sienestys on hienoo

mutta näin talvella

vähän huonompaa kun ei pääse sieneen, innostuin sienistä viime syksynä. Nyt tiedän melkein kaikki sienet, kuin vettä vain.
Onkos kukaan kokeillut etsiä sieniä lumen alta?

15

4487

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tattila

En suoranaisesti lumen alta ole etsinyt, mutta vähälumisina leutoina Etelä-Suomen talvina on tullut kerättyä talvijuurekkaita melkein kevääseen asti. Hyvän keiton niistä saa, jollei anna muutaman toukan häiritä...

• mahdollista.

löytää kanttarelleja lumen alta jos käy kaivelemassa niistä paikoista jossa syksylläkin niitä on esiintynyt?

• Hienooooooooo!

Hienooooooooooooooooooooooooooooooooo!

Njän njän!

• on todella

"hienoo"! Ja hauki on kala!

• ettet tuntis ihan

kaikkia..niitäö kun on Suomessa yli 4000 lajia?

• ihan jopa ilmeistä

mutta minä puhuinkin sellaisista ruokasienistä jotka tunnen, ja niitä on jo paljon.

• vuodelta 1951
        ihan jopa ilmeistä kirjoitti:

mutta minä puhuinkin sellaisista ruokasienistä jotka tunnen, ja niitä on jo paljon.

on sieni nimeltä "pikkurouskun sukulainen".

mahtaisitko tuntea sen, kun ei ole uudemmissa sienikirjoissa nähnyt?

toisaalta ... ehkä ei tarvitse vastata ... kohta korvasieniaikakin jo alkaa ...

• murkulan tunnen
        vuodelta 1951 kirjoitti:

kyllä, mutta tuollasesta en ole kuullutkaan. Tosin minulla ei ole noin vanhaa sienikirjaakaan.

• Ruma mies
        vuodelta 1951 kirjoitti:

"... on sieni nimeltä "pikkurouskun sukulainen".
        mahtaisitko tuntea sen, kun ei ole uudemmissa sienikirjoissa nähnyt?"

Mulla on se sama sienikirja. Nimi on hauska, mutta kyse lienee ladontavirheestä ja sillä tarkoitetaan luultavasti sikurirouskua. Ehkäpä tekstin olisi pitänyt kuulua tähän tapaan: "Pikkurouskun sukulainen SIKURIROUSKU ...", mutta loppu on jäänyt latomatta.

Itse olen poiminut sikurirouskuja suppilo- ja kosteikkovahveroiden seuraksi ja paistanut ne sellaisenaan. Ne antavat minusta miellyttävän maun. Maku on kyllä sen verran erikoinen, että kaikki eivät siitä varmaan tykkää.

• etsittyä

syksyllä hieman sulaneen ensilumen alta suppiksia
      ja löytynytkin.

• RRitva

Talvella kannattaa varoa ettei vahingossa kerää mukaan jäätyneitä koiranjätöksiä. Kahdesti on jo käynyt niin että sieniä keittäessa koko kattilallinen on mennyt pilalle kun "pökäleet" ovat sulaessaan alkaneet tuoksua. Hyvä ettei kattilakin ole mennyt roskiin!

• suoraa pannuun

Kanttarelleja nousee niin kauan kuin routa pysyy poissa. Viime ja edellistalvena keräsin kanttarelleja tammikuussa. Söinkin nuo vielä. Säilömään en lähtisi, olivat ehkä vähän pakasta saaneet, mutta ihan terveen oloisia.

Älä syö pilaantunutta.

• kanttarelli,

mutta kohta nousee ne murkulasienet, niitä pitää vaan ryöpsysytellä vähän ennen pannun laittoa.

• nyt löydetty
        kanttarelli, kirjoitti:

mutta kohta nousee ne murkulasienet, niitä pitää vaan ryöpsysytellä vähän ennen pannun laittoa.

Ei mitenkään vaivaksi asti mutta löydetty kuitenkin. Ryöpsyttelin pari kertaa 5min. ja namia oli se soosi lohikalan kanssa.

• äkkiä keräämään
        kanttarelli, kirjoitti:

ei kyllä vielä lumesta pelkoa, mutta ennenku naapuri kerkiää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      91
      7455
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      37
      3967
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3510
    4. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      235
      2793
    5. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2652
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      43
      2465
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      132
      2391
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2279
    9. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      20
      2218
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1962
    Aihe