Pitääkö kissa leikata?

tyttökissat

Näitä keskusteluja lukiessa on tullut kuva että kissat pitäisi automaattisesti leikata heti kun vaan mahdollista. Onko se todella parempi kissalle?

Minulla on kaksi puolivuotiasta tyttökissaa ja siksi tätä mietin. Olen lukenut että leikkaus voi muuttaa kissan luonnetta huomattavasti ja se olisi sääli näiden seurallisten neitien kohdalla. Toisaalta kiima-aikakin voi olla raskasta sisäkissalle. Yhdet pennut haluisin joka tapauksessa tehdä toisella kissallani mutta onko todella niin että kissa pitäisi sen jälkeen leikata?

Kertokaa nyt mielellään kokemuksesta, kannattaako narttukissoja olla leikkaamatta vaikka pentuaikeita ei sen enempää olisikaan?

4

2289

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luulaa3

Kissoille tosiaan on parempi että ne leikataan, myös omistajalle. Jatkuvat kiima-ajat ovat hyvin rankkoja kissalle, jos niitä on esim. parin viikon välein ympäri vuoden, kuten joillain on. (ja voivat altistaa kohtutulehdukselle ja nisäkasvaimille)

Leikkaaminen ei yleensä muuta luonnetta! Ehkä sylikissasta voi tulla enemmän sylissä viihtyvä ja leikkisästä leikkisämpi, kun ei tarvitse enää haikailla toisen sukupuolen perään. Myös ruokahalu voi lisääntyä ja se onkin yleensä ainoa miinuspuoli.

Jos haluat tee vain pennut toisella, kunhan hoidat ne asiallisesti ja ne saavat hyvän kodin. Mieti tosi tarkkaan etukäteen miksi ja miten tämän teet.

Kukaan ei sinua pakota kissojasi leikkaamaan. Mutta kannattaa tutustua faktoihin ja miettiä sen perusteella mikä on parasta.

• ei vaikuta luonteeseen nega...

Korkeintaa kissoistasi tulee entistä seurallisempia.

• Janhenia

tarkkaan tuota pennuttamista on mietitty? Ymmärrän kyllä jos se oma kissa on ihana ja kaikkea ja siksi olisi kiva ne yhdet pennut saada. Eihän siinä mitään pahaa ole, mutta pennuttamisen eteen tulisi tehdä muutakin kuin viedä se tyttö sitten jonkun kollin luo kiimassa.

Jokaisen kissan jota aiotaan käyttää pennutukseen tulisi testauttaa FelV ja FIV varalta, lisäksi veriryhmät määritellä. Rokotukset tulee myös olla ajantasalla. Tämä koskee myös sitä kollia.

Ensimmäisestä kiimasta ei myöskään tulisi astuttaa, vaan vasta seuraavasta tai sitä seuraavasta. Itse en esimerkiksi astuttaisi alle vuoden ikäistä kissaa, koska kissa itsekin on sillloin vielä pentu.

Jonkinlainen hätäkassa tulisi olla myös olemassa sillä vaikka kissat yleensä synnyttävät mainiosti ilman apua, niin ei aina ei asiat mene niin vaan joudutaan turvautumaan esimerkiksi keisarileikkaukseen. Nämä tälläiset operaatiot tunnetusti tapahtuvat tietenkin viikonloppuna yömyöhällä jolloin eläinlääkäreiden taksat on korkeat.

Kiimat ovat rasite niin kissan keholle kuin ihmisen mielelle. Lisäksi kiimat altistavat kohtutulehduksille ja nisäkasvaimille. Kissat voivat myös kärsiä valeraskauksista.

Jos kissa leikataan ennen ensimmäistä kiimaa nisäkasvainten riski on käytännössä olematon.

Leikkaus ei vaikuta kissan perusluonteeseen.

• tyttökissat

Mistähän johtuu yleisesti asenne että maatiaiskissa ei saisi tehdä pentuja ja jos pentuja tulee, se on aina vahinko...? Eihän nykyään kissoilla enää ole edes sellaista ylitarjontaa kuin aikoinaan kun kissanpentuja lopetettiin sitä mukaa kun niitä talleihin ilmestyi. Itse sain maatiaiskissani hakea 170 km päästä vaikka olisin kuvitellut että näinkin isolta paikkakunnalta missä asun olisi pentuja löytynyt. Mielestäni maatiaiskissojen asianmukainen pennutus on hyvä asia ja miksei sitä voisi tehdä enemmänkin. Eikö se ole kiva tietää että maatiaiskissan pennunkin vanhemmat on tarkkaan valittu luonteen ja ulkonäön perusteella ja myös terveyspuoli on tarkastettu?

Ajattelinkin että saan vastauksia joissa ollan huolissaan olenko miettinyt pennuttamista tarkkaan jne. Mutta joka tapauksessa, kiitos kysymästä, olen kyllä miettinyt, kuudelle pennulle olisi jopa jo hyvät kodit valmiina. Oma kissani on tosiaan ihana, niin varmasti sinunkin :) Silläpä tästä asiasta kyselen koska aikaisemmin minulla on ollut vaan kollikissa ja narttujen kanssan mm. leikkaaminen on vähän erilainen juttu.

Olen myös hyvinkin tietoinen että FelV ja FIV kokeet pitää ottaa ja kissojen veriryhmät määritellä mutta hyvä että tarkistit. Kissojeni rokotukset, madotukset sun muut ovat myös kunnossa.

Taloudellinen tilani on myös hyvä, joten mitään erillistä hätäkassaa eläinläärireissua varten ei tarvitse perustaa. Pystyn kyllä hyvin maksamaan mahdolliset päivystykset ja pentujen normaalit tarkastukset ja rokotukset ilman että se talouteeni millään tavalla vaikuttaisi.

Kiitos muuten siitä tiedosta että reilun vuoden ikäisen voi jo astuttaa. Sitä mietinkin missä vaiheessa narttu on "oikeasti täysikasvuinen". Onhan tässä loppuvuosi aikaa vielä katsella tulisiko sopivaa kollia vastaan...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Natomaa hyökkäsi Iraniin

Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu
      NATO
      724
      2481
    2. Trump aloitti III maailmansodan tänään.

Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?
      Maailman menoa
      349
      2090
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      26
      1932
    4. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      10
      1763
    5. Rakas tiedät, että toivoisin

Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja
      Ikävä
      58
      1538
    6. Viesti miehelle

Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise
      Ikävä
      12
      1082
    7. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      1059
    8. Teit asiat lopulta niin

Ettei meillä ole ikinä mitään mahdollisuuksia toisiimme.
      Ikävä
      55
      920
    9. Miksi rakastuit

Kaivattuusi?
      Ikävä
      63
      905
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      2
      868
    Aihe