Hei! Onkohan täällä kellään samanlaista ongelmaa ku mulla, nimittäin joka ikinen aamu ku herään, mulla hyvä jos lähtee ääntä ollenkaan, ja pari ensimmäistä tuntia heräämisen jälkeen on pelkkää yskimistä ja röhimistä, että sais ees äänen tulemaan. No sit myöhemmin ääni saattaa kyllä tulla ihan normaalisti, mut sit taas ihan yht'äkkiä se on taas ihan käheenä. Tää on siis tosi rasittavaa. Ja muutenkin musta tuntuu et mun pitää röhiä aina limaa tai ikäänkuin joku pala kurkusta pois säännöllisin väliajoin tai muutenkin selvittää kurkkua, ettei ääni lähtis kokonaan. Mulla on kyllä todettu pölyallergia, mutta vaikka mä miten yritän pyyhkiä pölyjä ja pitää huoneen puhtaana, ni ei mitään huomattavaa vaikutusta. Sama juttu ystävien luona. Oon kyllästyny tähän jatkuvaan röhimiseen ja kurkun selvittämiseen. On niin ärsyttävää alkaa puhumaankin jollekin vieraammalle ihmiselle, kun ei voi ikinä tietää, onko ääni ihan käheenä vai ei. Mä en myöskään polta, joten ei voi ainakaan siitä johtua. Joten kertokaapa mistä tämmönen avois johtua.
Yskä ja äänen käheys
8
5375
Vastaukset
- Kähisijä
Täällä toinen käheä-ääninen yskijä.Ääneni menee ja tulee kuten tahtoo.Se stressaa minua kovasti.Työssä tarvitsisin ääntäni!!!Välillä sitä vaan ei ole.Välillä puhuminen jopa sattuu, vaatii kurkunpään ponnistuksia.Kosteus, pöly,ilman lämpötila,(kuuma ilma tai huone ja pakkanen)paljo puhuminen, mieliala, monet ärsyttävät aineet, esim. monistuskoneen haju, pesuaineet, hajusteet yms. pahantavat asiaa.Olen kärsinyt äänen selvittelystä jo ainakin 11 vuotta vaihtelevasti.Minulla todettiin astma ja kurkunpään turvotustaipumus n.10 v. sitten.Mietin usein, joudunko eläkkeelle näiden puhumisvaikeuksien takia ja minä kun rakastan laulamista...voi voi....!Ymmärrän Sinua.On kamalan noloa, kun ei yhtäkkiä saakaan ääntä vaikkapa työpaikkahaastattelussa.Käypä lääkärillä! Minäkin varmaan kohta lähden valittamaan samasta syystä.Juúri nyt on vaivoja.Kosteus ainakin on minulle hyväksi ja viileä huoneilma.Miten Sinulla?
- mirjami
Kiitos vastauksestasi! Kiva tietää etten ole ainoa kähisijä. Joo oon kyllä huomannu että jännitys ja stressi ainakin pahentaa tilannetta, samoin pienikin veto. Kylmällä ja kuumalla huoneilmalla en kyllä oo huomannu mitään eroa. Hajusteet ja tupakansavu saattaa muuten vaan ottaa henkeen. Oon jopa yrittäny tehdä monia äänenavaus harjotuksia mut monesti niiden jälkeen tuntuu et puhuminen on vieläkin hankalampaa ja ääni menee vieläkin helpommin. Voisko mun äänihuulet olla jotenkin rasittuneet? Puhuminen ei kyllä millään tavalla satu, mutta joskus tuntuu et se vaatii suurta fyysistä ponnistusta.
On kyl tosi inhottavaa, kun ihmiset kattoo et mikä tota vaivaa, kun röhin vähän väliä, ja niinkun sanoit, ääni menee ja tulee miten sattuu.
On vaan jännä et viimeks kärsin samasta ongelmasta n. 4-5 vuotta sitten n. vuoden parin ajan, ja sen jälkeen se vaan lähti pois, kunnes taas ilmaantu tänä syksynä.
Ehkäpä tosiaan pitäis varata vihdoin aika lääkäriltä.. - Pinkku76
mirjami kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi! Kiva tietää etten ole ainoa kähisijä. Joo oon kyllä huomannu että jännitys ja stressi ainakin pahentaa tilannetta, samoin pienikin veto. Kylmällä ja kuumalla huoneilmalla en kyllä oo huomannu mitään eroa. Hajusteet ja tupakansavu saattaa muuten vaan ottaa henkeen. Oon jopa yrittäny tehdä monia äänenavaus harjotuksia mut monesti niiden jälkeen tuntuu et puhuminen on vieläkin hankalampaa ja ääni menee vieläkin helpommin. Voisko mun äänihuulet olla jotenkin rasittuneet? Puhuminen ei kyllä millään tavalla satu, mutta joskus tuntuu et se vaatii suurta fyysistä ponnistusta.
On kyl tosi inhottavaa, kun ihmiset kattoo et mikä tota vaivaa, kun röhin vähän väliä, ja niinkun sanoit, ääni menee ja tulee miten sattuu.
On vaan jännä et viimeks kärsin samasta ongelmasta n. 4-5 vuotta sitten n. vuoden parin ajan, ja sen jälkeen se vaan lähti pois, kunnes taas ilmaantu tänä syksynä.
Ehkäpä tosiaan pitäis varata vihdoin aika lääkäriltä..Täällä sama homma. Ääni tulee ja menee ja olen nyt huomannut että kun olen puhunut noin tunnin ääni alkaa madaltumaan ja tuntuu kuin äänihuulet turpoaisivat. On vaikea puhua ja niellä. Hengittämään pystyy kyllä , mutta ei tee mieli puhua. Poltan tupakkaa, en ole käynyt lääkärissä. Miten noita äänihuulia tutkitaan?
- mirjami
Pinkku76 kirjoitti:
Täällä sama homma. Ääni tulee ja menee ja olen nyt huomannut että kun olen puhunut noin tunnin ääni alkaa madaltumaan ja tuntuu kuin äänihuulet turpoaisivat. On vaikea puhua ja niellä. Hengittämään pystyy kyllä , mutta ei tee mieli puhua. Poltan tupakkaa, en ole käynyt lääkärissä. Miten noita äänihuulia tutkitaan?
sama juttu. Jonkun verran pystyn puhumaan ensin normaalisti, mut esim. jo 15 minuutin jatkuvan puhumisen jälkeen saattaa ääni alkaa madaltua ja käheytyä, tai muuttua jotenkin ohueks. Välillä tätä ongelmaa ei kuitenkaan oo lainkaan, kunnes taas välillä se vaivaa vähän väliä. Monesti puhuminen tuntuu myös jotenkin työläältä, ja tuntuu et täytyy pakottaa se ääni ulos, mikä käy ihan fyysisestä suorituksesta.
- Epuli
sinun pölyallergia todettiin? Tehtiinkö siinä kokeita? Minulla on yskää ja limaakin irtoaa, varsinkin aamulla ja illalla kun menen nukkumaan.
- Mirjami
kävin terveyskeskuslääkärillä valittamassa ainaista nuhaa ja hengenahdistusta. Aluks ei tapahtunu yhtään mitään, mutta kun kävin tarpeeks monta kertaa siellä valittamassa samalla lääkärille, tehtiin mulle pef-kokeet. Kokeissa ei ilmenny mitään, joten lopulta se lähetti mut allergiatutkimuksiin. Siellä ne teki vähän laajemmat astma tutkimukset sekä allergiakokeet. Pisteli siis muistaakseni ensin jollain neulalla iholle, pisti siihen jotain allergisoivaa ainetta, ja sit katottiin siitä näppylän koosta mikä siihen nousi, et miten allerginen jollekin aineelle on. Mulla kans irtoo limaa varsinkin aamupäivisin vähän väliä niin et joutuu jatkuvasti röhimään. Mulla ei kyllä oo varsinaista yskää, ääni vaan temppuilee vähän väliä.
- XXX
saattavat olla syypää.
Miten usein peset tyynysi?
Sänky on täynnä niitä pikkuhirviöitä ja niitten kakkaa. - apua
Tässä neljä vinkkiä yskän ja käheyden lieventämiseksi.
1. Jätä aamuisin sänky kuivumisen ja tuuletuksen ajaksi auki 1/2 - 1 tunniksi. (punkit)
2. Kiinnitä huomiota sänkyvaatteiden pesuaineisiin. (Allergiaa joistakin pesuaineista)
3. Älä nuku suu auki sängyn reunalla. Nuku keskellä sänkyä. (Ennen sängyissä oli reunat, jotka suojasivat kylmältä ja pölyltä.)
4. Varo vetoa (ilmastointi kodissa ja autoissa.)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1302245
Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu261958Vaistoan ettei sulla kaikki hyvin
Odotatko että se loppuu kokonaan ja avaat vasta linjan. Niin monen asian pitäisi muuttua että menisi loppu elämä kivasti121489Yritys Kannus
Mää vaan ihmettelen, julkijuopottelua. Eikö tosiaan oo parempaa hommaa, koittas saada oikeasti jotain aikaiseksi. Hävett121337Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis701231- 931048
- 17967
- 88913
Kuin sonnilauma
Taas on Virkatiellä kova meteli keskellä päivää. Ei siinä kyllä toisia asukkaita yhtään ajatella. Tullaan yhden asuntoon17800Syrjintäskandaali Lieksan kaupungin johdossa
Ylen valpas toimittaja kirjoittaa: Lieksan kaupunki kieltäytyi hyväksymästä Vihreiden venäläistaustaista ehdokasta Lieks115752