oli lunkun Estrella eli 110v se asetti hiukan haasteita kun halusit kuunnella musaa itse ostin Ranskasta autokasetti mankan ja hytissä kytkin 60w lamppuja sarjaan näin pudotettiin jännite 12v ja ääni oli vakio eli musaa piti kuunnella aina samalla volyymilla nii ja vuosi oli 78
tasavirta laiva
31
2323
Vastaukset
- Sirocco oli
oli kanssa tasavirtapaatti. Tommosia virityksiä ei tehty kun oli pikkulaite, jolla saatiin 220 v. Mutta se ei riittänyt ihan kaikkeen ja tyyliin pistoke per hytti. Laivan valaistus yms. oli tasavirralla ja lampuissa hauskat kannat.
- Chief Engineer
Tasavirtaa oletko ihan varma yleensä se 110 v jännite on vaihtovirtaa.
- konepäällikkö
Chief Engineer kirjoitti:
Tasavirtaa oletko ihan varma yleensä se 110 v jännite on vaihtovirtaa.
niin ja mun nimi on pelle tai svantte hermanssson
- Chief Engineer
konepäällikkö kirjoitti:
niin ja mun nimi on pelle tai svantte hermanssson
MITÄ SITTEN
Chief Engineer kirjoitti:
Tasavirtaa oletko ihan varma yleensä se 110 v jännite on vaihtovirtaa.
Kaikenlaisia energiansiirtomuotoja tässä maailmassa kyllä keksitään, mutta ei ole vielä tullut vastaan normaalikäyttöön tarkoitettua 110V DC systeemiä. Vaan maailma on ihmeitä täynnä.
- on tasavirtaa
Sparks kirjoitti:
Kaikenlaisia energiansiirtomuotoja tässä maailmassa kyllä keksitään, mutta ei ole vielä tullut vastaan normaalikäyttöön tarkoitettua 110V DC systeemiä. Vaan maailma on ihmeitä täynnä.
saanut kaiketi liikaa.
Jos juttu edes alkuunkaan pitää paikkaansa niin
aika hölmöläisten hommaa.
Olisi laittanut käämin vaikka kullinsa ympärille. - sä oot tärkee sua
on tasavirtaa kirjoitti:
saanut kaiketi liikaa.
Jos juttu edes alkuunkaan pitää paikkaansa niin
aika hölmöläisten hommaa.
Olisi laittanut käämin vaikka kullinsa ympärille.tarvitaan!! ur retardet!
- kokematon ..
Sparks kirjoitti:
Kaikenlaisia energiansiirtomuotoja tässä maailmassa kyllä keksitään, mutta ei ole vielä tullut vastaan normaalikäyttöön tarkoitettua 110V DC systeemiä. Vaan maailma on ihmeitä täynnä.
vielä viisikymmentäluvun alussa rakennettiin tasavirtalaivoja. Sitä ennen taas rakennettiin ainoastaan tasavirtalaivoja.110 v oli yleinen jännite. Kuusikymmentäluvun konemestarikoulutuksessa luettiin sähkötekniikan yhteydessä pitkät tovit tasavirtageneraattorieden ja -moottoreiden ominaisuuksista. Tasavirtatekniikan käyttöä puolsi sen helppo säädettävyys. Vaihtovirtatekniikan kehittyminen syrjäytti nopeasti tasavirran käytön. 50-luvulla vasta Suomen kaupungeissakin siirryttiin 110 Voltin järjestelmistä 220 Voltin jännitteeseen. Kaupungeissa 110 V oli kuitenkin jo tuolloin vaihtovirtaa.
110 V tasavirtalaivoja on vieläkin käytössä. Tuskin esim. ex. Pirttisaareen on vaihdettu koko sähköjärjestelmää. Normandian maihinnousun ylijäämävarastosta Suomeen ostetut hinaajat, kun olivat kaikki 110 V tasavirtalaivoja. - ja tasavirtamoottorin
kokematon .. kirjoitti:
vielä viisikymmentäluvun alussa rakennettiin tasavirtalaivoja. Sitä ennen taas rakennettiin ainoastaan tasavirtalaivoja.110 v oli yleinen jännite. Kuusikymmentäluvun konemestarikoulutuksessa luettiin sähkötekniikan yhteydessä pitkät tovit tasavirtageneraattorieden ja -moottoreiden ominaisuuksista. Tasavirtatekniikan käyttöä puolsi sen helppo säädettävyys. Vaihtovirtatekniikan kehittyminen syrjäytti nopeasti tasavirran käytön. 50-luvulla vasta Suomen kaupungeissakin siirryttiin 110 Voltin järjestelmistä 220 Voltin jännitteeseen. Kaupungeissa 110 V oli kuitenkin jo tuolloin vaihtovirtaa.
110 V tasavirtalaivoja on vieläkin käytössä. Tuskin esim. ex. Pirttisaareen on vaihdettu koko sähköjärjestelmää. Normandian maihinnousun ylijäämävarastosta Suomeen ostetut hinaajat, kun olivat kaikki 110 V tasavirtalaivoja.käynnistyskään ei tapahtunut nappia painamalla - tukevan etuvastuksen kautta vaan portaittain kierroksia odotellen.
Eräässä laivassani oli verstaassa yksi tukeva sähkömoottori ja siitä hihna katon rajassa kulkevaan verstaan mentävään akseliin josta sitten voimaa jaettiin - edelleenkin hihnavetoisesti - verstaan koneille. kokematon .. kirjoitti:
vielä viisikymmentäluvun alussa rakennettiin tasavirtalaivoja. Sitä ennen taas rakennettiin ainoastaan tasavirtalaivoja.110 v oli yleinen jännite. Kuusikymmentäluvun konemestarikoulutuksessa luettiin sähkötekniikan yhteydessä pitkät tovit tasavirtageneraattorieden ja -moottoreiden ominaisuuksista. Tasavirtatekniikan käyttöä puolsi sen helppo säädettävyys. Vaihtovirtatekniikan kehittyminen syrjäytti nopeasti tasavirran käytön. 50-luvulla vasta Suomen kaupungeissakin siirryttiin 110 Voltin järjestelmistä 220 Voltin jännitteeseen. Kaupungeissa 110 V oli kuitenkin jo tuolloin vaihtovirtaa.
110 V tasavirtalaivoja on vieläkin käytössä. Tuskin esim. ex. Pirttisaareen on vaihdettu koko sähköjärjestelmää. Normandian maihinnousun ylijäämävarastosta Suomeen ostetut hinaajat, kun olivat kaikki 110 V tasavirtalaivoja.Kiitos mielenkiintoisesta vastauksesta. Tiedoissani on aukkoja, myönnän sen. Respect.
- lapsellinen,,,
sä oot tärkee sua kirjoitti:
tarvitaan!! ur retardet!
ei tippaakaan hjyymöriä.....
No hirtä ittes piruparka....
Korsteenissa on tilaa....
Eikä mätäne vaan kuivuu pikkuhiljaa niin ei haise kun kypsyy ja kuivuu. - varmaankin varustettu
lapsellinen,,, kirjoitti:
ei tippaakaan hjyymöriä.....
No hirtä ittes piruparka....
Korsteenissa on tilaa....
Eikä mätäne vaan kuivuu pikkuhiljaa niin ei haise kun kypsyy ja kuivuu.huumori nuijalla voi vittu mikä ääliö
- taitoa piissaapi
varmaankin varustettu kirjoitti:
huumori nuijalla voi vittu mikä ääliö
Huumori nuijalla varustettu kurjoitetaan yhteen elikkäs...oppitunti ääliölle,
huumorinuijalla.
Woe wittu mikä nuija.
Ja lisäksi huumorintajuton ääliö. - niin ku
taitoa piissaapi kirjoitti:
Huumori nuijalla varustettu kurjoitetaan yhteen elikkäs...oppitunti ääliölle,
huumorinuijalla.
Woe wittu mikä nuija.
Ja lisäksi huumorintajuton ääliö.papukaija?!sun kaverit siis pojat varmaan nauraa meidän jutuille eikä sulla luonto anna periks
- yleistä
Saman varystamon mt. Swordissa oli myös tasavirtasysteemi.
- että täällä
on myös tasavirrasta tietäviä noi nuoremmat kun ei yksinkertaisesti tiedä sen olemassaolosta ja mitä nei tiedä ni heti heitetään alapään juttuja?Jatkakaa vaan lisää on ihan hieno homma kuulla näitä ,,ai ennen poltettiin roviolla jos oli merimieltä kirkon kanssa cheers
- seurannut
että täällä kirjoitti:
on myös tasavirrasta tietäviä noi nuoremmat kun ei yksinkertaisesti tiedä sen olemassaolosta ja mitä nei tiedä ni heti heitetään alapään juttuja?Jatkakaa vaan lisää on ihan hieno homma kuulla näitä ,,ai ennen poltettiin roviolla jos oli merimieltä kirkon kanssa cheers
Höyrylaiva Korsholm, Suomen ensimmäinen autolautta ym.ym alias Korsimo oli kans sellainen. Siinä oli kait tasavirtajohdotukset, 110 voltin vaihtovirtajohdotukset ja viime vaiheissa nykyaikaiset 220 V apukoneet perätäkillä. Laiva siirtyi pois MKL:n käytöstä 1985, romutettiinko?
seurannut kirjoitti:
Höyrylaiva Korsholm, Suomen ensimmäinen autolautta ym.ym alias Korsimo oli kans sellainen. Siinä oli kait tasavirtajohdotukset, 110 voltin vaihtovirtajohdotukset ja viime vaiheissa nykyaikaiset 220 V apukoneet perätäkillä. Laiva siirtyi pois MKL:n käytöstä 1985, romutettiinko?
Kuten aiemmissa viesteissä jo todettiin, olen liian kokematon näissä tasavirtahommissa. Mutta minua jäi vieläkin askarruttamaan tuo, mihin skönäri saattoi käyttää hytissään olevaa 110 voltin tasavirtaliitäntää. No jos siellä oli joku 110VDC toimiva pöytälamppu, niin ok. Mutta mihin kytkettiin se AC:llä toimiva grammari tai radio? Vai oliko joka hytissä joku hervoton vibraattori, joka loi vaihtovirtaa tarvitsijoille. Tällä palstalla on nyt näköjään grammaria soiteltu 110VAC;lla. Kai se kahvipannukin kiehui siinä Rautavaaran savikiekon päällä samaan hintaan..;-]
- kaupan, mutta
Sparks kirjoitti:
Kuten aiemmissa viesteissä jo todettiin, olen liian kokematon näissä tasavirtahommissa. Mutta minua jäi vieläkin askarruttamaan tuo, mihin skönäri saattoi käyttää hytissään olevaa 110 voltin tasavirtaliitäntää. No jos siellä oli joku 110VDC toimiva pöytälamppu, niin ok. Mutta mihin kytkettiin se AC:llä toimiva grammari tai radio? Vai oliko joka hytissä joku hervoton vibraattori, joka loi vaihtovirtaa tarvitsijoille. Tällä palstalla on nyt näköjään grammaria soiteltu 110VAC;lla. Kai se kahvipannukin kiehui siinä Rautavaaran savikiekon päällä samaan hintaan..;-]
vähemmän niitä käytettävän näin - muistan jopa mekaanisen vibran nähneeni. Messissä oli radio jos oli ja saihan niitä paristokayttöisiä laitteita jo 60-luvun alusta .. kun maailma sähköistyi tuli laitteet perässä - niin laivoissa kuin maissa. Murrosaikaa elettiin monessa.
Blaubunkt Derby - Satellit - Normende Globetrotter - .. ja kelanauhurit ja kasettisoittimet ja ..
(Kipinän tekniikka oli sitten erikseen.) - Katsos
Sparks kirjoitti:
Kuten aiemmissa viesteissä jo todettiin, olen liian kokematon näissä tasavirtahommissa. Mutta minua jäi vieläkin askarruttamaan tuo, mihin skönäri saattoi käyttää hytissään olevaa 110 voltin tasavirtaliitäntää. No jos siellä oli joku 110VDC toimiva pöytälamppu, niin ok. Mutta mihin kytkettiin se AC:llä toimiva grammari tai radio? Vai oliko joka hytissä joku hervoton vibraattori, joka loi vaihtovirtaa tarvitsijoille. Tällä palstalla on nyt näköjään grammaria soiteltu 110VAC;lla. Kai se kahvipannukin kiehui siinä Rautavaaran savikiekon päällä samaan hintaan..;-]
Kun se grammari käytti 12 voltin tasavirtaa niin kuin nykyiset autoradiot,eikä vaihtovirtaa,niin sillähän se toimi kun laitettiin tarpeeksi vastusta siihen 110 voltin ja grammarin väliin. Avot menikö kaaliin.
Katsos kirjoitti:
Kun se grammari käytti 12 voltin tasavirtaa niin kuin nykyiset autoradiot,eikä vaihtovirtaa,niin sillähän se toimi kun laitettiin tarpeeksi vastusta siihen 110 voltin ja grammarin väliin. Avot menikö kaaliin.
Voihan perskules. Elettinpä ammoisia aikoja. Eipähän tuo olisi paljon vaatinut varustajalta teettää AC hytteihin. Vaan silloin oli näkkileipäkin kallista. Muistan yhden mekaanisen DC to AC vibran tavanneeni, oli jossain vanhassa autoradiohässäkässä, jossa putkien hehkut vaativat AC:tä. Verratkaapa tuota 50/60 lukujen elektroniikkaa/tiedonsiirtoa tämän päivän tekniikkaan...no jaa, painetaan taas nappia...
- makoili Aurajoessa
seurannut kirjoitti:
Höyrylaiva Korsholm, Suomen ensimmäinen autolautta ym.ym alias Korsimo oli kans sellainen. Siinä oli kait tasavirtajohdotukset, 110 voltin vaihtovirtajohdotukset ja viime vaiheissa nykyaikaiset 220 V apukoneet perätäkillä. Laiva siirtyi pois MKL:n käytöstä 1985, romutettiinko?
aikansa. Ruotsalaiset osti laivan ja korjasi sen todella perusteellisesti. On todella hienon näköinen. Jopa vaikea tunnistaa, kun syksyllä luiskahdin jollekin nettisivustolle.
Inverttereitä oli Jurmossakin hyteissä.Tosin esimerkiksi Phillips`in partakoneessa oli tuolloin pistokkeessa vaihtokytkin 110/220 V. Ne olivat ns. yleisvirtakoneita jotka kävivät myös tasavirralla ei tarvinnut välissä invertteriä. Minullapa on tuo vanha Philishave vieläkin jäljellä, kun ei tule heitettyä toimivia laitteita pois. makoili Aurajoessa kirjoitti:
aikansa. Ruotsalaiset osti laivan ja korjasi sen todella perusteellisesti. On todella hienon näköinen. Jopa vaikea tunnistaa, kun syksyllä luiskahdin jollekin nettisivustolle.
Inverttereitä oli Jurmossakin hyteissä.Tosin esimerkiksi Phillips`in partakoneessa oli tuolloin pistokkeessa vaihtokytkin 110/220 V. Ne olivat ns. yleisvirtakoneita jotka kävivät myös tasavirralla ei tarvinnut välissä invertteriä. Minullapa on tuo vanha Philishave vieläkin jäljellä, kun ei tule heitettyä toimivia laitteita pois.Sama aivovamma minullakin, eli toimivia tavaroita ei pois heitetä. Autotalliin ei ole emännän auto mahtunut vuosiin, tarkemmin ajatellen ei siellä tallissa muun rojun seassa ole koskaan autoa edes seissyt.
- S/s Korsholm
makoili Aurajoessa kirjoitti:
aikansa. Ruotsalaiset osti laivan ja korjasi sen todella perusteellisesti. On todella hienon näköinen. Jopa vaikea tunnistaa, kun syksyllä luiskahdin jollekin nettisivustolle.
Inverttereitä oli Jurmossakin hyteissä.Tosin esimerkiksi Phillips`in partakoneessa oli tuolloin pistokkeessa vaihtokytkin 110/220 V. Ne olivat ns. yleisvirtakoneita jotka kävivät myös tasavirralla ei tarvinnut välissä invertteriä. Minullapa on tuo vanha Philishave vieläkin jäljellä, kun ei tule heitettyä toimivia laitteita pois.Löytyy googlen kautta helposti, kun kirjoittaa haun otsikoksi S/s Stockholm.
- tasavirralla
Sparks kirjoitti:
Kuten aiemmissa viesteissä jo todettiin, olen liian kokematon näissä tasavirtahommissa. Mutta minua jäi vieläkin askarruttamaan tuo, mihin skönäri saattoi käyttää hytissään olevaa 110 voltin tasavirtaliitäntää. No jos siellä oli joku 110VDC toimiva pöytälamppu, niin ok. Mutta mihin kytkettiin se AC:llä toimiva grammari tai radio? Vai oliko joka hytissä joku hervoton vibraattori, joka loi vaihtovirtaa tarvitsijoille. Tällä palstalla on nyt näköjään grammaria soiteltu 110VAC;lla. Kai se kahvipannukin kiehui siinä Rautavaaran savikiekon päällä samaan hintaan..;-]
Oletko koskaan kuullut radioista, jotka toimivat vaihtovirralla, tasavirralla, sekä 110V, että, 220V:n jännitteillä. Niissähän oli yleensä vaihtokytkin, josta sai valita sopivan virtalähteen.Eihän ne radiot ja TV:t käytä vaihtovirtaa, vaan se tasasuunnataan joka tapauksessa tasavirraksi.Ei tarvittu mitään vibraattoreita.
tasavirralla kirjoitti:
Oletko koskaan kuullut radioista, jotka toimivat vaihtovirralla, tasavirralla, sekä 110V, että, 220V:n jännitteillä. Niissähän oli yleensä vaihtokytkin, josta sai valita sopivan virtalähteen.Eihän ne radiot ja TV:t käytä vaihtovirtaa, vaan se tasasuunnataan joka tapauksessa tasavirraksi.Ei tarvittu mitään vibraattoreita.
Olen kuullut ja nähnyt erilaisia erilaisilla virtasyötöillä varustettuja laitteita. Pointtini lähinnä tässä keskustelussa oli, että miksi helvetissä ei noita hyttien jännitteitä sitten joskus 60-luvulla, tai ainakin viimeistään 70-luvulla fiksattu 220VAC, jolla jännitteellä jo siihenkin aikaan useimmat pienlaitteet toimivat. Myönnän olleeni edellisissä kannanotoissani lievästi epäileväinen siitä, oliko noita 110VDC syöttöjä asuinhyteissä, mutta teräsvaarien mukaan niitä oli. Mikäpä minä olen sitten enää mitään arvostelemaan... Syvä kumarrus ja poistun takavasempaan...toistaiseksi...
- tasavirta ja 110V
Sparks kirjoitti:
Olen kuullut ja nähnyt erilaisia erilaisilla virtasyötöillä varustettuja laitteita. Pointtini lähinnä tässä keskustelussa oli, että miksi helvetissä ei noita hyttien jännitteitä sitten joskus 60-luvulla, tai ainakin viimeistään 70-luvulla fiksattu 220VAC, jolla jännitteellä jo siihenkin aikaan useimmat pienlaitteet toimivat. Myönnän olleeni edellisissä kannanotoissani lievästi epäileväinen siitä, oliko noita 110VDC syöttöjä asuinhyteissä, mutta teräsvaarien mukaan niitä oli. Mikäpä minä olen sitten enää mitään arvostelemaan... Syvä kumarrus ja poistun takavasempaan...toistaiseksi...
Miksi olisi pitänyt vaihtaa? kun kerran oli ko. virralla ja jännitteellä toimivia yleisvirtakoneita. Ei se tasavirta ja 110V ollut silloin mikään ongelma, siihen aikaan muutenkin nuoriso oli kätevämpää kuin nykyiset peräkamarinpojat.
- ihminen joka
tasavirta ja 110V kirjoitti:
Miksi olisi pitänyt vaihtaa? kun kerran oli ko. virralla ja jännitteellä toimivia yleisvirtakoneita. Ei se tasavirta ja 110V ollut silloin mikään ongelma, siihen aikaan muutenkin nuoriso oli kätevämpää kuin nykyiset peräkamarinpojat.
tietää mistä on kysymys... toivottavasti nuoremmat tulis mukaan ja ymmärtäis? stars and stripers
- Anonyymi
ihminen joka kirjoitti:
tietää mistä on kysymys... toivottavasti nuoremmat tulis mukaan ja ymmärtäis? stars and stripers
Meillä on 30 metrinen troolari. Siin on originasli 220 volttinen DC järjestelmä. Keulapotkuriin toimii tällä DC:llä. Komee iso hiiliharjakone, 25 kW.
- Anonyymi
seurannut kirjoitti:
Höyrylaiva Korsholm, Suomen ensimmäinen autolautta ym.ym alias Korsimo oli kans sellainen. Siinä oli kait tasavirtajohdotukset, 110 voltin vaihtovirtajohdotukset ja viime vaiheissa nykyaikaiset 220 V apukoneet perätäkillä. Laiva siirtyi pois MKL:n käytöstä 1985, romutettiinko?
Suomen ensimmäisenä varsinaisena autolauttana kai on pidetty erästä WW2 aikaista entistä sairaalalaivaa, nimeä en tähän hätään muista, se oli vähän erikoinen siksi että oli §turbiinilaiva, siis ei höyrylaiva höyrykoneella vaan höyryturbiinilla. Tuo alus oli myös mukana Normandian maihinnousussa.
Mikä oli tuo MKL, Merenkulkulaitosko, MKH kun oli aikanaan yhtä kuin Merenkulkuhallitus? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Suomen ensimmäisenä varsinaisena autolauttana kai on pidetty erästä WW2 aikaista entistä sairaalalaivaa, nimeä en tähän hätään muista, se oli vähän erikoinen siksi että oli §turbiinilaiva, siis ei höyrylaiva höyrykoneella vaan höyryturbiinilla. Tuo alus oli myös mukana Normandian maihinnousussa.
Mikä oli tuo MKL, Merenkulkulaitosko, MKH kun oli aikanaan yhtä kuin Merenkulkuhallitus?Korjailen itseäni, olin ihan kamalan väärässä: Ensimmäinen autolautta oli Korsholm 3, ajoi Vaasasta Uumajaan. Aavistuksen myöhemmin aloitti tarkoittamani turbiinilaiva Viking, alkujaan S/S Dinard ensimmäisenä autolauttana etelä- Suomesta Ruotsiin liikennöinnin. Aluksessa oli vain peräportti, ei keulaporttia. Alus valmistui 1924 eli ikää oli jo joskus -59 kun em. liikennöinti alkoi, romuksi noin 1973.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kantaa asetta
Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup634885Mies mitä ajattelet naisista?
Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.1283497Mitä laitatte karjalanpiirakan päälle?
Voita tietenkin, mutta mitä muuta? Itse yleensä juustoa, jotain leikkelemakkaraa ja tuorekurkkua483104Kerro kaivattusi
Jokin tapa/piirre mikä sinua viehättää ja mistä hän voisi myös tunnistaa itsensä.652247Vakkuri puhuu että Suomi joutuu sotaan.
Hänen mukaansa asiantuntijat ovat yhtä mieltä että Suomi joutuu sotaan Venäjän kanssa. En tiedä kuinka lähellä se on, mu4481921Järkyttävä tieto Purrasta
Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.771578- 621347
- 631271
- 2611097
- 471042