Äsken radiossa mainittiin sellaista, että jos horisontti puuttuu tunnelissa ajaessa, niin tulee kaatumisen tunne. Ajaja voi tehdä paniikkijarrutuksen, joten perässäajavien olisi syytä pitää etäisyyttä.
Tunnelissa ajaminen
14
1343
Vastaukset
- kokeile silmät kiinni
tasapainoelin olekkaan korvassa?
- Kra
Näköaisti hallitsee tullenmennen muita ihmisen aisteja. Olen keskustellut ihmisten kanssa aiheesta, jotka ovat ajelleet pitkien tunneleiden läpi prätkällä.
Heidän kokemustensa perusteella ei tule mitään ongelmia tasapainon säilyttämisen kanssa vaikka luonnollista horisonttia ei olekaan vähään aikaan näkyvissä.
Tulevana kesänä pääsee sitäkin asiaa testaamaan kotimaassa. - 17 km
Kra kirjoitti:
Näköaisti hallitsee tullenmennen muita ihmisen aisteja. Olen keskustellut ihmisten kanssa aiheesta, jotka ovat ajelleet pitkien tunneleiden läpi prätkällä.
Heidän kokemustensa perusteella ei tule mitään ongelmia tasapainon säilyttämisen kanssa vaikka luonnollista horisonttia ei olekaan vähään aikaan näkyvissä.
Tulevana kesänä pääsee sitäkin asiaa testaamaan kotimaassa.Pisin ajamani tunneli oli 17 km. En kaatunut eikä edes horjuttanut.
Luulen että se persuksissa tuntuva hyrräilmiö voittaa näköaistin harhaviestin. En tullut edes ajatelleeksi koko horisonttiasiaa - taitaa olla Ylen poikien oletuksia - tämäkin!
- voivoivoivoi
pimeällä ajaminen,näkyykö horisontti silloin"?
- voivoivoivoi
Yle Puhe kirjoitti:
palautetta asiasta.Mistä voi lukea tai kuulla heidän "vastaväitteen"? radiosta,lukea jostain,tiedätkö sinä? olis vaan mielenkiintoista kuulla selitys miten horisontin "puuttuminen" tunnelissa eroaa sen "puuttumisen" pimeällä ajossa.
- palautteesi
voivoivoivoi kirjoitti:
palautetta asiasta.Mistä voi lukea tai kuulla heidän "vastaväitteen"? radiosta,lukea jostain,tiedätkö sinä? olis vaan mielenkiintoista kuulla selitys miten horisontin "puuttuminen" tunnelissa eroaa sen "puuttumisen" pimeällä ajossa.
http://www.yle.fi/puhe/paivantasaaja.php?id=3410
Sitä en tiedä saatko vastausta - mielenkiintoista!
- Mika++
Jonkun verran on tullut ajettua pitkissäkin tunneleissa, ei mulla ainakaan kaatumisen tunnetta ole esiintyny. Tunnelissa ajaminen tuntuu vähän erilaiselta kuin avotaivaan alla. Tulee jotenkin ahdas olo. En tiedä johtuuko siitä, että tunnelissa tavallaan puuttuu kolmas ulottuvuus, leveys. Jos on aurinkolasit päässä niin kaksiulotteinen ränni ei ainakaan mua houkuttele hurjastelemaan.
- toimittajaEVP
joka hakee kannuksia.
ja ei tiedä mitään tunneleissa ajamisesta.
mites kaivoksissa työskentelevät?
niissä varmaan pellit kolisee jatkuvasti. :=D- sitte häviääkö
ajantaju myös kun ei tiedä onko päivä vai mikä.
toimittaja hyvä.....et viitsis nyt kokeilla vaikka miltä tuntuu istua junassa vaikka intruuderin satulassa lehmävaunussa keskellä ei mitään...tai jopa tunnelissa.
en aja enää yhteenkään tyunneliin oli se niin varottava juttu......pait tietty sinne yhteen jäis vaik asumaan jos siel ois ikkuna.
Moottoripyörällä ajosta tunnelissa ei ole kokemusta, mutta alpeilla polkupyöräreissulla koin tunnelissa juuri tuon kaatumisen tunteen. Tulin todella kirkkaasta auringonvalosta alamäessä puolisen kilometriä pitkään kellertävillä valoilla valaistuun tunneliin ja hetkeen en nähnyt mitään, silloin tuo kaatumisen tunne iski.
Todennäköisesti moottoripyörän suuremmat hyrrävoimat tekevät ajosta vakaamman tuntuista, mutta tuolloin alpeilla polkupyörän kanssa olin hetken ihan pihalla.- "tunneliefekti"
taitaa johtua enemmän heikosta päästä tai ylipitkästä parrasta kuin horisontin puuttumisesta likkkui sitte fillarilla tai mopolla.
- pitkiä tunneleita
Pari noin 5.7km tunnelia Kroatiassa olen kokenut, samoin paljon pitempiä Itävallassa (maksullisia osa). Kroatiassa jäi mieleen A1:llä eräästä keskeneräisestä tunnelista, että vain yksi "putki" oli käytössä, jolloin tuli hivenen ahtaan paikan pelkoa kapeiden kaistojen takia ja kunnollisen ilmanvaihdon puutteessa tuntui, että pakokaasuihin voi vaikka pökertyä! Sen verran hermostutti, että tuli tarkasti seuratuksi km-merkintöjä seinissä!
Itävallassa Alpeilla tunneleita tulee yhtenään ja ovat hyviä ajaa. Tosin vahvat aurinkolasit silmillä näkyvyys pimenee aika heikoksi, vaikka suuaukolta lähtien valaistusta tasaisesti pienennetäänkin. Ei itseäni horisontin puuttuminen ole haitannut mitenkään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874028Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242891No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341311
- 10899
- 131875
- 6844
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756- 11750