erotilanteessa (yhteishuoltajuus) sovimme elatusmaksun suuruudeksi 300e/kk eikä minulla silloin ollut velkaa. nyt olen ostanut omakotitalon ja lainanlyhennyksiä makselen uuden avopuolisoni kanssa. ei vaan meinaa raha riittää kun tuloni on n.1400e/kk ja minun osuuteni lyhennyksistä 650e/kk eli elämiseen ja laskuihini jää 450e/kk. voiko elatusmaksun määrää muuttaa ja maksaako kukaan exälleni sitten sitä eroitusta esim.sossu? enhän tietenkään tahdo että hän saisi vähemmän käteen.
elatusmaksu ja asuntolaina
24
5452
Vastaukset
- koska tulosi eivät
ole muuttuneet.
ainahan voit jättää maksamatta, silloin sossu maksaa ja muutaman kuukauden pääästä maksamaton talosi on myynnissä ja luultavasti jäät vielä siitäkin lisää velkaa ja mikään ei lyhenny. - ..voithan yrittää...
...mut jos avopuolisosi asuu saman katon alla ja puolet omistaa/maksaa talosta, kannattaa kysyä soskusta kuin mitä täältä.
- Riippuu siitäkin..
Tuo 300 on?
Sossu ei maksa erotuksia,vain sen minimituen,jos olet täysin maksukyvytön.
Käy laskettamassa asumiskustannukset.. - Kunhan mietin
Jos on kyse normaalista ydinperheestä, niin silloin mietitään lainoja otettaessa, että riittääkö tulot maksamaan lainat ja elättämään silti lapset. Jos ei riitä, niin silloin ei oteta lainaa. Ei ydinperheissäkään ole mahdollista hakea lasten elatukseen tukea kunnalta siksi, että voi itse käyttää rahansa johonkin muuhun.
Minusta muuten 450 euroa kuukaudessa yhden ihmisen elämiseen asumisen jälkeen on aika paljon. Meillä samalla summalla elää jo jokunen lapsikin.- se oikeus!!!
onhan miehellä oikeus uuteen onneen!!!
Vanhojen lapsien menot supistetaan,jotta uusi lapsi ja uusi puoliso saa asua omakotitalossa.. - ..saisi..
se oikeus!!! kirjoitti:
Vanhojen lapsien menot supistetaan,jotta uusi lapsi ja uusi puoliso saa asua omakotitalossa....nimenomaan olla oikeutta uuteen onneen. Hänen tulisi maksaa lapsilleen (exälleen) niin paljon että hänen exällään olisi hyvä. Miehen pitäisi asua yksiössä ja syödä puuroa ja näkkileipää ja lapsiaan tavata mahd. harvoin. Sitäpaitsi eihän lapset halua edes joka 2. vkl enää tulla sinne koirankoppiin kun siellä ei ole mitään kivaa heille. Iskällä ei ole varaa ostaa mitään.
- miisa90
se oikeus!!! kirjoitti:
Vanhojen lapsien menot supistetaan,jotta uusi lapsi ja uusi puoliso saa asua omakotitalossa..lapsillakin on oikeus normaaliin elämään, tärkeintä pitäisi olla se lapsen onni (eronkin jälkeen) - ei se aikuisen itsekkyyden!
Jos hankkii lapsia, ni niistä kannetaan ensin se vastuu ja sitten vasta mietitään, että riittääkö rahat omakotitaloon, jollei riitä ni sit ei osteta.
Onko onnellisuutesi jotenkin kiinni jostain materiasta - talohan se sut vast onnelliseksi tekeekin! - AITO_etäisä
miisa90 kirjoitti:
lapsillakin on oikeus normaaliin elämään, tärkeintä pitäisi olla se lapsen onni (eronkin jälkeen) - ei se aikuisen itsekkyyden!
Jos hankkii lapsia, ni niistä kannetaan ensin se vastuu ja sitten vasta mietitään, että riittääkö rahat omakotitaloon, jollei riitä ni sit ei osteta.
Onko onnellisuutesi jotenkin kiinni jostain materiasta - talohan se sut vast onnelliseksi tekeekin!Eihän se nyt voi tulla kuuloonkaan että se elatusvelvollinen isä saisi hankkia itselleen jotain omaakin ennenkuin lapset ovat täysi-ikäisiä ja pääsee eroon siitä ex-akalle rahan syytämisestä!!!
Sehän nyt tietenkin on luonnollista että kun se ex-akka uuden ukkonsa kanssa ostaa talon mökin ja pakasta vedetyt autot niin silloin elatusmaksuja tarkastellaankin ylöspäin koska onhan sillä reppanalla lähiäidillä menot kasvaneet....
Mikäpäs siinä äitinä rallatellessa kun lasten lennettyä pesästä onkin lähes velattomat talot mökit ja muut vermeet...
Siis olenko katkera?
No totta helvetissä olen ja todella katkera olenkin sillä olihan lasteni ja minun tahto se että he jäävät asumaan minun luokseni kun se ressukka-äippä halusi itsekkäästi lähteä seikkailemaan mutta koska hän ei itse olisi itseään elättänyt niin lapset oli vietävä mukaan väkipakolla turvaamaan talous.... - dxxxxna
AITO_etäisä kirjoitti:
Eihän se nyt voi tulla kuuloonkaan että se elatusvelvollinen isä saisi hankkia itselleen jotain omaakin ennenkuin lapset ovat täysi-ikäisiä ja pääsee eroon siitä ex-akalle rahan syytämisestä!!!
Sehän nyt tietenkin on luonnollista että kun se ex-akka uuden ukkonsa kanssa ostaa talon mökin ja pakasta vedetyt autot niin silloin elatusmaksuja tarkastellaankin ylöspäin koska onhan sillä reppanalla lähiäidillä menot kasvaneet....
Mikäpäs siinä äitinä rallatellessa kun lasten lennettyä pesästä onkin lähes velattomat talot mökit ja muut vermeet...
Siis olenko katkera?
No totta helvetissä olen ja todella katkera olenkin sillä olihan lasteni ja minun tahto se että he jäävät asumaan minun luokseni kun se ressukka-äippä halusi itsekkäästi lähteä seikkailemaan mutta koska hän ei itse olisi itseään elättänyt niin lapset oli vietävä mukaan väkipakolla turvaamaan talous....Ihanko sinä tosissasi väität että tuo on totta :)
Minä ostin viikko sitten oman asunnon. Pitäisköhän elareita korottaa sen takia? Ja sinä luulet,että se onnistuu ihan noin vain?
Muistaakseni on mainittu termi:"kohtuulliset asumiskustannukset huomioidaan",eli turhaan vikisisin,että mun oli pakko saada omakotitalo,vaikka ei ollutkaan varaa..Jokainen ostakoon ja maksakoon sen,mihin rahkeet riittää!!
Missä riistäjä-lahtareiden unimaassa elät? Tosielämä on paljon yksinkertaisempaa.. - AITO_etäisä
dxxxxna kirjoitti:
Ihanko sinä tosissasi väität että tuo on totta :)
Minä ostin viikko sitten oman asunnon. Pitäisköhän elareita korottaa sen takia? Ja sinä luulet,että se onnistuu ihan noin vain?
Muistaakseni on mainittu termi:"kohtuulliset asumiskustannukset huomioidaan",eli turhaan vikisisin,että mun oli pakko saada omakotitalo,vaikka ei ollutkaan varaa..Jokainen ostakoon ja maksakoon sen,mihin rahkeet riittää!!
Missä riistäjä-lahtareiden unimaassa elät? Tosielämä on paljon yksinkertaisempaa.....vaan kerron totuuden!!!
Onhan se helvetin vaikea uskoa tuollaista todeksi kun monikaan yh-äippäressukka ei uskalla myöntää asioiden olevan usein tuohon tyyliin omallakin kohdalla...
Minä todellakin TIEDÄN mistä kirjoitan enkä kirjoita paskaa niinkuin helvetin moni yh-äippäressukka raapustelee jatkuvasti tänne...
Sepä se, kyllä kuule minäkin ostaisin talon jos vain rahkeet riittäisi mutta kun joka ikisestä tilistä on pulitettava kolmasosa sen ex-akan rahkeisiin joten mietippäs miten sen ex-akan oli helppo hakea pankista rahaa kun ON tuloja???!!!
Mietippäs myös sitä miten helppo on esim. omakotitalon asumiskustannukset saada kohtuullisiksi asumiskustannuksiksi kun on useampi muksu???
Olisipa hauskaa nähdä niitä kirjoituksiasi jos asiat olisikin toisinpäin, eli lähiksi olisikin päässyt automaattisesti se isä ja sinä olisitkin ollut se jonka selkänahasta revitään viimeisetkin sentit...
Kyllä sinullekkin olisi valjennut silloin että riistäjä-lahtareiden maailma ei olekkaan nyt kuvittelemaasi unimaailmaa vaan täysin realistista elämää mitä elät.... - dxxxxna
AITO_etäisä kirjoitti:
...vaan kerron totuuden!!!
Onhan se helvetin vaikea uskoa tuollaista todeksi kun monikaan yh-äippäressukka ei uskalla myöntää asioiden olevan usein tuohon tyyliin omallakin kohdalla...
Minä todellakin TIEDÄN mistä kirjoitan enkä kirjoita paskaa niinkuin helvetin moni yh-äippäressukka raapustelee jatkuvasti tänne...
Sepä se, kyllä kuule minäkin ostaisin talon jos vain rahkeet riittäisi mutta kun joka ikisestä tilistä on pulitettava kolmasosa sen ex-akan rahkeisiin joten mietippäs miten sen ex-akan oli helppo hakea pankista rahaa kun ON tuloja???!!!
Mietippäs myös sitä miten helppo on esim. omakotitalon asumiskustannukset saada kohtuullisiksi asumiskustannuksiksi kun on useampi muksu???
Olisipa hauskaa nähdä niitä kirjoituksiasi jos asiat olisikin toisinpäin, eli lähiksi olisikin päässyt automaattisesti se isä ja sinä olisitkin ollut se jonka selkänahasta revitään viimeisetkin sentit...
Kyllä sinullekkin olisi valjennut silloin että riistäjä-lahtareiden maailma ei olekkaan nyt kuvittelemaasi unimaailmaa vaan täysin realistista elämää mitä elät....En tiedä yhtään tapausta,missä lähihuoltaja on saanut nostettua elatusmaksua sillä perusteella,että haluaa asua yli varojensa!
Ei minullakaan ollut varaa omakotitaloon,laskin että kerrostaloasuntoon riittää! Eikä ex maksa siitä senttiäkään! MINUN yksin on huolehdittava.
Pankissa ei muuten tuloja laskettaessa huomioitu elatusmaksua,koska "se ei ole kiinteä tulo,vaan saattaa loppua milloin vain.."
Ja taas hyökkäät tuntematonta ihmistä kohtaan näkien jokaisessa naisessa ex-vaimosi..
Minä olen erosta saakka puhunut exälle vastuunjaosta lapsen kasvatuksessa ja huolehtimisessa,en rahasta.
Ex tahtoo ennemmin huolehtia lapsestaan elatusmaksun muodossa,ja viettää laatuaikaa jokatoinen vkl.Näin sitten teemme.
Ja se ei tee minusta huonoa ihmistä. - ultralooser...................
AITO_etäisä kirjoitti:
...vaan kerron totuuden!!!
Kyllä sinullekkin olisi valjennut silloin että riistäjä-lahtareiden maailma ei olekkaan nyt kuvittelemaasi unimaailmaa vaan täysin realistista elämää mitä elät....Miten yh-äippäressukka voi olla ressukka jos hän pystyy noin näppärästi lahtari-riistämään ja hyväksikäyttämään kaikkea mahdollista ja maksattamaan ihan tyhjästä kaikenn ex-miehellään. Eikös se osoita aikamoista elämänhallintaa, näppäryyttä ja selviytymiskeinojen valikoimaa? Nyt kun olet varannut ressukka-nimityksen ilmeisen selviytymiskykyisille yksinhuoltajille lapsineen niin miksi kutsuisit itseäsi kun noin avuttomana olet hukkua omaan raivoosi näiden ressukoiden edessä?.. mikä se sellainen on, joka on vielä onnettomampi kuin ressukka, keksitkö?
- AITO_etäisä
ultralooser................... kirjoitti:
Miten yh-äippäressukka voi olla ressukka jos hän pystyy noin näppärästi lahtari-riistämään ja hyväksikäyttämään kaikkea mahdollista ja maksattamaan ihan tyhjästä kaikenn ex-miehellään. Eikös se osoita aikamoista elämänhallintaa, näppäryyttä ja selviytymiskeinojen valikoimaa? Nyt kun olet varannut ressukka-nimityksen ilmeisen selviytymiskykyisille yksinhuoltajille lapsineen niin miksi kutsuisit itseäsi kun noin avuttomana olet hukkua omaan raivoosi näiden ressukoiden edessä?.. mikä se sellainen on, joka on vielä onnettomampi kuin ressukka, keksitkö?
Et selvästikään ole lukenut yh-äippäressukan virallista määritelmää...
Kerrataan nyt vielä:
Yh-äippäressukka on eronnut äiti joka lapsiensa varjolla kuppaa yhteiskunnan sekä lapsen isän rahoja niin paljon kuin se suinkin on mahdollista.
Yh-äippäressukan hallitseviin luonteenpiirteisiin kuuluu isän haukkuminen lasten kuullen ja siten hän yrittää kaikintavoin saada omille itsekkäille teoilleen hyväksyntää.
Yh-äippäressukka tekeytyy uhriksi ja surkuttelee ja voivottelee kohtaloaan kaikille, lopuksi hän tekeytyy muka sankariksi ja selviytyjäksi kun on muka pärjännyt niiden "vaikeuksien" kanssa.
Tuosta säälinkerjäyksestä hän on ansainnut ressukka -liitteen....
Todellisuudessahan yh-äippäressukka ei itse tee muutakuin kuin kirjoittelee nimeään alle sossutanttojen laatimiin papereihin ja sillä "työllä" hän elättää lasten kustannuksella itsensä pelkästään löhöilemällä.
Muuten minä katson halveksien teitä yh-äippäressukoita kuten tekevät kaikki muutkin jotka tietävät teidän säälittävät toimintatapanne... - hehhehehhhhehehhhehehehe
AITO_etäisä kirjoitti:
Kerrataan nyt vielä:
Yh-äippäressukka on eronnut äiti joka lapsiensa varjolla kuppaa yhteiskunnan sekä lapsen isän rahoja niin paljon kuin se suinkin on mahdollista.
Yh-äippäressukan hallitseviin luonteenpiirteisiin kuuluu isän haukkuminen lasten kuullen ja siten hän yrittää kaikintavoin saada omille itsekkäille teoilleen hyväksyntää.
Yh-äippäressukka tekeytyy uhriksi ja surkuttelee ja voivottelee kohtaloaan kaikille, lopuksi hän tekeytyy muka sankariksi ja selviytyjäksi kun on muka pärjännyt niiden "vaikeuksien" kanssa.
Todellisuudessahan yh-äippäressukka ei itse tee muutakuin kuin kirjoittelee nimeään alle sossutanttojen laatimiin papereihin ja sillä "työllä" hän elättää lasten kustannuksella itsensä pelkästään löhöilemällä.
Muuten minä katson halveksien teitä yh-äippäressukoita kuten tekevät kaikki muutkin jotka tietävät teidän säälittävät toimintatapanne...ja se vielä kannattaa niin nostan hattua. Hyvät ovat selviytymisen eväät näköjään. Kannattaa ottaa kaikki irti kun siihen on mahdollisuus. Lapset kasvavat ja sekin mahdollisuus menee. Silloin on syytä, että lähihuoltajana on henkilö, joka tietää miten kannattaa toimia mahdollisimman taloudellisesti. Ei sinun kannata olla huolissasi, eivätköhän nuo "yh-äippäressukat" selviydy elämän muistakin haasteista ja saata jälkikasvunsa aikuisuuteen, kun kerran ovat jo nuorinanaisina noin päteviä.... miksiköhän he onnistuvat lypsämään teitä miehiä?
- hän vain
AITO_etäisä kirjoitti:
Kerrataan nyt vielä:
Muuten minä katson halveksien teitä yh-äippäressukoita kuten tekevät kaikki muutkin jotka tietävät teidän säälittävät toimintatapanne...makaa sohvalla viiden lapsen ympäröimänä tekemättä mitään, kirjoittaa välillä muutaman nimmarin rahahakemukseen ja joskus käy vaihtamassa auton ja asunnon isompaan. Ja nauttii elämästään. Kuulostaa aika hauskalta. Olisikohan kannattanut katsoa, kenen kanssa lapsensa tekee? Jos ei ole varaa erota, niin sitten pitää pysyä yhdessä.
- huh huh
AITO_etäisä kirjoitti:
Eihän se nyt voi tulla kuuloonkaan että se elatusvelvollinen isä saisi hankkia itselleen jotain omaakin ennenkuin lapset ovat täysi-ikäisiä ja pääsee eroon siitä ex-akalle rahan syytämisestä!!!
Siis olenko katkera?
No totta helvetissä olen ja todella katkera olenkin sillä olihan lasteni ja minun tahto se että he jäävät asumaan minun luokseni kun se ressukka-äippä halusi itsekkäästi lähteä seikkailemaan mutta koska hän ei itse olisi itseään elättänyt niin lapset oli vietävä mukaan väkipakolla turvaamaan talous....nyt kyllä taidat olla katkera jostain muusta asiasta kun elatuksesta.
ei meillä uudestaan elatusta laskettu kun isä osti uuden naisystävänsä kanssa omakotitalon. eihän se minun menoihin kuulu.
tuo elatusapu kun lasketaan juurikin lapsen tarpeisiin eli on ihan sama vaikka olisivat linnan ostaneet.
jos vaikka isä jäisi työttömäksi ei se minun velvollisuus ole häntä ruveta elättämään. on laskettu minun tuloistani juuri se summa minkä pystyn maksamaan. ja kaikki asumiskustannukset mitä meillä miehen kanssa on lasketaan puoliksi ja näin se kuuluu mennäkkin.
eli mieheni tuloja eikä menoja lasketa elatukseen samoin kun ei ex mieheni uutta puolison tuloja lasketa siellä päässä. eihän lapsi heidän ole vaikka nykyään siihen kasvatukseen osallistuvatkin.
- vaikuttaa
Tottakai sinulla on oikeus tehdä elämässäsi valintoja, jotka saattavat vaikuttaa myös elatusmaksuun. Asunnon ostaminen ja ehkä muidenkin kulujen kasvaminen samalla ovat erittäin hyvä syy elatusmaksun uudelleen laskemiselle.
Ei nyt selviä monestako lapsesta tuota summaa maksat, mutta mikäli summa menee alle 136 €/lapsi, maksaa kunta erotuksen. Joten rohkeasti vaan laskettamaan maksu uudelleen ja jos ei exäsi suostu alennuksiin, vie asia oikeuteen. Ei ole mitään järkeä, että isä makssa itsensä kipeäksi ylisuuria elatusmaksuja, siitä kärsivät kaikki. - sitten seuraavaksi..
ajattelitko kesämökin vielä hommata, tai kenties moottoripyörän?
Voihan lastesi äitikin ostaa vaikka oman osakkeen ja ilmoittaa, että koska asumiskulut nousee, niin lisää elareita.
Kyllä omat lapset pitää hoitaa, vaikka uusiakin olisi. Ja nykyisen avovaimosi pitää myös hoitaa osa lainasta, jos yhdessä kerran olette siihen ruvenneet.
Eikä lasten tarpeet vähene, vaan iän myötä lisääntyy, oma rahankäyttösi on taas sinun oma asiasi.- tässä...
ollut ihan vain asunnon ostosta kysymys.
enkö minäkään olisi saanut ostaa omakotitaloa vaikka ei elatusapuun vaikuttanutkaan.
ja niinkuin täällä jo ollutkin niin lisää lapsia en olisi missään nimessä saanut tehdä koska tuloni tippuivat nyt niin paljon että sain nollasopimuksen elatukseen siksi aikaa kun olen kotona.
kai ihminen saa jatkaa elämistä eron jälkeen ja ostaa vaikka sen talon mistä jo haaveili exän kanssa?
pitäisikö minun nyt ottaa lopputili töistä kun hoitovapaan jälkeen sinne pitäisi palata koska työmatkaa tulee päivässä noin 60km lisää ja tämä huomioidaan eltuksessa????
- nojopasjotakin...........
oman tilanteen mukaan. Se tilanne sinun kohdallasi sisältää myös lapset, joista maksat elatusmaksua. Jos menet hankkimaan asunnon, on älytöntä tehdä lainalaskelmia unohtaen elatusmaksut. Sitä sanotaan yli varojensa elämiseksi ja holtittomuudeksi.
- avokkisi kanssa
niin hän on velvollinen elättämään sinua ja maksamaan asunnonkin puolestasi. Exälle ei kuulu sinun asuntokauppasi. Hän maksaa elatusmaksua vain lapsistaan. Jokaisen pitää elää varojensa mukaan eikä ostella omakotitaloja.
- ennen ja nyt
Paljonko asumiskulusi olivat velattomana ? Ja paljonko nyt. Riippuu niin paljon paikkakunnasta ja pärstäkertoimesta, mitkä katsotaan kohtuullisiksi asumismenoiksi. Soita sossuun ja kysy etukäteen mikä on paikkakunnalla hyväksytty taso. Jos sillä summalla laskien tulee yli 15% muutos elariin, voit lasketuttaa uudelleen. Kyllä sinullakin on oikeus asua "kohtuullisesti". Toinen juttu on, että jos lähdet muutamaa kymppiä tinkaamaan, ex:si luultavasti vetää herneet neunuun. Onko lapsia yksi vai kaksi ?
- entinen yh
Ymmärrän hyvin tilanteesi, meillä uusioperheenä saman tyyppisiä ongelmia. Oma lapseni on jo aikuinen, mutta nykyisellä miehelläni on neljä alle 18 vuotiasta lasta ja on todellinen nautinto kun he tulevat 60 neliöiseen vuokrakaksioomme useammaksi päiväksi. Siinä sitä hermo lepää.
Isompaan asuntoon saati omakotitaloon meillä ei ole varaa ja lasten äiti yrittää nyt nostaa elatusmaksuja indeksikorotuksen lisäksi. On ne kulut nousseet meilläkin, mutta tulot ei. Isää syytetään lasten teosta, mutta eipä se niitä yksinään ole tehnyt.
Joku järki näissä asioissa pitäisi olla, ettei isän elämää tuhota ainaisilla uhkailuilla ja kiristämisellä (ei saa tavata lapsia jos...) sekä rahan vonkaamisella. Vai onkohan kenties exällä tarkoitus pilatakin isän uusi onni aiheuttamalla jatkuvaa ahdistusta ja pinnan kiristystä?- dxxxxna
tarkoitus on ainakin vain selvitä taloudellisesti lapsen elättämisestä,siksi isä maksaa elatusmaksua.
Usko pois,jos minulla olisi varaa,niin antaisin olla,ei tarvitsisi joka kuukausi muistuttaa(maksaa kyllä mielellään,vaan kun ei muista).Se tuntuu kerjäämiseltä,vaikka lapsen kuluihin kerjäänkin..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874128Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella263000No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 351338
- 10909
- 133901
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760