Kuunneltuani Yle-ykkösen 'Tulta munille' -ohjelmaa, jossa eräs keskustelunaihe oli feminismi, heräsin kysymään itseltäni olenko minä feministi.
Feminismiä voi määritellä monin eri tavoin; yksi yleisimpiä lienee laittaa vastakkain feminismi/sovinismi. Tästä sainkin aasinsillan kysyä teiltä: Oletteko feministijä vai sovinisteja?
Kysyessäni samaa itseltäni huomasin olevan aika vaikeaa erottaa kumpaa olen. Molempia piirteitä löysin omista mielipiteistäni.
Selvittelyn helpottamiseksi keksin muutamia kysymyksiä, joilla asiaa voi valaista (tai sitten ei).
*Oletko sitä mieltä, että hiusten leikkauksesta pitää sekä miehiä että naisia laskuttaa saman verran?
*Vaaditko naisena, että mies avaa sinulle oven, josta olette samaan aikaan menossa? Mies, oletko sitä mieltä, että sinun on avattava ovi naiselle?
*Jos olet ravintolassa jonkun vastakkaista sukupuolta olevan kanssa (joka ei ole aviopuolisosi) oletko sitä mieltä, että mies maksaa? Nainen, voisitko sinä maksaa vuorollasi?
*Onko nainen se, joka hoitaa kodin työt sillä aikaa, kun mies lepää raskaan työpäivänsä jälkeen?
*Samasta työstä sama palkka sekä naiselle että miehelle, vai?
*Onko sovinismi/feminismi jotenkin sidoksissa politiikkaan?
Lopuksi toteamuksen 'Teet mitä teet, joka tapauksessa 30 % ei tykkää' itse tehty muunnos aikaisempien aloitusteni perusteella: kirjoitat mitä kirjoitat keskustelupalstalle, joka tapauksessa 70 % teilaa aloituksesi turhana'.
Telaketjufeministikö?
5
286
Vastaukset
- ?nisti
- Olen. Aivokurkiaisen paksuus ei saa vaikuttaa hintaan.
- Kohteliaisuuden vuoksi avaan - jopa itseäni nuoremmalle miehelle.
- Ainakin tarjoudun maksamaan, olipa kumppani kumpaa sukupuolta tahansa.
- Yhdessä hoidetaan työt. Tosin mies hoitaa yleensä raskaammat ja teknisemmät työt.
- Aivan ehdottomasti, jos työt tehdään yhtä hyvin.
- Ovat sukua stalinismille ja yltiövihreydelle. - Piilofeministi
Nimimerkki on tyttäremme keksimä.
1. Samanlaiset karvat, sa lopputulos, sama hinta!
Muotoilusta maksettakoon!
2. Miehenä avaan aina.
3. Miehenä maksa.
4. Naisen poistuessa tai saapuessa pöytään, nousen ylös, ainakin puolikumaraan.
5. Viereeni istuutuvalle naiselle autan aina istuimen alle.
6. Kotityöt osaamisen, ajankäytön ja kykyjn mukaan.
7. Kannan aina yhteisen kauppakassimme. Myös matkan varrelle osuvan tutun aisen.
8. Vanhasta muistista en nouse rappuja naisen jäljessä.
9. Autan naiselle palttoon päälle ja pois päältä.
Hoidan naulakkotoimet.
10. Eikös samapalkkaisuus ole jo aikaa sitten toteutunut? Ansiotasot vaihtelevat alakohtaisesti.
11. Ei mielestäni ole politiikkasidonnaista mutta viherpiiperöihin näyttää hakeutuneen enemmän feministejä.
Voisihan tätä kalkkiksen luetteloa jatkkaakin.- Piilofeministi
Olen sitä mieltä että perheen hyvinvointi ja talous ovat miehen vastuulla!
- 1943
mikä olen. Minusta on kiva, jos seurassani oleva mies avaa oven, ottaa takin jne. Leskeyteni aikana olemme miesystävieni kanssa jakaneet kustannukset suhtkoht tasan. Ystäväni maksaa, jos olemme ulkona syömässä. Hän ostaa myös raaka-aineet ja minä laitan ruoan, jos olemme hänen luonaan. Ja minä vastaavasti, jos hän on luonani.Koska meillä on omat kodit, kumpikin huolehtii omansa siivouksesta. Toinen auttaa, jos sattuu olemaan paikalla. Samasta työstä pitäisi saada sama palkka.
- Fridanna
Ajattelen melko samoin kuin 1943. Miehen kohtelias käytös tuntuu hyvältä ja tunnen itseni naisellisemmaksi. Mies voi maksaa ruoan, mutta seuraavalla kerralla on minun vuoroni.
Katselin ohjelmaa Projektina Keho, jossa Raili Hulkkonen oli viimeksi meikkiasiantuntijana. Hänen tukkansa leikkaamiseen ei varmaan mene paljon aikaa, joten hänen ei ainakaan pitäisi maksaa yhtään enenmpää kuin miesten lyhyen tukan leikkaamisesta. Maksu pitäisi olla työn vaativuuden mukainen.
Palkat eivät ole vielä saman tasoisia. Samasta työstä kenties maksetaan sama palkka, yhtä vaativasta työstä ei. Jotkut alat arvotetaan vaativimmiksi kuin toiset ja yleensä ne vaativimmat ovat miesvaltaisia aloja. Mutta myös talous ja rahan käsittely ovat perinteisesti katsottu vaativiksi.
Kovat arvot näkyvät palkoissakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874078Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242901No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341321
- 10899
- 131875
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756- 11750