Plusnäköisille kysymys

???????

Hei eli millä plus vahvuuksilla olet tullut toimeen vielä ilman laseja?? Tai sitten että vain lukiessa on lasit??

19

1624

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elina_29

vuosi sitten silmälääkäri määräsi mulle lukulasit 1.5. Sain niistä avun päänärkyihin ja vähitellen liuin vakikäyttöön. Puolen vuoden päästä tuli vahvemmat lasit vahvuudella o 2.25 ja v 2.5. Nämä saatuani en enää oikein osaa olla ilman laseja sillä sen verran huonoa on kauaksikin jo.
      Onko itselläsi laseja ja millaiset kokemukset?

• on..

mulla oli reipas 7 mutta nyt leikkauksen jälkeen n kaks toisessa, ehkä vajaa ja toisessa enemmän. Tulen ihan ok toimeen paitsi lukeminen ja tarkka työ vaatii pinnistelyä.

• kunt
        on.. kirjoitti:

mulla oli reipas 7 mutta nyt leikkauksen jälkeen n kaks toisessa, ehkä vajaa ja toisessa enemmän. Tulen ihan ok toimeen paitsi lukeminen ja tarkka työ vaatii pinnistelyä.

eikös sulla ole miinusta, sitähän voidaan leikata, vai etkö näe lukea?

• hannu28

Minkä ikäinen oletko Elina? Sinulla on ilmeisesti ihan yksiteholasit?

Itselläni on myös plus-lasit ja vuhvuuksia vähän yli yksi, mutta lisäksi on hajataittoa. Nykyiset lasit on ollu vähän yli vuoden ja alkaa tuntuumaan että ei varmaan haittaisi vaikka olisivat vahvemmat. Tietokoneen tuijottelu siis rasittaa silmiä.

• elina_29
        hannu28 kirjoitti:

Minkä ikäinen oletko Elina? Sinulla on ilmeisesti ihan yksiteholasit?

Itselläni on myös plus-lasit ja vuhvuuksia vähän yli yksi, mutta lisäksi on hajataittoa. Nykyiset lasit on ollu vähän yli vuoden ja alkaa tuntuumaan että ei varmaan haittaisi vaikka olisivat vahvemmat. Tietokoneen tuijottelu siis rasittaa silmiä.

29 v ja yksitehoiset ovat lasini. Lääkärini arveli että 35..38 v alkaisin tarvita kaksitehoisia kun ns aikuisnäkö alkaa tulla esiin. Silloin tarvitsen lähelle vahvemmat linssit kuin kauaksi.
        Kauanko itse olet laseja käyttänyt ja pidätkö kokoaikaisesti? Onko tuo hajataittolukemasi miinusta vai plussaa?

• hannu28
        elina_29 kirjoitti:

29 v ja yksitehoiset ovat lasini. Lääkärini arveli että 35..38 v alkaisin tarvita kaksitehoisia kun ns aikuisnäkö alkaa tulla esiin. Silloin tarvitsen lähelle vahvemmat linssit kuin kauaksi.
        Kauanko itse olet laseja käyttänyt ja pidätkö kokoaikaisesti? Onko tuo hajataittolukemasi miinusta vai plussaa?

Lasit on tainnu olla käytössä kohta 10 vuotta. Alkuu oli vaan hajataittoa, mutta kaksiin viimisiin laseihin on lisätty plus-voimakkuuksia. Nykyisissä laseissa on tuommoset linssit: http://www.essilor.co.uk/lensinfo/lifestylesv/antifatigue.html eli nämä on vähän niinkuin monitehon tyyliset kun alareunassa on ememmän plussaa. Katotaan sitten seuraavia laseja ostaessa että joku monitehot ovat ajankohtaiset.

Teetkö muuten itse työtä jossa käytät tietokoneta vai mistä huomasit että lasien tervetta on? Kaksitehot eivät muuten ehkä ole se paras vaihtoehto tai siis minusta tuntuu että kellään minun ikäisellä ei ole vielä edes plus-laseja tai saati kaksitehoja. Oletko itse huomannut samaa?

• elina_29
        hannu28 kirjoitti:

Lasit on tainnu olla käytössä kohta 10 vuotta. Alkuu oli vaan hajataittoa, mutta kaksiin viimisiin laseihin on lisätty plus-voimakkuuksia. Nykyisissä laseissa on tuommoset linssit: http://www.essilor.co.uk/lensinfo/lifestylesv/antifatigue.html eli nämä on vähän niinkuin monitehon tyyliset kun alareunassa on ememmän plussaa. Katotaan sitten seuraavia laseja ostaessa että joku monitehot ovat ajankohtaiset.

Teetkö muuten itse työtä jossa käytät tietokoneta vai mistä huomasit että lasien tervetta on? Kaksitehot eivät muuten ehkä ole se paras vaihtoehto tai siis minusta tuntuu että kellään minun ikäisellä ei ole vielä edes plus-laseja tai saati kaksitehoja. Oletko itse huomannut samaa?

vastauksestasi. Minulla kaikki alkoi siitä että lukiessa alkoivat rivit pomppia, tekstiä oli vietävä kauemmaksi ja suurensin tietokoneen fonttiakin hiukan jotta näin paremmin. Kauaksi näin ihan ok. Laseista sain heti avun.
        Nyt enää en näe laseitta hyvin kauaksi enkä lähelle, mutta ei se minua haittaa.

• elina_29
        hannu28 kirjoitti:

olisi kiva saada teitäöä täsmälliset lukemasi siitä optikon kortista.

• hannu28
        elina_29 kirjoitti:

vastauksestasi. Minulla kaikki alkoi siitä että lukiessa alkoivat rivit pomppia, tekstiä oli vietävä kauemmaksi ja suurensin tietokoneen fonttiakin hiukan jotta näin paremmin. Kauaksi näin ihan ok. Laseista sain heti avun.
        Nyt enää en näe laseitta hyvin kauaksi enkä lähelle, mutta ei se minua haittaa.

Tietokoneen tuijottelu taitaa rasittaa silmiä aika tavalla. Tai itse olen ainakin huomannut,että ilman laseja se on aika työlästä :)

Eipä tuo minuakaan haittaa että lasit on oltava päässä koko ajan. Se on oikeastaan helpompi kun ei tarvi koko ajan laittaa laseja päähän ja ottaa pois. Pelkät lukulasit siis olisivat siinä suhteessa vähän ikävät. Ja kyllähän nykyset kehyksetki on sen verta fiksuja että niitä kehtaa ihan hyvin pitää päässä koko päivän. Sinun lasit on muuten vähän vahvemmat kun minun, oletko saanut kavereilta paljon kommentteja kun olet alkanut käyttää niitä?

Näiden nykyisten lasien vahvuudet on: O 1,25 cyl -1,00 ax 120 ja V 1,00 cyl -1,00 ax 65. Optikko suositteli nuita anti fatiq linssejä ja ovat olleet kyllä hyvät. Tosin voi olla vahvuuksia pitäisi olla jo vähän enemmän. Kokeilin tädin uusia moniteholaseja ja näin niillä mielestäni paremmin lähellä, en tosin huomannut kysyä kuinka paljon niissä oli vahvuuksia. Mutta eiköhän nuo selviä sitten kun menen näöntarkastukseen.

• Markku P
        on.. kirjoitti:

täältä plusleikattukin. Mulla on lasit 6.00 ja 6.50 ja olen jo pitkään haaveillut leikkauksesta mutta olen luullut näillä vahvuuksilla sen olevan mahdotonta. ei olisi väliä vaikka plussaa jäisikin, mutta esimerkiksi 2 olisi jo jotain muuta kuin 6.50. Onko sinulle tullut mitään sivuvaikutuksia esim kuivasilmäisyyttä ja tuletko vielä toimeen ilman laseja noilla jääneillä plussilla.

• Kauksi katsellut

Hankin monitehot jo kun tarvitsin 1.5 lasit lukiessa. Laseista tehtiin hieman voimakkaammat.

• Tuula_41

sain ensimmäiset lasit 2.00, 2.25 kaksi vuotta sitten. Luulin, että saan lukulasit, mutta ne olivat sekä lähelle että kauas katsomiseen. Nyt lasien vahvuus on 3.25 ja 3.75 enkä enää tule toimeen ilman niitä.

• elina_29

vahvat sait ensimmäisiksi laseiksi. Totuitko niihin nopeasti? Kauanko meni siihen että aloit pitää kokoaikaisesti?
        Vieläkö pärjäät yksitehoisilla vai onko sulla jo kaksitehoiset?

• Tuula_41
        elina_29 kirjoitti:

vahvat sait ensimmäisiksi laseiksi. Totuitko niihin nopeasti? Kauanko meni siihen että aloit pitää kokoaikaisesti?
        Vieläkö pärjäät yksitehoisilla vai onko sulla jo kaksitehoiset?

oli tosi nopeaa. Jo vajaan viikon kuluttua lasit oli vakikäytössä.
        Nykyiset lasit ovat yksitehoiset. Menen ensi viikolla tarkistukseen ovatko nykyiset vahvuudet OK ja samalla katsotaan joko tarvitsisin monitehot.

• elina_29
        Tuula_41 kirjoitti:

Nykyiset lasit ovat yksitehoiset. Menen ensi viikolla tarkistukseen ovatko nykyiset vahvuudet OK ja samalla katsotaan joko tarvitsisin monitehot.

vastuksestasi. Tuntuuko sinusta että saattaisit tarvita vahemmat linssit lähelle? Pidäthän ajan tasalla siitä mitä lääkärisi sulle kertoo?

• elina_29
        Tuula_41 kirjoitti:

kävit näöntarkastuksessa? Mitä lääkäri/optikko kertoi sulle? Olisi kiva kuulla.

• Tuula_41
        elina_29 kirjoitti:

kävit näöntarkastuksessa? Mitä lääkäri/optikko kertoi sulle? Olisi kiva kuulla.

sitten sain uudet lasit. Ne ovat moniteholasit. Kauaskatsomiseen tuli 0.50 lisää ja lukupuoleen 1.00.
        Tuntuvat vielä aika oudoilta, mutta kaipa näihinkin tottuu.

• elina_29
        Tuula_41 kirjoitti:

sitten sain uudet lasit. Ne ovat moniteholasit. Kauaskatsomiseen tuli 0.50 lisää ja lukupuoleen 1.00.
        Tuntuvat vielä aika oudoilta, mutta kaipa näihinkin tottuu.

Oletko jo hyvin tottunut uusiin monitehoisisi? Näätkö niillä nyt paremmin kuin vanhoilla.

• Tuula_41
        elina_29 kirjoitti:

Oletko jo hyvin tottunut uusiin monitehoisisi? Näätkö niillä nyt paremmin kuin vanhoilla.

laseihin totuin huomattavasti helpommin kuin näihin monitehoihin. Nyt kahden viikon käytön jälkeen alkaa tulla sinuiksi niiden kanssa. Hyvinhän niillä näkee, mutta pelkkään lukemiseen ja varsinkin sängyssä lukemiseen olisivat pelkät lukulasit huomattavasti paremmat. Näin optikkokin varoitteli ja aion vielä hankkia sellaiset.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      46
      5861
    2. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      58
      3266
    3. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      184
      2701
    4. Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta

Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t
      Tornio ja Haaparanta
      12
      2544
    5. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      13
      2239
    6. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      29
      2161
    7. törniöläiset kaaharit haaparannassa

isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/
      Tornio ja Haaparanta
      15
      1906
    8. Upea peppuisella naisella

Upea peppuisella naisella on upea peppu.
      Ikävä
      16
      1636
    9. Mitähän ne katseet merkitsee

Kun et saa sanaa suustasi.
      Ikävä
      148
      1379
    10. Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!

https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu
      Maailman menoa
      274
      1261
    Aihe