opiskelijoista

mietin vaan

minkälaista kohtelua opiskelijat saa teidän työyksiköissänne? onko onko ohjaus vain pakon sanelemaa vai ollaanko oikeasti motivoituneita ohjaukseen?? tietysti opiskelijoitakin on eri tasoisia mutta noin yleisellä tasolla??? Otetaanko heti herne nenään jos opiskelijalla jotain "omiakin" mielipiteitä??

t sh

4

597

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nykyään

Meillä on motivoituneet ja tietojaan päivittävät työpaikkaohjaajat. He yrittävät kovasti ohjata ja opettaa opiskelijoita, jotta heistä saataisiin mahdollisesti tulevaisuudessa uusiaa työkavereita. Nyt ongelmaksi on selvästi muodostunut se,että nuorisoasteen lähihoitajaopiskelijat eivät itse ole kiinnostuneita työssäoppimisjaksostaan. Heitä saa vetää perässään ja etsiä mukaan hoitotoimenpiteisiin. Heidän sitä vastoin tulisi pysytellä ohjaajan perässä ja kysellä voiko tulla mukaan muulloinkin kun jotain tapahtuu. He eivät vastaa kelloihin ja omatoimisuus puuttuu vielä näyttöpäivinäkin. Tarkoitus on vain päästä juuri rimaa hipoen läpi jaksosta, näin itse sanovat. Joku toinen suuntautuminen ehkä kiinnostaa enemmän.
      Työpaikkaohjaajille turhanpäiväinen ohjaus oman työn ohella on suunnattoman raskasta, varsinkin kun yksien opiskelijoiden jälkeen tulevat seuraavat ja seuraavat...

Korostan kuitenkin, että aikuisopiskelijoista ei voi puhua samana päivänäkään. Heitä on ilo ohjata, sen verran motivoituneita elämää nähneinä ovat.

• nuorisoasteen aikuisopiske...

No mä kyllä olin aikuisena nuorisoasteen opinnoissa koska halusin käydä kouluni "normaalina" päiväkouluna ja meitä oli aikuisia (siis yli 30v.) vaikka kuinka monta luokassa. Ja saatiin kyllä aina positiivista palautetta aktiivisuudesta ja oma-aloitteisuudesta eli ei voi kyllä ihan suoraan sanoa että kaikki nuorisoasteen opiskelijat on perässävedettäviä...
        Mut ymmärrän kyllä pointtisi kun opiskelija on suoraan peruskoulusta tullut lähäriksi opiskelemaan niin poikkeuksia lukuunottamatta se meininki on vielä aika lapsellista niinkun ikään odottaa sopii.

• hoitsu..
        nuorisoasteen aikuisopiske... kirjoitti:

No mä kyllä olin aikuisena nuorisoasteen opinnoissa koska halusin käydä kouluni "normaalina" päiväkouluna ja meitä oli aikuisia (siis yli 30v.) vaikka kuinka monta luokassa. Ja saatiin kyllä aina positiivista palautetta aktiivisuudesta ja oma-aloitteisuudesta eli ei voi kyllä ihan suoraan sanoa että kaikki nuorisoasteen opiskelijat on perässävedettäviä...
        Mut ymmärrän kyllä pointtisi kun opiskelija on suoraan peruskoulusta tullut lähäriksi opiskelemaan niin poikkeuksia lukuunottamatta se meininki on vielä aika lapsellista niinkun ikään odottaa sopii.

Niitä 16v opiskelijoita on kyllä nähty joilla ei ole tippaakaan motivaatiota koko hommaan. (ei tietenkään kaikki!)

Meillä ainakin nimetään ohjaaja/ohjaajat etukäteen opiskelijalle. Kun hän tulee töihin voidaan hänelle osoittaa heti ohjaaja. Eikä niin kun hän tulee niin aletaan valitsemaan ohjaajaa, kaikki kattelee maata tai karkaa paikalta kun sisään astelee semmonen 16v pissistyttö.. :)

Opettajalla on kyllä iso merkitys ohjaamisessa. Eräs opiskelija oli 1/4 poissa työharjoittelusta, kipeenä tai ties missä. Lähti ainakin 10min etuajassa ja aamulla tuli yleensä hieman myöhässä. Huomautin kyllä asiasta mutta opettajalle hän ilmoitti että kun bussi menee.. (ko. bussia menee täällä kaupungissa tod usein) ja opettaja ei sanonut mitään poissaoloista. Itse ainakin olin työharjottelussa aina sen ajan mitä työvuoroihin oltiin kirjoitettu. Eikä meillä ainakaan olisi tullut kuuloonkaan että vois olla 1/4 poissa eikä tarvis korvata mitenkään..

• Nimetön
        nuorisoasteen aikuisopiske... kirjoitti:

Ei tietenkään voi yleistää suuntaan eikä toiseen, mutta noin oman kokemukseni mukaan, ei ole väliä onko nuorisoasteen opiskelija vai aikuis- ikä kyllä monta kertaa näyttelee suurta osaa. Itse olen ohjannut useita, lähestulkoon kaikki alle 20-vuotiaat raskaita ohjattavia olleet joita kiinnostaa kaikki muu enemmän kun itse työ. Sitten taas vanhemmat on ilahduttavan aktiivisia pääsääntöisestikin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5170
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      124
      1653
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      15
      1559
    4. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      50
      1476
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1235
    6. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      1160
    7. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      22
      1050
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1047
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1008
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      60
      837
    Aihe