tasavirta laiva

jenkki

oli lunkun Estrella eli 110v se asetti hiukan haasteita kun halusit kuunnella musaa itse ostin Ranskasta autokasetti mankan ja hytissä kytkin 60w lamppuja sarjaan näin pudotettiin jännite 12v ja ääni oli vakio eli musaa piti kuunnella aina samalla volyymilla nii ja vuosi oli 78

31

2265

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sirocco oli

      oli kanssa tasavirtapaatti. Tommosia virityksiä ei tehty kun oli pikkulaite, jolla saatiin 220 v. Mutta se ei riittänyt ihan kaikkeen ja tyyliin pistoke per hytti. Laivan valaistus yms. oli tasavirralla ja lampuissa hauskat kannat.

      • Chief Engineer

        Tasavirtaa oletko ihan varma yleensä se 110 v jännite on vaihtovirtaa.


      • konepäällikkö
        Chief Engineer kirjoitti:

        Tasavirtaa oletko ihan varma yleensä se 110 v jännite on vaihtovirtaa.

        niin ja mun nimi on pelle tai svantte hermanssson


      • Chief Engineer
        konepäällikkö kirjoitti:

        niin ja mun nimi on pelle tai svantte hermanssson

        MITÄ SITTEN


      • Chief Engineer kirjoitti:

        Tasavirtaa oletko ihan varma yleensä se 110 v jännite on vaihtovirtaa.

        Kaikenlaisia energiansiirtomuotoja tässä maailmassa kyllä keksitään, mutta ei ole vielä tullut vastaan normaalikäyttöön tarkoitettua 110V DC systeemiä. Vaan maailma on ihmeitä täynnä.


      • on tasavirtaa
        Sparks kirjoitti:

        Kaikenlaisia energiansiirtomuotoja tässä maailmassa kyllä keksitään, mutta ei ole vielä tullut vastaan normaalikäyttöön tarkoitettua 110V DC systeemiä. Vaan maailma on ihmeitä täynnä.

        saanut kaiketi liikaa.
        Jos juttu edes alkuunkaan pitää paikkaansa niin
        aika hölmöläisten hommaa.
        Olisi laittanut käämin vaikka kullinsa ympärille.


      • sä oot tärkee sua
        on tasavirtaa kirjoitti:

        saanut kaiketi liikaa.
        Jos juttu edes alkuunkaan pitää paikkaansa niin
        aika hölmöläisten hommaa.
        Olisi laittanut käämin vaikka kullinsa ympärille.

        tarvitaan!! ur retardet!


      • kokematon ..
        Sparks kirjoitti:

        Kaikenlaisia energiansiirtomuotoja tässä maailmassa kyllä keksitään, mutta ei ole vielä tullut vastaan normaalikäyttöön tarkoitettua 110V DC systeemiä. Vaan maailma on ihmeitä täynnä.

        vielä viisikymmentäluvun alussa rakennettiin tasavirtalaivoja. Sitä ennen taas rakennettiin ainoastaan tasavirtalaivoja.110 v oli yleinen jännite. Kuusikymmentäluvun konemestarikoulutuksessa luettiin sähkötekniikan yhteydessä pitkät tovit tasavirtageneraattorieden ja -moottoreiden ominaisuuksista. Tasavirtatekniikan käyttöä puolsi sen helppo säädettävyys. Vaihtovirtatekniikan kehittyminen syrjäytti nopeasti tasavirran käytön. 50-luvulla vasta Suomen kaupungeissakin siirryttiin 110 Voltin järjestelmistä 220 Voltin jännitteeseen. Kaupungeissa 110 V oli kuitenkin jo tuolloin vaihtovirtaa.
        110 V tasavirtalaivoja on vieläkin käytössä. Tuskin esim. ex. Pirttisaareen on vaihdettu koko sähköjärjestelmää. Normandian maihinnousun ylijäämävarastosta Suomeen ostetut hinaajat, kun olivat kaikki 110 V tasavirtalaivoja.


      • ja tasavirtamoottorin
        kokematon .. kirjoitti:

        vielä viisikymmentäluvun alussa rakennettiin tasavirtalaivoja. Sitä ennen taas rakennettiin ainoastaan tasavirtalaivoja.110 v oli yleinen jännite. Kuusikymmentäluvun konemestarikoulutuksessa luettiin sähkötekniikan yhteydessä pitkät tovit tasavirtageneraattorieden ja -moottoreiden ominaisuuksista. Tasavirtatekniikan käyttöä puolsi sen helppo säädettävyys. Vaihtovirtatekniikan kehittyminen syrjäytti nopeasti tasavirran käytön. 50-luvulla vasta Suomen kaupungeissakin siirryttiin 110 Voltin järjestelmistä 220 Voltin jännitteeseen. Kaupungeissa 110 V oli kuitenkin jo tuolloin vaihtovirtaa.
        110 V tasavirtalaivoja on vieläkin käytössä. Tuskin esim. ex. Pirttisaareen on vaihdettu koko sähköjärjestelmää. Normandian maihinnousun ylijäämävarastosta Suomeen ostetut hinaajat, kun olivat kaikki 110 V tasavirtalaivoja.

        käynnistyskään ei tapahtunut nappia painamalla - tukevan etuvastuksen kautta vaan portaittain kierroksia odotellen.

        Eräässä laivassani oli verstaassa yksi tukeva sähkömoottori ja siitä hihna katon rajassa kulkevaan verstaan mentävään akseliin josta sitten voimaa jaettiin - edelleenkin hihnavetoisesti - verstaan koneille.


      • kokematon .. kirjoitti:

        vielä viisikymmentäluvun alussa rakennettiin tasavirtalaivoja. Sitä ennen taas rakennettiin ainoastaan tasavirtalaivoja.110 v oli yleinen jännite. Kuusikymmentäluvun konemestarikoulutuksessa luettiin sähkötekniikan yhteydessä pitkät tovit tasavirtageneraattorieden ja -moottoreiden ominaisuuksista. Tasavirtatekniikan käyttöä puolsi sen helppo säädettävyys. Vaihtovirtatekniikan kehittyminen syrjäytti nopeasti tasavirran käytön. 50-luvulla vasta Suomen kaupungeissakin siirryttiin 110 Voltin järjestelmistä 220 Voltin jännitteeseen. Kaupungeissa 110 V oli kuitenkin jo tuolloin vaihtovirtaa.
        110 V tasavirtalaivoja on vieläkin käytössä. Tuskin esim. ex. Pirttisaareen on vaihdettu koko sähköjärjestelmää. Normandian maihinnousun ylijäämävarastosta Suomeen ostetut hinaajat, kun olivat kaikki 110 V tasavirtalaivoja.

        Kiitos mielenkiintoisesta vastauksesta. Tiedoissani on aukkoja, myönnän sen. Respect.


      • lapsellinen,,,
        sä oot tärkee sua kirjoitti:

        tarvitaan!! ur retardet!

        ei tippaakaan hjyymöriä.....
        No hirtä ittes piruparka....
        Korsteenissa on tilaa....
        Eikä mätäne vaan kuivuu pikkuhiljaa niin ei haise kun kypsyy ja kuivuu.


      • varmaankin varustettu
        lapsellinen,,, kirjoitti:

        ei tippaakaan hjyymöriä.....
        No hirtä ittes piruparka....
        Korsteenissa on tilaa....
        Eikä mätäne vaan kuivuu pikkuhiljaa niin ei haise kun kypsyy ja kuivuu.

        huumori nuijalla voi vittu mikä ääliö


      • taitoa piissaapi
        varmaankin varustettu kirjoitti:

        huumori nuijalla voi vittu mikä ääliö

        Huumori nuijalla varustettu kurjoitetaan yhteen elikkäs...oppitunti ääliölle,

        huumorinuijalla.

        Woe wittu mikä nuija.

        Ja lisäksi huumorintajuton ääliö.


      • niin ku
        taitoa piissaapi kirjoitti:

        Huumori nuijalla varustettu kurjoitetaan yhteen elikkäs...oppitunti ääliölle,

        huumorinuijalla.

        Woe wittu mikä nuija.

        Ja lisäksi huumorintajuton ääliö.

        papukaija?!sun kaverit siis pojat varmaan nauraa meidän jutuille eikä sulla luonto anna periks


    • yleistä

      Saman varystamon mt. Swordissa oli myös tasavirtasysteemi.

      • että täällä

        on myös tasavirrasta tietäviä noi nuoremmat kun ei yksinkertaisesti tiedä sen olemassaolosta ja mitä nei tiedä ni heti heitetään alapään juttuja?Jatkakaa vaan lisää on ihan hieno homma kuulla näitä ,,ai ennen poltettiin roviolla jos oli merimieltä kirkon kanssa cheers


      • seurannut
        että täällä kirjoitti:

        on myös tasavirrasta tietäviä noi nuoremmat kun ei yksinkertaisesti tiedä sen olemassaolosta ja mitä nei tiedä ni heti heitetään alapään juttuja?Jatkakaa vaan lisää on ihan hieno homma kuulla näitä ,,ai ennen poltettiin roviolla jos oli merimieltä kirkon kanssa cheers

        Höyrylaiva Korsholm, Suomen ensimmäinen autolautta ym.ym alias Korsimo oli kans sellainen. Siinä oli kait tasavirtajohdotukset, 110 voltin vaihtovirtajohdotukset ja viime vaiheissa nykyaikaiset 220 V apukoneet perätäkillä. Laiva siirtyi pois MKL:n käytöstä 1985, romutettiinko?


      • seurannut kirjoitti:

        Höyrylaiva Korsholm, Suomen ensimmäinen autolautta ym.ym alias Korsimo oli kans sellainen. Siinä oli kait tasavirtajohdotukset, 110 voltin vaihtovirtajohdotukset ja viime vaiheissa nykyaikaiset 220 V apukoneet perätäkillä. Laiva siirtyi pois MKL:n käytöstä 1985, romutettiinko?

        Kuten aiemmissa viesteissä jo todettiin, olen liian kokematon näissä tasavirtahommissa. Mutta minua jäi vieläkin askarruttamaan tuo, mihin skönäri saattoi käyttää hytissään olevaa 110 voltin tasavirtaliitäntää. No jos siellä oli joku 110VDC toimiva pöytälamppu, niin ok. Mutta mihin kytkettiin se AC:llä toimiva grammari tai radio? Vai oliko joka hytissä joku hervoton vibraattori, joka loi vaihtovirtaa tarvitsijoille. Tällä palstalla on nyt näköjään grammaria soiteltu 110VAC;lla. Kai se kahvipannukin kiehui siinä Rautavaaran savikiekon päällä samaan hintaan..;-]


      • kaupan, mutta
        Sparks kirjoitti:

        Kuten aiemmissa viesteissä jo todettiin, olen liian kokematon näissä tasavirtahommissa. Mutta minua jäi vieläkin askarruttamaan tuo, mihin skönäri saattoi käyttää hytissään olevaa 110 voltin tasavirtaliitäntää. No jos siellä oli joku 110VDC toimiva pöytälamppu, niin ok. Mutta mihin kytkettiin se AC:llä toimiva grammari tai radio? Vai oliko joka hytissä joku hervoton vibraattori, joka loi vaihtovirtaa tarvitsijoille. Tällä palstalla on nyt näköjään grammaria soiteltu 110VAC;lla. Kai se kahvipannukin kiehui siinä Rautavaaran savikiekon päällä samaan hintaan..;-]

        vähemmän niitä käytettävän näin - muistan jopa mekaanisen vibran nähneeni. Messissä oli radio jos oli ja saihan niitä paristokayttöisiä laitteita jo 60-luvun alusta .. kun maailma sähköistyi tuli laitteet perässä - niin laivoissa kuin maissa. Murrosaikaa elettiin monessa.

        Blaubunkt Derby - Satellit - Normende Globetrotter - .. ja kelanauhurit ja kasettisoittimet ja ..

        (Kipinän tekniikka oli sitten erikseen.)


      • Katsos
        Sparks kirjoitti:

        Kuten aiemmissa viesteissä jo todettiin, olen liian kokematon näissä tasavirtahommissa. Mutta minua jäi vieläkin askarruttamaan tuo, mihin skönäri saattoi käyttää hytissään olevaa 110 voltin tasavirtaliitäntää. No jos siellä oli joku 110VDC toimiva pöytälamppu, niin ok. Mutta mihin kytkettiin se AC:llä toimiva grammari tai radio? Vai oliko joka hytissä joku hervoton vibraattori, joka loi vaihtovirtaa tarvitsijoille. Tällä palstalla on nyt näköjään grammaria soiteltu 110VAC;lla. Kai se kahvipannukin kiehui siinä Rautavaaran savikiekon päällä samaan hintaan..;-]

        Kun se grammari käytti 12 voltin tasavirtaa niin kuin nykyiset autoradiot,eikä vaihtovirtaa,niin sillähän se toimi kun laitettiin tarpeeksi vastusta siihen 110 voltin ja grammarin väliin. Avot menikö kaaliin.


      • Katsos kirjoitti:

        Kun se grammari käytti 12 voltin tasavirtaa niin kuin nykyiset autoradiot,eikä vaihtovirtaa,niin sillähän se toimi kun laitettiin tarpeeksi vastusta siihen 110 voltin ja grammarin väliin. Avot menikö kaaliin.

        Voihan perskules. Elettinpä ammoisia aikoja. Eipähän tuo olisi paljon vaatinut varustajalta teettää AC hytteihin. Vaan silloin oli näkkileipäkin kallista. Muistan yhden mekaanisen DC to AC vibran tavanneeni, oli jossain vanhassa autoradiohässäkässä, jossa putkien hehkut vaativat AC:tä. Verratkaapa tuota 50/60 lukujen elektroniikkaa/tiedonsiirtoa tämän päivän tekniikkaan...no jaa, painetaan taas nappia...


      • makoili Aurajoessa
        seurannut kirjoitti:

        Höyrylaiva Korsholm, Suomen ensimmäinen autolautta ym.ym alias Korsimo oli kans sellainen. Siinä oli kait tasavirtajohdotukset, 110 voltin vaihtovirtajohdotukset ja viime vaiheissa nykyaikaiset 220 V apukoneet perätäkillä. Laiva siirtyi pois MKL:n käytöstä 1985, romutettiinko?

        aikansa. Ruotsalaiset osti laivan ja korjasi sen todella perusteellisesti. On todella hienon näköinen. Jopa vaikea tunnistaa, kun syksyllä luiskahdin jollekin nettisivustolle.
        Inverttereitä oli Jurmossakin hyteissä.Tosin esimerkiksi Phillips`in partakoneessa oli tuolloin pistokkeessa vaihtokytkin 110/220 V. Ne olivat ns. yleisvirtakoneita jotka kävivät myös tasavirralla ei tarvinnut välissä invertteriä. Minullapa on tuo vanha Philishave vieläkin jäljellä, kun ei tule heitettyä toimivia laitteita pois.


      • makoili Aurajoessa kirjoitti:

        aikansa. Ruotsalaiset osti laivan ja korjasi sen todella perusteellisesti. On todella hienon näköinen. Jopa vaikea tunnistaa, kun syksyllä luiskahdin jollekin nettisivustolle.
        Inverttereitä oli Jurmossakin hyteissä.Tosin esimerkiksi Phillips`in partakoneessa oli tuolloin pistokkeessa vaihtokytkin 110/220 V. Ne olivat ns. yleisvirtakoneita jotka kävivät myös tasavirralla ei tarvinnut välissä invertteriä. Minullapa on tuo vanha Philishave vieläkin jäljellä, kun ei tule heitettyä toimivia laitteita pois.

        Sama aivovamma minullakin, eli toimivia tavaroita ei pois heitetä. Autotalliin ei ole emännän auto mahtunut vuosiin, tarkemmin ajatellen ei siellä tallissa muun rojun seassa ole koskaan autoa edes seissyt.


      • S/s Korsholm
        makoili Aurajoessa kirjoitti:

        aikansa. Ruotsalaiset osti laivan ja korjasi sen todella perusteellisesti. On todella hienon näköinen. Jopa vaikea tunnistaa, kun syksyllä luiskahdin jollekin nettisivustolle.
        Inverttereitä oli Jurmossakin hyteissä.Tosin esimerkiksi Phillips`in partakoneessa oli tuolloin pistokkeessa vaihtokytkin 110/220 V. Ne olivat ns. yleisvirtakoneita jotka kävivät myös tasavirralla ei tarvinnut välissä invertteriä. Minullapa on tuo vanha Philishave vieläkin jäljellä, kun ei tule heitettyä toimivia laitteita pois.

        Löytyy googlen kautta helposti, kun kirjoittaa haun otsikoksi S/s Stockholm.


      • tasavirralla
        Sparks kirjoitti:

        Kuten aiemmissa viesteissä jo todettiin, olen liian kokematon näissä tasavirtahommissa. Mutta minua jäi vieläkin askarruttamaan tuo, mihin skönäri saattoi käyttää hytissään olevaa 110 voltin tasavirtaliitäntää. No jos siellä oli joku 110VDC toimiva pöytälamppu, niin ok. Mutta mihin kytkettiin se AC:llä toimiva grammari tai radio? Vai oliko joka hytissä joku hervoton vibraattori, joka loi vaihtovirtaa tarvitsijoille. Tällä palstalla on nyt näköjään grammaria soiteltu 110VAC;lla. Kai se kahvipannukin kiehui siinä Rautavaaran savikiekon päällä samaan hintaan..;-]

        Oletko koskaan kuullut radioista, jotka toimivat vaihtovirralla, tasavirralla, sekä 110V, että, 220V:n jännitteillä. Niissähän oli yleensä vaihtokytkin, josta sai valita sopivan virtalähteen.Eihän ne radiot ja TV:t käytä vaihtovirtaa, vaan se tasasuunnataan joka tapauksessa tasavirraksi.Ei tarvittu mitään vibraattoreita.


      • tasavirralla kirjoitti:

        Oletko koskaan kuullut radioista, jotka toimivat vaihtovirralla, tasavirralla, sekä 110V, että, 220V:n jännitteillä. Niissähän oli yleensä vaihtokytkin, josta sai valita sopivan virtalähteen.Eihän ne radiot ja TV:t käytä vaihtovirtaa, vaan se tasasuunnataan joka tapauksessa tasavirraksi.Ei tarvittu mitään vibraattoreita.

        Olen kuullut ja nähnyt erilaisia erilaisilla virtasyötöillä varustettuja laitteita. Pointtini lähinnä tässä keskustelussa oli, että miksi helvetissä ei noita hyttien jännitteitä sitten joskus 60-luvulla, tai ainakin viimeistään 70-luvulla fiksattu 220VAC, jolla jännitteellä jo siihenkin aikaan useimmat pienlaitteet toimivat. Myönnän olleeni edellisissä kannanotoissani lievästi epäileväinen siitä, oliko noita 110VDC syöttöjä asuinhyteissä, mutta teräsvaarien mukaan niitä oli. Mikäpä minä olen sitten enää mitään arvostelemaan... Syvä kumarrus ja poistun takavasempaan...toistaiseksi...


      • tasavirta ja 110V
        Sparks kirjoitti:

        Olen kuullut ja nähnyt erilaisia erilaisilla virtasyötöillä varustettuja laitteita. Pointtini lähinnä tässä keskustelussa oli, että miksi helvetissä ei noita hyttien jännitteitä sitten joskus 60-luvulla, tai ainakin viimeistään 70-luvulla fiksattu 220VAC, jolla jännitteellä jo siihenkin aikaan useimmat pienlaitteet toimivat. Myönnän olleeni edellisissä kannanotoissani lievästi epäileväinen siitä, oliko noita 110VDC syöttöjä asuinhyteissä, mutta teräsvaarien mukaan niitä oli. Mikäpä minä olen sitten enää mitään arvostelemaan... Syvä kumarrus ja poistun takavasempaan...toistaiseksi...

        Miksi olisi pitänyt vaihtaa? kun kerran oli ko. virralla ja jännitteellä toimivia yleisvirtakoneita. Ei se tasavirta ja 110V ollut silloin mikään ongelma, siihen aikaan muutenkin nuoriso oli kätevämpää kuin nykyiset peräkamarinpojat.


      • ihminen joka
        tasavirta ja 110V kirjoitti:

        Miksi olisi pitänyt vaihtaa? kun kerran oli ko. virralla ja jännitteellä toimivia yleisvirtakoneita. Ei se tasavirta ja 110V ollut silloin mikään ongelma, siihen aikaan muutenkin nuoriso oli kätevämpää kuin nykyiset peräkamarinpojat.

        tietää mistä on kysymys... toivottavasti nuoremmat tulis mukaan ja ymmärtäis? stars and stripers


      • Anonyymi
        ihminen joka kirjoitti:

        tietää mistä on kysymys... toivottavasti nuoremmat tulis mukaan ja ymmärtäis? stars and stripers

        Meillä on 30 metrinen troolari. Siin on originasli 220 volttinen DC järjestelmä. Keulapotkuriin toimii tällä DC:llä. Komee iso hiiliharjakone, 25 kW.


      • Anonyymi
        seurannut kirjoitti:

        Höyrylaiva Korsholm, Suomen ensimmäinen autolautta ym.ym alias Korsimo oli kans sellainen. Siinä oli kait tasavirtajohdotukset, 110 voltin vaihtovirtajohdotukset ja viime vaiheissa nykyaikaiset 220 V apukoneet perätäkillä. Laiva siirtyi pois MKL:n käytöstä 1985, romutettiinko?

        Suomen ensimmäisenä varsinaisena autolauttana kai on pidetty erästä WW2 aikaista entistä sairaalalaivaa, nimeä en tähän hätään muista, se oli vähän erikoinen siksi että oli §turbiinilaiva, siis ei höyrylaiva höyrykoneella vaan höyryturbiinilla. Tuo alus oli myös mukana Normandian maihinnousussa.
        Mikä oli tuo MKL, Merenkulkulaitosko, MKH kun oli aikanaan yhtä kuin Merenkulkuhallitus?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomen ensimmäisenä varsinaisena autolauttana kai on pidetty erästä WW2 aikaista entistä sairaalalaivaa, nimeä en tähän hätään muista, se oli vähän erikoinen siksi että oli §turbiinilaiva, siis ei höyrylaiva höyrykoneella vaan höyryturbiinilla. Tuo alus oli myös mukana Normandian maihinnousussa.
        Mikä oli tuo MKL, Merenkulkulaitosko, MKH kun oli aikanaan yhtä kuin Merenkulkuhallitus?

        Korjailen itseäni, olin ihan kamalan väärässä: Ensimmäinen autolautta oli Korsholm 3, ajoi Vaasasta Uumajaan. Aavistuksen myöhemmin aloitti tarkoittamani turbiinilaiva Viking, alkujaan S/S Dinard ensimmäisenä autolauttana etelä- Suomesta Ruotsiin liikennöinnin. Aluksessa oli vain peräportti, ei keulaporttia. Alus valmistui 1924 eli ikää oli jo joskus -59 kun em. liikennöinti alkoi, romuksi noin 1973.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      1253
    2. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      976
    3. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      16
      919
    4. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      13
      899
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      4
      884
    6. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      870
    7. 3
      790
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      2
      781
    9. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      4
      769
    10. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      1
      768
    Aihe