perätilasynnytys vs.

sektio?

Kumpi teidän mielestä olisi parempi perätilasynnytys vaiko sektio? Onko kellään kokemusta?

Kumpikin ovat mielestäni pelottavia ja huonoja vaihtoehtoja :/ Mutta mietin onko sektio vauvan kannalta turvallisempi? Tosin kyllähän lääkärit selittävät ja tapaa katsotaan tilanteen mukaan, mutta mietin että toitottavatko perätilasynnytystä kannattavammaksi, jotta saavat harjoitusta ja tilastot kauniimmiksi.......

7

483

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • perätila lapset

tosin muitakin lääketieteellisiä syitä oli. Ekassa pientä painostusta. Sektiossa sitten selvisi , että olisin saanut pusertaa turhaan. Kohdusta löytyi seinämä , siksi perätilassa. Kakkonen lähes samassa kohdassa. Lääkärit itse sanoivat , että sektio.

• perätila lapset

asentoon , jossa tilaa olla. Kääntäminen ei osaltani tullut kyseeseen. Tätä tarjotaan ennen sektiopäätöstä. Riskit lapselle koskevat lähinnä liian lyhyttä napanuoraa tai istukan irtoamista. Toipumiseni on kestänyt kauan ja minusta sektio on vasta toissijainen vaihtoehto , mutta itse en olisi muissakaan oloissa uskaltanut kokeilla perätilasynnytystä jos tilaa olisi ollut. Äidin täytyy olla tosi hyvässä kuosissa koska lääkäri ei voi autta ennenkuin pääulkona , suusta kiinni. Eli esim. imukuppia ei voida käyttää , napanuora voi luiskahtaa esiin. Lapsen tulisi olla aika pieni jne. liikaa muuttujia. Sinä kuitenkin määräät kehostasi. Kumpaankaan ei voida pakottaa, mutta toinen on valittava. Voimia päätöksentekoon. Omat lapseni on tehty ja kakkonen jo 6kk , elämä voittaa:)

• .alkup.
        perätila lapset kirjoitti:

asentoon , jossa tilaa olla. Kääntäminen ei osaltani tullut kyseeseen. Tätä tarjotaan ennen sektiopäätöstä. Riskit lapselle koskevat lähinnä liian lyhyttä napanuoraa tai istukan irtoamista. Toipumiseni on kestänyt kauan ja minusta sektio on vasta toissijainen vaihtoehto , mutta itse en olisi muissakaan oloissa uskaltanut kokeilla perätilasynnytystä jos tilaa olisi ollut. Äidin täytyy olla tosi hyvässä kuosissa koska lääkäri ei voi autta ennenkuin pääulkona , suusta kiinni. Eli esim. imukuppia ei voida käyttää , napanuora voi luiskahtaa esiin. Lapsen tulisi olla aika pieni jne. liikaa muuttujia. Sinä kuitenkin määräät kehostasi. Kumpaankaan ei voida pakottaa, mutta toinen on valittava. Voimia päätöksentekoon. Omat lapseni on tehty ja kakkonen jo 6kk , elämä voittaa:)

Niinhän se on.. ja ensi viikolla sovitaan synnytystavasta, kun kääntämistä yritettiin, muttei onnistunut..
        Mietin ja pelkään joka päivä, että minut painostetaan valitsemaan perätilasynnytys, ja katsotaan kieroon jos mietinkin sektiota...
        Ja varmaan painostavatkin, kun vauva on pieni kokoinen ja olen esikoisen synnyttänyt alateitse :/ Niinkuin se tekisi minusta konkarin tai jotain....
        Enemmän kuitenkin olen tällä hetkellä sektion kannalta, koska jos vauvalle sattuu jotain, niin en voisi antaa sitä ikinä anteeksi itselleni...

• tota noin
        .alkup. kirjoitti:

Niinhän se on.. ja ensi viikolla sovitaan synnytystavasta, kun kääntämistä yritettiin, muttei onnistunut..
        Mietin ja pelkään joka päivä, että minut painostetaan valitsemaan perätilasynnytys, ja katsotaan kieroon jos mietinkin sektiota...
        Ja varmaan painostavatkin, kun vauva on pieni kokoinen ja olen esikoisen synnyttänyt alateitse :/ Niinkuin se tekisi minusta konkarin tai jotain....
        Enemmän kuitenkin olen tällä hetkellä sektion kannalta, koska jos vauvalle sattuu jotain, niin en voisi antaa sitä ikinä anteeksi itselleni...

mun mielestä kukaan ei voi eikä saa sua painostaa yhtään mihinkään.Ite kävin toista odottaessani äitipolilla juttelemassa ja siinä tuli sitten puheeksi etten todellakaan alkais synnyttämään perätilassa olevaa vauvaa.Kätilö sanoi,ettei siihen voi pakottaa,koska äidin täytyy olla siinä synnytyksessä todella mukana..Ihan nyt noilla sanoilla sanonut,mutta joten kuten.

• Henni78

Itse en olisi missään nimessä lähtenyt edes yrittämään alakautta perätilavauvaani, ja hyvä niin. Terve ja virkeä kympin poika syntyi sektiolla. Ainakaan Naistenklinikalla eivät erityisesti ensisynnyttäjille edes suosittele alatiesynnytystä jos perätila on kyseessä.

Vauvalle riskit ovat huomattavan suuret alatiesynnytyksessä kun vertaa normaalissa raivotarjonnassa olevaan vauvaan. Synnyttäjältä vaaditaan aina erityisen tilavaa lantiota ja lapsen tulee olla suhteellisen pienikokoinen.
      Vaarallisinta siinä on se, että lapsen isoin osa tulee viimeisenä ulos, ja siinä vaiheessa jos paikat eivät joustakaan ja vauva jää jumiin (näitäkin on tapahtunut), ei sektiokaan enää lasta pelasta. Lääkäri/kätilö ei voi auttaa millään tavoin ponnistettaessa ennen kuin lapsen vartalo on päätä vaille jo ulkona ja pään ulosautto vaatii lääkäriltäkin erityistä taitoa, jotta mahdollisilta niska/kaulahermojen vaurioilta vältyttäisiin. Lähes poikkeuksetta äidillekin leikataa episiotomia.

Perätilasynnytys voi toki mennä hyvinkin, mutta silloin pitää kaikkien tekijöiden olla kohdallaan. Eivät ne minua yrittäneet ympäripuhua edes normaalisti yrittämään. Myöskään kääntäminen ei tullut kyseeseen, koska raskaus oli jo loppusuoralla ja vauva pyllystään todella napakasti lantiossa kiinni.

Minä en tosiaan ikinä haluaisi edes kokeilla perätilavauvan synnyttämistä "normaalisti". Ennemmin otan molempien kannalta varman päälle, jottei tarvitse loppuelämäänsä katua valintaansa, kun todennäköisyydet vaurioille ovat kuitenkin jo huomattavan suuret tällaisessa tapauksessa.

• moista

asiaa. Sectio se on jos haluat terveen vauvan. Jos siihen leikkauspöydälle asti pääset ja puudutukset tehty niin kuinkaan ei lapsellesi enään siinä vaiheessa käy eikä kyllä sinullekkaan. se on niin häviävän pieni mahdollisuus että ei tuskinollenkaan että jotain tapahtuisi. mutta kuinka paljon sattuu ja tapahtuu alatiesynnytyksissä. Tätä asiaa voi ja sopii pohtia kaikkien. Sinä määräät mitä sinulle tehdää, ei missään nimessä lääkärit. Aina ei ole lääkäreihin luottaminen, erehtyväisiä hekin. Mutta suosittenlen etä älä mieti vaan vaadi sectio

• santtura

Jos lääkärit ja kätilötkin ovat sitä mieltä, että perätila on jo täysin perusteltu lääketieteellinen syy sektioon, voit suoralta kädeltä sellaista vaatia. Harvoin ne mitään mussuttaa vastaan tällaisessa tapauksessa. Mullakin synnytystapa-arviossa selvisi yllätysperätila vkolla 38 ja sanoin heti, että nyt menikin sitten suunnitelmat uusiksi, eli sektioon. Ei kukaan lääkäri siihen sanonut mitään vastaan. Päinvastoin, pari kätilöä sanoi jälkeen päin, etteivät hekään synnyttäisi perätilalasta alakautta.

Mulla sektio meni kaikin puolin hienosti ja syntyi terve poika. Toivuin myös todella nopeasti ilman mitään kovempia kipuja tai mitään komplikaatioita.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      113
      7247
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      98
      5233
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      116
      3486
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      33
      3412
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2524
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1856
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      96
      1501
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      341
      1451
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1346
    10. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      42
      1270
    Aihe