Moi!
Neuvona kaikille jotka suunnittelevat Diane Novan-ehkäisypillereiden käyttöä aknen ja finnien hoitoon. Itselle määräättiin aikoinaan 18 vuotiaana Dianet ehkäisyn hoitoon kun aloitin seurustelun. Terkkari kyseli onko minulla helposti rasvoittuva iho ja tuleeko finnejä, ja kertoi että Dianet pitävät ihon tosi hyvässä kunnossa. Olin tietenkin innoissani että mikäs sen parempi jos pillerit ehkäisevät raskauden mutta myös vaikuttavat ihon kuntoon näin. Ja selvyyden vuoksi minulla ei tuolloin ollut mitään aknea, ihan normaaleja pikkufinnejä silloin tällöin.
Söin pillereitä 4 vuotta putkeen, jonka jälkeen jätin ne pois kun seurustelusuhteeni päättyi. Vajaan vuoden päästä lopettamisesta ihooni puhkesi aivan hirveä akne, sitä ennen parikuukautta hiuksia lähti aivan tajuton määrä ja hiuspohjani rasvoittui pahasti ja hilseili ja kutisi. Olin aivan kauhuissani ja painelin ihotautilääkärin pakeille, hän määräsi Roaccutan kuurin ja Dianet takaisin.
Roalla akne parani ja Dianetkin auttoivat siihen. Jatkoin Diane Novien käyttöä jälleen 4 vuotta kun aloitin uuden seurustelusuhteen. Nyt lopetin Diane Novien käytön viime keväänä, kun ajattelin että en halua lopun elämääni niitä tietenkään syödä ja osasin jo henkisesti varautua että samat "oireet" palaavat ja haen sitten ajoissa Roaccutan reseptin ihotautilääkäriltä. Hiuksia alkoi jälleen lähteä ja näppyjä tulla. Sain Roaccutan reseptin ja iho-ongelma on hoidossa, mutta nyt on ilmaantunut sellaisia paskamaisia juttuja että ylähuuleeni on alkanut kasvaa tummempaa ja näkyvämpää karvaa. Siis aivan karseeta!
Otin itse selvää että Diane Novia määrätään usein aknen ja lievän hirsutismin ja liikakarvoituksen hoitoon, mikä on mieshormoniperäistä. Minulla siis tälläisia todettuja oireita ei ollut kun aikoinaan minulle Dianet määrättiin. Voiko olla mahdollista että vuosien korkeahormonisten pillereiden syömisen jälkeen hormonitasapaino menee niin sekaisin että kehoni oireilee "päinvastaisesti" kun pillereiden käytön aikaan? Eli syön vuosia akneen ja hirsutismiin tarkoitettuja ehkäisypillereitä vain ehkäisyn vuoksi ja kun ne lopetan niin yhtäkkiä minulla onkin kaikki oireet mihin niitä määrätään vaikka niitä ei ollut kun pillerit aloitin?
Miettikää ihmiset tarkkaan mitkä pillerit aloitatte ehkäisyyn, jos teillä ei todellakaan ole mitään oikeaa aknea taikka liikakarvoitusta, jos kärsitte lievästä ihon rasvaisuudesta tai normaaleista finneistä, älkää ottako Dianeja.
Toki ne pitävät ihon hyvänä, mutta kun käytön lopettaa niin sillon ne ongelmat vasta alkavat!!!
En suosittele
7
874
Vastaukset
- suht nuorena
kuitenkin aloitit noita pillereitä syömään eikä oma hormonitoiminta ollut silloin vielä ehkä ihan tasapainossa. Hyvin todennäköisesti olisit voinut saada aknen, rasvoittuvan ihon ja karvan kasvua, vaikket e-pillereitä olisikaan syönyt. Ken tietää? Oireet puhkesi vasta sitten, kun oma hormonitoiminta käynnistyi monen vuoden tauon jälkeen.
- mieltä :(
Minulla puhkesi lievähkö aikuisiän akne vähän alle 30 vuotiaana ja sain siihen Diane Novaa, kun muutenkin ehkäisyä tarvin. Söin pillereitä n. 6 vuotta ja kun lopetin, heti puhkesi VAIKEA akne, jota nyt on hoidettu pari vuotta antibiooteilla. Lääkäri lohdutti minua, että hänen ei ole ikinä tarvinnut hoitaa 5kymppistä aknepotilasta.. sehän lohduttaa, olen nyt liki 40 vuotias.
Olen samaa mieltä, että Dianet ovat iholle hyväksi, mutta iho-ongelmat pahenee kun ne lopettaa.- kolme10nen
...paitsi että ikää on vajaa 30, ja söin Diane Novaa 18-26 -vuotiaana. En koske enää pitkällä tikullakaan mihinkään e-pillereihin. Ihoni on pilalla, enkä tiedä vielä millaisen määrän eri hoitoja tarvitsen jotta saan sen taas kuntoon, vai saanko ikinä. Diane Novat lopetin kolme vuotta sitten ja iho on vaan mennyt pahemmaksi, vaikka hormonitoiminta, kierto jne pelaa jo normaalisti, on pelanneet kohta kaksi vuotta ainakin.
Eihän kaikille tietenkään käy näin, mutta kannattaa miettiä haluaako sen riskin ottaa. Kun etukäteen ei voi sitäkään tietää, kuka saa pillereiden jälkeen ongelmia. Mulla esim. itse pillerit ei aiheuttaneet mitään sivuaikutuksia.
- roan syönyt
itse söin aikoinaan diane novaa aknen hoitoon 5kk, "onneksi" tuli sietämättömiä sivuvaikutuksia, joiden takia ne lopetin, enkä syönyt vuosikausia. Akne kyllä iski takaisin lopettamisen jälkeen. Enää en koske mihinkään pillereihin. Kokeilin myös Yasminea joka kanssa aiheutti sivuvaikutuksia eikä auttanut edes akneen. E-rengas taitaa olla paras horm. ehkäisy, jos sitä tarvitsee, sisältää vähän hormoneja eikä tullut mtn sivuvaikutuksia.
- e-pillereitä aknen hoitoon
Minulla Diane Nova ja edullisempi Feminil ovat selvästi parantaneet ihon kuntoa ja elämäni laatua. Toki hormonien kanssa pelleily ei ole pikku juttu, sillä ihotautilääkärini mukaan uuden hormonitasapainon löytäminen muutoksen jälkeen voi viedä muutamia vuosia. Voikohan pillereiden syöntiä vähentää asteittain?
- roan syönyt
e-pillereitä aknen hoitoon kirjoitti:
Minulla Diane Nova ja edullisempi Feminil ovat selvästi parantaneet ihon kuntoa ja elämäni laatua. Toki hormonien kanssa pelleily ei ole pikku juttu, sillä ihotautilääkärini mukaan uuden hormonitasapainon löytäminen muutoksen jälkeen voi viedä muutamia vuosia. Voikohan pillereiden syöntiä vähentää asteittain?
olitko tosissas?:D jos vähennät asteittain kirtosi menee ihan sekaisin, ja loppujen lopuks on ihan sama miten ne lopettaa, akne iskee takas jos on iskeäkseen. Siksi en hoitaisi aknea e-pillereillä, koska sitten itse ainakin pelkäisin koko ajan aknen uusiutumista.
- -----------------
en söisi diane nova pillereitä mistään hinnasta..enemmän haittaa ko hyötyä..ehkä suurin oli hiusten lähtö, ja oheneminen...mutta myös jatkuva pahoinvointi,mielialamuutokset (vaihteli itkusta vihakohtauksiin..)sekä pillerit myös kerryttää nestettä,eli sitten on turvonnut ko pullataikina..
eli jos jotain e-pilleria haluatte syödä niin syökää mielummin jotain muuta kuin novaa..kun sitten harmittaa kun niitä hiuksia lähtee..novat on aika moista hormonimyrkkyä..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 885516
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h804732Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1113047Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv892958Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p232584Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.612039Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska251976- 321523
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1141439- 1851328