Tekstitaito kevät 2009

Abi09...

Mites meni porukalla :)? Mihin vastailitte ja mitä mieltä olitte tekstitaidon kokeesta? :)

Itseni mielestä se oli tylsä, mutta 1 ja 5 olivat aika helppoja. Muista en sitten tykännytkään. Kuusi sivua piti lukea näytelmää, HUH! Jotenkin se kai meni xD. Jos saisi ainakin M:n niin olisin tyytyväinen :).

36

6663

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • abyiii

Omasta mielestäni erittäin rasittava ja veemäinen koe. Tein 1,2 ja 5. Kyllähän tuota tekstiä tuli, mutta se on sitten eri asia tulooko pisteitä. Tuntui että kirjoitin hirmu sekavasti ja näin jälkiviisaana en ottanut kaikkia juttuja huomioon vastauksia laatiessani. :( Tavoite oli 3-4 p/kohta, mutta ei varmasti tule.

• 256c

Mielestäni kyllä ihan hyvä koe, tehtävät luettua tuli tunne, että ah, onpa helppo. Kaikkiin tehtäviin olisin osannut vastata, mutta valitsin 1, 2 ja 5, ehkäpä hieman aidan matalimmasta menin, mutta minkäs teet, kun jokaisesta voi kuitenkin saada sen 6p.

Tekstiä kyllä tuli yli 2 sivua jokaiseen ja tavoitteeni on 5p / vastaus.

Mielummin tällainen aihe kuin tänään liputettava Runeberg.. :)

• Sinnikäs!
        256c kirjoitti:

Mielestäni kyllä ihan hyvä koe, tehtävät luettua tuli tunne, että ah, onpa helppo. Kaikkiin tehtäviin olisin osannut vastata, mutta valitsin 1, 2 ja 5, ehkäpä hieman aidan matalimmasta menin, mutta minkäs teet, kun jokaisesta voi kuitenkin saada sen 6p.

Tekstiä kyllä tuli yli 2 sivua jokaiseen ja tavoitteeni on 5p / vastaus.

Mielummin tällainen aihe kuin tänään liputettava Runeberg.. :)

Mielestäni koe oli tyhmä sillä se rajoittui vain yhteen aiheeseen. Hermot meinasi mennä kun sitä kolmatta vastausta rupesin alottelemaan. Tein 1, 3 ja 5. Tavoitteena mulla oli kans 3-4 pojoo, mut tuskinpa tulee edes noin montaa ://

• Pena--abi

Ite vastasin 1,2,5 ja tavote jokaisesta napata piste.. saapa nähä miten äijän käy!! oli niin pirun vaikee, mutta sain kuin sainkin väsättyä kaikki kolome!! kuhan ny pääsis kirjotukset läpi niin oisin kyllä tooodella onnellinen!!

• vfgfgöl

Vastasin 1,3 ja 5, 1-1,5 sivua per vastaus ja heti kahentoista jälkeen helvetin kyytiä poies. Ei ne sinänsä hirmu vaikeita kai ollu mutta 'vähän' olisi saanut olla laajempi aihevalikoima. 1 ja 5 kohdasta nyt sentään jotain asiallista sain aikaan, 3 en niinkään.

C:hen olisin jo hirmu tyytyväinen, tiedä sitten uskaltaako moista toivoa =S

• 256c

No eihän tässä uudessa tekstitaidossa ole kertaakaan ollut laajaa aihevalikoimaa vaan koko koe seuraa tiettyä teemaa. Ensimmäisellä kerralla sudet, toisella sota ja tällä kertaa Ibsen.

Harjoituskokeet äidinkielenkursseilla ovat asia erikseen, joissa on ollutkin hiemat vaihtelevuutta aiheissa.

• Munkii mielestä

Vastasin 1, 3 ja 5:een, 1. ja 5. Taitavat muotoutua suosituimmiksi, 2,3 ja 4 vaativat sen näytelmän lukua

• onmul
        Munkii mielestä kirjoitti:

Vastasin 1, 3 ja 5:een, 1. ja 5. Taitavat muotoutua suosituimmiksi, 2,3 ja 4 vaativat sen näytelmän lukua

Mitä ne näytelmäohjeet tarkoitti siinä yhessä tehtävässä?

• pyhpah
        onmul kirjoitti:

Mitä ne näytelmäohjeet tarkoitti siinä yhessä tehtävässä?

Tätä en kyllä tehnyt, menin siitä missä aita on matalin, täytyy myöntää.

Näytelmäohje, eli parenteesi on käsikirjoituksessa suluissa ja kursiivilla olevaa tekstiä, joka määrittää lavastusta ja toimintaa kirjoittajan vision mukaiseksi.
        esim. (Vilho nousee ylös, ottaa kaapista kupin ja heittää sillä Marjaa)
        (Lavan etuosaan syttyy valo, joka paljastaa avoimen kirjan)
        (nousee)
        (katsoo osanottavasti)

siinä nyt muutama. Mikä teitä vaivaa ihmiset?!? Näytelmä on oleellinen tekstilaji siinä missä uutinenkin, ei ole tullut mieleen käydä edes käsitteitä läpi tai yhtä lukea kokeeksi?

Aihe oli helpoin ikinä, pelkäsin paljon pahempaa. Tosin johtuu ehkä siitä että oon taidekoulussa ja se teatteri ja näytelmät ja muu taide on joku 2/3 mun koulunkäynnistä. Meillä rupes pisteiden saanti vaikeutumaan näin abivuonna, miten muilla? Huomasitteko yleistä tason laskua?

• onmul
        pyhpah kirjoitti:

Näytelmäohje, eli parenteesi on käsikirjoituksessa suluissa ja kursiivilla olevaa tekstiä, joka määrittää lavastusta ja toimintaa kirjoittajan vision mukaiseksi.
        (nousee)
        (katsoo osanottavasti)

siinä nyt muutama. Mikä teitä vaivaa ihmiset?!? Näytelmä on oleellinen tekstilaji siinä missä uutinenkin, ei ole tullut mieleen käydä edes käsitteitä läpi tai yhtä lukea kokeeksi?

Aihe oli helpoin ikinä, pelkäsin paljon pahempaa. Tosin johtuu ehkä siitä että oon taidekoulussa ja se teatteri ja näytelmät ja muu taide on joku 2/3 mun koulunkäynnistä. Meillä rupes pisteiden saanti vaikeutumaan näin abivuonna, miten muilla? Huomasitteko yleistä tason laskua?

Sain mä sen sit oikein.En ollut ennen törmännyt käsitteeseen.

• 256c
        pyhpah kirjoitti:

(nousee)
        (katsoo osanottavasti)

Riidat sikseen, kokeestahan tänne ollaan tultu puhumaan. :)

Olen samaa mieltä kuin nim. pyhpah. Koe oli todella helppo, vaikeampaakin olisi todellakin voinut odottaa, mutta helppo koehan tarkoittaa sitä, että pisterajat voivat nousta todella korkeiksi.

En muuten tiedä vielä ketään joka olisi vastannut tehtävään 4.. tunnustaako joku? :)

Niistä pisteytyksistä.. Kyllä, meilläkin on tasaisesti juniorivuodesta vaikeutunut arvostelu, mutta itse olen koko ajan pitänyt 9 linjaa äidinkielessä, yksi 10 on, jej. :)

• minä oon TYHMÄ
        256c kirjoitti:

Olen samaa mieltä kuin nim. pyhpah. Koe oli todella helppo, vaikeampaakin olisi todellakin voinut odottaa, mutta helppo koehan tarkoittaa sitä, että pisterajat voivat nousta todella korkeiksi.

En muuten tiedä vielä ketään joka olisi vastannut tehtävään 4.. tunnustaako joku? :)

Niistä pisteytyksistä.. Kyllä, meilläkin on tasaisesti juniorivuodesta vaikeutunut arvostelu, mutta itse olen koko ajan pitänyt 9 linjaa äidinkielessä, yksi 10 on, jej. :)

tunnustan! >.<
        kamala koe. olioli. olisin odottanut hieman erilaisempia tehtäviä, eikä kaikkia samasta helkkarin aineesta. toivon, että ottavat huomioon sen ettei kaikissa kouluissa käydä niin kattavasti teatteriskeidaa.

mutta ei muistella pahalla, ohi on ja sillä sipuli. elämä hymyilee~ :)

• XVIII
        256c kirjoitti:

Vastasin nelostehtävään ja sain siitä paljon irti. Itse asiassa varmasti paras vastaukseni. Mikä symboliikassa pelottaa ihmisiä?

• tiski_teppo

Kuulkaas nyt senkin elämättömät nörtit. Kyseinen koe oli aivan naurettavan helppoa pässin lihaa. Mikäli teksti taidon koe olisi ainoa mittari tässä äidin kielen yo -kilvassa olisi laudatur varma nakki. Takaisin koulun penkille opiskelemaan sitä äidin kieltä!

• Minä vaan

En tiä kirjotitko noin tarkotuksella, mutta jos kirjottelit kokeessa samalla tavalla ku tossa ni ei kyllä L:ää oo sulle tulossa :D

Kielioppi haltuun sitte vasta kehuskellaan osaamisella ;)

• tiski_teppo
        Minä vaan kirjoitti:

En tiä kirjotitko noin tarkotuksella, mutta jos kirjottelit kokeessa samalla tavalla ku tossa ni ei kyllä L:ää oo sulle tulossa :D

Kielioppi haltuun sitte vasta kehuskellaan osaamisella ;)

JOO MORO sä voit vissiin sanoo sun vakaumuksella että saanko minä (yksilö) L:n vai en? Siis anteeks myt ei mitään järkee sun jutuissa, ootkohan ees yliopistosta...

• hiphei

Tekstitaito on yhdyssana. Toivottavasti muistit sen kokeessa ;)

• 256c
        hiphei kirjoitti:

Tekstitaito on yhdyssana. Toivottavasti muistit sen kokeessa ;)

• Köh

Äidinkieli ja tekstitaito kirjoitetaan yhteen! Vai oli helppo koe, opettele ensin kirjoittamaan!

• tiski_teppo
        Köh kirjoitti:

Äidinkieli ja tekstitaito kirjoitetaan yhteen! Vai oli helppo koe, opettele ensin kirjoittamaan!

Lukutaitosi taitaa olla hieman ruosteessa. Äidin kielellä viittaan (vaikkapa sinunkin muorisi) fyysiseen kieleen. Siis kehon osaan. OPETTELETKOS LUKEMAAN KIITOS!

• Laudatur
        tiski_teppo kirjoitti:

Lukutaitosi taitaa olla hieman ruosteessa. Äidin kielellä viittaan (vaikkapa sinunkin muorisi) fyysiseen kieleen. Siis kehon osaan. OPETTELETKOS LUKEMAAN KIITOS!

Aivan turhaa enään selittelet. Uskon, että tarkoituksesi oli kirjottaa että saat aivan varmasti I:n etkä L:ää, johtuen siitä, että kirjoitusvirheet näyttävät olevan tuttuja sinulle. Myös kirjaimet sijaitsevat lähellä toisiaan tietokoneen näppäimistöllä.

• Laudatur
        Laudatur kirjoitti:

Aivan turhaa enään selittelet. Uskon, että tarkoituksesi oli kirjottaa että saat aivan varmasti I:n etkä L:ää, johtuen siitä, että kirjoitusvirheet näyttävät olevan tuttuja sinulle. Myös kirjaimet sijaitsevat lähellä toisiaan tietokoneen näppäimistöllä.

Näköjään omastakin tekstistä näyttää löytyvän kirjoitusvirheitä kun tähän aikaan kirjoittelen, mutta itselläni tavoiteet eivät ole E:tä korkeammalla. ;)

• sinä

oot yliopistossa, niin minä olen Kiinasta. Olen varma ettei tuollainen pässi ole päässyt edes lukioon. Opiskelemaan äidin kieltä. :D :D

• Flowerpot
        tiski_teppo kirjoitti:

JOO MORO sä voit vissiin sanoo sun vakaumuksella että saanko minä (yksilö) L:n vai en? Siis anteeks myt ei mitään järkee sun jutuissa, ootkohan ees yliopistosta...

Noh noh ootkohan ite ees yläasteella sen verran lapselliselta vaikutat. :) Ja on muuten toi sun kirjotukseski taso aivan sitä luokkaa. On se rankkaa kun ei edes yhdyssanoja osaa oikein kirjoittaa! :D

• OPETTAJA VIRHEESEEN

Turun Samomien artikkelissa oppilas kertoo opettajan epäilleen ennen kirjoituksia, että tänä vuonna ensi kertaa käsitellään teatteria.Suoraansanoen haiskahtaa ennakkovihjailuilta kirjoituksen aiheesta. Tarkoituksena tietenkin saada omille oppilaille hyvä tulos!

• fifi

Eiväthän edes opettajat tiedä kokeen kysymyksiä. Ne tulevat suoraan Helsingistä eikä niitä varmaan edes katsota ennen koetta edeltävää iltaa.

Hyvä arvaus vaan. Mistäköhän lukiosta kyseinen ope mahtoi olla?

• olivia-xoxo

Ihan varmasti ei syyllistynyt. Asun toisella puolen Suomea Turusta nähden, ja myös meidän äidinkielen opettaja sanoi, että on mahdollista, että tänä vuonna tulee olemaan näytelmä, kun sitä ei aiemmin ole ollut. Eiköhän nuo asiat ole ihan pääteltävissä, jos melkein kaikkea muuta on käsitelty? Ja joka koulussa, kun se paketti tulee, pitäis se sinetti niistä paketeista avata kirjoitus salissa, minuutti ennen kirjoitusten alkamista. Ainakin meillä ne näytetään muutamalle oppilaalle sen varmistamiseksi, että niitä ei ole avattu ja luettu. Ja tuskinpa ylioppilaslautakunta vihjailee muutamille opettajille mitä tuleman pitää, ei ainakaan tänne saatanan peräpohjolaan. Joten ei, kyse ei varmasti ole syyllistymisestä vaan päättelystä.

• heikostimeni
        olivia-xoxo kirjoitti:

Ihan varmasti ei syyllistynyt. Asun toisella puolen Suomea Turusta nähden, ja myös meidän äidinkielen opettaja sanoi, että on mahdollista, että tänä vuonna tulee olemaan näytelmä, kun sitä ei aiemmin ole ollut. Eiköhän nuo asiat ole ihan pääteltävissä, jos melkein kaikkea muuta on käsitelty? Ja joka koulussa, kun se paketti tulee, pitäis se sinetti niistä paketeista avata kirjoitus salissa, minuutti ennen kirjoitusten alkamista. Ainakin meillä ne näytetään muutamalle oppilaalle sen varmistamiseksi, että niitä ei ole avattu ja luettu. Ja tuskinpa ylioppilaslautakunta vihjailee muutamille opettajille mitä tuleman pitää, ei ainakaan tänne saatanan peräpohjolaan. Joten ei, kyse ei varmasti ole syyllistymisestä vaan päättelystä.

meilläki ope veikkas, että näytelmään varmaan liittyy. Niinhän se sitte liittyki :/ harmittaa, ku luulin ettei kuva kuulu kohtaan 1. jätinpä sen sitten analysoimatta, vaikka asiaa ois siitäki tullu. huooh

• todella

vakavalta. Mutta uskon sen olleen vain villi veikkaus. Eihän opettajatkaan saa tietää kysymyksiä kuin vasta samalla hetkellä, kun rehtori avaa sinetöidyt kuoret ja tehtävät jaetaan kokelaille.

• mäki-oon-abi

Niinku tosi monet muutki, vastasin 1,3,5. Must ei ollu mitenkään erityisen selkee, mut ei liian vaativakaan. Paitsi nyt ku on lukenu näit kaikkien keskustelui (mm. abitreeneist..) ni huomaa, kuin paljo jätti huomioimatta. Pikkusen harmittaa.. Lopetin kuitenki jo kahden maissa.
      Mul ei oo mitää tavoittei, koska se ei hyödytä yhtään mitään! Oon vaan aatellu, et kaikki riippuu tehtävistä ja niin se tietty aina on!!! Luulisin nyt saavani 3 tai 4 pistet... Mä saan kokonaisuudessaan ehkä M tai jos essee menis upeesti, eikä pisterajat ois katos, E ois mahdollinen...

• 256c

Ei edelleenkään ketään 4. tehtävään vastanneita??!

Mutta olipa huono säkä, eräs ystäväni oli kirjoittanut epähuomiossaan pitkät pätkät VILLIVARSASTA ennen kuin huomasi virheensä.

Ei siinä mitään, että huomasi sen, mutta valitettavasti yhteen kohtaan oli Villisorsan tilalle jäänyt villivarsa, ja opettajamme sanoi, että virhe vie pahimmillaan -3 pistettä... aargh!

Toivottavasti ei itsellä ole mitään tuon kaltaisia mokia! :(

• hff,
        256c kirjoitti:

Ei edelleenkään ketään 4. tehtävään vastanneita??!

Mutta olipa huono säkä, eräs ystäväni oli kirjoittanut epähuomiossaan pitkät pätkät VILLIVARSASTA ennen kuin huomasi virheensä.

Ei siinä mitään, että huomasi sen, mutta valitettavasti yhteen kohtaan oli Villisorsan tilalle jäänyt villivarsa, ja opettajamme sanoi, että virhe vie pahimmillaan -3 pistettä... aargh!

Toivottavasti ei itsellä ole mitään tuon kaltaisia mokia! :(

Vastasin neloseen. Mitäköhän siihen olis pitäny saada, vedin kaiken ihan hatusta.. Pari sentään oli ihan ilmeisiä.

• miten meni

Nyt kuultiin tuloksia, siis mitä omat opet oli antaneet. Aika tiukka kuulostais olevan arvostelu? Mulle 6/18p ja olen pettynyt. Odotin paljon parempaa. Toi vissiin kerrotaan sit 3:lla eli 18/54p Yleensä C:tä kirjoitan. Kavereilla meni yhtä heikosti, miten muilla?

• wannabe-jatko-opiskelija

Kaikista osioista neljä pistettä. Olisin toivonu ällää ku tarviisin sitä jatko-opintoihin (haen brittiyliopistoon). Eli oon ihan hiton pettyny, enkä oikeen tajuakaan että miksi se meni noin pieleen, ku oon aikasemmin aina kirjottanu viittä, kuutta pojoa noista.

Vähän tieten pikkusieluinen olo kun tuosta angstaan, mut oisin oikeesti tarvinnu sen ällän...

• juuupajuu

kirjotin 3,3,4 pisteet ja iha tyytyväinen, ku preli oli eka yo minkä oon ikinä tehny :D mut en sit yhtää tiä mihin mulla on mahdollisuudet noilla pisteillä..

• berttill

sain 2-2-1x3 eli 15.Mitkä olikaan suurpiirtein läpipääsyn pisterajat ku en muista?enkä tietty muista mitä oon saanu aineharjotuksistakaan.hitto

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Martinan uusi poikakaveri

Sielläpä se sitten on. Instastoorissa pienissä speedoissa retkottaa uusin kulta Martinan kanssa. Oikein sydämiä laitettu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      205
      3161
    2. Suomessa helteet ylittää vasta +30 astetta.

Etelä-Euroopassa on mitattu yli +40 asteen lämpötiloja. Lähi-Idässä +50 on ylitetty useasti Lämpöennätykset rikkoutuva
      Maailman menoa
      239
      1610
    3. Laita mulle viesti!!

Laita viesti mesen (Facebook) kautta. Haluan keskustella mutta sinun ehdoilla en halua häiriköidä tms. Yhä välitän sinus
      Ikävä
      95
      1462
    4. Millaisessa tilanteessa olisit toiminut toisin

Jos saisit yhden mahdollisuuden toimia toisin?
      Ikävä
      92
      1369
    5. Vanhemmalle naiselle

alkuperäiseltä kirjoittajalta. On olemassa myös se toinen joka tarkoituksella käyttää samaa otsikkoa. Ihan sama kunhan e
      Ikävä
      46
      1324
    6. Fazer perustaa 400 miljoonan suklaatehtaan Lahteen

No eipä ihme miksi ovat kolminkertaistaneen suklaalevyjensä hinnan. Nehän on alkaneet keräämään rahaa tehdasta varten.
      Maailman menoa
      156
      1236
    7. Ajattelen sinua tänäkin iltana

Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin
      Ikävä
      12
      1178
    8. Ökyrikkaat Fazerit saivat 20 MILJOONAA veronmaksajien varallisuutta!

"Yle uutisoi viime viikolla, että Business Finland on myöntänyt Fazerille noin 20 miljoonaa euroa investointitukea. Faze
      Maailman menoa
      123
      1009
    9. Miehelle...

Oliko kaikki mökötus sen arvoista? Ei mukavalta tuntunut, kun aloit hiljaisesti osoittaa mieltä ja kohtelit välinpitämät
      Ikävä
      89
      922
    10. Tuntuu liian hankalalta

Lähettää sulle viesti. Tarvitsen apuasi ottaa koppi tilanteesta. Miehelle meni.
      Ikävä
      44
      803
    Aihe