Toisen huomioiminen

ex-tupakoitsija

Sitähän sanotaan että entiset tupakoitsijat ovat pahimpia tupakoinnin vastustajia, mutta mun kohdalla se ei kyllä pidä paikkaansa. Pääosin mua ei muiden tupakointi häiritse, vaikken siitä hajusta pidäkään, en viihtynyt tupakansavussa edes silloin kun itse vielä tupakoin! Olen myös edelleen sitä mieltä että huomioin silloin muut paremmin kuin yksi ystäväni tällä hetkellä, esim. siirryin aina kauemmaksi tupakoimaan muista vaikka odottaessa bussia tmv. Mutta mulla on yksi hyvä ystävä joka tupakoi, vieläpä aika paljon, ja hän ei huomioi muita pätkääkään. Tietysti omassa kodissaan voi toimia miten haluaa, hän ei siis tupakoi sisällä mutta ulkona heti oven vieressä ja ovi on avoinna. Häntä ei kiinnosta yhtään muut, ja luona on usein myös lapsia. Hän polttaa autossa, kysymättä käykö se, lapsia kyydissä. Tietysti oma on autonsa joten vaikea siihen on mennä kommentoimaan. Hän puhaltaa savut sinne minne haluaa, välittämättä siitä ketä päin. Pahin on kuitenkin se, että kun hän käy luonani, hän käy parvekkeella tupakalla niin ettei ovi ole kunnolla kiinni ja savut tulevat sisälle. Parvekkeelle mennään vielä makuuhuoneestani joten ei todellakaan ole kivaa. Huomauttelut ei auta. Hän nousee yleensä aikaisin, ja vielä mun yrittäessäni nukkua, hän krompsii makuuhuoneeni kautta parvekkeelle ja saan peiton alla haistella tupakansavua, omassa kodissani! Hän on vielä erittäin herkkä sille että hänelle sanoo pientäkin kritiikin sanaa yhtään mistään hänen tekemisistään, yleensä vetää herneet nenään ja alkaa huutaa saman tein. Nyt hän on taas tulossa luokseni viikonlopuksi ja olen flunssassa joten en todellakaan halua hänen käyvän parvekkeella tupakalla koska siinä samassa tulee vielä vetoakin ja olen jo valmiiksi kipeä. Olen kerran häntä pyytänyt laittamaan oven kiinni, hänen luonaan, kun olin aivan jäässä ja myös kipeänä ja hän alkoi huutaa että LAITA VILLAPAITA PÄÄLLE. Tästä voi oikeasti mennä ystävyys... Eikö tuollainen asia pitäisi tajuta ihan ilman sanomattakin? Mutta olen huomannut ihan viime aikoina että monet tupakoitsijat eivät huomioi muita ja mun mielestä tämä asia on muuttunut. Kuka uskaltaa tunnustaa että tupakoi just niinkuin haluaa eikä välitä muista?

4

298

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • senkin uhalla

että ystävyys menee. Voit käskeä ystävääsi menemään kokonaan ulos tupakalle, ettei sinun parvekkeellakaan saa polttaa enää. Mutta kyllä silloin kun itse poltin, niin poltin autossanikin, kenenkään ei ole pakko mennä sellaisen kyytiin joka polttaa, että sen verran myös tupakoimattomat voisivat huomioida tupakoivia, siihen ei kukaan kuole eikä saa mitään sairauksia, että joskus vähän aikaa joutuu tupakansavussa olemaan.

• tupakkamies...,

Miksi aina pitää tupakoiva alistaa tupakoimattomien toimesta, tupakoiva väistää aina ja alistuu miksi näin?

• Vanamo Linnea
        tupakkamies..., kirjoitti:

Miksi aina pitää tupakoiva alistaa tupakoimattomien toimesta, tupakoiva väistää aina ja alistuu miksi näin?

Pikemminkin minusta näyttää tässä tilanteessa olevan toisin päin, onhan kyse tupakoimattoman kodista. Ei sen partsin oven sulkemisen nyt kauhean hankalaa luulisi olevan.

Kun kyseessä on ilmeisen hankala tyyppi, hänelle ei ehkä voi ruveta asettamaan ultimaatumeja, mutta olisiko ihan mahdoton ajatus ehdottaa hänelle, että menisi saman tien ulos asti, jos ei kerran parvekkeen ovea kiinni saa?

Tai jos asut kerros/rivitalossa, voisit vedota naapureihin. Minulla esimerkiksi asuu yläkerrassa astmainen vanha rouva, joka jaksoi marmattaa joka tupakasta silloin, kun vielä kävin parvekkeella tupakalla. Voisit kuvitella, että hän olisikin sinun naapurisi.

• ex-tupakoitsija
        Vanamo Linnea kirjoitti:

Pikemminkin minusta näyttää tässä tilanteessa olevan toisin päin, onhan kyse tupakoimattoman kodista. Ei sen partsin oven sulkemisen nyt kauhean hankalaa luulisi olevan.

Kun kyseessä on ilmeisen hankala tyyppi, hänelle ei ehkä voi ruveta asettamaan ultimaatumeja, mutta olisiko ihan mahdoton ajatus ehdottaa hänelle, että menisi saman tien ulos asti, jos ei kerran parvekkeen ovea kiinni saa?

Tai jos asut kerros/rivitalossa, voisit vedota naapureihin. Minulla esimerkiksi asuu yläkerrassa astmainen vanha rouva, joka jaksoi marmattaa joka tupakasta silloin, kun vielä kävin parvekkeella tupakalla. Voisit kuvitella, että hän olisikin sinun naapurisi.

Tuo naapureihin vetoaminen ei oikein onnistu sillä seinänaapurini tupakoi sisällä ja koko rappukäytävä haisee... välillä savu tulee putkia pitkin kylpyhuoneeseeni. Ja yläkerran naapuri tupakoi. ;) Mutta pistän hänet menemään ulos ja tällä kertaa pistän perusteeksi vedon kun kerran olen kipeänä. En jaksa alkaa inttää asiasta vaan odotan seuraavaa kertaa...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      205
      4997
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      118
      4083
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3589
    4. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      57
      3565
    5. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      51
      3430
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      37
      2957
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2579
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      23
      2336
    9. SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.

https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo
      Maailman menoa
      32
      2101
    10. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      22
      1960
    Aihe