Lopetin sitalopraamin syömisen kaksi kuukautta sitten. Ensimmäinen kuukausi meni ihan hyvin, mutta toinen ei sitten enää mennykään. Nyt joitakin päiviä sitten alkoi taas masentaa ja ahdistaa todella rajusti. Aloitin lääkkeen syömisen uudestaan mutta sehän ei heti vaikuta. koulussa on ollut vaikea olla kun opiskelutahti on melkoinen ja tehtävät haastavia.
En tiedä mitä tekisin. Maanantaikin on yli 11h koulupäivä, enkä uskalla edes ajatella miten kestän sen. Olen ihan lukossa enkä saa oikein mitään tehtyä siellä ja toisaalta olisi hirveä kiire. Tämä sama piina jatkuu vielä viikkoja. Ahdistaa niin paljon että kaikki ajattelu hyytyy, eikä saa itseään liikkeelle. Tunneilla ja kotona tulee raivokohtauksia. Tämän viikonlopun aikana olen viiltänyt itseäni 17 kertaa. Raivostuttaa jos joku koulussa mainitsee viilloista jotain. Jos joku vaikka käskee minun aikuistua tai jotain muuta yhtä viisasta.
Nyt kun olen yksin, haluaisin vain tappaa itseni. Kellekään en halua soittaa. En uskalla enkä jaksa. Ajattelin vetää pään täyteen rauhoittavia, jos olo vaikka paranisi, en keksi oikein muutakaan..
Masennus palasi
5
251
Vastaukset
- denisesari
koeta nyt kestää niin kauan, että lääke alkaa taas vaikuttaa..
Miksi sinun edes kannattaisi lopettaa lääkitystä, jos sinulle on ollut siitä hyötyä? Kun on paljon asioita, mitä pitää hoitaa, kuten kerroit, että sinulla on koulussa, niin se ei ehkä ole paras ajankohta lopettaa lääkitystä. Lopetitko lääkkeen vähitellen lääkärin kehotuksesta, vai ihan itse ja äkkiä?
Itse tein niin 2007 kesällä. Kun viimeinen kolmen kuukauden annos oli syöty vuoden reseptistä, lopetin kuin seinään. En tilannut uutta lääkärinaikaa uusiakseni reseptiä. Se oli virhe. Ensimmäiset kolmisen viikkoa-kuukausi meni ihan hyvin, sitten synkkeni täysin. Koko heinäkuu oli ihan helvetillinen! Olin aivan hermoraunio, en kestänyt pienintäkään vastoinkäymistä, olin niin ärtynyt ja yliherkkä, että läheiset vaan kummastelivat, ja ehkä vähän säikähtivätkin. Itkin ja raivoilin. Tuntui, että kaikki oli ihan hirveää. Kesäloma loppui, ja olin suunnattoman ahdistunut töihinpaluusta. Tajusin jo siinä vaiheessa, että lääke on saatava takaisin pian. Olo oli todella huono. Työterv.lääkäri määräsi puhelinreseptin apteekkiin, ja sairaslomaa. Ja siitä kahden-kolmen viikon päästä alkoi taas helpottaa...
Mutta harmitti, että menin tekemään niin. Ihmissuhteet kärsivät sen kesän aikana.
Lääkäri painotti, että masennuslääkettä ei saa mennä lopettamaan kuin seinään. Se pitää lopettaa lääkärin valvonnassa pikkuhiljaa, esim. puolittamalla annosta ensin.
Syön samaa lääkettä vieläkin, olen syönyt 2,5 vuotta, enkä tiedä, uskallanko koskaan lopettaa. En ole vieläkään valmis ajattelemaan sitä. On niin paljon asioita, joista pitää selviytyä, työ ensimmäisenä.
Päinvastoin, minusta on viimeaikoina alkanut tuntua, että lääkkeen vahvuutta pitäisi jopa nostaa. Olen alkanut taas voida tosi huonosti (vaikka minulla on lääke). Olen tavallista ärtyneempi, ahdistus tulee ja menee ja lamaannuttaa sydäntä tykyttäen, olen ihan sairaan väsynyt ja tarkkailen taas kipujani ja särkyjäni, enkä jaksa tehdä kotona yhtään mitään. Tein huvikseni netissä masennustestin, ja sain pisteitä 30, mikä tarkoittaisi vakavaa masennusta...
Mutta ajatus siitä, että pitäisi jäädä kotiin sairaslomalle, on niin ahdistava, että en missääntapauksessa jätä lääkettä pois. Sen avulla voin jollain tavalla suoriutua pakollisista. Ilman sitä olisi pakko/kaikkien kannalta parempikin, että olisin vain kotona, missä ahdistuisin entisestään.
Kyllä sinun kannattaa keskustella lääkärisi kanssa tuosta tilanteesta. Jos sinulla on haastavat opiskelut ym, niin parempi porskuttaa ne läpi lääkkeen kanssa kuin ilman, ettei mene kaikki vielä vaikeammaksi, ja pääset eroon tuosta itsetuhoisuudestasi.- Malice
lääkityksen aikana olo vaihteli aika paljon. Annosta hilattiin ees taas monet kerrat. Ahdistus ja masennus nousi välillä pintaan lääkkeestä huolimatta. Ilman lääkettä olot reistaa kyllä paljon hurjemmin. Tiputin lääkkeen pois tosi hitaasti, siinä meni useampi kuukausi. Sinä aikana oli vain yksi lääkärikäynti eikä lääkäri ollut erityisemmin myötä eikä vastaan. Tuntui että vielä 10mg annoskin vaikutti, mutta sen kun jätin pois niin helvetti aukesi. Mutta tulipahan kokeiltua :/
- acdvd
Kiitos vastauksestasi.Meitähän on monta tälläisiä kiukkuisiaihmisiä ja kyselemme apua toisiltamme. Hakkasin kerran tossa kadulla yhden kaverin kun se tuli suojatillä mun auton eteen keskellä päivää.En ole ihan kunnossa mielestäni,mutta toivon sinulle kaikkea hyvää.Ei se raivon näyttäminen ole huono juttu olet ja silloin ainakin elät sen hetken täysillä.Jostain se pitää nauttia,... vitsi.
- haluaisin
vaan tappaa itseni.
- ..........
Mitä jos menisit puhumaan opinto-ohjaajalle tai jollekin opettajalle tilanteestasi? Tai menisit terkkarin kautta lääkärille, joka voisi kirjoittaa luvan olla käymättä ihan jokaisella tunnilla?
Silloin kun väsyttää, on saatava levätä! Muuten väsyy entistä enemmän kunnes on aivan finito.
Vuosi sitten masennuksen ollessa pahimmillaan syyllistin itseäni siitä, etten pystynyt suoriutumaan yhtä nopeasti ja reippaasti opinnoissa kuin muut. Tuo on todella tuttu tunne, että väsyttää, mutta ei voi levätä, kun on kiire, minkä seurauksena ei sitten kunnolla saa tehtäviäkään tehtyä ja väsyy vaan enemmän. Mutta itselle täytyy antaa lupa olla joskus väsynyt. Yllättävän hyvin ne opettajatkin sitten suostuivat siirtämään deadlineja myöhemmäksi ja sain joitakin juttuja suorittaa kesälläkin. Siinä ei ole mitään hävettävää. Masennus ei ole merkki laiskuudesta. Nyt kun en yritäkään olla tehosuorittaja, opinnotkin menevät paremmin.
Ja ehkä sun ei ollut aika lopettaa sitalopraamia vielä. Aloita uudelleen ja syö niin kauan, kunnes olet varmasti päässyt masiksesta. Sitähän sanotaan, että masennusoireiden loputtua pitäisi vielä puoli vuotta syödä lääkkeitä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 17213125
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1545468Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p454860Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1493699Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska392808Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1231989Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?1141734Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3671655Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1101552Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1361481