hei uusperheelliset!

nuoriäiti...

suunnitellan tässä uuden miesystäväni kanssa yhteen muuttoa! minulla on 2 lasta, hän on lapseton. kulujen jakamista eniten mietin... siis kokemuksia näistä..?

en haluis hänel maksattaa mitään lapsiini liittyvää, mut totuushan on se että mult lähtee yh-tuet ja lasten tarhamaksut nousee hemmetisti!

9

542

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rehellisesti

asiat asioina. Me teimme aikoinaan (täysin samanlainen tapaus) siten että laitoimme kaikki kulut ja tulot paperille.

Vaikka menetät yh-tuet ja hoitomaksut nousevat, niin saathan kuitenkin vastaavasti apua maksuihin jos miehesi maksaa asumiskuluja yms. laske menettämäsi tukien määrä ja nousevien hoitokulujen määrä yhteen ja laske onko se enemmän vai vähemmän kuin esim. puolet vuokrasta.

Me maksamme kaikki asumiseen liittyvät kulut puoliksi (talolaina, sähkö, vesi, vakuutus jne.) ja ruuat maksetaan tällä hetkellä periaatteella "kummalla on rahaa" eli nekin melkeimpä puoliksi.

Minä maksan yhden lapsen päivähoitokulut (toinen koulussa) sekä kaikki vaatteet, luistimet, pyörät, harrastukset, jos syömme ulkona yms. Vastaavasti pidän itselläni kaikki elatusmaksut sekä lapsilisät näitä kuluja varten.

Teimme yhdessä etelänreissun ja tuolloin avokkini halusi maksaa matkat tasan puoliksi, koska muuten minulla ei olis ollut varaa lähteä. Eikä kenelläkään ollut ainakaan paha mieli :-)

Meillä ei jää kenelläkään mitään säästöön joten emme ole kukaan epätasa-arvoisessa asemassa. Tilanne on kuitenkin toinen jos toisella on rahaa törsätä ja säästää kun toisella taas on raha kokoajan tiukalla. Kysy hänen mietteitään asiasta.

Tunnen parin jolla oli sama tilanne (naisella 2 lasta). Menivät naimisiin ja tekivät yhteisen lapsen. Mies ei edelleenkään (vaimo äitiyslomalla yhteisestä lapsesta) osallistu millään tavalla näiden kahden aikaisemman lapsen kuluihin ja vaatii talolainojen maksamista tasan puoliksi jne. Miehellä hyvä työ ja paljon rahaa, vaimolla tiukkaa ja arvata saattaa, pinna tiukalla. Eivät keskustelleet etukäteen, vaimo oletti että kun yhdessä ollaan naimisissa ja yhteinen lapsi, niin mies osallistuu enemmän esim. asumiskuluihin. Mies oletti kaiken jatkuvan kuten tähänkin asti. Kahden vanhemman lapsen isä maksaa epäsäännöllisesti alinta mahdollista elatusta.

• kommenttia:

Jokainen elättää VAIN omia lapsiaan! Kannattaa olla tarkkana, ettei edes epäsuorasti elätä toisten kakaroita. Jos esim. pari asuu kolmiossa vaan sen takia, että toisella on lapsia (muuten asuisivat kaksiossa), on lapsten vanhemman maksettava vuokraakin sitten enemmän (esim. 1/3).

"Tunnen parin jolla oli sama tilanne (naisella 2 lasta). Menivät naimisiin ja tekivät yhteisen lapsen. Mies ei edelleenkään (vaimo äitiyslomalla yhteisestä lapsesta) osallistu millään tavalla näiden kahden aikaisemman lapsen kuluihin ja vaatii talolainojen maksamista tasan puoliksi jne. Miehellä hyvä työ ja paljon rahaa, vaimolla tiukkaa ja arvata saattaa, pinna tiukalla. Eivät keskustelleet etukäteen, vaimo oletti että kun yhdessä ollaan naimisissa ja yhteinen lapsi, niin mies osallistuu enemmän esim. asumiskuluihin. Mies oletti kaiken jatkuvan kuten tähänkin asti. Kahden vanhemman lapsen isä maksaa epäsäännöllisesti alinta mahdollista elatusta."

• varma!!!
        kommenttia: kirjoitti:

Jokainen elättää VAIN omia lapsiaan! Kannattaa olla tarkkana, ettei edes epäsuorasti elätä toisten kakaroita. Jos esim. pari asuu kolmiossa vaan sen takia, että toisella on lapsia (muuten asuisivat kaksiossa), on lapsten vanhemman maksettava vuokraakin sitten enemmän (esim. 1/3).

"Tunnen parin jolla oli sama tilanne (naisella 2 lasta). Menivät naimisiin ja tekivät yhteisen lapsen. Mies ei edelleenkään (vaimo äitiyslomalla yhteisestä lapsesta) osallistu millään tavalla näiden kahden aikaisemman lapsen kuluihin ja vaatii talolainojen maksamista tasan puoliksi jne. Miehellä hyvä työ ja paljon rahaa, vaimolla tiukkaa ja arvata saattaa, pinna tiukalla. Eivät keskustelleet etukäteen, vaimo oletti että kun yhdessä ollaan naimisissa ja yhteinen lapsi, niin mies osallistuu enemmän esim. asumiskuluihin. Mies oletti kaiken jatkuvan kuten tähänkin asti. Kahden vanhemman lapsen isä maksaa epäsäännöllisesti alinta mahdollista elatusta."

Naimisissa oleminen ei takaa yhtään mitään vaan on ihan yhtä epävarmaa kuin ei olla naimisissa.

Monien naisten ainoa keino on tienata lapsenteolla ja saada mahdollisimman äveriäs mies maksamaan elatusmaksuja. Vahinkolapsella voi olla pois töistä niin paljon kuin vain mahdollista ja saada isot elarit. Keinottelijoita riittää tälläkin alalla valitettavasti ja tästä näkee yhä paheneva lasten väkivalta ongelmat kouluissa!

• Voi kummaa taas
        varma!!! kirjoitti:

Naimisissa oleminen ei takaa yhtään mitään vaan on ihan yhtä epävarmaa kuin ei olla naimisissa.

Monien naisten ainoa keino on tienata lapsenteolla ja saada mahdollisimman äveriäs mies maksamaan elatusmaksuja. Vahinkolapsella voi olla pois töistä niin paljon kuin vain mahdollista ja saada isot elarit. Keinottelijoita riittää tälläkin alalla valitettavasti ja tästä näkee yhä paheneva lasten väkivalta ongelmat kouluissa!

miten lapsilla "tienataan"?
        Lapsilisä kuussa 146€,sis. korotuksen.
        Elarit,suuret! 180e.
        Yhteensä 326€/kk.
        Parin kolmen päivän palkka minulla..Ja kun lapsi sairastaa,tuo kolme päivää menee minulla palkattoman puolelle,kukaan ei maksa yrittäjälle sairaslomia.
        Eli tappiota olen kyllä rahallisesti lapsellani tehnyt.Onneksi kaikkea ei tarvitse mitata euroissa.

• utelias uusikko

siis,meillä ei vielä ole päätöstä yhteenasumisesta,joten en tiedä?
      Tarkoitatko lapsilisien kanssa tulevaa?

• nuoriäiti...

tarkoitin juuri näitä lapsilisien kanssa tulevaa korotusta...

laskin jo rahat ja otin huomioon kaikki muutokset ja lopputulos on: jää 10e kuussa vähemmän mulla käteen. kaikesta on kai puhuttu... sen tiedän et jos riipastais joku etelän reissu koko porukalla, niin minä joutuisin maksaa myös lasten matkat. mies ei näihin osallistu.

ruokia kai joskus satunnaisesti maksaa, siis lastenkin. niistä ei olla niin tarkkoja!

• Mamiäityli

Hei nuori äiti. Olen avioitunut kolme vuotta sitten. Perheessämme on yksi lapsi minun edellisestä liitostani ja nyt meillä on myös yhteinen lapsi. Jos olet muuttamassa yhteen uuden miehen kanssa ja sinulla on lapsia, suosittelen, että teet miehellesi selväksi, että hänen uusi roolinsa velvoittaa myös ottamaan sinun lapsesi osaksi omaa perhettään. Totesin tämän itsekin, kun esim. päiväkodissa vaadittiin että nykyisen mieheni oli käytävä hakemassa minun lapseni hoidosta jos pääsi minua ennen töistä.Meillä asiat sujuivat hyvin ennen kun saimme yhteisen lapsen joka on mieheni ainoa ja esikoinen. Kotonamme vallitsee nykyään huono ilmapiiri. Koen epäoikeudellista kohtelua koskien minun lastani edellisestä suhteesta. Myös olkopuoliset ovat kiinnittäneet asiaan huomiota, sillä lapseni oireilee nykyisen mieheni komentelun vuoksi. Uusperheessä eläminen ei ole helppoa. Toivotan sinulle onnea. Jos olet löytänyt hyvän miehen ja olet varma että suhteenne toimii, niin hyvä niin :-)

• mutta.....

Päiväkoti tai sen työntekijät eivät voi velvoittaa avopuolisoasi hakemaan lapsia hoidosta päästyään töistä. Avopuolisosi ei ole hultovelvollinen lapsista. Pykäläkirja käteen jos päiväkodissa muuta höpistään.

Lapseton UO ei ole mikään automaattinen lapsenhoitaja, vaan tekee sitä vapaaehtoisesti. Pakonomaisuus voi ilmetä turhautumisena lapseen, joten olkaa tarkkoja tasapainon säilyttämisessä.

• yhteiset rahat

riippuu kyl myös asumis muodosta onko talo yhteinen vai ei omistaako toinen sen vai miten jne..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4108
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2921
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe