Noran tapaus - tappo?

viinapullon toimittaneelle

Aamulehden mukaan metsästä löytyneen Noran hallusta löytyi votkapullo. Tämähän tarkoittaa sitä, että viinan Noralle toimittanutta/toimittaneita voidaan syyttää taposta. Tai ainakin heitä tulisi syyttää siitä. Alaikäinenhän ei saa Suomessa pitää hallussaan alkoholia. Puhumattakaan 80-prosenttisesta viinasta, joka nykylaissa luokitellaan huumausaineeksi.

Toivottavasti viinan Noralle välittäneen sielu kestää Noran kuoleman aiheuttamat tunnontuskat - muutoin on surkea elämä edessä. Kaverit yleensä tietävät, mistä pullo alaikäisen kassiin on ilmestynyt, eli kello käy koko ajan. Tunnustatko, vai tuleeko poliisi kotiovelta hakemaan?

7

1156

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

tuntuisko siltä että nyt vähän liioittelet. ihme että et syytä harkitusta murhasta.

• Lakia rikottu

Lopputulos: kuollut lapsi. Luulisi olevan riittävä syy poliisin tutkia? Tuomiosta en puhunut mitään, se on oikeuslaitoksen asia.

• aika usein viinaksia

Viime vuonna Husin lasten ja nuorten sairaalan päivystykseen tuotiin 132 nuorta alkoholimyrkytyksen vuoksi. Määrä ei ole viimeisen kolmen vuoden aikana muuttunut suuntaan tai toiseen.

- Valitettavasti määrä tarkoittaa sitä, että joka kolmas päivä tulee yksi tällainen nuori. Nämä kyllä painottuvat enemmän viikonloppuihin ja juhlapyhiin, kertoo päivystyksen vastuulääkäri Eero Rahiala.

Rahiala muistuttaa vanhempien mallin olevan tärkeä alkoholinkäytön kanssa. Hän on myös sitä mieltä, että Suomen alkoholimyönteinen kulttuuri ohjaa nuoria tietynlaiseen käyttäytymiseen.

Suurin osa päivystykseen tulevista nuorista on iältään 14-15-vuotiaita. Yleensä taustalla on muitakin ongelmia.

- Harvinaista on, että nuorella on ainoa ongelma pelkkä liian juomisen vahinko, Rahiala sanoo.

Vastuulääkäri Eero Rahiala ei ole kuullut yhdestäkään alkoholin aiheuttamasta kuolemasta lasten ja nuorten sairaalassa.

• yleistynyt

Nuorten raju juominen on yleistynyt niin paljon, että sairaaloissa hoidetaan alle 20-vuotiaiden alkoholimyrkytyksiä kaksinkertainen määrä verrattuna takavuosiin.
      Vielä vuonna 1971 sairaalaan päätyi juopuneita nuoria puolet harvemmin kuin vuonna 2005. Luvut on suhteutettu ikäluokkien kokoon.
      Lastentauteihin erikoistuvan lääkärin Juho Kivistön mukaan kaikki alkoholijuomat ovat alaikäisille vaarallisia.
      -Sairaalahoitoon on joutunut miedoistakin alkoholijuomista. Aikuisten ja vanhempien pitäisi herätä, eikä hyväksyä alaikäisten alkoholin käyttöä, sanoo Kivistö. Hänen kansanterveystieteen alaan kuuluvan väitöstutkimuksensa myrkytyksistä tarkastetaan perjantaina Tampereen yliopistossa.
      Kivistö muistuttaa, että alkoholia juonut lapsi tai nuori on toisten avun varassa. Juopuneesta kaverista pitää huolestua, jos hän hengittää katkonaisesti, sammuu tai häntä ei saa enää hereille.
      Lasten tai nuorten alkoholinkäyttö johtaa kuitenkin harvoin kuolemaan. Alkoholimyrkytyksiin kuoli vuosina 1969-2003 kaikkiaan kolme alle 16-vuotiasta. Muihin myrkytyksiin kuoli 118 lasta.
      Aikuisten kuolinsyynä alkoholimyrkytykset ovat sen sijaan lisääntyneet. Vuonna 2005 naisia kuoli alkoholimyrkytykseen kuusi kertaa niin monta kuin vuonna 1971. Miesten alkoholimyrkytyskuolemat kaksinkertaistuivat samassa ajassa.

• viskiä naamaan

14-vuotias ryyppäsi viskiä - ambulanssi kouluun

Koululainen joi itsensä pelottavan huonoon kuntoon Rovaniemellä, Ilta-Sanomat kertoi.

Ambulanssi jouduttiin tilaamaan kouluun viime perjantaina Rovaniemellä, koska 14-vuotias koulupoika oli juonut itsensä vahvalla alkoholilla pelottavan huonoon kuntoon, Ilta-Sanomat kertoi.

Tutkimusten ja ensiavun jälkeen koululainen pääsi toipumaan kotiinsa. Rehtorilla ei ollut tietoa siitä, että alkoholin juomiseen olisi osallistunut muita oppilaita.

Ilta-Sanomien tiedon mukaan poika joi mahdollisesti viskiä. Rehtori sanoi, että tapausta aletaan käsitellä tänään koulussa.

Akaalainen Nora Bhatia, 14, löydettiin viime torstaina kuolleena metsästä vierellään lähes tyhjä votkapullo. Poliisi uskoo, että myös Noralla olisi ollut viinapullo mukana koulussa.

• Saksassa
      • neiti näpsä vaan

mulla on eräs kaveri joka on 14w ja olen ilmoittanut hänestä kaksi kertaa jo eikä tehoa minua pelottaa.... että kun itse olin 17w kun join ekan kerran ja silloin join oikein kunnolla 0.7 viinapullon missä oli sekoitettuna 1/4 limua(tunnin sisällä) ja jouduin terveyskeskukseen koska laattasin ihan hirveästi ja oloni oli aivan kamala en ole sen koommin halunnut että minun alaikäiset kaverit juovat..mutta tämä tapaus onkin herättänyt tunteeni pintaan teenkö oikein kun annan periksi kun ei sosiaalihuolto ilmoitukset auta ja pelästytä edes äitiä vaan antaa lapsen juoda ja katsoo vielä vierestä ja nauraa.vanhempani joivat kun olin pieni ja siksi jouduin itse lastenkotiin ja sieltä kautta sijaisperheeseen nyt ymmärrän miksi minulle on pidetty kuri ja laki...auttakaa en haluaisi menettää ystävääni sen takia että hänelle ei mene puhe eikä varoitukset perille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      47
      5285
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      51
      1790
    3. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      136
      1707
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      15
      1619
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1355
    6. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      1240
    7. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      26
      1219
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1077
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1028
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      60
      877
    Aihe