meidän pentu on nyt vähän päälle 3kk, ja on jo pitemmän aikaa purenut tosissaan. ei se minun mielestäni ole mitään pentunäykkimistä, kun hyökkäilee päin, murisee, haukkuu ja puree ihan hulluna. joskus tulee muuten vaan (eli en tiedä minkä takia kilahtaa) ja joskus tietty kun ei saa tahtoaan läpi. nyt se jopa pureskelee vieraita. jokin tässä koirankasvatuksessa on ilmeisesti menossa metsään, eikä me oikein osata toimia.
koirassa on puolet saksanpaimenkoiraa, puolet spanielia.
oisko hyviä neuvoja?
tosissaan pureminen
14
1195
Vastaukset
- rauhoittuu
Ei se tosissaan pure, 3 kuinen vasta. Se haastaa, provosoi, haluaa kunnon matsin ja odottaa että ihmisellä tarpeeksi kuumenee, niin leikki voi alkaa. Paras toimintatapa on huomiotta jättäminen. Näin se ei saa toiminnallaan palkintoa, jota toivoo.
Kyllä se siitä, viimeistään vuoden ikäisenä rauhoittuu =) - ???
Hei! Meidänkin pentu puri käsiä ja tarttui lahkeesta hampaillaan tuon ikäisenä. Joskus se teki sitä ihan tosissaan ja saattoipa jopa muristakkin... Tuo käytös on kuiten hyvin yksinkertaista karsia. Ennen sellaista tilannetta, missä koira yleensä puree, Hiero käsivarsiisi sinappia, chiliä tai jotakin, mikä nyt on koiran mielestä pahan makuista. Tarkista kuitenkin, että se ei ole koiralle myrkyllistä tai millään tavalla vaarallista. Sitten vain menet pennun luo ja annat sen purra. Kun menetelmää toistetaan useamman kerran, pentu oppii, että sinua ei kannata purra, sillä olet pahan makuinen. ;) Toinen keino on, että aina, kun koira näykkäisee kättäsi vähänkin, poistu paikalta ja ole, kuin et huomaisikaan koiraa. Pian se oppii, että puremisesta emäntä suuttuu ja lähtee pois. Ostakaa tuon ikäiselle koiralle paljon puruluita, possunkorvia, possuntöpseleitä, kuivattujaeläinten mahoja ja muuta purtavaa. Kehukaa koiraa, kun se puree puruluita, eikä mitään sopimatonta. Yleensä käsien pureskelu on tuollainen pentujen tapa ja yleensä se menee myös ohi itsestään, mutta joissain tapauksissa pureminen ja agressiivinen käyttäytyminen jatkuu. Jos tarvitset lisää apua jossain pentuun liittyvässä, kirjoitelkaa ihmeessä. Toivottavasti tästä oli jotain apua. =D
- väsähtänyt
ah, kiitos hyvistä vastauksista! pitänee melkein alkaa kävelemään sinapit käsissä täällä kotona. tosin tämä meidän herra nuoleskeli törkeän tulista kastikettakin ihan mielissään. huomioimatta jättäminen on kanssa hyvä, mutta vaikeaahan sitä on olla huomioimatta kun pienet naskalihampaat on lukkiutuneet jalkaan :D
- Hukka-Musti
Koiralle ei kannata antaa liikaa vapauksia, tai siitä voi tulla aggressiivisesti hallitseva.
- Oletko kokeillut
Tarkoitan rauhoittamista puheella, eleillä, silittämisellä. Hetken päästä koira ei muista mitä oli tekemässä, silloin annat sille vaikka mukavan lelun, jonka kanssa puuhata. Tehosi ainakin meidän sakuun aikanaan.
- väsähtänyt
tuli sellainen mieleen, että jos lähtee pois vaikka huoneesta kun koira puree, eikös se luule voittavansa? jotain tällaista kuulin enemmän tietävältä.
- nuo koirat
väsähtänyt kirjoitti:
tuli sellainen mieleen, että jos lähtee pois vaikka huoneesta kun koira puree, eikös se luule voittavansa? jotain tällaista kuulin enemmän tietävältä.
toimii keskenään. Aluksi lähetellään rauhoittavia signaaleja (haukotus, pään pois kääntämineen, takavasemmalle hilpasu). Pois lähtemällä viestität vain, ettei tämä touhu kiinnosta
- !!!!!
väsähtänyt kirjoitti:
Pentu nimenomaan kokee HÄVINNEENSÄ, koska ei saanut toivettaan toteutumaan. Pentu luulee voittavansa nimenomaan silloin, kun sinä "luovutat" ja alat leikkiä sen kanssa (eli torua sitä, koska usein pentu kokee torumisenkin tällaisessa tapauksessa leikkimisenä).
- tiedä
Mikä näitä nyky ajan ihmisiä vaivaa.
Koira puree ylempi arvoistaa, oli sitten kyseessä ihminen, toinen koira tai vaikka aasi niin luonnollinen vastaus on että turpiin tulee. Saa lukea vähintään kerran viikossa miten jonkun koira on purrut taas jotain. Sanokaas kaikki viisaat mitä koira laumassa tapahtuu jos alempi arvoinen puree ylempäänsä? tuskin tätä ylempi hakee lelua ja antaa sen purreelle koiralle tai lähtee pois?
Ja en todellakaan kehoita sinua pieksemään koiraasi vaan alistat pennun tehden selväksi että sellaista käytöstä et suvaitse. Ja jos joku väittää että tästä pentu alkaa pelkäämään sinua niin pentu on hermoheikko ja kuolee sydänkohtaukseen joka tapauksessa 2 viikon sisällä. Ei ne laumassakaan ala pelkäämään noin normi asiasta.
Koittakaa nyt jo viimein lopettaa tämä mamin kulta hössötys ja kouluttakaa ne koiranne kunnolla. On meidänkin koira mamin kulta mutta ei se ole teiniaikojensa jälkeen murissut purrut tms. enkä todellakaan ole kättä, jalkaa tms ikinä vaihtanut mihinkään leluun.- keskuudessa
pennulta siedetään hiukka eri juttuja kuin aikuisilta koirilta... Jostain syystä itsen ei ole koskaan tarvinnut näyttää kaapin paikkaa yhdellekään omista koirista. Ja tuttavan kultsu rähisee eläinlääkärille kaikesta koulutuksesta huolimatta... Ja aloittajalle: lue Tuire Kaimion kirja pennun kouluttamisesta
- sanon minä...
minä olen myös kyllästynyt näihin "jätähuomiotta, tarjoa lelu" yms. keinoihin. anteeksi vain, mutta nuo keinot eivät tehoa vähänkään kovapäisempään pentuun. luunappi kuonoon kun puree tai niskasta kiinni tms. ja tämä ei todellakaan ole pahoinpitelyä.
kokeilin itse aikanani näitä huomiotta jättämisiä ja äidin kulta-metodeja. tiedättekö miten kävi? käänsin selkäni pennulle kun se hyökkäili ja puri ja sen jälkeen se hyökkäili, raapi ja puri selkää kohti - todella kipeää teki, ei se mihinkään loppunut. jatkoin aikani näillä pehmeillä keinoilla kunnes eräs koiratuttu takoi järkeä päähän, ettei tuollaisesta mitään tule ja että ko. pennusta kasvaa jopa vaarallinen jos sitä ei pistetä kuriin.
en suinkaan kannusta loputtomaan fyysiseen kuritukseen, vaan rankaisemisessa täytyy pysyä todellakin suhteellisuuden rajoissa. meillä ei ole kuin yksi pentu oppinut tavoille näillä huomiottajättämisillä. - japajust
sanon minä... kirjoitti:
minä olen myös kyllästynyt näihin "jätähuomiotta, tarjoa lelu" yms. keinoihin. anteeksi vain, mutta nuo keinot eivät tehoa vähänkään kovapäisempään pentuun. luunappi kuonoon kun puree tai niskasta kiinni tms. ja tämä ei todellakaan ole pahoinpitelyä.
kokeilin itse aikanani näitä huomiotta jättämisiä ja äidin kulta-metodeja. tiedättekö miten kävi? käänsin selkäni pennulle kun se hyökkäili ja puri ja sen jälkeen se hyökkäili, raapi ja puri selkää kohti - todella kipeää teki, ei se mihinkään loppunut. jatkoin aikani näillä pehmeillä keinoilla kunnes eräs koiratuttu takoi järkeä päähän, ettei tuollaisesta mitään tule ja että ko. pennusta kasvaa jopa vaarallinen jos sitä ei pistetä kuriin.
en suinkaan kannusta loputtomaan fyysiseen kuritukseen, vaan rankaisemisessa täytyy pysyä todellakin suhteellisuuden rajoissa. meillä ei ole kuin yksi pentu oppinut tavoille näillä huomiottajättämisillä.Olen päinvastaista mieltä kanssani. Kun meillä on on ollut rottweilereita, jotka ovat ns. kovia koiria, niitä ei edes "pysty" rankaisemaan tarpeeksi kovaa, sillä ihan kaikki fyysinen pahoinpitely on niistä vain hauskaa leikkiä. Oletko nähnyt miten kovaa kyseiset koirat leikkivät keskenään vapaana? Siinä käytetään ääntä ja hammasta ja heikompaa katselijaa heikottaa.
Koska ihminen ei vajaine voimineen pysty antamaan tällaiselle koiralle fyysisä rangaistusa (mainitsemasi luunappi ja niskaote on suorastaan huvittava ajatuskin, jos koiran päällä pitää oikeasti maata koko kehonsa voimalla saadakseen sen edes pysymään paikallaan!).
Sen takia oikein kovaan ja fyysisesti voimakkaaseen koiraan tehoaa nimenomaan sen huomiotta jättäminen. Fyysisessä rankaisussa ihminen jäisi kakkoseksi. Enkä tarkoita kakkoseksi siinä mielessä, että koira vihaisena päihittäisi ihmisen, vaan koira yksinkertaisesti pitää hauskana haastavana provosoivana leikkinä kaikkea fyysistä kanssakäymistä. Vaikka ihminen olisi jo naarmuilla ja veressä. - korjaus
>vaan alistat pennun tehden selväksi että sellaista käytöstä et suvaitse
Jos johtajuus on kunnossa, pentua ei tarvitse alistaa, vaan se alistuu. Siinä on ero. Sinun toimintatapasi eivät tepsi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1235173Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella303688No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452460- 501578
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv241564- 411560
- 231451
- 141312
Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan
Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv301299- 281251