exä kinuaa rahaa

R.A.

Ex-vaimoni kinuaa rahaa minulta. Hän hoksasi että olen varoissani, kun ostin lapsilleni uusia vaatteita ja kummalekin uudet Mp soittimet kun kävimme viime viikonloppuna kylpylässä Flamingossa.

Exä alkoi ihmettelemään että miten minulla on varaa ostaa merkkifarkut ja kengät etc. ja tivasi lapsilta asiaa. Muksuthan ei sit pystyneet valehtelemaan äidilleen vaan kertoivat että iskä oli saanut ISON summan rahaa.

Nyt se nainen vaatii omaa osuutta rahoistani ja perustelee vaatimustaan, että omaisuus puolitetaan erossa ja rahat menisi lasten hoitoon, vaatteissiin ja ruokaan.
Mutta kun erosta on jo 14kk ja sain rahani 2kk sitten.

Ei taida se akka mun rahoihini koskea!!

25

2453

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • että pistit

rahaa kumminkin lapsiin. Nythän sitä rahaa sitten menikin lasten vaatteisiin ja hyvä jos saivat jotain mukavaakin päälle.

• ja allekirjoitettu?

Jos on, niin toteat vaan, että ositus tehty ja itsekin olet allekirjoittanut, eli penniäkään ei tipu. Ja jos ei ole vielä tehty, niin äkkiä hakemaan kohtuullistamista juristin kautta.

Ja eksälle kannattaa todeta, että lapsiani hemmottelen omilla ehdoillani, eikä sinulla ole siihen mitään sanomista. Jos lähtee viemään juttua lastenvalvojalle elatusmaksujen nostamisen toivossa, niin kannattaa sinun taas olla yhteydessä juristiin.

• ikisinkku_isä

Tämmönen tapaus:

Vaimon kanssa tuli ero ja onneksi oli avioehto. Annoin vaimolleni kuitenkin asunnon "elatusmaksuna", josta tuli vuokratuloa n.650 €/kk. Eli mukava summa kattamaan tarpeellisia menoja. Uuden miehen myötä asunto meni kuitenkin lihoiksi, ostettiin autoa, matkuseteltiin jne. Nyt ei enää asuntoa, ei tuottoa. Uusi mies vaihtanut maisemaa ja ex-vaimo kärttää uutta asuntoa tai vastaavaa tuloa kuukausittain. Onneksi tehtiin virallinen paperi aikoinaan tästä, että kattaa elatusmaksun kertaheitolla myös tulevaisuudessa. Eli penniäkään ei tipu enää... Lapset kyllä saavat kaiken mitä tarvitsevat =)

• R.A.

Avioero astui voimaan 14kk sitten sovussa. Avioehto oli laadittu vain yhden asian varmistamiseksi ja muu ositus tapahtui yhden asianajajan avustamana. Kumpikin oli tyytyväinen silloiseen tilanteeseen.

Lastenvalvojan luona sovimme tapaamisista jotka on toiminut moitteettomasti. Alkuun olin ruokkojen suurta summaa vastaan, koska olisin joka tapauksessa vaatettanut lapseni ja antanut heille kuukausirahaa. Suostuin elatusmaksuun lopulta ja kaikki on paperilla allekirjoitettuna.

Nyt exä sanoi et se avioehto ei olekkaan pätevä, vaan siitä saamani myyntivoitto pitäisi saattaa ositukseen. Juristi sanoi osituksessa et avioehto on lainvoimainen, vaikka olimme sen itse laatineet, olihan siinä 3 todistajaa ja ko. papru löytyy kaksin kappalein.

Huomenna pyydänkin tätä juristia soittamaan ja kertomaan exälleni, ettei ositusta enää tehdä uusiksi.

Pistää vihaksi koko juttu ja exän ahneus, ei riitä että annoin periksi monessa asiassa eron aikana, ettei tarvitse riidellä. Nyt tuntuu, että mun hyväntahtoisuutta käytettiin vaan hyväksi.

• penniäkään
        R.A. kirjoitti:

Avioero astui voimaan 14kk sitten sovussa. Avioehto oli laadittu vain yhden asian varmistamiseksi ja muu ositus tapahtui yhden asianajajan avustamana. Kumpikin oli tyytyväinen silloiseen tilanteeseen.

Lastenvalvojan luona sovimme tapaamisista jotka on toiminut moitteettomasti. Alkuun olin ruokkojen suurta summaa vastaan, koska olisin joka tapauksessa vaatettanut lapseni ja antanut heille kuukausirahaa. Suostuin elatusmaksuun lopulta ja kaikki on paperilla allekirjoitettuna.

Nyt exä sanoi et se avioehto ei olekkaan pätevä, vaan siitä saamani myyntivoitto pitäisi saattaa ositukseen. Juristi sanoi osituksessa et avioehto on lainvoimainen, vaikka olimme sen itse laatineet, olihan siinä 3 todistajaa ja ko. papru löytyy kaksin kappalein.

Huomenna pyydänkin tätä juristia soittamaan ja kertomaan exälleni, ettei ositusta enää tehdä uusiksi.

Pistää vihaksi koko juttu ja exän ahneus, ei riitä että annoin periksi monessa asiassa eron aikana, ettei tarvitse riidellä. Nyt tuntuu, että mun hyväntahtoisuutta käytettiin vaan hyväksi.

ainoa mitä voi yrittää on lasten elareiden suurentaminen, mutta siinä voit vaatia lapsia itsellesi, koska sinulla on paremmat mahdollisuudet elättää lapsesi kuin ex lläsi. Voit sanoa juristille, että jos se rahan vaatiminen ei lopu niin haet itsellesi lasten lähivanhenmuutta jonka saa ilmoittaa tälle ex naisellesi.

Nimittäin ositus lasketaan siitä päivästä jolloin erohakemus on viety käräjäoikeuteen! Vaikka seuraavana päivänä olisit saanut lottovoiton, niin tämä ei kuulu enää osituksen piiriin.

• ole viety
        R.A. kirjoitti:

maistraattiin rekisteröitäväksi, se ei valitettavasti ole lainvoimainen. :(

• R.A.
        ole viety kirjoitti:

maistraattiin rekisteröitäväksi, se ei valitettavasti ole lainvoimainen. :(

Kyllä avioehto on lainvoimainen. Jos avioehto on tehty hyvässä sovussa ja tietäen, että mihin nimensä laittaa niin tällaisen aviehdon voi itse laatia, hommata todistajat ja allekirjoittaa.

Ja avieron osituksessa juristin läsnäollessa on sen vielä kertaalleen hyväksynyt ei ole enää oieutta toisen omaisuuteen.

• Olet väärässä
        R.A. kirjoitti:

Kyllä avioehto on lainvoimainen. Jos avioehto on tehty hyvässä sovussa ja tietäen, että mihin nimensä laittaa niin tällaisen aviehdon voi itse laatia, hommata todistajat ja allekirjoittaa.

Ja avieron osituksessa juristin läsnäollessa on sen vielä kertaalleen hyväksynyt ei ole enää oieutta toisen omaisuuteen.

Vain rekisteröity avioehto on lainvoimainen. Sekoitat nyt testamenttisäädöksiin, joissa kotona tehty ja todistajien allekirjoittama paperi riittää.

• R.A.
        Olet väärässä kirjoitti:

Vain rekisteröity avioehto on lainvoimainen. Sekoitat nyt testamenttisäädöksiin, joissa kotona tehty ja todistajien allekirjoittama paperi riittää.

No näinhän se on, että maistraatin leimahan siitä puuttuu. Paperi väännettiin 20v. sitten kun olimme menossa naimisiin. Kyseessä oli perikunnan arvokiinteistö, joka myöhemmin siirtyi kokonan hallintaani.

Exä ei ollut ikinä kiinnostunut koko kiinteistöstä, vain vuokratulot kiinnosti.
        Avioerossa muutin tähän rakennukseen ja otin virkavapaata (sairauslomaa) ja päätin pistää remontiksi koko paikan.
        LKV kävi arvioimassa paikan ennen remontteja ja koko saneerauksesta on kuitit tallella.

Juristini ilmoitti exälleni, että jos aikoo vaatia ositukseen muutosta niin suositteli palkkaamaan juristin itselleen, koska asia käydään läpi käräjillä.
        Hän myös esitti kiinteistön arvon ennen saneerausta, josta hän saisi rahat, ei myyntitulosta joka oli huomattavasti isompi kuin LKV:n arvio ennen saneerausta.

Nyt exäni ilmoitti, ettei hänellä ole varaa palkata juristia, johon sanoin ettei ositusta tehdä uudelleen. Ehkei tämä jää tähän, mutta toivotaan.
        Muksut kärsii tästä, kun joutuvat kotonaan kuuntelemaan kun äiti ja ´inkvisitio´ yrittää lyödä heidän isäänsä lokaan.
        Meni melkein 2v. etten puhunut exäni kanssa mitään ja nyt alkoi tällainen rahankerjuu kampanja.

• ei ole virallinen
        R.A. kirjoitti:

No näinhän se on, että maistraatin leimahan siitä puuttuu. Paperi väännettiin 20v. sitten kun olimme menossa naimisiin. Kyseessä oli perikunnan arvokiinteistö, joka myöhemmin siirtyi kokonan hallintaani.

Exä ei ollut ikinä kiinnostunut koko kiinteistöstä, vain vuokratulot kiinnosti.
        Avioerossa muutin tähän rakennukseen ja otin virkavapaata (sairauslomaa) ja päätin pistää remontiksi koko paikan.
        LKV kävi arvioimassa paikan ennen remontteja ja koko saneerauksesta on kuitit tallella.

Juristini ilmoitti exälleni, että jos aikoo vaatia ositukseen muutosta niin suositteli palkkaamaan juristin itselleen, koska asia käydään läpi käräjillä.
        Hän myös esitti kiinteistön arvon ennen saneerausta, josta hän saisi rahat, ei myyntitulosta joka oli huomattavasti isompi kuin LKV:n arvio ennen saneerausta.

Nyt exäni ilmoitti, ettei hänellä ole varaa palkata juristia, johon sanoin ettei ositusta tehdä uudelleen. Ehkei tämä jää tähän, mutta toivotaan.
        Muksut kärsii tästä, kun joutuvat kotonaan kuuntelemaan kun äiti ja ´inkvisitio´ yrittää lyödä heidän isäänsä lokaan.
        Meni melkein 2v. etten puhunut exäni kanssa mitään ja nyt alkoi tällainen rahankerjuu kampanja.

enkä tajua, miksi et ymmärrä tätä asiaa. Eksälläsi on täysi oikeus vaatia siitä talosta puolet (mikäli myytte sen) tai puolet vuokratulosta (jos laitatte sen vuokralle)

ei pitäis olla liian vaikea ymmärtää tota juttua.

• R.A.
        ei ole virallinen kirjoitti:

enkä tajua, miksi et ymmärrä tätä asiaa. Eksälläsi on täysi oikeus vaatia siitä talosta puolet (mikäli myytte sen) tai puolet vuokratulosta (jos laitatte sen vuokralle)

ei pitäis olla liian vaikea ymmärtää tota juttua.

Etten vaan keskustelisi nyt exäni kanssa????

Vaatia voi, mutta periksi en anna, ositus on tehty ja allekirjoitettu. Vuokratulo käytettiin aikoinaan elämiseen ja kiinteistön ylläpitämiseen. Kiinteistö on nyt myyty ja nyt elelen niillä rahoilla.

Se on tuo ahneus ja kateus mikä saa nuo akat tällaiseen puuhaan.
        Olen vakavasti miettinyt, että teen vastavedon ja alan vaatia lasten huoltajuuta (viikko minulla ja viikko äitinsä luona). Katsotaan kenen kantti kestää.

Nytkin muksut tulee koulusta luokseni ja vasta alkuillasta menevät kotiinsa, eivät viihdy iltapäivällä siellä kun talossa ramppaa vaikka minkälaista äidin ystävää, neuvomassa.

• Ei tarvi antaa
        R.A. kirjoitti:

Vaatia voi, mutta periksi en anna, ositus on tehty ja allekirjoitettu. Vuokratulo käytettiin aikoinaan elämiseen ja kiinteistön ylläpitämiseen. Kiinteistö on nyt myyty ja nyt elelen niillä rahoilla.

Olen vakavasti miettinyt, että teen vastavedon ja alan vaatia lasten huoltajuuta (viikko minulla ja viikko äitinsä luona). Katsotaan kenen kantti kestää.

Nytkin muksut tulee koulusta luokseni ja vasta alkuillasta menevät kotiinsa, eivät viihdy iltapäivällä siellä kun talossa ramppaa vaikka minkälaista äidin ystävää, neuvomassa.

Eli rahat on sinun mikäeli tarina pitää paikkaansa. Mutta ahneet naiset kyllä tekee mitä vaan :) Neuvonki oikeastaa jo varmuudenvuoksi asianajajalle aikaa, ei tule yllätyksenä. Jos lapsistasi olet valmis ottamaan vastuun, ilman muuta haet huoltajuutta myös...

• väärillä tiedoilla
        R.A. kirjoitti:

joten eksälläsi on oikeus vaatia osituksen tarkastamista.

En ole eksäsi, tiedän van, miten asia on, koska olen itse juuri tehnyt avioehdon ja meille tehtiin hyvin selväksi se, ettei avioehto ole voimassa, mikäli sitä ei rekisteröidä maistraatissa.

• sinulle!
        R.A. kirjoitti:

Lainaus maistraatti-sivuilta:
        "Avioehtosopimus

Miten sopimus tehdään?

Avioehtosopimus tehdään kirjallisesti. Se päivätään ja allekirjoitetaan. Lisäksi kahden esteettömän henkilön on todistettava se oikeaksi.

Avioehtosopimus tulee voimaan, kun se toimitetaan maistraatille rekisteröitäväksi.

Jokainen maistraatti on toimivaltainen ottamaan ilmoituksen vastaan."

Eli, kuten jo sanoin, on eksälläsi oikeus moittia ositusta, koska avioehtonne ei ole rekisteröity maistraatissa.

• vaan sille
        R.A. kirjoitti:

exälles, että tasan eivät käy onnen lahjat, ja nauti elämästäsi rahoinesi. avioeron astuttua voimaan ei exällä ole asiaa sinun varallisuuteesi, ei edes lasten kautta, jos lasten valvoja yrittää nostaa elareita voit sanoa että entiseen malliin mennään tai lopetat kokonaan maksamisen. rahaahan voit antaa suoraan lapsille niin ainakin omatunto pysyy kunnossa vaikka et elareita maksaiskaan. kuulostaa julmalta mutta exäsi tuntuu olevan julmempi kun alkaa vainota eron jälkeen tienaamia rahojasi.

• siitä, ootteko

tehneet jo osituksen!
      Joten ota selvää, miten asiassa menetellään.
      Onko virallinen ero siis tullut voimaan 14 kk sitten?
      Jos on, niin naisella ei ole oikeutta näihin rahoihin.

• avioliitossa

ja ositus on tekemättä, ex-vaimollasi voi olla sinulta saatavia. Muussa tapauksessa ei.

• Faija

Tämä exän kohtuuton ahneus on just se syy miksi minä siirsin yritykseni kirjoille ulkomaille; ei kirjanpitovelvollisuutta, ei tilinpäätöksiä - ei mistään kautta tietoja exälle taloudellisesta tilanteestani. Nyt voi keskittyä omaan elämään ja pitää huolta lapsista aina kun he luonani ovat.

• oikeudentuntoinen

harvemmin eronnut nainen itselleen saa mitään. Isot lapset syövät , harrastavat jne, ja menot vain kasvaa...

• Faija
        oikeudentuntoinen kirjoitti:

harvemmin eronnut nainen itselleen saa mitään. Isot lapset syövät , harrastavat jne, ja menot vain kasvaa...

Siitä ei ole kyse, ettenkö hoida elatusvelvollisuuttani. Exä saa kuukausittain minimielatussumman moninkertaisena, joten lasten osalta ei ole ongelmaa heidän kulujensa suhteen. Mitta vaan tuli täyteen sitä jatkuvaa extran vaatimista milloin milläkin syyllä, jotka kyllä kaikki ovat tähän saakka olleet täysin tekaistuja.

• ahneutta

vaan eksälläsi todellakin on oikeus saada puolet siitä, mitä sait myydessäsi kiinteistön.

• R.A.

Kun aikoinamme ostimme yhteistä asuntoa, ei tämä 'hometalo' hänelle kelvannut, ei 15v. kelvannut edes tulla mukaan katsomaan kun vuokranantajana tein minulle kuuluvia korjauksia. Vuokrarahat kyllä kelpasi.

Kun teimme ositusta luovuin mielihyvin asunnostamme, että lapseni saavat käydä samoja kouluja niiden loppumiseen saakka. Samoin sanoi hän, ei ollut kiinnostunut siitä 'hometalosta' kun sanoin muuttavani sinne.

Muutin sinne syrjäseudulle, joka ei kelvannut exälleni kun oli kaupunkilaistunut.

Omilla rahoillani ja työlläni kohotin tämän kiinteistön arvoa, joka oli kulkenut isäni mummolta lähtien suvussa, useita satoja prosentteja.

Ja nyt se lapsieni äiti haluaa vaan lisää sitä rahaa. Rahaa, rahaa, rahaa!

Olisi silloin sanonut, että se tila pitää osittaa niin en olisi uhrannut siihen 1,5v. työtä ja rahaa sekä tehnyt vastapalveluksia remontoijille.

Mielestäni se on ahneutta.

• oot ollut
        R.A. kirjoitti:

Kun aikoinamme ostimme yhteistä asuntoa, ei tämä 'hometalo' hänelle kelvannut, ei 15v. kelvannut edes tulla mukaan katsomaan kun vuokranantajana tein minulle kuuluvia korjauksia. Vuokrarahat kyllä kelpasi.

Kun teimme ositusta luovuin mielihyvin asunnostamme, että lapseni saavat käydä samoja kouluja niiden loppumiseen saakka. Samoin sanoi hän, ei ollut kiinnostunut siitä 'hometalosta' kun sanoin muuttavani sinne.

Muutin sinne syrjäseudulle, joka ei kelvannut exälleni kun oli kaupunkilaistunut.

Omilla rahoillani ja työlläni kohotin tämän kiinteistön arvoa, joka oli kulkenut isäni mummolta lähtien suvussa, useita satoja prosentteja.

Ja nyt se lapsieni äiti haluaa vaan lisää sitä rahaa. Rahaa, rahaa, rahaa!

Olisi silloin sanonut, että se tila pitää osittaa niin en olisi uhrannut siihen 1,5v. työtä ja rahaa sekä tehnyt vastapalveluksia remontoijille.

Mielestäni se on ahneutta.

noin ajattelematon ettet ole vienyt sitä avioehtopaperia maistraattiin rekisteröitäväksi, niin nyt on ihan turha vinkua, ettet anna eksällesi kiinteistön arvosta mitään.
        Hänellä on oikeus siihen huolimatta siitä, ettei hän ole siihen sijoittanut pennin jeesusta.

• koskaan antamaan
        oot ollut kirjoitti:

noin ajattelematon ettet ole vienyt sitä avioehtopaperia maistraattiin rekisteröitäväksi, niin nyt on ihan turha vinkua, ettet anna eksällesi kiinteistön arvosta mitään.
        Hänellä on oikeus siihen huolimatta siitä, ettei hän ole siihen sijoittanut pennin jeesusta.

vaikka laki sanois mitä. Oikeus prosessi on pitkä, rahat on poltettu nopeesti pois... Mitä maksetaan ehkä 50e kk naiselle sitten takas.. :) Näin se menee... Neuvonakin voi tämän R.A ottaa ;)

• niin monesti kuullut

Jep! Niin se vaan menee. Ensin lakien mukaan ja sitten kohtuudella esim. Avioehto kun tai jos tehdään ei aina kerro kuka saa mitäkin. Siinä otetaan avioliitonkesto ja yhteiset lapset huomioon. Kannattaa ottaa selvää juridinen puoli ennen kuin rupee hutkimaan, vaikka kyse onkin osituksesta, niin sen lainvoimasuus pitää olla, myös päteävä. Kohtuus myös, kaikki kulut jotka on kiinteistöön mennyt jaetaan myös, ei pelkkä mahdollinen voittonsuus. Yks juttu pistää mietityttämään, saitte yhdessäolo aikana vuokratuloa kiinteistöstä? se voidaan, myös tulkita yhteiseksi tuloksi/ omaisuudeksi? Olisi sun kannalta tärkeää selvittää osituksen lainvoimaisuus asianajajalta. Hienoa että välit lapsiin on hyvät. Harmi ettei lasten äiti pysty nauttimaan lastenne saamista vaatteista, joka myös on toimeentulotukea ja yhteistä huolehtimista. Mahtaakohan potea jonkinlaista kateutta?

Itse en ostelisi lapsille mitää ylimääräisiä lahjoja ja yrittäisin muutenkin viettää mahdollisimman arkista viikonloppua lasten kanssa. Tossa tilanteessa. Toki kohtuudella....

Tsemppiä! ja maalaisjärkeä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5140
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      122
      1635
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      15
      1459
    4. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      50
      1386
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1195
    6. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      1100
    7. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1037
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      999
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      60
      827
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      28
      799
    Aihe