tähteistä väsäsi lapslaumansa keskellä moisen tortun!

        Liehukoot liput hänenkin muistolleen!

        Jk. Jokaisen menestyvän miehen takana on nainen.:)

        Asiahan on niin, että jokaisen menestyneen miehen takana on hämmästynyt anoppi! :)


      • Aniharvat sen
        *!* kirjoitti:

        Ihminen kuitenkin v o i olla toiselle myös IHMINEN,
        tuki ja turva, ilo ja seura!

        ymmärtävät

        ja vielä harvemmat toteuttavat.


      • tinat
        Atolfia kirjoitti:

        minäkin leivoin tänään ja hyvä siitä tuli. Tuossapa iltapäiväkahvilla muistelimme Runebergia ja hänen vaimoansa.

        Onnea vain kaimalle. Siinäpä siivellä juhlia viettää oikein liputuksen kanssa.

        Sitä kyllä ihmettelin, että sama kirjailija sai Runebergin kirjallisuuspalkinnonkin. Hän onkin sitten kahminut melkein kaikki palkinnot. En ole lukenut vielä tuota teosta ja taitaa olla aika synkkää luettavaa.

        Ilmeisesti se on luettava, ettei jää aukko sivistykseen.

        En ole ikinä pitänyt tuosta Frederiikan tortusta, ainakaan niistä, jotka on kohotettu soodalla, sillä inhoan soodan makua kakussa ja noissa sen maistaa läpi aina. Joskus olen saanut paremmanmakuisen, mutta silloin lienee tortun kohotusaine ollut leivinjauhe tai jokin muu.


      • tinat kirjoitti:

        En ole ikinä pitänyt tuosta Frederiikan tortusta, ainakaan niistä, jotka on kohotettu soodalla, sillä inhoan soodan makua kakussa ja noissa sen maistaa läpi aina. Joskus olen saanut paremmanmakuisen, mutta silloin lienee tortun kohotusaine ollut leivinjauhe tai jokin muu.

        Eilen eräässä tilaisuudessa olimme laulamassa
        ja kahvitukseen se päättyi.

        Runebergin torttu oli juuri niin kamalaa kuin kerroit,
        sooda maistui. Söin siitä vadelmahillon ja huuhtelin
        sen teen kanssa suustani ja sitten vaivihkaa
        laitoin lautasliinani lopun tortun päälle.


      • Atolfia
        tinat kirjoitti:

        En ole ikinä pitänyt tuosta Frederiikan tortusta, ainakaan niistä, jotka on kohotettu soodalla, sillä inhoan soodan makua kakussa ja noissa sen maistaa läpi aina. Joskus olen saanut paremmanmakuisen, mutta silloin lienee tortun kohotusaine ollut leivinjauhe tai jokin muu.

        kanssa minä sen tein. Muutin hieman reseptiä, koska minulla ei ollut karvasmenteliöljyä enkä myöskään laittanut kostutusaineeseen rommia enkä punssia. Mausteeksi laitoin kardemummaa.

        Mielestäni rommi sekoitettuna sokeriveteen ei maistunut hyvältä ja kun meillä on lapsia syömässä sitä torttua niinen senkään vuoksi en viitsinyt pilata makua.

        Tänään oli lapset syömässä ja kaikki pitivät valtavasti. Oli kuulema pehmoista ja ihanaa.


      • Atolfia
        Makriina kirjoitti:

        Kirja antaa hyvän kuvan meille siitä, miltä vältyimme kun panimme niin ankarasti kampoihin aikanaan itänaapurillemme.

        Ihmisten moraali murrettiin ja ihmisestä tuli toiselle susi, salavihainen ja leppymätön.
        Ulkonaisesti kaikki kulkivat tyyninä askareissaan, mutta kehenkään ei voinut luottaa.

        sen lukea kun vain saan sen jostain käsiini. Ostaa en viitsi itselleni enää kirjoja. Täytynee panna tilaus kirjastoon vetämään. Saattaa mennä pitkäkin aika, ennenkuin on mahdollisuus saada se.


      • Atolfia kirjoitti:

        kanssa minä sen tein. Muutin hieman reseptiä, koska minulla ei ollut karvasmenteliöljyä enkä myöskään laittanut kostutusaineeseen rommia enkä punssia. Mausteeksi laitoin kardemummaa.

        Mielestäni rommi sekoitettuna sokeriveteen ei maistunut hyvältä ja kun meillä on lapsia syömässä sitä torttua niinen senkään vuoksi en viitsinyt pilata makua.

        Tänään oli lapset syömässä ja kaikki pitivät valtavasti. Oli kuulema pehmoista ja ihanaa.

        Olisin varmasti pitänyt sinun tekemästäsi Runebergintortusta, kun nostatit sen leivinjauheella. :) Maku on aivan erilainen siten tehtynä.


      • ynnämuu kirjoitti:

        Ei tuon nyt pitäisi olla surkeinta "vääntelyä." Sijoita huumorin piikkiin, eihän se pahaa ole, jos joku pieniä yhtäläisyyksiä eri aikakausissa.

        Noinhan se on!


      • M-L-S

        Kuulit varmaan jo myynti-ilmoituksen, jonka herra Hurskainen kertoi:

        "Myytävänä nahkatakki. Hirveä."


    • Satu*

      Tuntuu, ettei ole turhaan konetta avannut,
      kun saa nauraa ihan oikeesti. :)

    • vanhojalueskelin

      Missähän nämä tinat,atolfia, satu ja kieloke kun ei ole näkynyt vuosikausiin ?
      Etsin juttua Runebergin päivästä, sehän on ihan kohta.

      • Ikä.velvoittaa

        Ehkä osa on 80 palstalla, uudella nimimerkillä.


      • en.löydä
        Ikä.velvoittaa kirjoitti:

        Ehkä osa on 80 palstalla, uudella nimimerkillä.

        Ei siellä näy juuri ketään , ei uudella eikä vanhalla nikillä.


    • Tämän-ketjun-aloituksen

      tunnistin omakseni - ja tunnustan tekemäkseni.
      - Hups, melkein vuosikymmen jo siitäkin!

      Hyvää jatkoa teille täällä vielä kirjoittaville.
      toivottaa Mia-Liisa aikaisemmin Satu.

    • Per-kel

      On mulla aarre verraton , Hän kalliimpi on kultaa ! Keittiössä sapuskan teossa :D Iso-Mummokin olis huomenna täyttänyt 135 vuotta :)

    • skånesa

      Itselleni tavallaan tuntematon mutta täällä Ruotsissa piti näitä vänrikin tarinoita osata ulkoa koulussa, uskon näin olleen (skåne).

    • skånskan.sössytystä

      Skånska on kamalaa sössötystä, sitä Laila Kinnunen oli sotalapsena Ruotsissä joutunut lässyttämään. - Voi sen la Lailan kamalaa kohtaloa! Kuoli juoppona.

    • Skånepåg

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      301
      3341
    2. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      235
      1818
    3. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      91
      1345
    4. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      85
      1303
    5. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      79
      1203
    6. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1178
    7. Täytyi haukkuu sut lyttyyn

      En haluu tuntee rakkautta sua kohtaan enää ja haluun unohtaa sut mut sit tulee kuiteki paha olo kun haluis vaan oikeesti
      Ikävä
      53
      1123
    8. Onkohan sulla enää tunteita

      kun nähdään seuraavan kerran? Niin hyvä fiilis on ollut viime aikoina, että se on nyt pahin pelkoni. Oletkohan unohtanut
      Ikävä
      36
      1004
    9. Kylpyläsaaren Lomakylän kahvilaravintola

      Kävimme syömässä Kylpyläsaaressa. "Naudanliha burgeri" maksoi 18,90 euroa ja lisäksi limsa 4,50 euroa. Annoksen hinnaks
      Haapavesi
      46
      936
    10. Etkö ymmärrä että olen turhautunut

      kun ei etene. Auttaisit rakas vai onko kaikki vain kuvitelmiani omassa päässäni?
      Ikävä
      65
      874
    Aihe