Kun tekee mieli mennä

eräs äiti

Kun niin kovasti tekee mieli mennä... Rakastan lastani ehdottomasta, mutta silti tekee niin kovasti mieli mennä... Siis mennä ja bilettää. Miten te muut olette tehneet? Oon vielä nuori ja tekisi mieleni mennä ja elää enkä olla päivät pitkät vankilassa neljän seinän sisällä. Lastani rakastan yli kaiken enkä päivääkään vaihtaisi pois, mutta jossain sisälläni on toive viekö olla "vapaa". Miten te muut äidit olette onnistuneet tukehduttamaan "vapaudenkaipuunne"?

23

1560

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on tosi lyhyt

Mulla nyt ei niin kovasti menojalkaa kyllä vipatakaan, mutta silloin kun vipattaa, niin lohduttaudun sillä ajatuksella, että vauva-aika menee niin älyttömän nopeasti ohi ja sitten taas voi silloin tällöin mennäkin, jos saa lapsen hoitoon.

Ihan samalla lailla huolettomastihan sitä ei kai mennä enää koskaan, mutta eihän se hauskanpito nyt kokonaan ikuisiksi ajoiksi lapsen takia lopu.

• ,,,,

Ei sitä kokonaan tarvitse tukahduttaa. Se on tosiasia että kun on äiti niin lapsi on etusijalla, mutta omasta elämästään ei tarvitse kokonaan luopua. Joskus voi käydä viihteellä kun lapsella on turvallinen hoitaja. Pientä vauvaa en jättänyt koska ajattelin että se aika on niin lyhyt ja ehtii myöhemminkin.

• tuli

meillä mies oli se joka haluaa elää "villiä ja vapaata" eikä lapsi siihen sovi... rakastaa tietenki sekä kasta että minua mutta ei jaksettu enää riidellä mitä meillä tehtiin turhistakin asioista jo pidemmän aikaa.. välillä parempia hetkiä tietenkinm ollut mut nyt tilanne tämä.. pakkailen 6kk tytön kanssa muuttolaatikoita ja joudun muuttamaan väliaikaisesti vanhempieni luo kun ei ole vielä uutta kämppää

• minäkin!

minulla on kaksi lasta, toinen 2,5v ja toinen 1v. olen tehnyt niin että menen välillä koska saan äitini tai lasten isän noita hoitamaan ja silloin pääsen menemään. Teemme myös niin että hoitaja tulee meille ja sitten lähtee kun minä olen kotona ja hoidan taas aamusta (vaikka se onkin veemäistä kovassa kankkusessa)

• lapsukaiset :)

Minullakin on 2,5v ja 1v lapset.Itse olen 23v. Silloin tällöin lähden ystävieni kanssa ulos. sillä olen "pakkomielteinen" tanssija :) Eikä se ole mitenkään lapsilta pois, eikätarkoita että rakastaisin niitä yhtään vähempää. Lapset ovat (tietenkin) myös minulle kaikista tärkeimmät koko maailmassa, ja rakastan heitä yli kaiken. Jos joskus on ulkona pitämässä hauskaa,siinä ei ole mitään pahaa.
        Sääli vain, kun on niitä muita äitejä, joilla on jonkinlaista "pätemisen tarvetta" ja haukkuvat muita äitejä jotka käyvät baareissa. (eri asia kuitenkin jos kokoajan juoksentelee viikonloppusin juhlimassa) Itse ainakin lähden vasta kun lapset nukkuu ja äitini tai mieheni hoitaa lapsia yöllä (nuorempi heräilee vielä öisin) ja aamulla nousen itse melko aikaisin, vaikka olisikin kankkunen.
        Tekee vain hyvää päästä välillä vähän irrottelemaan, siinä tosiaankin ei ole mitään pahaa, sanokoot muut paasoojat mitä haluaa :)

• eisbär

se on juuri se sun ikä? Itse olen hieman kypsemmässä iässä tullut äidiksi ja menoni juossut. Nyt ei tulisi mieleenikään juosta baareissa ja bilettämässä. Ne vuodet ovat vaan takanapäin. En eds jaksaisi ;) En tunne kotiani vankilaksi, seinät eivät ahdista ja vauvankin kanssa voi tehdä paljon.Toki tuuletan itseäni muuten, käymäsllä ulkona syömässä, kutsumalla ystäviä kotiini, käymällä elokuvissa jne.
      Kaikkea hyvää sinulle! Toivottavasti löydät etsimäsi.

• ainakinnyt

Olen senverran vanhempi, että nuorena sain mennä tarpeeksi joten sen kaltaista vapautta en kaipaa.
      Kuitenkin kaipaan harrastuksia joihin voi sitoutua kunnolla.
      Tiedän kuitenkin, että parivuotta on todella lyhyt aika ja sen jälkeen voin mennä paremmalla mielellä kun lapsikin kaipaa jo muita ihmisiä elämäänsä. Silloin voin jättää hoitoon helpommin.
      Isänsä onneksi hoitaa lasta.
      Ajattelen, että kadun jos ohitan tämän ajan lapseni kanssa. Mielestäni kuitenkin äidin hyvinvointi vaikuttaa lapseen. Oma äitini olisi saanut mennä enemmän, olisin mielelläni nähnyt hänet tyytyväisempänä. Luulisin, että kohtuus ja kompromissi omien ja lasten tarpeiden välillä on viisautta ja eteneminen ikäkausien mukaan poissaolojen suhteen. Mutta tämä siis vain oma näkemykseni.

• minä tahdon vielä mennä..

..kun jaksan. Olen jo yli 30vee ja aina mennyt kovasti. Lapsen myötä kerrat on vähentyneet tietysti. Mutta menen silloin kun siltä tuntuu ja tilaisuus järjestyy. Pakko päästä välillä tuulettumaan ja rentoutumaan, että jaksaa sitten paremmin äitinä. Äitinä olo on minullekkin se ykkösasia ja lapsi on toivottu ja erittäin rakastettu. Hoitajan täytyy olla joko oma mies, sukulainen tai muuten läheinen ja tuttu ihminen. En voi, enkä aio tukehduttaa vapauden kaipuutani, mikä myös minulle iskee toisinaan.

• että menojalkaa voi

vipattaa, mutta ihmettelen silti, kuinka bilettämiseen tarvitsee niin paljon alkoholia, että aamulla on kankkunen? Voihan sitä bilettää hieman pienemmälläkin viinamäärällä. Ei kyllä kuulosta kovin fiksulta touhulta. En siis tuomitse missään nimessä bilettämistä, enkä alkoholia, mutta noin kova kännäminen ja äitiys eivät mielestäni oikein sovi yhteen.

• ......
        että menojalkaa voi kirjoitti:

vipattaa, mutta ihmettelen silti, kuinka bilettämiseen tarvitsee niin paljon alkoholia, että aamulla on kankkunen? Voihan sitä bilettää hieman pienemmälläkin viinamäärällä. Ei kyllä kuulosta kovin fiksulta touhulta. En siis tuomitse missään nimessä bilettämistä, enkä alkoholia, mutta noin kova kännäminen ja äitiys eivät mielestäni oikein sovi yhteen.

ja jälleen yksi jeesustelija astui joukkoomme... huoh...

• jeesustelkaa
        ...... kirjoitti:

ja jälleen yksi jeesustelija astui joukkoomme... huoh...

jossain muualla.

• älähtää...
        jeesustelkaa kirjoitti:

jossain muualla.

Kyllähän se nyt niin on ettei krapulainen äiti ole mikään kiva lapselle. Viinanhimo teitä vaivaa.

• hankkinut

lapsesi myöhemmin, ei tarvis tuntea itseään vangituksi...

• näin!!

Mä biletin baareissa ja yökerhoissa joka viikonloppu 18 v -> 30v. Tuli kiintiö aivan täyteen. Sain lapseni sitten 30 vuotiaana, ja nyt kahteen vuoteen en ole käynyt missään raflassa - ei kiinnosta enää yhtään, nyt voin omistautua täysillä lapselleni. En olisikaan ollut kypsä äidiksi ennenkuin olin saanut mennä tarpeeksi. Vinkiksi muille, lapsen voi tehdä myöhemminkin.

• samat sanat!
        näin!! kirjoitti:

Mä biletin baareissa ja yökerhoissa joka viikonloppu 18 v -> 30v. Tuli kiintiö aivan täyteen. Sain lapseni sitten 30 vuotiaana, ja nyt kahteen vuoteen en ole käynyt missään raflassa - ei kiinnosta enää yhtään, nyt voin omistautua täysillä lapselleni. En olisikaan ollut kypsä äidiksi ennenkuin olin saanut mennä tarpeeksi. Vinkiksi muille, lapsen voi tehdä myöhemminkin.

Lapsia voi tosiaan tehdä myöhemminkin, alle kolmikymppisistä tulee kiukkuisia ja katkeroituneita äitejä. Vanhempana voi omistautua lapselle, ja nauttia siitä.

• vanhempi äiti

Itselläni bailaamiset bailattu, mutta voi sitä vapauden kaipuu tulla muutenkin.
        Luulen, että satunnainen "katumuksen" tunne on ihan normaalia. Minusta on ihan tervettä ottaa hiukan omaa aikaa jotta jaksaa taas paremmin.
        Ja jonakin päivänä lapsi lentää pesästään ja silloin on hyvä, että on muukin identiteetti kuin se äiti identiteetti.
        Mutta hiukaksi aikaa menettää vapauttaa ja saa paljon tilalle. Itse ajattelen, että vielä jonakin päivänä olen vapaa menemään tarpeeksi ja silloin voin tehdäö sen ilman syyllisyyttä kun olen hoitanut lapseni kunnolla.
        Mutta toki siihen "kunnolla" hoitamiseen täytyy saada myös hengähdystaukoja.

• se jeesustelija tuolta aiem...
        vanhempi äiti kirjoitti:

Itselläni bailaamiset bailattu, mutta voi sitä vapauden kaipuu tulla muutenkin.
        Luulen, että satunnainen "katumuksen" tunne on ihan normaalia. Minusta on ihan tervettä ottaa hiukan omaa aikaa jotta jaksaa taas paremmin.
        Ja jonakin päivänä lapsi lentää pesästään ja silloin on hyvä, että on muukin identiteetti kuin se äiti identiteetti.
        Mutta hiukaksi aikaa menettää vapauttaa ja saa paljon tilalle. Itse ajattelen, että vielä jonakin päivänä olen vapaa menemään tarpeeksi ja silloin voin tehdäö sen ilman syyllisyyttä kun olen hoitanut lapseni kunnolla.
        Mutta toki siihen "kunnolla" hoitamiseen täytyy saada myös hengähdystaukoja.

Arvasin, että joku ottaa pulttia tuosta kännäämiskommentistani. Taisi osua jollakin omaan nilkkaan:) Korostan edelleen, etten halua syyllistää ketään bilettämisestä tai menojalan vipattamisesta, vaan herättää kysymyksen, onko kännääminen jotenkin tärkeää elämässä? Olen harrastanut sitä aikanaan itsekin ja nyt, hieman vanhempana ihmettelen, miksi. Yhtään sen hauskempaa ei ollut kamalassa humalassa kuin pikkuhiprakassa tai selvin päin, oikeastaan päin vastoin. Viimeiset kymmenen vuotta olen elänyt sellaisella periaatteella, että kännissä voi olla silloin tällöin, mutta ei koskaan krapulaa - kas kummaa, on ollut paljon mukavampaa! Samalla elämään on astunut mukaan huomattavasti mielenkiintoisempia harrastuksia, jotka ihan oikeasti antavat hyvän olon itselle. Ne ovat myöskin sellaisia, joiden parissa saa rentoutua myös lapsen hoidosta ilman, että tarvitsee tuntea huonoa omaatuntoa. Pientä vapaatahan tarvitsee jokainen äiti, jotta pysyy järjissään, mutta eikö tosiaan ole mitään muuta tekemistä, kuin armoton humala? Itse en todellakaan ole jämähtänyt kotiin neljän seinän sisälle tytön kanssa, vaan olemme tehneet vaikka mitä - yhdessä perheenä. Kesällä esim. olimme JUkolan viestissä suunnistamassa. Molemmat vanhemmat saivat muutaman tunnin täydellisen irtioton vauvaperheen arkeen, mutta silti lapsi oli koko ajan vanhempien turvallisessa hoidossa. Huomattavasti fiksumpaa kuin baarissa resuaminen (josta on siis runsaasti omakohtaista kokemusta).

• yleistystä!
        samat sanat! kirjoitti:

Lapsia voi tosiaan tehdä myöhemminkin, alle kolmikymppisistä tulee kiukkuisia ja katkeroituneita äitejä. Vanhempana voi omistautua lapselle, ja nauttia siitä.

Sinun on aivan turha ja väärin yleistää tuolla tavalla.Minusta se saa sinut kuulostamaan kiukkuiselta ja katkeralta!
        Itse olen 23v kahden lapsen äiti,enkä todellakaan ole mitään noista kahdesta väitteistäsi! Kummatkin lapset olivat erittäin toivottuja enkä vaihaisi pois päivääkään.
        Halusin saada lapset nuorena,että jaksaisin enemmän ja saisin nauttia niistä kauemmin! En silti tuomitse enkä arvostele muita, jotka hankkivat lapsensa esim joskus nelikymppisinä! Kukin tavallaan.Tiedoksesi vain,että kyllä nuorenakin voi nauttia ja omistautua lapsilleen ihan täysillä, vaikka joskus lähteekin ulos pitämään hauskaa! itse en ole mikään bilettäjä, halusin vain kommentoida kirjoitustasi!

• itsekin!
        yleistystä! kirjoitti:

Sinun on aivan turha ja väärin yleistää tuolla tavalla.Minusta se saa sinut kuulostamaan kiukkuiselta ja katkeralta!
        Itse olen 23v kahden lapsen äiti,enkä todellakaan ole mitään noista kahdesta väitteistäsi! Kummatkin lapset olivat erittäin toivottuja enkä vaihaisi pois päivääkään.
        Halusin saada lapset nuorena,että jaksaisin enemmän ja saisin nauttia niistä kauemmin! En silti tuomitse enkä arvostele muita, jotka hankkivat lapsensa esim joskus nelikymppisinä! Kukin tavallaan.Tiedoksesi vain,että kyllä nuorenakin voi nauttia ja omistautua lapsilleen ihan täysillä, vaikka joskus lähteekin ulos pitämään hauskaa! itse en ole mikään bilettäjä, halusin vain kommentoida kirjoitustasi!

Aikamoista yleistämistä tosiaan! Tarkoittikohan, että jos on alle 30-v äiti ja lähtee silloin tällöin juhlimaan, on kiukkuinen ja katkera äiti?! Ei taida sielläpäin sitten olla asiat kovinkaan kunnossa!
        Toisaalta täällä palstoilla on paljon noita äitejä, jotka "elää" kiusaakseen muita, jotka ystävällisesti tulee tänne kysymään asioista.
        Pitäisi vain oppia olla välittämättä niistä kirjoituksista, vaikka tuleehan siinä pientä kiukun puuskaa väkisinkin kun tuollaisia lukee!
        Vaikka itse olen 39v. 3 lapsen äiti, voin kertoa,että olen yli onnellinen että hankin lapset nuorena (24-25- ja 32 vuotiaana) Sillä tosiaan, sitä jaksoi silloin enemmän ja eri (paremmalla) tavalla ja tosiaan, niistä lapsukaisista saa silloin, luonnollisesti nauttia kauemmin! :)
        Hyvää jatkoa kaikille. Taidan lopettaa nämä keskustelupalstojen lukemisen tähän, jottei tarivtse pahoittaa iloista mieltään :)

• ......

Tällaista ei kannata täällä kysellä kun palsta on täynnä "täydellisiä äitejä". Kaikki on niin helvetin täydellisiä, kenelläkään ei ole ongelmia elämässään, kenelläkään ei ole kavereita kenen kanssa mennä (?) vaan kaikki tehdään oman pikku perheen kesken jolloin lapsikin saa "täydellisen hoidon". Voi jeesus, en kyllä usko että tunnin juoksulenkki on kenellekään mitään erikoista omaa aikaa. Meillä taapero nauttii ainakin kun pääsee mummolaan/mummulaan hoitoon välillä, käymme bilettämässä välillä yhdessä ja erikseen sillä se kuuluu meidän elämäämme ja me miehen kanssa nautimme illasta jolloin saa otta alkoholia ja mennä baariin. Kaikki nauttii eri asioista, joku siitä tunnin mittaisesta lenkistä, joku baari-illasta. Mene jos saat lapsen hoitoon ja jos tulee huono omatunto siitä niin jätä menemättä! Älä kuitenkaan kuuntele näitä jeesustelijoita, jotka luultavasti osa on vaan kateellisia että joku tekee nuorena lapset "pois alta". (jos nyt näin voi teidän täydellisten äitien nähden kirjoittaa...).

• lapsi mukana tai hoidossa

En ole 20-vuotissyntymäpäiväni jälkeen juuri baareja kierrellyt tai bilettänyt, mutta silloin tällöin on tullut jonkun kaverin kanssa lähdettyä tai miehenkin kanssa. En ole koskaan ollut kova juomaankaan. Tanssiminen on ollut se paras juttu biletyksessä, ei se kännissä oleminen, ainakaan siis minulle. :)

No, olin 23-vuotias, kun lapsi syntyi. Päätin jo raskausaikana, että omista jutuista en ala tinkimään liikaa, eli omaakin elämää täytyy olla. En aikonut jäädä kotiin vauvan kanssa ja mökkeytymään neljän seinän sisään. Vauva oli onneksi suht helppo kuljettaa mukana, kun alusta asti totutti.
      Eli näin kavereita entiseen tahtiin kahviloissa ja shoppailun lomassa, vauva oli yleensä mukana, kun täytyi niin usein syöttää (en halunnut imettää julkisesti, eli maitoa oli pullossa mukana)

Kun lapsi oli 2kk ikäinen, menin leffaan ystäväni kanssa ja siskoni tuli meille miehen seuraksi katsomaan vauvan perään.
      Ekan kerran olin kaverini kanssa viihteellä baarissa, kun lapsi oli n. 4kk. ikäinen. Kaverini tuli meille "aloittelemaan" (itse en juonut, koska imetin vielä eli autolla liikuin, mutta kaveri otti pari siideriä) n. klo 20, syötin vauvan klo 21 ja 23, lähdimme ja tanssin kyllä sydämeni kyllyydestä ja hömpötin kaverini kanssa :) Mies jäi katsomaan nukkuvan vauvan perään ihan kiltisti ;)
      Tulin kotiin n. klo 02-02.30 ja sain nukkua aamukymmeneen saakka, kun mies hoiti vauvan aamuyösyötön.

Tästä olen nyt pitänyt kiinni, lapsi on nyt 11kk. Eli menen, jos tulee hyvä tilaisuus, toki vaatii enempi suunnittelua ja keskustelua miehen ja vaikka siskon tai lapsen kummien kanssa, että tulisiko joku vahtimaan lapsen yöunia, jos menen kaverin kanssa tai miehen kanssa. Itse en enää imetä, mutta en silti juo juurikaan, en ole koskaan ollut alkoholin suurkuluttaja. Tanssiminen on silti niin mukavaa, että haluan päästä esim. 2-3kk:n välein käymään jossakin.

Lapselle löytyy hoitajia moneen lähtöön, isovanhemmat ovat enemmän kuin innokkaita ja oma äitini on ottanut joka toinen viikonloppu lasta hoitoon ja yökylään, haluaa antaa meille vanhemmille omaa aikaa ja kahdenkeskistä. Olen erittäin kiitollinen, että on tälläinen mahdollisuus.
      Kaikilla ei ole.

Edelleen lapsi kulkee mukanani kavereiden luo (juuri kellään kaverillani ei vielä lapsia) ja kaupungille shoppailemaan jne. Noin kerran viikossa näen illalla kaveria, että lapsi ei mukana. Mies myös harrastaa ja saa mennä, jolloin minä hoidan lasta. Hyvin toimii :)

Ei siitä kannata potea huonoa omaatuntoa, jos haluaa välillä mennä. Ei se lapsi ole kuitenkaan ainut asia elämässä :) Omasta itsestäänkin on pidettävä huolta. Jos vain saat lapsen hoitoon joskus, niin käytä sitä hyväksesi ja tee mitä haluat :)
      Olet varmasti iloisena ja pirteänä parempi äiti kuin mökkeytyneenä ja myrtsinä!

• niin ei voi

Siis hiukkasen voi mennä, mutta on surullista katsoa kun lapsia hankitaan ja sitten jäävät vaille tukea ja läsnäoloa kun vähät vapaa ajat mennään vain. Mutta todellakin kyllä sitä joskus voi mennä. Miksikään martyyriksikään ei kannata ruveta.

• ......

Kyllä mun kaverit joilla on lapsia käyvät välillä baarissa bilettämässä enkä kyllä oo koskaan miettiny että ne ois huonoja äitejä. Eivät tietenkään joka viikonloppu käy mutta silloin tällöin.

Itse olen lähdössä kohta ekaa kertaa baaristelemaan tytön syntymän jälkeen. Tyttö on 9 kk ikäinen. Tyttö on sen aikaa omassa kotona oman isän hoivissa joten hyvillä mielin voin lähteä. Seuraava baaristelukerta onkin sitten varmaan vasta kesällä. Mutta ajattelin kyllä ottaa baareilusta kaiken irti ja juoda ihan kännitkin :)

Joo, se vauva-aika on lyhyt mutta ei se vauva nyt yhden illan aikana aikuiseksi kasva joten voihan sitä nyt käydä joskus jossain.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4188
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3163
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1348
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      929
    6. 134
      921
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe