10 hyvää syytä harrastaa seksiä
5.2.2009 16:56
Seksin harrastamisella on mielihyvän saamisen lisäksi myös terveyttä edistäviä vaikutuksia.
Seksin harrastaminen on hyödyksi keholle monella, yllättävälläkin tavalla, kertoo seksiterapeutti Joy Davidson WebMD-terveyssivustolla.
Davidsonin ja muiden asiantujoiden mukaan rakastelu edistää terveyttä seuraavin tavoin:
1. Rakastelu lievittää stressiä
Biological Psychology -lehden mukaan verenpaine laskee seksin aikana ja stressioireet vähenevät.
2. Seksi vahvistaa immuniteettisuojaa
Tyydyttävä seksielämä vaikuttaa positiivisesti myös yleiseen hyvinvointiin. Wilkes University:ssä tutkittiin 112 opiskelijaa, jotka raportoivat kuinka usein he harrastivat seksiä. Tutkimuksessa ilmeni, että säännöllisesti ja vähintään kaksi kertaa viikossa seksiä harrastaneilla oli elimistössään enemmän immunoglobuliini A -nimistä vasta-ainetta kuin harvemmin ja epässäännöllisemmin seksiä harrastaneilla opiskelijoilla. Kyseinen vasta-aine suojaa elimistöä esimerkiksi flunssalta ja muilta tulehduksilta.
3. Rakastelu polttaa kaloreita
Puolen tunnin rakastelu polttaa vähintään noin 85 kaloria. WebMD-sivuston laskelmien mukaan painoaan voi pudottaa noin 3 700 kalorilla, jos puolen tunnin sessioita harrastaa 42 kertaa.
4. Seksin harrastaminen voi vähentää verenkierron häiriöitä
Journal of Epidemiology and Community Health -lehdessä julkaistussa tutkimuksessa kerrotaan, että kahdesti tai useammin viikossa seksiä harrastaneiden riski saada sydänkohtaus oli pienempi kuin niillä, jotka harrastivat sitä kerran kuukaudessa tai harvemmin.
5. Seksi kohottaa itsetuntoa
Teksasin yliopiston seksikäyttäytymistä koskevan tutkimuksen mukaan 237:n tutkimuksen osallistuneen henkilön mielestä itsetunnon kohotus on yksi tärkeimpiä syitä harrastaa seksiä.
- Jos seksi on rakastavaa, hyvää, tyydyttävää ja vastavuoroista, se kasvattaa itsetuntoa, seksiterapeutti Gina Ogden sanoo.
6. Rakastelu lähentää
Seksi ja orgasmi lisäävät niin sanotun "rakkaushormonin" eli oksitosiinin määrää elimistössä. Mitä lähempänä kumppanit toisiaan ovat, sitä suurempi oksitosiinin määrä on. Hormoni saa aikaan myös tarvetta ja halua hoivaamiseen ja sitoutumiseen.
7. Rakastelu helpottaa kipuja
Oksitosiinihormonin virratessa elimistöön endorfiinitaso nousee. Endorfiinit ovat elimistön tuottamia hormoneja, jotka vähentävät kivuntunnetta. Esimerkiksi päänsärky tai PMS -oireet voivat helpottua seksin jälkeen.
8. Seksi voi vähentää eturauhassyövän riskiä
Australialaisen, British Journal of Urology International -lehdessä julkaistun tutkimuksen mukaan usein toistuvat siemensyöksyt erityisesti nuorilla miehillä voivat vähentää riskia saada eturauhassyöpä. Tutkimuksen mukaan viidellä tai useammalla siemensyöksyllä viikossa oli vaikutusta riskiin sairastua eturauhassyöpään.
9. Rakastelu vahvistaa lantionpohjan lihaksia
Lantionpohjan lihasten vahvistaminen seksin aikana lisää rakastelun nautintoa molemmille osapuolille. Lantionpohjan lihasten harjoittaminen auttaa myös mahdollisiin virtsankarkailun ongelmiin.
10. Rakastelu parantaa unta
Orgasmin aikana erittyvä oksitosiini parantaa unta, WebMD-lehti kertoo. Ja hyvät yöunet vaikuttavat luonnollisesti myös elämän muihin osa-alueisiin ja yleiseen hyvinvointiin.
IL
10 hyvää syytä ... Iltalehdestä
9
431
Vastaukset
- Ilolias Rohmantti
tieteellinen selittely on pilannut monen hyvän asian ;)
No jos nyt rankataan niin tällaisia tuloksia tuli jenkki tutkimuksissa hiljattain
Naisten top 10 syyt
Henkilö viehätti minua
Halusin kokea fyysisen nautinnon
Seksi tuntuu hyvältä
Halusin näyttää kiintymykseni
Halusin osoittaa rakkauteni
Olin kiihottunut ja halusin laukaista olotilani
Olin himokas
Seksi on hauskaa
Tajusin olevani rakastunut
Se oli hetken kuumaa huumaa
Miesten top 10 syyt
Henkilö viehätti minua
Seksi tuntuu hyvältä
Halusin kokea fyysisen nautinnon
Seksi on hauskaa
Halusin näyttää kiintymykseni
Olin kiihottunut ja halusin laukaista olotilani
Olin himokas
Halusin osoittaa rakkauteni
Halusin saada orgasmin
Halusin miellyttää partneriani
äkkinäisesti vois sanoa, että alkulaukaisu tulee ulkoisesta silmän ärsykkestä ja nautinnonhalusta ;)
naisille toi rakkaus on ehkä pikkasen isompi asia seksiä kuin miehille, kun miehillä toi ty ty ty tyy dy dy dyy.... tyydytys tulee ensin ;)
haastattelu tutkimukset on tutkimuksia, tärkeämpää on, että jokainen löytää itsestään pienen "kolumbuksen" ja tutustuu syihin ja seurauksiin ihan ite ;) - Etelän poika
Uskon pitkälti tuohon tutkimustulokseen. Olen havainnut itse useat noista vaikutuksista ja nykyään sinkkuna seksin ollessa olennaisesti köyhempää vaikutuksen puutteet. Seksin miellän erittäin vahvasti terveyteen liittyvänä asiana!
- sitähän minäkin
Minä kun jo luulin olevani jotenkin sekopäähurjastelija mut en olekaan, kiitos siitä Joy Davidsonille...ja muijalle..
normaali sonni - gg-10
Äkkinäisesti voisi sanoa, että tämä on faktaa. Ihan yhtälailla kuin se, että kaalin syöminen on terveellistä.
- ei vähene
päinvastoin...
- Oltsu.L
Kymmenen "käskyä" oikeestaan noi pitäs oppii ulkoo, et sit voi kertoo naisellekauniille etse on nyt sit sexinpaikka ku on 10hyvää... tai oisko se helpompaa sanoo vaan, et mua haluttaa... tai kaitsen huomaa ilman sanomattakin :))
- Jermuxi tms.
tuli toi lista kourassa mun luokse ja alkoi siinä kiehnäämään ja kutittelemaan leuan alta. Otin siitä niska-pers-otteen ja laukaisin sen lepikkoon. Sinne jäi nyyhkimään, etten ymmärrä näitä terveysvaikutuksia nyt ollenkaan...Kaikkea sitä.
- gg-10
Et sä nyt ihan kivasti toiminut. Surku sitä Olka-parkaa. Hyvää se vaan...
- Jermuxi tms.
gg-10 kirjoitti:
Et sä nyt ihan kivasti toiminut. Surku sitä Olka-parkaa. Hyvää se vaan...
Itsekkäästi yritti vain hyötyä karusta eriomaisuudestani. Kjäh!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1383819Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3362954Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt81855Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa51588Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41069- 71914
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38854- 44764
- 65731
Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat22708