Minulla on Tulikiven uuni. Kun lämmitän sitä siten annan korvausilman suuluukun kautta uuni toimii ihan kuten normaali uuni.
Toinen mahdollisuus on antaa tuhkaluukun kautta lisäilmaa uunin takaosaa jolloin alkaa kuulua melko voimakas virtaus- ja paloääni.
Samalla myös ulostuleva savu vähenee huomattavasti.
Mielestäni tapahtuu ns. kaksoispoltto
Onko kenelläkään kokemusta tai todellista tietoa lisääkö lisäilma uunin lämpenemistä?
Tulikivi, kaksoispoltto
7
885
Vastaukset
- maukkisp
Pidän luukkua auki vain sytyttäessä,suljen kun palaa kunnolla.
Olen olettanut että uuni lämpiää paremmin kun palaa kauemmin rauhallisemmalla liekillä. - savuttaa??
Meillä on tiilerin leivinuuni ja savua tulee hetken vain sytytettäessä ja puita lisätessä. Muulloin vaikka on täysi tuli uunissa, ei savua piipun päässä näy, vain väreilevää kuumaa ilmaa tulee.
- adadsadsadsa
Olisiko mahdollista soittaa valmistajalle ja saada sieltä ihan oikeat käyttöohjeet?
- sehän
palaa nopeammin ja lämpiää huonommin.Ei ehdi massat mukaan lämmön varaukseen.
- jsm
uunissa kuin uunissa on puut poltettava suurella vedolla. Palaa kuumemmalla liekillä ja uunit pysyy puhtaana. Ja uunit lämpiää tehokkaamin suuremmalla lämmöllä.
- uunimestari...
jsm kirjoitti:
uunissa kuin uunissa on puut poltettava suurella vedolla. Palaa kuumemmalla liekillä ja uunit pysyy puhtaana. Ja uunit lämpiää tehokkaamin suuremmalla lämmöllä.
annan alaluukusta reilusti ilmaa ja vähän rauhoitan yläsavupellillä vetoa. lämpenee hyvin ja nopeesti
- mulla on kaakeliuuni
uuni on suunnieltu nimenomaan niin että korvaus ilma tulee arinan läpi. puiden kuuluu palaa tehokkaasti jotta ne palaa puhtaasti. en usko että niistä puista saa yhtään enenpää energiaa irti kituuttamalla, mutta hormin ja uunin saa hyvin noettua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445832
- 475328
- 483708
- 133663
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise943286- 313126
- 592884
- 572730
- 532390
- 381844