ikä-äidit

nukkumisesta pitävä

Mielestäni yli 35 vuotias alkaa olla siinä rajalla, jaksaako hoitaa lastaan.
Yllättävänä asiana äitiydessä on se, että nukkuminen jää hyvin vähiin, jos ei ole lastenhoitajaa.
Olen nähnyt mielisairaalassa yli 40 vuotiaan äidin, joka olis siellä vain nukkumassa.
Nukahti kesken junppatunnin ja kuorsasi siinä, kun muut jumppasivat.
Että tiedoksi vaan.
Totuus on tarua ihmeellisempää.

14

672

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei mustavalkoista

Kyllä se koliikkivauva väsyttää kenet vain. Itse sain esikoiseni 25 vuotiaana kun vanhin siskoni sai kuopuksensa 40 vuotiaana. Kyllä sisko jaksoi paljon paremmin vaikka oli vielä iso katras vanhempia lapsia =) sen vauva nukkui heti pitkiä yöunia, kun omani vain tunti kerrallaan.. en usko että jaksaisin yhtään huonommin koliikkivauvan kanssa, olin 25 tai 40.

• sanoisi noin

Itse sain kuopukseni 36-vuotiaana, ennestään oli 4- ja 2-vuotiaat. Hoidin kaikki lapset itse, en tarvinnut apua keneltäkään. Vieläkin minussa on virtaa, vaikka kuopus on jo 25-vuotias.
      Tietysti jos ihminen on sairas, niin se on eri asia, oli nuori tai vanha.

• ...........

Ehkä mielisairaalaan potilaat ovat vähän eri kuin kaikki muut 40v äidit. Ehkä lääkitys vaikuttanut nukkumiseen. Mielestäni tosi asiaton kirjoitus. Ja parempi sen äidin on ne lääkkeensä ottaa jos siitä on hänelle hyötyä.

• kun ei saanut nukkua

Muuten ei ollut hoidon tarpeessa, mutta ikä teki tepposet, ja kun sattui vielä olemaan vauva valvovaa laatua.
        Ei hän missään lääkityksessä ollut, siis ei aikaisemmin
        ollut mitään.
        Muutos on niin kovin suuri, ja oli ennestäänkin väsynyt, oli 3 vuotias ennestään.
        Siis suomeksi, ei ollut hullu, vaan ihan normaali äiti.
        Niitä tuodaan sinne lepäämään ihmisiä, joskus äitejäkin.
        Ei se sitä tarkoita, että on siis mielisairas.
        Etpä taida tietää kans asioista mitään.
        Ennenvanhaan kaikki sinne viedyt olivat hulluja.
        Nyt usea käy siel levolla, kun muuten ei levätä saa.

• ehkäpä..

sillä nelikymppisellä äidillä oli myös uniapnea muiden mielenterveysongelmien lisäksi.

Itse olin 32v. kun sain lapseni, eikä mitään väsymystä lapsen hoitoon ilmaantunut. Eipäs tullut mieleenkään lähteä hurvittelemaan ja viedä lasta mammalaan jatkuvasti hoitoon niinkuin kymmenen vuotta nuoremmat äidit useimmiten tekivät. (oli tullut tarpeeksi käytyä raflassa ja juhlittua jo)

Nyt sitten on taas aika vaihtaa vapaalle ja aloittaa "lentämiset", kun lapsesta on kasvanut aikuinen ja lehahtanut pesästä.

• minäpä

Tein lapseni 17 ja 21 vuotiaana.

Niin tehtiin ennen, silloin myös jaksettiin
        käydä töissä.
        Mutta jos olisin 40 vuotiaana tullut äidiksi, olisin
        kyllä kokenut olevani liian vanha.
        Vanhemmiten tulee sairauksiakin, en uskaltaisi
        ryhtyä, uhkarohkeaa touhua.

• tuomitsemassa
        minäpä kirjoitti:

Tein lapseni 17 ja 21 vuotiaana.

Niin tehtiin ennen, silloin myös jaksettiin
        käydä töissä.
        Mutta jos olisin 40 vuotiaana tullut äidiksi, olisin
        kyllä kokenut olevani liian vanha.
        Vanhemmiten tulee sairauksiakin, en uskaltaisi
        ryhtyä, uhkarohkeaa touhua.

Toi alkaa jo olla loukkaavaa. Eivät kaikki voi tehdä lapsia noin nuorena. Minä en ollut edes seksiä harrastanut tuon ikäisenä eikä ensimmäistä poikakaveria ollut kuin vasta 23-vuotiaana. Kun lopulta aviomiehen löysin, en enää ollut noin nuori, mutta ei se tee minusta huonompaa äitiä tai naista kuin sinusta. Sitä paitsi muutenkin seksi ja lasten saaminen 17-vuotiaana on mielestäni aika aikaista touhua, mutta en nyt ala siitä sinua tuomitsemaan kuten sinä tuomitset vanhempia synnyttäjiä. Sinä teit sellaisen ratkaisun, minä sain ja saan lapseni vanhempana. Sinulla ei ole mitään oikeutta lähteä tuomitsemaan naisia, jotka eivät ole vakituista miestä tai ylipäätään mitään miestä löytäneet vielä tuossa iässä. Itse olen sitä paitsi paljon terveempi nyt lähes 40-vuotiaana kuin tuossa 20-vuoden kieppeissä, jolloin vaikea infektiosairaus ja siihen liittyvä lääkitys oli heikentänyt elimistöni immunologisen hyvinvoinnin. Luuletko, että kaikki valitsevat, mitä heille tapahtuu elämän aikana, että kaikki voivat vain valita lasten teon nuorina. Elämä on siihen liian monimuotoista ja oikukasta.

• kyllä..
        tuomitsemassa kirjoitti:

Toi alkaa jo olla loukkaavaa. Eivät kaikki voi tehdä lapsia noin nuorena. Minä en ollut edes seksiä harrastanut tuon ikäisenä eikä ensimmäistä poikakaveria ollut kuin vasta 23-vuotiaana. Kun lopulta aviomiehen löysin, en enää ollut noin nuori, mutta ei se tee minusta huonompaa äitiä tai naista kuin sinusta. Sitä paitsi muutenkin seksi ja lasten saaminen 17-vuotiaana on mielestäni aika aikaista touhua, mutta en nyt ala siitä sinua tuomitsemaan kuten sinä tuomitset vanhempia synnyttäjiä. Sinä teit sellaisen ratkaisun, minä sain ja saan lapseni vanhempana. Sinulla ei ole mitään oikeutta lähteä tuomitsemaan naisia, jotka eivät ole vakituista miestä tai ylipäätään mitään miestä löytäneet vielä tuossa iässä. Itse olen sitä paitsi paljon terveempi nyt lähes 40-vuotiaana kuin tuossa 20-vuoden kieppeissä, jolloin vaikea infektiosairaus ja siihen liittyvä lääkitys oli heikentänyt elimistöni immunologisen hyvinvoinnin. Luuletko, että kaikki valitsevat, mitä heille tapahtuu elämän aikana, että kaikki voivat vain valita lasten teon nuorina. Elämä on siihen liian monimuotoista ja oikukasta.

17vuotias on aivan kakara vielä. Hyvä kun itsestään pystyi huolehtimaan. Itse en olisi voinut ajatellakkaan hankkiutua äidiksi silloin, enkä siitä eteenpäinkään ainakaan kymmeneen vuoteen. Sitten kehutaan kirjoittamalla, että tein lapseni 17vuotiaana, kun ennen vanhaan tehtiin niin. Taisi vahinko olla siihen aikaan..

• mulla..
        kyllä.. kirjoitti:

17vuotias on aivan kakara vielä. Hyvä kun itsestään pystyi huolehtimaan. Itse en olisi voinut ajatellakkaan hankkiutua äidiksi silloin, enkä siitä eteenpäinkään ainakaan kymmeneen vuoteen. Sitten kehutaan kirjoittamalla, että tein lapseni 17vuotiaana, kun ennen vanhaan tehtiin niin. Taisi vahinko olla siihen aikaan..

alkoi menkatkin vasta 16ja puoli vuotiaana ja seksin aloitin 20veenä, että pitäiskö sitä heti paksuksi hankkiutua, kun ei vielä kunnolla hormoonitkaan ole alkaneet pelata. Jos olisin ekan kanssa hankkinut lapsen, niin olisin kuuden vuoden päästä ollut yksinhuoltaja, että repikää siitä..

• tästä!
        tuomitsemassa kirjoitti:

Hetken jo ajattelin, että palsta on täynnä kapeakatseisia subjektiivisesti maailmaa tuomitsevia tenavia, mutta puhuu täällä näköjään järjen äänikin.
        Yksisilmäinen tuomitseminen ketjussa loukkasi.

nimi. rouva 38 v, odotan esikoistani rv 20.
        Raskaus ei ole ensimmäinen, joten valinta myöhäistä iästä tulla äidiksi ei ole omani vaan luonnon...

• ohjaa

Jos 40-vuotias kykenee tekemään terveen lapsen, kyllä hän on yleensä kykenevä lapsen hoitamaankin. Ei luonto tee yleensä virheitä.

Että se siitä sitten taas :)

• ---

Tuo nyt oli typerintä tekstiä...Mikä pikkulapsi sinä itse olet? Jos oikeasti olet pikkulapsi niin sinulla ei voi olla kokemusta yli 35 vuotiaana olemisesta. Jos oikeasti olet itse yli 35 niin sinulla on edelleen vain omat subjektiiviset kokemuksesi.

• kyllä

Kyllä tuossa väitteessä on perääkin. 30-40-vuotiailla pienten vauvojen äideillä on paljon suurempi riski sairastua pitkään ja vaikeaan unettomuuden kierteeseen valvottavan vauvan kanssa, kuin nuoremmilla äideillä. Ikä tekee tehtävänsä kyllä valitettavasti. Kovin on kuitenkin yksilöllistä ja vauvakohtaista. Kaikkien ei ainakaan kannata ryhtyä vauvantahtiseen imetykseen, jos vauva on tiheä imijä, vaan suosiolla siirtyä pulloruokintaan ennen kuin pää hajoaa!

• ja niin..

nuoret äidit nykyään valitettavasti tekevätkin, että siirrytään melkein välittömästi pulloruokintaan, että tulee itelle vapautta enemmän. Sanotaan vaan, ettei rinnoista tullut maitoa tarpeeksi, mutta todellisuudessa syy on monasti aivan toinen..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      88
      5516
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4732
    3. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      111
      3047
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      89
      2958
    5. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      23
      2584
    6. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      61
      2039
    7. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      25
      1976
    8. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1523
    9. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      114
      1439
    10. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      185
      1328
    Aihe