Tulikivi, kaksoispoltto

Sulana vielä

Minulla on Tulikiven uuni. Kun lämmitän sitä siten annan korvausilman suuluukun kautta uuni toimii ihan kuten normaali uuni.

Toinen mahdollisuus on antaa tuhkaluukun kautta lisäilmaa uunin takaosaa jolloin alkaa kuulua melko voimakas virtaus- ja paloääni.
Samalla myös ulostuleva savu vähenee huomattavasti.
Mielestäni tapahtuu ns. kaksoispoltto

Onko kenelläkään kokemusta tai todellista tietoa lisääkö lisäilma uunin lämpenemistä?

7

885

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maukkisp

Pidän luukkua auki vain sytyttäessä,suljen kun palaa kunnolla.
      Olen olettanut että uuni lämpiää paremmin kun palaa kauemmin rauhallisemmalla liekillä.

• savuttaa??

Meillä on tiilerin leivinuuni ja savua tulee hetken vain sytytettäessä ja puita lisätessä. Muulloin vaikka on täysi tuli uunissa, ei savua piipun päässä näy, vain väreilevää kuumaa ilmaa tulee.

• adadsadsadsa

Olisiko mahdollista soittaa valmistajalle ja saada sieltä ihan oikeat käyttöohjeet?

• sehän

palaa nopeammin ja lämpiää huonommin.Ei ehdi massat mukaan lämmön varaukseen.

• jsm

uunissa kuin uunissa on puut poltettava suurella vedolla. Palaa kuumemmalla liekillä ja uunit pysyy puhtaana. Ja uunit lämpiää tehokkaamin suuremmalla lämmöllä.

• uunimestari...
        jsm kirjoitti:

uunissa kuin uunissa on puut poltettava suurella vedolla. Palaa kuumemmalla liekillä ja uunit pysyy puhtaana. Ja uunit lämpiää tehokkaamin suuremmalla lämmöllä.

annan alaluukusta reilusti ilmaa ja vähän rauhoitan yläsavupellillä vetoa. lämpenee hyvin ja nopeesti

• mulla on kaakeliuuni

uuni on suunnieltu nimenomaan niin että korvaus ilma tulee arinan läpi. puiden kuuluu palaa tehokkaasti jotta ne palaa puhtaasti. en usko että niistä puista saa yhtään enenpää energiaa irti kituuttamalla, mutta hormin ja uunin saa hyvin noettua.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5832
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      47
      5328
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3708
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3663
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      94
      3286
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2884
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57