Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Traakkipuu tiputtaa kaikki lehdet

ei viherpeukalo

Ostin toissapäivänä isohkon traakkipuun. Miten voi olla mahdollista että heti samana iltana se alkoi tiputtaa lehtiä ja meno on vain kiihtynyt siitä. Lehdet kellastuvat ihan siitä juuresta mistä lähtevät rungosta.
Paikka oli aluksi ikkunan lähellä, missä oli myös patteri. Siirsin sen kauemmaksi kun ajattelin että siitä joko vetää tai sitten patteri porottaa liikaa. Mutta pudottelu jatkuu edelleen.

Tiesin kyllä että en ole mikään viherpeukalo, mutta en voinut kuvitella että saan tapetuksi mitään kasvia alle viikossa?!?!
Ruukkua en ole ajatellut vielä vaihtaa ja kastelukaan ei varmaan voi olla kyseessä kun tiputtelu alkoi välittömästi.

14

17897

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paleltui

      matkalla kaupasta kotiin.

    • Tilli-pilli

      Minäkään en usko, että traakkisi pudottelisi lehtiään huonon hoidon takia. Kyllä siinä on jotain ollut vialla uuteen kotiin tullessa. Toivottavasti se vielä tokenee!

    • vika

      Mistä ostit kasvin? Kuinka se pakattiin?

      • ei viherpeukalo

        Hei, ostin sen Plantagenista ja sitä ei pakattu sen kummemmin vaan oletin että sen kun nostaa lämpimään autoon heti ovelta ja samoin autosta heti kotiin niin tuo parin sekunnin ulkoilma ei sitä vielä palelluttaisi...
        Nyt tilanne on se että lehtiä on vielä kiinni, mutta se näyttää kuivalta ja nahistuneelta ja jäljellä olevien lehtien väri on vaalempi kuin kuuluisi.


      • sinulla
        ei viherpeukalo kirjoitti:

        Hei, ostin sen Plantagenista ja sitä ei pakattu sen kummemmin vaan oletin että sen kun nostaa lämpimään autoon heti ovelta ja samoin autosta heti kotiin niin tuo parin sekunnin ulkoilma ei sitä vielä palelluttaisi...
        Nyt tilanne on se että lehtiä on vielä kiinni, mutta se näyttää kuivalta ja nahistuneelta ja jäljellä olevien lehtien väri on vaalempi kuin kuuluisi.

        oliko itselläsi takki päällä kun menit kauppaan? todennäköisesti vaikka ""oletin että sen kun nostaa lämpimään autoon heti ovelta ja samoin autosta heti kotiin niin tuo parin sekunnin ulkoilma ei sitä vielä palelluttaisi... "" SYY ON SELVÄ, KASVISI ON PALELTUNUT. Jos olisit ostanut kasvisi kotimaisesta kukkakaupasta, se olisi pakattu automaattisesti puolestasi mutta aina kun juostaan muka halvan hinnan perässä, näin käy.


      • viherpeukalo=)
        sinulla kirjoitti:

        oliko itselläsi takki päällä kun menit kauppaan? todennäköisesti vaikka ""oletin että sen kun nostaa lämpimään autoon heti ovelta ja samoin autosta heti kotiin niin tuo parin sekunnin ulkoilma ei sitä vielä palelluttaisi... "" SYY ON SELVÄ, KASVISI ON PALELTUNUT. Jos olisit ostanut kasvisi kotimaisesta kukkakaupasta, se olisi pakattu automaattisesti puolestasi mutta aina kun juostaan muka halvan hinnan perässä, näin käy.

        Ostin reunustraakkipuun,joka ei tasan päässyt paleltumaan.Vähänajan päästä alkoi tiputtaa lehtiään,vaikka kastelin mielestäni oikein,lehdet ovat kuivuneen näköiset,olen myös sumutellut ahkeraan,mutta ei auta,tiputtaa lehtiään vieläkin=( Oisko se vaan ettei totu sisäilmaan,näin jossain sanottiin,mutta vaikka se tiputtaisi kaikki lehdet,ei kantsi heittää menemään,voi kasvattaa uusia tilalle.


      • pom
        viherpeukalo=) kirjoitti:

        Ostin reunustraakkipuun,joka ei tasan päässyt paleltumaan.Vähänajan päästä alkoi tiputtaa lehtiään,vaikka kastelin mielestäni oikein,lehdet ovat kuivuneen näköiset,olen myös sumutellut ahkeraan,mutta ei auta,tiputtaa lehtiään vieläkin=( Oisko se vaan ettei totu sisäilmaan,näin jossain sanottiin,mutta vaikka se tiputtaisi kaikki lehdet,ei kantsi heittää menemään,voi kasvattaa uusia tilalle.

        Mulla on myös reunustraakkipuu, joka on ollut kodissani muutaman kuukauden. Aluksi lehdet alkoivat kuivumaan päistä ja luin jostain että tämä johtuu liiasta kastelusta. Vähensin kastelua ja ongelma poistui mutta nyt kasvi tiputtaa alimmaisia lehtiään. Kastelen edelleen joten liiasta kuivumisesta ei ole kyse. Kasvi ei myöskään paleltunut kotiin tuodessa joten epäilen että se saa vetoa ikkunasta tai on liian varjossa, mulla kun koillisikkunalla.


      • aloittelija mie vaan
        pom kirjoitti:

        Mulla on myös reunustraakkipuu, joka on ollut kodissani muutaman kuukauden. Aluksi lehdet alkoivat kuivumaan päistä ja luin jostain että tämä johtuu liiasta kastelusta. Vähensin kastelua ja ongelma poistui mutta nyt kasvi tiputtaa alimmaisia lehtiään. Kastelen edelleen joten liiasta kuivumisesta ei ole kyse. Kasvi ei myöskään paleltunut kotiin tuodessa joten epäilen että se saa vetoa ikkunasta tai on liian varjossa, mulla kun koillisikkunalla.

        reunustraakinhan kuuluukin tiputtaa aika ajoin alimmaisia lehtiään. Ne kuivuvat ja tipahtavat. Niistä muodostuu reunustraakin varsi sitten :) Liian varjossa oleva reunustraakki ei mun tietääkseni tiputa lehtiä sen ihmeemmin, se vaan saattaa kasvaa vinoon kun etsii valoa kesän aikana...


    • omistan kolme

      Meillä on kolme traakkipuuta ja olen saanut ne ihan hyvin kasvamaan vaikka ovatkin pimeissä paikoissa. Nyt kun oli nuo hirivttävät sateet tuossa niin kannoin puskat pihalle että sade "hakkasi" niistä tomut pois ja kasteli oikein kunnolla. Pari päivää olivat pihalla tuulettumassa ja nyt loistavat taas iloisina olohuoneen nurkassa. Silloin kun ostin puut niin minulle sanottiin että ei ole puulle pahitteeksi että sekin saisi välillä lämmintä ulkoilmaa ja vesi puun rungolle tekee vain hyvää että saa kasvatettua uusia lehtiä. En muista koska viimeksi puut olisivat olleet noin hyvä kuntoisia kun nyt ovat pienen ulkoilun jälkeen.
      Täytyy vain muistaa että mihinkään rankkasateeseen ei niitä vie kun voivat kärsiä aika pahasti. :)

    • tragikomia

      Että onko sulla kissoja, etenki sisäsellaisia? ootkos haistellu multaa. Noin äkillisen kellastusreaktion saisi kissanvirtsa helpostikin aikaan. Silloin multa on vaihdettava täydellisesti ja nopeasti, muutoin kasvi kuolee.

    • Anonyymi

      Minä itse ostin 2kk takaperin tokmannista ja olen antanut seistä koko ajan samassa paikassa,mutta nyt yhtä äkkiä sen lehdet rupesi nuokkumaan alaspäin ja tiputteli melkein kaikki lehdet.Nyt jäljellä enää 3 lehteä yhdessä ja sekin nyt ihan yhtä äkkiä Rupes nuokkumaan juuri uusia kasvaneita lehtiä ja kaikki olivat ihan vihreänä ja hyvä kuntosia Siis mitä mun puulle tapahtuu??

      • Anonyymi

        Siis mulle tapahtunut nyt sama juttu!!!


      • Anonyymi

        Jos juuret kunnossa niin sitten voi olla tuholaisia, pieniä mustia ötököitä, kannattaa katsoa silmälasien tai suurennuslasin kanssa, tähän aikaan vuodesta iskevät usein. Liian kuiva huoneilma tai liika kastelu voi myös olla ongelma. Traakkipuilla on kyllä niin vahvat juret ettei ne helpolla kuole, uutta oksaa kasvaa kun katkaisee.


      • Anonyymi

        Mullakin ihan sama juttu, syksyllä ostettu Tokmannilta! Jos meillä olisi kissa, olisin pistänyt kissan syyksi, mutta ei. Mulla tämä on altakasteluruukussa ja vettä oli vielä jäljelläkin :/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      70
      2317
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2103
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1718
    4. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1536
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1530
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1447
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1419
    8. 52
      1288
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      66
      1234
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1209
    Aihe