Heipsan, olen 30 v nainen, jolla todettu paniikkihäiriöoireita ekan kerran jo 8 vuotta sitten (oireita aiemminkin mutta ei niille keksitty nimeä). Olen muutenkin tosi herkkä kaikelle sympaattista hermostoa stimuloivalle...esim. en voi juoda kofeiinillista kahvia lainkaan jne. Nyt rankan stressisyksyn jälkeen on alkanut tulla kauheasti sydämen lisälyöntejä. Lääkäreiden mielestä ne ovat stressin vaikutusta (ylikierroksilla käyvä hermosto) ja kardiologin diagnoosi sydämestä 24 holterin jälkeen on terve eikä mitään viitteitä mistään vakavasta...Onko muilla nimenomaan muljahtelu (lisälyönnit) liittyneet paniikkihäiriöön/ahdistuneisuuteen? Eli onko odotettavissa, että esim. Cipralex auttaisi?!
sydämen muljahtelu ja paniikkihäiriö?
21
5611
Vastaukset
- Kivuton
Oireesi sopivat hyvin tasapainoaistin toimintahäiriön aiheuttamiksi. Se aiheuttaa kroonista lihasjännitystä ja samalla adrenaliinitaso kohoaa. Tämä puolestaan saattaa kiihdyttää elintoimintoja, mm. sydämen toimintaa.
Tasapainoaistia voidaan hoitaa asentohoidolla, joka tarkoittaa toistuvaa itsehoitoa liikesarjoja käyttäen. Niiden avulla keho saadaan liikkeeseen, joka matkii tasapainoaistin kaarikäytävien muotoa. Hoidon teho perustuu painovoiman hyväksikäyttöön ja sen välitön vaikutus on lihasten rentoutuminen. Edelleen hormonitoiminta, aineenvaihdunta ja elintoiminnat normalisoituvat,jos keho
on säästynyt pahemmilta kudosvaurioilta.
Lisätietoja osoitteesta asentohoito.auttaa.fi- ap kyselijä
Periaatteessa tuo voisi muhun sopiakin, koska olen pienestä asti ollut kova jännittämään ja stressaamaan...Asentohoitoa vain tuntui olevan kovin niukasti saatavilla?
- Kivuton
ap kyselijä kirjoitti:
Periaatteessa tuo voisi muhun sopiakin, koska olen pienestä asti ollut kova jännittämään ja stressaamaan...Asentohoitoa vain tuntui olevan kovin niukasti saatavilla?
Jos haluat tarkempia ohjeita, ota yhteyttä asentohoito.auttaa.fi sivustolla näkyvään osoitteeseen.
- paitsi, että
minulle se herkkyys kehittyi pitkäaikaisen kofeiininkäytön seurauksena, eikä ole aivan täysin ohi vieläkään, vaikka kahvinjuonnin lopettamisesta on vuosi.
Minulla muljahteluihin auttoi karnosiini, 600mg vuorokaudessa pitää sydämen toiminnan normaalin oloisena. E-Epa, b-vitamiini ja magnesium sopivat tähän vaivaan myös, näillä eväillä pääsin bentsoista, paniikista lähes kokonaan ja sydänoireista eroon jo ennen kuin lopetin kahvinjuonnin. Synteettisiä kemikaaleja en ole bentsoja lukuunottamatta kokeillut, eikä onneksi tarvitse kokeillakaan enää. - auttoi
Parissa viikossa Cipralexin aloittamisen jälkeen loppui sydänoireet. Nyt ei ole ollut 3 kuukauteen paniikkioireitakaan. Kahvin juonnin olen joutunut lopettamaan kokonaan kun ennen mehi 8 kuppia päivässä.
- ap kysyjä
Tarkennan vielä, oliko sulla juuri muljahduksia ennen cipralexin aloittamista? Kysyn tätä siksi, että mulla on aiemmin ollut enemmän kaikenlaista kummaa tykyttelyä paniikki/ahdistusoireiden seurana ja muljahduksia enemmän hormonaalisista syistä. Lääkärin mielestä on ihan selvää, että nämäkin ovat rankan stressin seurausta ja elimistö vaatisi nyt jonkun tasapainottavan lääkkeen, joka normalisoi hermoston (ehdotti nimenomaan cipralexiä).
- Yksi panikoija
ap kysyjä kirjoitti:
Tarkennan vielä, oliko sulla juuri muljahduksia ennen cipralexin aloittamista? Kysyn tätä siksi, että mulla on aiemmin ollut enemmän kaikenlaista kummaa tykyttelyä paniikki/ahdistusoireiden seurana ja muljahduksia enemmän hormonaalisista syistä. Lääkärin mielestä on ihan selvää, että nämäkin ovat rankan stressin seurausta ja elimistö vaatisi nyt jonkun tasapainottavan lääkkeen, joka normalisoi hermoston (ehdotti nimenomaan cipralexiä).
Joo muljahdukset tuttuja, minulla ne varsinkin toistuessaan laukaisevat paniikkikohtauksia. Aiheutuvat selvästi stressistä.
Nyt olen Seronil-kuurilla, ja on pitänyt myös muljahduksia aisoissa, tai ainakaan eivät hermostuta samalla tavalla. Betasalpaajatkin mahdollisia hoidossa, mutta ne eivät estä paniikkia.
Minulla ei sopinut Seronilin kanssa yhteen. ap kysyjä kirjoitti:
Oli sekä tiheälyöntisyyttä että rytmihäiriötä. Syön vielä beetasalpaajaakin mutta ei auttanut syksyllä olleeseen paniikkikohtauskauteen. Verenpaine oli 160/120 ja pulssi yli sata reilun viikon. Syön Cipralexiä 5 mg, auttaa hyvin. Mulla mm. nousi ruumiinlämpö normaalilukemiin ja insuliiniresistenssi parani oleellisesti eli stressi helpottui.
- ap kyselijä
mrx-08 kirjoitti:
Oli sekä tiheälyöntisyyttä että rytmihäiriötä. Syön vielä beetasalpaajaakin mutta ei auttanut syksyllä olleeseen paniikkikohtauskauteen. Verenpaine oli 160/120 ja pulssi yli sata reilun viikon. Syön Cipralexiä 5 mg, auttaa hyvin. Mulla mm. nousi ruumiinlämpö normaalilukemiin ja insuliiniresistenssi parani oleellisesti eli stressi helpottui.
Ei mullakaan beetasalpaaja auta sitten, kun hermosto menee täysin ylikierroksille (on tapahtunut aiemminkin vuosia sitten). Beetasalpaaja auttaa ns. normaalitilanteessa, kun ei ole mitään paniikkiherkkää jaksoa päällä. Mulla oli myös verenpaine 160/100 ja pulssi jatkuvasti korkea :/.
Oliko sulla siis stressin seurauksen liian matala ruumiinlämpö (mullakin nimittäin on enkä ole tiennyt, mistä se johtuu)?
Sulla siis 5 mg/päivä jo riittää? Mulle lääkäri määräsi ensin 5 mg ja sitten viikon kuluttua nosto 10 mg:aan, joka olisi tavoitetaso. Mietin vain, onko se liikaa... ap kyselijä kirjoitti:
Ei mullakaan beetasalpaaja auta sitten, kun hermosto menee täysin ylikierroksille (on tapahtunut aiemminkin vuosia sitten). Beetasalpaaja auttaa ns. normaalitilanteessa, kun ei ole mitään paniikkiherkkää jaksoa päällä. Mulla oli myös verenpaine 160/100 ja pulssi jatkuvasti korkea :/.
Oliko sulla siis stressin seurauksen liian matala ruumiinlämpö (mullakin nimittäin on enkä ole tiennyt, mistä se johtuu)?
Sulla siis 5 mg/päivä jo riittää? Mulle lääkäri määräsi ensin 5 mg ja sitten viikon kuluttua nosto 10 mg:aan, joka olisi tavoitetaso. Mietin vain, onko se liikaa...Toi matala ruumiinlämpö voi johtua stressihormonista, se ajaa jotkut ihmiset säästöliekille. Mulla tuo Cipralex auttaa muutenkin, mm. syöminen on vähentynyt samaten kuin vatsaoireet. Suurin apu tuli insuliiniresistenssiin eli verensokeriarvoni paranivat ja fyysistä kuntoa tuli älyttömästi lisää kun jaksaa treenata. Pistän nämä kaikki stressin alenemisen piikkiin.
Mulla on hyvä vaste miltei kaikkiin lääkkeisiin vaikka kookas olenkin (182 cm/113 kg).
Keskustele lääkärin kanssa jos tuosta 10 mg annoksesta tulee ongelmia, mulla tuo 5 mg aika ongelmaton (lievää ummetusta mutta tuokin on parempi kuin säännöllinen ripuli). Se Cipralexin mukana tullut paperi kannattaa lukea.
Cipralexin käyttäjille on oma webbisivusto www.selviydyn.fi.
- man66
minulle tohon auttoi rivatril 0,5mg kolmasti päivässä,mirtazapin 30mg yöksi.
- ap kyselijä
En tunne noiden lääkkeiden nimiä (enkä yleensäkään lääkkeitä) mutta pääasia on kai se, että mielialalääkkeet voivat noihin muljahteluihinkin auttaa. Itse sain ensiavuksi Stella-nukahtamislääkkeen iltoihin (muuten vain beetasalpaajaa eli ei mitään rauhoittavia). Tuo stella on mulle ihanteellinen eli sopivan lievä.
- auttoi minulla
Minulla oli myös hirveitä muljahteluja ja ne loppui kuin seinään kun sain citalopram lääkkeet paniikkihäiriöön.
- ap kyselijä
Kuulostaa lupaavalta! Apua voi siis löytyä myös muljahteluihin.
- khylkhyl
ap kyselijä kirjoitti:
Kuulostaa lupaavalta! Apua voi siis löytyä myös muljahteluihin.
Moi!
Mulla alko noi muljahdukset tossa paniikkihäiriön alla ja menin lääkäriin niiden takia. Mitään sydänperäistä ei vissii sit löytyny et ne oli vain eteislisälyöntejä levossa. Kuitenkin aina pieni pelko jostai vakamammasta sydänsairaudesta mutku ei oikeen uskalla kenellekkään puhua asiasta. välillä lieviä rintakipujakin jotka laukasee pienen paniikkitilan. onko teille tullu noita lieviä rintakipuja joskus ton paniikin yhteydessä? - ap kyselijä
khylkhyl kirjoitti:
Moi!
Mulla alko noi muljahdukset tossa paniikkihäiriön alla ja menin lääkäriin niiden takia. Mitään sydänperäistä ei vissii sit löytyny et ne oli vain eteislisälyöntejä levossa. Kuitenkin aina pieni pelko jostai vakamammasta sydänsairaudesta mutku ei oikeen uskalla kenellekkään puhua asiasta. välillä lieviä rintakipujakin jotka laukasee pienen paniikkitilan. onko teille tullu noita lieviä rintakipuja joskus ton paniikin yhteydessä?Eli siis, juu, kyllä paniikkiin ja päälle jääneeseen ahdistukseen liittyy lievää kipuakin...ja puristuksen tunnetta jne. jne. Mullakin tosiaan sydäntä tutkittu ja sen pitäisi olla terve :). Sympaattinen hermosto sen sijaan käy ylikierroksilla....
- Trotteli
magnesiumin ja /tai kaliumin puutteesta. Molempien puute voi aiheuttaa sydänoireita.
Mun burn outista johtuvaa "paniikkihäiriötäni" hoidettiin ensin ssri:llä ja rauhoittavilla. Mutta mä PARANIN lopulta lähinnä magnesiumin ja kaliumin avulla. Myös berocca oli hyvä apu.
Kannattaa kokeilla!- ap kyselijä
Eli minä olenkin syönyt parisen viikkoa lisämagnesiumia ja lisänä b-vitamiinia (olisiko neuromax forte?). Ihan vain "kokeeksi" :), koska luin sen edullisista vaikutuksista.
- Trotteli
ap kyselijä kirjoitti:
Eli minä olenkin syönyt parisen viikkoa lisämagnesiumia ja lisänä b-vitamiinia (olisiko neuromax forte?). Ihan vain "kokeeksi" :), koska luin sen edullisista vaikutuksista.
Mä ostin aikanaan puolittain tuurilla tabletteja, joissa on 350 mg magnesiumia ja 80 mg kaliumia. Niillä oli ihan uskomaton rauhoittava vaikutus mun sydämen toimintaan!
Tankkasin niitä mg/k tabletteja yli puoli vuotta niin paljon kun maha kesti. Olo parani koko ajan, ja sertralin annostelumääriä oli mahdollista pudottaa sitä mukaa.
Siten huomasin, että se mg/k tabletti aiheutti aina lievää sydämen muljahtelua, huimaamista ym. joksikin aikaa. Sain sitten vinkin tältä palstalta, että myös kaliumin liika-annostelu voi aiheuttaa sydän ongelmia. Kokeilin sitten pelkkiä magnesium tabletteja (ilman kaiumia), ja tilanne rauhoittui!
Nykyään mun tilanne on se, että normaalisti syön pieniä määriä magnesiumia pitkin päivää. Ja beroccaa joka päivä. Lisäksi mulle tulee aina parin tai muutaman kuukauden välein sellaisia sydämen muljahteluja, joihin magnesiumi ei auta. Silloin tarvin taas vähän aikaa sekä magnesiumia että kaliumia.
En ole ihan varma olenko oikeassa, mutta mulle on tullut tällainen tuntuma magnesiumin ja kaliumin vaikutuksesta sydämen toiminnalle:
-magnesium rauhoittaa mun sydämen toimintaa silloin kun on esim. paniikin tyyppisiä oireita, korkea pulssi jne., mutta sydän tuntuu kuitenkin lyövän melko normaalilla tavalla.
-kalium rauhoittaa mun sydämen toimintaa erityisesti silloin, kun sydän muljahtelee jotenkin luonnottomasti, eli silloin kun sydän ei lyö normaalisti.
Kuten sanottu, en oo ihan satavarma onko noi johtopäätökset oikeat. Kohta pääsen spesialistilääkärille joka voinee selvittää asian.
Kaliumin kanssa täytyy vissiin olla vähän varuillaan, koska liikakin voi olla pahasta. Mulla on "turvallisia" tabletteja, joissa on vain 80 mg kaliumia. Sellaisia en ole suomesta löytänyt. Esim. yhdessä apteekkissa oli vain yhden GRAMMAN tabletteja, mutt eivät suostuneet myymään niitä kuin lääkärin määräyksestä koska vaikuttavat sydämen toimintaan. - oikein, että
Trotteli kirjoitti:
Mä ostin aikanaan puolittain tuurilla tabletteja, joissa on 350 mg magnesiumia ja 80 mg kaliumia. Niillä oli ihan uskomaton rauhoittava vaikutus mun sydämen toimintaan!
Tankkasin niitä mg/k tabletteja yli puoli vuotta niin paljon kun maha kesti. Olo parani koko ajan, ja sertralin annostelumääriä oli mahdollista pudottaa sitä mukaa.
Siten huomasin, että se mg/k tabletti aiheutti aina lievää sydämen muljahtelua, huimaamista ym. joksikin aikaa. Sain sitten vinkin tältä palstalta, että myös kaliumin liika-annostelu voi aiheuttaa sydän ongelmia. Kokeilin sitten pelkkiä magnesium tabletteja (ilman kaiumia), ja tilanne rauhoittui!
Nykyään mun tilanne on se, että normaalisti syön pieniä määriä magnesiumia pitkin päivää. Ja beroccaa joka päivä. Lisäksi mulle tulee aina parin tai muutaman kuukauden välein sellaisia sydämen muljahteluja, joihin magnesiumi ei auta. Silloin tarvin taas vähän aikaa sekä magnesiumia että kaliumia.
En ole ihan varma olenko oikeassa, mutta mulle on tullut tällainen tuntuma magnesiumin ja kaliumin vaikutuksesta sydämen toiminnalle:
-magnesium rauhoittaa mun sydämen toimintaa silloin kun on esim. paniikin tyyppisiä oireita, korkea pulssi jne., mutta sydän tuntuu kuitenkin lyövän melko normaalilla tavalla.
-kalium rauhoittaa mun sydämen toimintaa erityisesti silloin, kun sydän muljahtelee jotenkin luonnottomasti, eli silloin kun sydän ei lyö normaalisti.
Kuten sanottu, en oo ihan satavarma onko noi johtopäätökset oikeat. Kohta pääsen spesialistilääkärille joka voinee selvittää asian.
Kaliumin kanssa täytyy vissiin olla vähän varuillaan, koska liikakin voi olla pahasta. Mulla on "turvallisia" tabletteja, joissa on vain 80 mg kaliumia. Sellaisia en ole suomesta löytänyt. Esim. yhdessä apteekkissa oli vain yhden GRAMMAN tabletteja, mutt eivät suostuneet myymään niitä kuin lääkärin määräyksestä koska vaikuttavat sydämen toimintaan.että vihreät vihannekset ovat hyviä kalium-lähteitä. Ja kaliumin puutehan näkyy lihaskimmoisuudessa, eli jos painat sormella kuopan lihakseen palautuuko hitaasti vai nopeasti.
Eräät lääkitykset kuluttavat kaliumia. - Trotteli
oikein, että kirjoitti:
että vihreät vihannekset ovat hyviä kalium-lähteitä. Ja kaliumin puutehan näkyy lihaskimmoisuudessa, eli jos painat sormella kuopan lihakseen palautuuko hitaasti vai nopeasti.
Eräät lääkitykset kuluttavat kaliumia.voi olla noinkin. Mutta ei mun lihaksiini mitään sen kummempia lommoja jäänyt edes pahimpaan aikaan. Silti magnesium&kalium tabletit rauhoittivat sydäntä huomattavasti.
Ruoka-aineiden kalium- ja magnesiumpitoisuudessa on varmasti eroja. Mutta mun ymmärrykseni mukaan jos puutostila on sellainen että sydän heittää volttia, niin vihreiden syöminen ei riitä. Lisäaineista, esim. tabletteina, saa niin paljon suuremman määrän puuttuvaa ainetta kuin normaalista ruuasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mieleni harhailee sinussa
Uskon että tykkäät minusta. On vain yksi elämä. Silti jään paikoilleni ja odotan että jokin muuttuu. Menin palasiksi, ei205233Jännitän sinua J mies
Ei tästä tulee mitään. Tuskin kaikki olis mennyt näin moneen solmuun, jos olis tarkoitettu meidät yhteen.1271605- 1011470
Kuinka kauan kesti että ihastuit
Kaivattuusi? Jos lasketaan siitä hetkestä alkaen kun näit hänet ensi kerran. Oliko jokin tilanne tai tapahtuma, joka voi701419Orpo suunnittelee palestiinalaislasten Suomeen siirtoa
"Sairaalahoitoa tarvitsevien lasten ottaminen Suomeen on lisäksi selvityksessä, Orpo sanoo. – Jos meillä on mahdolli3361349- 491338
Olen käyttäytynyt sinua kohtaan väärin toistuvasti
Puolustuksekseni täytyy sanoa, että ei ole ollut tahallista vaan seurausta harhaisista luuloista ja ajatuksista. Esimerk761282Tunneälyä testaamaan!
Testi pitää sisällään viisi osa-aluetta. Itse sain täydet tuosta ensimmäisestä eli 25/25. Kokonaispistemäärä oli 100/12541065- 86955
Saanko mies tulla sun kainaloon nukkumaan?
En saa unta kun mietin sua❤️ Saako tulla sun viereen ja käpertyä sun kainaloon?50948