Haluan tappaa itseni

elämän ilo kateissa

Kirjoitan tänne kun on pakko saada purkaa tämä ajatukseni jotenkin.
Halu tappaa itseni.
Miksi?
Koska en ole onnellinen, koska elämältäni puuttuu tarkoitus, koska olen korviani myöten veloissa, koska en jaksa enää, koska ei ole enää voimaa jaksaa eteenpäin. siksi.

60

1757

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on jokin tarkoitus

Ehkä et sitä vielä tiedä. Odota, kuulostele, katsele. Jos et ole täällä et voi sitä koskaan tietää. Eikö ole yhtään uteliaisuutta?

• Ap.

voimat toisin käyvät vähiin.
        Mutta kattellaan nyt tässä vielä vähän aikaa.

• hakenut
        Ap. kirjoitti:

voimat toisin käyvät vähiin.
        Mutta kattellaan nyt tässä vielä vähän aikaa.

ammattiapua? Mars mtt:oon, terapialla ja mielialalääkkeillä masennus kuriin ja jo saat elämänilosi takaisin. Tiedän kokemuksesta. Itsetuhoisuus ei ole normaalia.
        Katso loppuun asti tämä elämäsi.

• Ap.
        hakenut kirjoitti:

ammattiapua? Mars mtt:oon, terapialla ja mielialalääkkeillä masennus kuriin ja jo saat elämänilosi takaisin. Tiedän kokemuksesta. Itsetuhoisuus ei ole normaalia.
        Katso loppuun asti tämä elämäsi.

Mikä on mtt?
        Ammattiapu vois olla hyvä idea tässä tilanteessa.

• yst. vast.
        Ap. kirjoitti:

Mikä on mtt?
        Ammattiapu vois olla hyvä idea tässä tilanteessa.

Varmasti saat apua. Reippaasti luuri kouraan. Siellä on ystävällisiä ihmisiä.

• ettei olisi velkaa

niin paljon?

• ap.

mutta jos myyn auton, en saa siitä tarpeeksi rahaa verrattuna paljon olen siitä velkaa.
        Asunnon myynnissä sama juttu plus asuntoon tulossa putkiremontti ja pitää ottaa lisää lainaa..

• Neuvoja.

olet korvia myöten veloissa?

Kulutatko enemmän kuin tienaat?
      Tupakoitko? juotko? juhlitko?
      Eikö sinulla ole ketään?

Ennen kuin luovutat, tee täysi muutos elämääsi.
      Lopeta turha kuluttaminen, ryhdistäydy, keskustele,
      muuta elintapojasi, ulkonäköäsi, kaikkea mihin olet kyllästynyt. Aloita uusi elämä, jos sinulla on pankkilainaa, maksa se pidemmällä aikavälillä. Jos sun luottotiedot on jo menneet, myy tarpeettomia tavaroitasi pois hyvään hintaan niin saat rahaa. Säästä ihan pikkuasioissakin, niistä kertoo pitemmän ajan kuluessa satoja euroja.

Ajattele vaikka muovikassia. Maksat vuodessa muovikasseista 50-100 euroa?! Siis muovikassista!

Entäpä auto? Kallista pitää. Jos asuu kaupungissa, keskustassa, voit myydä vaikka auton pois ja hankkia halvan polkupyörän?

Et sä mitään itsemurhaa tarvitse, tarvitset uuden suunnan elämääsi... ja se voi kävellä vastaan milloinka vain.

• Ap.

En kuluta enemmän kuin tienaan mutta se on aika vähäistä mitä jää käteen.
        Tupakoin silloin tällöin kun oikein ahdistaa.
        En oikeastaan juo, ihan 3-4 kertaa vuodessa ehkä.
        En juhli. Ei ole aikaa sellaselle kun olen aina töissä (teen kahta duunii)
        On minulla ystäviä mutta ei aikaa heille.

Luottotiedot ei ole vielä menneet :) posittiivista.
        pelottaa vaan että kohta nekin menee.

Mutta olet ihan oikeassa että ennen ku luovutan kannattaa tehdä muutos elämässä,en vielä tiedä mitä se tarkoittaa minun kohdallani mutta ehkä otan vain väkisin aikaa ystäville ja harrastuksille..
        Kiitos sinulle vinkeistäsi.

• minä ainakin välitän sinusta

sun otsikkosi aloitus ja ajattele mielummin " HALUAN ALOITTAAA UUDEN ELÄMÄN JA ELÄMÄNTAVAT"ja muista joku ihan sun lähelläsi rakastaa sua aivan valtavan paljon...älä aiheuta tuskaa HÄNELLE!

• Ap.

kirjoitit ihan asiaa

• voisi..

jutella jonkun velkaneuvojan kanssa,,ylensä kun saa yhden asian purettua auki,,siitä seuraa lumipallo ilmiö..ja muutkin asiat alkaa sujua paremmin..älä luovuta koskaan ,,katsoa elämä loppuun vaikka olisi heikkoja aikojakin ,,
      voimia paljon sinulle .

• Ap.

Nyt valottu aika paljon ajatukset eli hyvä kun avauduin tänne, kiitos teille kaikille!
        Eli meen hakee terveyskeskuksesta ammattiapua masennukseen ja velkaneuvojalta apua velkoihin.
        Siihen asti ainakin pyrin pysymään hengissä.

• sun..
        Ap. kirjoitti:

Nyt valottu aika paljon ajatukset eli hyvä kun avauduin tänne, kiitos teille kaikille!
        Eli meen hakee terveyskeskuksesta ammattiapua masennukseen ja velkaneuvojalta apua velkoihin.
        Siihen asti ainakin pyrin pysymään hengissä.

tarvitse kiittää ,sitä varten me ihmiset ollaan että pyritään tukemaan toista niin paljonko se on näillä sivuilla mahdollista,,siellä oikessakin elämässä on myös moni joka haluaa auttaa kuitenkin,jokaisella on heikot hetkensä ja
        siitä selviää kuin ei anna periksi.
        ammatti auttajat osaa opastaa vaikeilla hetkillä enemmän ja sitä varten me maksettaan veromarkoja ,jos joskus tarvitsemme apua .. sitä apua on myös tarjolla..

kaikkea hyvää sulle ja kosketit kyllä monia muitakin ihmisiä sillä että osasit näyttää tunteesi ja pyytää apua.

• Ap.
        sun.. kirjoitti:

tarvitse kiittää ,sitä varten me ihmiset ollaan että pyritään tukemaan toista niin paljonko se on näillä sivuilla mahdollista,,siellä oikessakin elämässä on myös moni joka haluaa auttaa kuitenkin,jokaisella on heikot hetkensä ja
        siitä selviää kuin ei anna periksi.
        ammatti auttajat osaa opastaa vaikeilla hetkillä enemmän ja sitä varten me maksettaan veromarkoja ,jos joskus tarvitsemme apua .. sitä apua on myös tarjolla..

kaikkea hyvää sulle ja kosketit kyllä monia muitakin ihmisiä sillä että osasit näyttää tunteesi ja pyytää apua.

kun niin moni vastasi ja rohkaisee olla luovuttamatta.
        Ja totta puhut että sitä vartenhan me ollaan veroja maksettu että olis apua tarjolla silloin kun sitä tarvitsee.

• ....

Velkaneuvonta, sosiaalinen luotto? Muut. Kai voit harrastaa ja elää sittenkin

• tehdä niin

ei missään tapauksessa. Itselläni on töitä ( onneksi) mutta myös velkaa ja jos kenellä niin minulla todella voimia kuluttava ( pitkä) parisuhde.

12-vuotta jo kestänyt ja on nähty ja koettu kaikenlaista. Itse tässä kohta jo nelikymppisenä ja onneksi lapsettomana, ajattelin vihdoin alkaa elämään.

Ei saa tyytyä huonoon ja ali-arvioivaan kohteluun. Pitää arvostaa itse itseään. Minäkin ajattelin hankkia uuden harrastuksen ja ryhtyä pitkästä aikaa sinkuksi jälleen.

Olen tätä jo pohtinut kaksi vuotta ja päättänyt viimein toteuttaa. En kestä alati rienaavan, lapsellisen ja halveksuvan miehen kanssa

• ap.

Pitäis arvostaa itse itseään ja pitää itsestä huolta.
        Olet aivan oikeassa.

• hei sinulle.älä ajattele noin kamalasti itse entisessä elämässä olin niin sinisilmäinen ja rakastunut silloinen mieheni teki minulle kauheat velat2,2miljoonaa jätti minut yksin kolmen lapsen kanssa rahattomana tässä nyt kuitenkin porskutan pääsin saneeraukseen ja velanmaksu loppuu syyskuussa joten jos minä jaksoin lasten kanssa jaksat sinäkin apua on saatavilla,voimia sinulle

• ap.

voimia myös sinulle.
        Ei kai tää elämä oo helppoo kellekkään.

• masennusta...

nyt enemmän ja vähemmän ainaki 10 vuotta...ja valitettavasti tuo tunne on tullut tutuksi! Yhä enemmän on alkanu tuntua ettei jaksa...mutta yks ystävä patisti mua varaamaan ajan lääkärille ja viime viikolla siellä sitten piipahdin...ja jatkossa on luvassa ainakin terapiaa...lääkkeitä en huoli!!
      Moni on kehunut saaneensa terapiasta apua ja päätin sitten kokeilla itsekin...

Olen samaa mieltä sinun tilanteesta kun muutkin vastanneet että älä luovuta...ei sun asiat loppujen lopuks niin huonosti ole...elämä remonttiin vain niin siitä se lähtee :)
      Elämä on alamäkiä ja ylämäkiä...ja siitä se ylämäki taas lähtee...

• Ap.

elämä remonttiin :D
        täytyy sitä ainakin yrittää ennen ku tarttuu siihen ihan viimeeseen ajatukseen.

• Sinkkunainen 40+

Rauhoitupas nyt, käyttäydy niinkuin aikuinen koska aikuinenhan olet. Mehän olemme aiemminkin täällä kirjoitelleet:)

Jokaisen ihmisen elämällä on tarkoitus, senhän tiedät.... "Koska en ole onnellinen.." Et ole onnellinen niin kauan kun et anna itsellesi mahdollisuutta olla onnellinen. Onnellisuutta et saavuta sillä, että piehtaroit itsesäälissä, ryhdistäydy ja ota itseäsi niskasta kiinni; tilaa aika velkaneuvojalle, tilaa aika lääkärille, hae apua ammatti-ihmisiltä äläkä tällaisista paikoista. Ensimmäinen askel onnellisuuteen on, että haet itsellesi apua. Älä luovuta, sillä tiedät olevasi hieno ihminen. Vastoinkäymiset on tehty voitettaviksi; ikävätkin asiat tulee ottaa vastaan ja ne tulee käsitellä, mutta niihin ei saa jäädä "asumaan". Ei kenenkään elämä voi olla ruusunpunaista. Muista aina se, että vastoinkäymiset vahvistavat ihmistä, eivät muserra:)

• Ap.

tarkoitusta, mutta tuo on kyllä totta että en ole antanut itseni olla onnellinen vaan vaatinut itseltäni liikoja ja yrittänyt viimeseen asti pärjätä omillani mutta tosi asia taitaa olla että tarvitsen toisten ihmisten apua.

• pitkät noille saada
        Ap. kirjoitti:

tarkoitusta, mutta tuo on kyllä totta että en ole antanut itseni olla onnellinen vaan vaatinut itseltäni liikoja ja yrittänyt viimeseen asti pärjätä omillani mutta tosi asia taitaa olla että tarvitsen toisten ihmisten apua.

aikaa, mutta jos vaikka joku taho vastaisi ja auttaisi eteenpäin. Kaikkea hyvää Sinulle ja onnea elämäsi järjestämiseen. Sitä moni kokee itsensä tänä aikana niin pieneksi ja voimattomaksi, ja lyyhistyy taakan alle, toivon kuitenkin Sulle voimia, "Yrittänyttä ei laiteta".

• Sinkkunainen 40+
        Ap. kirjoitti:

Muista, että ei ole heikkoutta pyytää/hakea apua, vaan se on vahvuutta:) Niin valtavan monella ihmisellä on elämässään tilanne/vaihe jolloin tulee tunne, että ei enää jaksa. Tuota tunnetta vastaan on taisteltava hakemalla apua. En ole mikään uskovainen, mutta sanon kuitenkin, että elämä on lahja. Pidämme asioita itsestäänselvyyksinä silloin kun menee hyvin eikä ole vastoinkäymisiä. Tuo on jo hieno asia, että pystyt ja haluat keskustella asioista, mutta yhä edelleen sanon, että hae ammattiapua niin huomaat, että asiat eivät nyt kuitenkaan ole ihan niin surkeassa jamassa kuin miltä nyt tuntuu. Ihmismieli on sellainen, että kun ei ole taitoa eikä voimia auttaa itseään, niin silloin isotkin asiat "vääntyvät" mielessä vieläkin suuremmiksi kuin mitä ne todellisuudessa ovat.

• ap.
        pitkät noille saada kirjoitti:

aikaa, mutta jos vaikka joku taho vastaisi ja auttaisi eteenpäin. Kaikkea hyvää Sinulle ja onnea elämäsi järjestämiseen. Sitä moni kokee itsensä tänä aikana niin pieneksi ja voimattomaksi, ja lyyhistyy taakan alle, toivon kuitenkin Sulle voimia, "Yrittänyttä ei laiteta".

on niissä varmaan jonoa.. :(

• ap.
        Sinkkunainen 40+ kirjoitti:

Muista, että ei ole heikkoutta pyytää/hakea apua, vaan se on vahvuutta:) Niin valtavan monella ihmisellä on elämässään tilanne/vaihe jolloin tulee tunne, että ei enää jaksa. Tuota tunnetta vastaan on taisteltava hakemalla apua. En ole mikään uskovainen, mutta sanon kuitenkin, että elämä on lahja. Pidämme asioita itsestäänselvyyksinä silloin kun menee hyvin eikä ole vastoinkäymisiä. Tuo on jo hieno asia, että pystyt ja haluat keskustella asioista, mutta yhä edelleen sanon, että hae ammattiapua niin huomaat, että asiat eivät nyt kuitenkaan ole ihan niin surkeassa jamassa kuin miltä nyt tuntuu. Ihmismieli on sellainen, että kun ei ole taitoa eikä voimia auttaa itseään, niin silloin isotkin asiat "vääntyvät" mielessä vieläkin suuremmiksi kuin mitä ne todellisuudessa ovat.

ennen oon kanssa ajatellu että elämä on lahja.
        Mutta nyt en näe elämälleni muuta tarkoitusta kun työssä raataminen että saa laskut maksettuu.

Tuli tämmönen ajatus eilen että ihan kuin olisin pienen mökin sisällä palava kynttilä.
        Jos siellä mökissä ei oo kukaan käyny vaikka viiteen vuoteen eikä tuu käymäänkään seuraavaan viiteen vuoteen. niin silloinhan se kynttilä palaa ihan turhaan.
        Mulla on semmonen olo että mä "palan ihan turhaan".
        Jos kukaan ymmärtää mitä mä tällä tarkotan.

• taapertaja.
        ap. kirjoitti:

Mutta nyt en näe elämälleni muuta tarkoitusta kun työssä raataminen että saa laskut maksettuu.

Tuli tämmönen ajatus eilen että ihan kuin olisin pienen mökin sisällä palava kynttilä.
        Jos siellä mökissä ei oo kukaan käyny vaikka viiteen vuoteen eikä tuu käymäänkään seuraavaan viiteen vuoteen. niin silloinhan se kynttilä palaa ihan turhaan.

mene tekemään itselles tuollaista. Oletko ajatellut mitä arpia/tuskaa ao. teko aiheuttaa jäljellejääville sukulaisillesi & sinut tunteville.
        Elämä on lahja, ainutkertainen. Taaperretaan se läpi, kukin parhaan kykymme mukaan. Hamaan (luonnolliseen) loppuun asti...

• ap.
        taapertaja. kirjoitti:

mene tekemään itselles tuollaista. Oletko ajatellut mitä arpia/tuskaa ao. teko aiheuttaa jäljellejääville sukulaisillesi & sinut tunteville.
        Elämä on lahja, ainutkertainen. Taaperretaan se läpi, kukin parhaan kykymme mukaan. Hamaan (luonnolliseen) loppuun asti...

Tuli hymy kun luin tän sun vastauksen.
        Jotenkin toi lausahdus "elä helevatissa"
        sai sen aikaan :) en tiedä miks, mut se vaan kuulostaa niin hassulta :D
        Kiitos, yritän taapertaa.

• puheseuraa ja
        ap. kirjoitti:

sitä ei saanut, tuntui kaikki vaikealta, mutta kun saa purkaa ajatuksia, siinä samalla huomaa tekevänsä joskus selventäviä havaintoja asioista ja osaa tehdä ratkaisuja, siksi asioista puhuminen on joskus todella hyvä.

• ap.
        puheseuraa ja kirjoitti:

sitä ei saanut, tuntui kaikki vaikealta, mutta kun saa purkaa ajatuksia, siinä samalla huomaa tekevänsä joskus selventäviä havaintoja asioista ja osaa tehdä ratkaisuja, siksi asioista puhuminen on joskus todella hyvä.

Tääki on jo helpottanu että sai kirjotettuu tänne ja että yllätykseksi tuli pelkkiä asiallisia kirjoituksia.

• taapertaja.
        ap. kirjoitti:

Tuli hymy kun luin tän sun vastauksen.
        Jotenkin toi lausahdus "elä helevatissa"
        sai sen aikaan :) en tiedä miks, mut se vaan kuulostaa niin hassulta :D
        Kiitos, yritän taapertaa.

...ei tässä ole helppoa monella muullakaan. Mennään vaan sisulla. "etteenpäin, sano mummo lumihangessa."
        perskules... :-D

• ap.
        taapertaja. kirjoitti:

...ei tässä ole helppoa monella muullakaan. Mennään vaan sisulla. "etteenpäin, sano mummo lumihangessa."
        perskules... :-D

Aivan, haha :D
        kiitos sulle kun löysin hymynki tälle päivälle :)

• Sinkkunainen 40+
        ap. kirjoitti:

No kuules, sitä se on yhdellä jos toisella...töissä käydään tienaamassa, että elämisen kustannukset saadaan kuitatuksi, kaikki kun ei olla Wahlrooseja:-)

Ja upotahan nyt se kynttiläsi vesisaaviin ennenkuin roihahtaa, kärähtää vielä "vierastakin". Nyt kuules hitusen virnettä suupieliin, kuten huomaat niin et ole yksin, sinulla on täällä vaikka kuinka ystäviä!!!:) Ja heti maanantaina menet varaamaan aikaa ja etsimään apua niin saadaan sinunkin risukasaasi sitä aurinkoa:)

• ap.
        Sinkkunainen 40+ kirjoitti:

No kuules, sitä se on yhdellä jos toisella...töissä käydään tienaamassa, että elämisen kustannukset saadaan kuitatuksi, kaikki kun ei olla Wahlrooseja:-)

Ja upotahan nyt se kynttiläsi vesisaaviin ennenkuin roihahtaa, kärähtää vielä "vierastakin". Nyt kuules hitusen virnettä suupieliin, kuten huomaat niin et ole yksin, sinulla on täällä vaikka kuinka ystäviä!!!:) Ja heti maanantaina menet varaamaan aikaa ja etsimään apua niin saadaan sinunkin risukasaasi sitä aurinkoa:)

kiitos virtuaalisesta huolenpidosta :)

• huomaat
        ap. kirjoitti:

Tääki on jo helpottanu että sai kirjotettuu tänne ja että yllätykseksi tuli pelkkiä asiallisia kirjoituksia.

jo se että täällä on kanssaeläjiä helpottaa asiaa. Ystävät tuo asioihin perspektiiviä, murheet eivät tunnu enää niin isoilta ja ylivoimaisilta mustilta möykyiltä, ne pienenee ja värittyy.. ;) Ja toisaalta se, että on ihan "pohjalla" on vapauttava kokemus, kun sen on kokenut, huomaa, että siitä selviää, eikä sitä tarvitse enää pelätä. kaikesta selviää. Kaikilla meillä on omat pelkomme ja möykkymme, joskus enemmän kerralla, joskus vähemmän. Niin kai se on tarkoitus ollakin. Suosittelen samaa kuin muutkin täällä, ja lisäksi se, että alat uudelleen tapaamaan ystäviäsi.
        Parempaa huomista sulle toivon, ja asioilla on tapana järjestyä :)

• ap.
        huomaat kirjoitti:

jo se että täällä on kanssaeläjiä helpottaa asiaa. Ystävät tuo asioihin perspektiiviä, murheet eivät tunnu enää niin isoilta ja ylivoimaisilta mustilta möykyiltä, ne pienenee ja värittyy.. ;) Ja toisaalta se, että on ihan "pohjalla" on vapauttava kokemus, kun sen on kokenut, huomaa, että siitä selviää, eikä sitä tarvitse enää pelätä. kaikesta selviää. Kaikilla meillä on omat pelkomme ja möykkymme, joskus enemmän kerralla, joskus vähemmän. Niin kai se on tarkoitus ollakin. Suosittelen samaa kuin muutkin täällä, ja lisäksi se, että alat uudelleen tapaamaan ystäviäsi.
        Parempaa huomista sulle toivon, ja asioilla on tapana järjestyä :)

parempi mieli :)
        Kaikkea hyvää sullekkin.

• aina on vaihtoehtoja

Siinä mielessä lohdullista, että aika normaalia reagoida ahdistuneesti tilanteeseen, jossa on käytännön asiat hankalasti. Eli kun tossa nyt on noita käytännön seikkoja, niin lähtisin purkamaan sitä vyyhteä ihan ensimmäisenä.

Moni masentuu ilman syytäkään, mutta sun käytännön tilanteesi taitaa olla pikemminkin ahdistava ja ahdistus kiellettynä taas voi tehdä masennuksen tunteita. Mutta ei ensisijaisesti masennusta ilman "järkevää syytä". Tosiasiassa reagointi tunteilla elämisen paineisiin ja käytännön hankaluuksiin on täysin NORMAALI REAKTIO hankalaan tilanteeseen ja kertoo, että elämässä on nyt tarve hakea uutta suuntaa ja uusia ihan käytännöstä lähteviä järjestelyjä. Käytännössä AINA on vaihtoehtoja, ei ehkä aina miellyttäviä, tai ihanteellisia, mutta niitä on aina. Jos tämänhetkiset suunnitelmasi eivät ole sitä mitä halusit, luovu niistä ja katsele elämää vaikka viiden vuoden perspektiivillä eteenpäin. Mitä näet silloin? Mitä olet jättänyt taaksesi, mitä hakenut elämääsi?

Kuka normaali ihminen ei reagoisi hankaliin taloudellisiin tilanteisiin esimerkiksi ahdistumalla? On pikemminkin outoa, jos mitään reaktiota ei ahdistavasta tilanteesta huolimatta tulisi.

Itsemurha (en nyt kiertele tuota) on jossain mielessä äärimmäisen aktiivinen toiminto. Ihminen joutuu käyttämään hirveän määrän energiaa KIELTÄYTYMÄLLÄ näkemästä elämisessä toisenlaisia vaihtoehtoja, mikä tilanteissa on aivan tyypillistä.
      Syynä voi olla ylpeys, häpeän tunteet, jääräpäiset kotoa opitut käyttäytymismallit, itsevaatimus täydellisestä pärjäämisestä ja avuttomuuden tai heikkouden tunnustamisen täydellinen kieltäminen.

Mikä on se elämä ja se tarkoitus, mitä sinä haluat? Ilman rajoituksia, millainen olisi sinun unelmaelämä?

Ei ole tarkoitus että sinun tarvitsee jaksaa eteenpäin. TArvitsee pysähtyä, tilittää elämää, arvoja, asenteita, ihmissuhteita, ihan rahankäyttöä ja senkin suunnittelua nyt uudella tavalla. Voisit puntaroida kaikki entiset asenteesi, tarvinko minä tätä ja tätä asiaa ollakseni onnellinen? Ja mitä tarvin ja haluan ollakseni onnellinen.

En lopulta usko, että haluat itsesi tappaa, mutta kaikki asenteesi voisivat mennä pyykkikoneeseen vähäksi aikaa mylläytymään.

Apua on. Siitä ei ole mikään kiinni. Ja älä tee sitä virhettä kuin allekirjoittanut, että ahdistavassa tilanteessa vain pärjää eteenpäin, tottuu siihen tilanteeseen niin hyvin, että vasta kun ahdistuksen aihe on poistunut, jälkeenpäin voi pitkän ajan perästä hyökyä päälle ne käsittelemättömät asiat. Juttele asioista. Myönnä jos menee huonosti, se ei ole keltään pois, mutta helpottaa ja auttaa jäsentämään tilannetta.

Älä jää yksin tuohon. Kuten joku sanoi, meidänkin veromarkoilla kaikki mahdolliset keskusteluavut ja lainanhoitojärjestelmät ovat mahdollisia. Siitä minäkin veroja maksan, että joku ne käyttää.

• tuon raapustelu

ja arvaa mitä, itse tulin tälle palstalle siksi että. Tarkoituksena oli avautua syystä, että joku riivattu asia stressaa ja vetää vaan niin kireäksi ja pahantuuliseksi, enkä edes järkevästi tiedä mikä se on. Talvi väsyttää täälläkin, kesään on niin pitkä aika, ettei jaksa edes ajatella, ja arkinen aherrus väsyttää.

Olin aikeissa kysyä, että olenko masentunut vai mitä se on kun tuntuu, että on vain niin kireänä jatkuvasti. Ja ilon pilkahduksia ei oikein tunnu näkyvän missään tai niitä pitää oikein aktiivisesti yrittää etsiä. Toisetkin saavat osansa omasta äksyilystä ja itse on pahoillaan sellaisesta.

Mut jotenkin tuokin, että joku muukin jossain on hankalassa tilanteessa, erilaisessa, mutta jotenkin ahdistavassa vaan lohduttaa mua.

Ja se kynttilänpolttelu jossain hiljaisessa mökissä olisi aika mukava juttu ainakin stressaantuneelle. Juuri ajattelin vasta, että mitä jos hautautuisi muutamaksi kuukaudeksi ihan vain omiin oloihinsa talviunille ja pistäisi nenänsä ulos vasta toukokuussa. :)
        Vielä se paistaa varmasti joku päivä. :)

• ap.

kirjoitit että:
        Ihminen joutuu käyttämään hirveän määrän energiaa KIELTÄYTYMÄLLÄ näkemästä elämisessä toisenlaisia vaihtoehtoja, mikä tilanteissa on aivan tyypillistä.
        Syynä voi olla ylpeys, häpeän tunteet, jääräpäiset kotoa opitut käyttäytymismallit, itsevaatimus täydellisestä pärjäämisestä ja avuttomuuden tai heikkouden tunnustamisen täydellinen kieltäminen.

Ja just itellä on noi ylpeys, häpeän tunne jos ei pärjää omin avuin (lapsena opittu), itsevaatimus pärjäämisestä ja heikkouden tunnustaminen.

Jotenkin sitä ei halua tuottaa pettymystä kellekkään tai olla taakaks kellekkään, haluis vaan pärjätä ja sillä siisti.

Mut totta, vaihtoehtoja on muitakin kun itsensä tappaminen.
        Mutta nyt toi veroraha juttu kolahti.
        Että helkkari jos niitä oon maksanu koko pienen ikäni ni tässä olis tilaisuus saada niistä jotain korvausta :)

• olet oikeassa
        ap. kirjoitti:

kirjoitit että:
        Ihminen joutuu käyttämään hirveän määrän energiaa KIELTÄYTYMÄLLÄ näkemästä elämisessä toisenlaisia vaihtoehtoja, mikä tilanteissa on aivan tyypillistä.

Ja just itellä on noi ylpeys, häpeän tunne jos ei pärjää omin avuin (lapsena opittu), itsevaatimus pärjäämisestä ja heikkouden tunnustaminen.

Jotenkin sitä ei halua tuottaa pettymystä kellekkään tai olla taakaks kellekkään, haluis vaan pärjätä ja sillä siisti.

Mut totta, vaihtoehtoja on muitakin kun itsensä tappaminen.
        Mutta nyt toi veroraha juttu kolahti.
        Että helkkari jos niitä oon maksanu koko pienen ikäni ni tässä olis tilaisuus saada niistä jotain korvausta :)

siellä varmaan nytkin päivystää sunnuntaikorvauksilla iso porukka. :)

Oikeestaan just ne omat opitut asenteet ja pärjäämisen ja näyttämisen halu, on iso kynnys monesti päästä niistä.
        Ei uskalleta olla nöyriä elämälle, ennenkuin se opettaa isolla kädellä vähän nöyrtymään ja sitä kun ei ylpeys haluaisi kestää. :) Mut kun jotain asialle tekee, huomaa itsekin, että se nyt on pieni juttu lopulta mitä itsestä tuntuu, jos isommat asiat saadaan kuntoon.

Toisaalta ne omat asenteet on niin vaan siellä omien korvien välissä ja korkeintaan itselle tärkeitä. Ei paljon naapurin ylpeydet monilla kiinnosta tai se, et oliko jollain joku uusittu järjestelysysteemi asioiden hoitoon.

Suurimmalla osalla ihmisistä ne asiat saadaan järjesteltyä. Ja kannattaa heti aloittaa eikä viiden vuoden päästä. Sulla voi olla parin kuukauden päästä jo ihan erinäköinen tilanne.

Jotenkin kun ajattelee, et lama tästä vielä kaatuu päälle ja tää on vasta alkusoittoa, niin ei siinä paljon enää kellään kannata miettiä, että olis taakaks kellekkään ja haluis pärjätä.
        NE tyypitkin tekee sen työnsä kasista neljään ja ne maksaa muuten myös siitä työstä verojaan.

• ap.
        olet oikeassa kirjoitti:

siellä varmaan nytkin päivystää sunnuntaikorvauksilla iso porukka. :)

Oikeestaan just ne omat opitut asenteet ja pärjäämisen ja näyttämisen halu, on iso kynnys monesti päästä niistä.
        Ei uskalleta olla nöyriä elämälle, ennenkuin se opettaa isolla kädellä vähän nöyrtymään ja sitä kun ei ylpeys haluaisi kestää. :) Mut kun jotain asialle tekee, huomaa itsekin, että se nyt on pieni juttu lopulta mitä itsestä tuntuu, jos isommat asiat saadaan kuntoon.

Toisaalta ne omat asenteet on niin vaan siellä omien korvien välissä ja korkeintaan itselle tärkeitä. Ei paljon naapurin ylpeydet monilla kiinnosta tai se, et oliko jollain joku uusittu järjestelysysteemi asioiden hoitoon.

Suurimmalla osalla ihmisistä ne asiat saadaan järjesteltyä. Ja kannattaa heti aloittaa eikä viiden vuoden päästä. Sulla voi olla parin kuukauden päästä jo ihan erinäköinen tilanne.

Jotenkin kun ajattelee, et lama tästä vielä kaatuu päälle ja tää on vasta alkusoittoa, niin ei siinä paljon enää kellään kannata miettiä, että olis taakaks kellekkään ja haluis pärjätä.
        NE tyypitkin tekee sen työnsä kasista neljään ja ne maksaa muuten myös siitä työstä verojaan.

olla kyllä huonomminkin.
        Harmittaa vaan että ite on tehny niin huonoja valintoja elämässä että on joutunu tämmöseen velkamyllyyn ja päättömömään raatamiseen.
        Mutta lohduttavaa että en ole ainoa ja yksin :)

• ap.
        ap. kirjoitti:

olla kyllä huonomminkin.
        Harmittaa vaan että ite on tehny niin huonoja valintoja elämässä että on joutunu tämmöseen velkamyllyyn ja päättömömään raatamiseen.
        Mutta lohduttavaa että en ole ainoa ja yksin :)

että "parempi ruoka parempi mieli"
        Kävin kaupassa ostamassa hyvää ruokaa ja nyt on masu täynnä ja ihan "jees" olo,
        meinasin et jos rupeis kattoo telkkarii ja sais muuta ajateltavaa. Nukkuis yön yli ja huomenna rupeis miettii uudestaan että mitä tässä tilanteessa pitää oikeasti tehdä.

• että..
        ap. kirjoitti:

että "parempi ruoka parempi mieli"
        Kävin kaupassa ostamassa hyvää ruokaa ja nyt on masu täynnä ja ihan "jees" olo,
        meinasin et jos rupeis kattoo telkkarii ja sais muuta ajateltavaa. Nukkuis yön yli ja huomenna rupeis miettii uudestaan että mitä tässä tilanteessa pitää oikeasti tehdä.

selviät kyllä ,olet kuitenkin viestien perusteella loppujenlopuksi postiivinen ja mukava ihminen varmaan,tosiaan ruoka on yksi selvitymiskeino myös:) ..hyvää ruokaa ja voi itseä hemmotella näin lauantai-iltana. .

itse olin vuosi sitten melkein sun kaltaisessa tilassa ,masensi kaikki asiat ,mutta en antanut periksi, meni päivän kerrallaan ja selvitin yhden asian viikossa. sain apua ja kaikki on hyvin nyt,,tiedän että raha on vaan väline jota pitää olla ja laskut maksaa ,,,vaikka vähän viivelläkin ,,en ajatelle että en selviäisi ilman sitä ,,kunhan on perusjutut kohdallaan,,,asunto ,ruoka ,vaattet ja muutamia ystäviä.,voisin vaikka matkustaa ,mutta ei ole enään innostusta sellaiseen .
        luen ja harrastan eri juttuja ,,se pitää mielen virkeenä. ja tanssissa käyn joskus myös.

kyllä elämässä pärjää vähälläkin jos vain haluaa..muutamia tärkeitä esineitä ympärillä ja se on siinä:)

• ap.
        että.. kirjoitti:

selviät kyllä ,olet kuitenkin viestien perusteella loppujenlopuksi postiivinen ja mukava ihminen varmaan,tosiaan ruoka on yksi selvitymiskeino myös:) ..hyvää ruokaa ja voi itseä hemmotella näin lauantai-iltana. .

itse olin vuosi sitten melkein sun kaltaisessa tilassa ,masensi kaikki asiat ,mutta en antanut periksi, meni päivän kerrallaan ja selvitin yhden asian viikossa. sain apua ja kaikki on hyvin nyt,,tiedän että raha on vaan väline jota pitää olla ja laskut maksaa ,,,vaikka vähän viivelläkin ,,en ajatelle että en selviäisi ilman sitä ,,kunhan on perusjutut kohdallaan,,,asunto ,ruoka ,vaattet ja muutamia ystäviä.,voisin vaikka matkustaa ,mutta ei ole enään innostusta sellaiseen .
        luen ja harrastan eri juttuja ,,se pitää mielen virkeenä. ja tanssissa käyn joskus myös.

kyllä elämässä pärjää vähälläkin jos vain haluaa..muutamia tärkeitä esineitä ympärillä ja se on siinä:)

Oikeastaan ei tartte omistaa kun mielen terveys ni se on kaikista tärkeintä.
        ihan sama vaikka muuta ei omistais. :)
        Mun täytyy ruveta kalastelee sitä mielenterveyttä ja elämän pieniä iloja.

• itsensä tappamiseen

...ONNEKSI!
      Jokainen haluaa joskus tappaa itsensä ja ihan typeristä syistä. Ei anneta periksi sellaisille ajatuksille, jookosta?

• ap.

Ei anneta periksi.
        Mutta tavallaan oli ihan oikea palsta kun täältä sain apua :)

• Ratkaisuja

Moikka,
      mä tiedän ihan tarkkaan ja tasan et miltä sinusta tuntuu.. Itse valkautunut, mikään ei tuntunnu enää miltään eikä ole kuin pieni lanka käsissä mikä pitää täällä!
      Mulla on kaksi aivan upeeta lasta ja oon vastuussa heistä, olen mies. Mulla ollu paljon pettymyksiä sekä vaikeuksia elämässä, silti olen vaan potkinut eteenpäin ku pakko!? Pakko koska mikä jäänyt taakse ei palaa eikä sitä voi korjata ja tulevaan eli katse eteenpäin tarkkana niin voin tehdä jotain.
      Velat alkaa selvitä ku hain apua velkaneuvonnasta ja olen itse tehnyt juttuja esim kiinnitän huomiota mihin laitan vähät rahat, elän köyhyysrajan alapuolella ja kasvatan siinä kahta lasta isänä!!
      En oo ollu suhteissa yli 3 vuoteen koska en halua ketään sotekemaan elämääni jota oon kursinut kasaan pikkuhiljaa, mieliala lääkkeet antaa energiaa ja voimaa jaksaa tätä tyhjää elämää.. muutama valonpilkku on ja niitä kohden ja niiden vuoksi jaksan..
      Totuus on ettäö kenellekkään ei anneta enempää kannettavaksi kuin jaksaa kantaa, ja jos sitä lastia tulee liikaa niin pitää pudottaa osa harteilta alas ellei kukaan ota sitä kantaakseen..!! itse ei ole pakko kantaa enempää kuin jaksaa ja itsemurha on vain luovuttamista, mutta kuitenkin me ollaan jokainen vastuussa omasta elmästämme..

M

• ap.

että muutkin on pärjänny vaikka vaikeaa on ollu.
        Toi oli myös ihana kuulla että ei ole pakko kantaa enempää kuin jaksaa.

• helppis

Hei. Kaikkien elämällä on merkitys. Velka on vain rahaa. Voimat voi saada takaisin.

Raha-asiat ovat vaikeita, mutta niistä selviää kyllä. Jos et ole miljonääri, niin et ole hävinnyt paljoa rahaa. Ja jos olisitkin, niin se on vain rahaa.

Ihmiset tekevät ajattelussaan sen loogisen virheen, että raha = elämänilo.
      Ajattelua oppii muuttamaan, kunhan ekaksi laittaa asioita tärkeysjärjestykseen.

Onko sinulla perhe? Entä terveyttä? Jos on, niin ne merkkaa miljoona virtuaalista euroa, jollei enemmänkin.

Hoida raha-asiasi järjestykseen kunnallisella velkaneuvojalla. Lisäksi hanki jostain vertaistukea. Lisäksi muista nämä: terveellinen ruoka ja riittävä nukkuminen. Jos ei saa nukuttua, tulee hulluksi ilman rahahuoliakin. Käy lisäksi säännöllisesti päiväsaikaan kävelylenkillä, mielellään metsässä. Puoli tuntia riittää.

Asiat kyllä järjestyvät, älä luovuta. Pidä itsestäsi huolta!! Isosti voimia sulle!!!!

• ap.

uni jääny vähemmällä että se on kyllä totta että univelkaki tekee hulluks ja sit siihen kaikki velat ja työstressi päälle.
        Taidankin huomenna mennä metsä lenkille kun on vielä huomennakin vapaa päivä pitkästä aikaa, se voi tehdä hyvää. kiitos neuvosta :)
        Jaksaa sitten raataa koko ens viikon, ehkä.

• yksinainen...

mutta ei juolahtaisi mielen viereenkään tappaa itseäni rahan ja mammonan takia!!!!!
      Kyllä aina jotenkin kitkuttelee ja jollain keinoin selviytyy! Eikä elämä pääty konkurssiin!

Älä ole niin tyhmä, että hetkellisen masennuksen takia heität mahdollisuutesi iloon ja onneen menemään!
      Elämän tarkoitus on pyrkiä kohti rakkautta, hyvyyttä ja valoa. Vaikkei se aina onnistuisikaan, siinä on tarpeeksi jännitettä ja mielekkyyttä yhteen ihmiselämään!

Ympäristössäsi on varmasti paljon ihmisiä, joille voit olla tarpeellinen ja joille sinusta on iloa. Tee pieniä hyviä tekoja, joilla saat lähimmäistesi mieltä ilahdettua.

• mä......

miksi edes tolasta mietit mä edelleen välitän susta ja en haluu että sä edes harkit itse murhaa

• mä......

miksi edes tolasta mietit mä edelleen välitän susta ja en haluu että sä edes harkit itse murhaa

• ap.

et se oon just mä joka tätä oon miettiny?
        Ja sun (tai jonkun muun)iloks voin kyl sanoo etten mä enää harkitse :)

• on tarkoitus

surun karkoitus.

Lähe rullaamaan sitä surua auki niinkuin lankakerää.
      Kuulostat surulliselta. Elämäsi on kuitenkin todella arvokas ja saat olla onnellinen.. vaikka jos olet terve, sinulla on koti ja ruokaa.

Toista se olis jos olis syntyny katulapseksi Afrikkaan. Se ois sit ollu siinä se elämä..

Perspektiiviä asioihin hoi ja elämäniloa päivään. Koita joskus alottaa vaikka siitä, että lataudut aamusta iloisten asioiden parissa.. mikä on elämässä ihanaa, mistä saa olla onnellinen, mikä tekisi sinut vielä onnellisemmaksi (asiat järjestyksessä? rakkaus?) niistä hyvistä ajatuksista saa voimaa pinnistellä eteenpäin. :)

Ainiin, yksi hyvä vertaus jonka kaikkien vaikeuksieni keskellä kerran sain oli seuraava: "Ajattele olevasi kuin jylhä vuori joka vuodenajasta toiseen kestää kaiken, niin kovat myrskyt kuin auringonpaisteen.. kesällä kukoistaa ja talvellakin ylväästi pysyy paikoillaan!"

http://www.youtube.com/watch?v=rLiRqrUYN7E

• Nimetön

mutta ootkos kuullu että paskassa kasvaa jos olla jaksaa..... eli joskus vaikeudet antaa meille yliluonnollisia voimia selättää ne. ja kun sen oot tehny ai miten nannalta se tuntuu...
        USKO POIS !!!!!!!

• ap.
        Nimetön kirjoitti:

mutta ootkos kuullu että paskassa kasvaa jos olla jaksaa..... eli joskus vaikeudet antaa meille yliluonnollisia voimia selättää ne. ja kun sen oot tehny ai miten nannalta se tuntuu...
        USKO POIS !!!!!!!

täytyy koittaa jaksaa :)

• ap.

Et saa kyl olla onnellinen et on syntyny suomeen, lehestä luin kans just ugandan pakolaisista..
        Mut silloin ku itel menee huonosti ni ei sitä kauheasti tuu ajateltuu muita ja et meneeks jollain huonommin yms.. :(

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      99
      6204
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4812
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      99
      3082
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      30
      2902
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2145
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1526
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      337
      1091
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      91
      1079
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1006
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      784
    Aihe