Millaisia vaatimuksia

tukiperheeksi?

Millaisia vaatimuksia tukiperheeksi ryhtyville on?

Olen toki lukenut mitä ominaisuuksia painotetaan, mutta mitä te jotka toimitte tukiperheenä (esim. että lapset ovat kerran kuussa viikonlopun )näkisitte tärkeinä.

Mitä itse olette kokeneet vahvuutenanne ja mitä taas heikkoutenanne?

12

731

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äiti51

3 sisarusta, jotka käyvät meillä kaksi kertaa kuussa, niin että yhtenä viikonloppuna kaikki kolme ja yhtenä viikonloppuna vanhemmat lapset vuorotellen. Olemme myös sijaisperhe 2 lapselle ja yhdelle nuorelle. Tärkeintä on tietysti, että on tilaa lasten olla. Ei yksiomaa tilaa noin neliöissä mitattuna, vaan tilaa myös sydämessa. Meillä ei järjestetä tukilapsille mitään ihmeellistä viikonloppuisin. Nytkin ovat ulkona tekemässä lumilinnaa ja eilen olivat pulkkamäessä koko isolla porukalla.Joskus olemme käyneet kylpylässä, mutta sitä tehdään harvoin, noin ehkä kerran vuodessa. Kesällä oltiin paljon uimassa ja pelattiin ulkopelejä yhdessä. Ruoka on heille myös hyvin tärkeä asia ja pyrinkin siihen panostamaan kaikkein eniten. Saavat yhdessä miettiä, että mitä syötäisiin ja mitä olisi välipalana. Kun lapset ovat käyneet kauan, niin mitään sopeutumisvaikeuksia ei heillä enää ole. Suhteet heidän vanhempiinsakin ovat hyvät. On helppo yhdessä keskustella lasten asioista ja yhdessä myös miettiä, jos jokin asia mietityttää!

Meille on sanottu, että vaatimuksena tukiperheeksi ryhtyville on, että on omat asiat ja myös keskinäiset suhteet kunnossa. Eli tavallinen normaali perhe!

• maksetaan

lapsi/vrk. Kysyn sen takia, että olen bioäiti ja lapsi käy luonani. Koska kunta saa lapsilisän ja yksinhuoltajakorotukseni sekä isän maksaman elatustuen jonka sossu on sopinut isän kanssavähemmäksi kuin minimielatusmaksu kunnan maksamana vaikkakin isän tulot insinöörin palkka ja yksi huollettava, lapsesta on kuluja minulle. Olen työtön johtuen huostaanoton tuomasta leimasta johtuen ja tuloni ovat niukat. Ylläoleva sen takia, ettei sijaiset hyökkäisi kimppuuni siitä, että aion vaatia lapsesta tulevat kulut korvattavaksi. Olen ajatellut tuota tukiperheelle maksettavaa summaa siksi summaksi. En tietenkään vaadi mitään, jos huosta puretaan aiheettomana ja pääsen itse takaisin työelämään, mutta nyt on näin.

• äiti51
        maksetaan kirjoitti:

lapsi/vrk. Kysyn sen takia, että olen bioäiti ja lapsi käy luonani. Koska kunta saa lapsilisän ja yksinhuoltajakorotukseni sekä isän maksaman elatustuen jonka sossu on sopinut isän kanssavähemmäksi kuin minimielatusmaksu kunnan maksamana vaikkakin isän tulot insinöörin palkka ja yksi huollettava, lapsesta on kuluja minulle. Olen työtön johtuen huostaanoton tuomasta leimasta johtuen ja tuloni ovat niukat. Ylläoleva sen takia, ettei sijaiset hyökkäisi kimppuuni siitä, että aion vaatia lapsesta tulevat kulut korvattavaksi. Olen ajatellut tuota tukiperheelle maksettavaa summaa siksi summaksi. En tietenkään vaadi mitään, jos huosta puretaan aiheettomana ja pääsen itse takaisin työelämään, mutta nyt on näin.

sen kertoa. Palkkio on 22,00 e/lapsi/vrk ja kulukorvaus 18 e./lapsi/vrk. Kun lapset tulee pe. iltana on pe. korvaus puolet eli 11 ja 9 e.

• äiti51
        äiti51 kirjoitti:

sen kertoa. Palkkio on 22,00 e/lapsi/vrk ja kulukorvaus 18 e./lapsi/vrk. Kun lapset tulee pe. iltana on pe. korvaus puolet eli 11 ja 9 e.

Kun on kysymyksessä sijaislapsi korvaus maksetaan kuukaudesta. Joten, jos siitä jakaa päivää kohden on summa ihan eri. Tukilasten kulut muodostuvat vähän erillaisesti, kuin koko aikaisten lasten, joiden vaatteet, harrastukset ym. siis kaikki kulut tulevat sijaiskodin maksettavaksi. Tukilasten vaan ruoka ja yöpymisestä tulevat kustannukset! Jos saan lapsesta 465 e. palkkiota ja 359 e. kulukorvausta ovat palkkiot ja kulut päivää kohden n. 15,50 ja 12,00 e. tosta 12 eurosta maksan siis kaikki lapsen kulut!

• äiti51
        maksetaan kirjoitti:

on sijaisperheestä satunnaisesti pois, niin kuukaudessa kuuluvat maksut maksetaan täysimääräisenä sijaisperheeseen. Jos haluat sinulle korvausta siitä, että omat lapsesi tulevat sinulle vierailulle, niin sinun pitää ottaa yhteyttä lapsen sosiaalityöntekijään ja sopia hänen kanssaan korvauksista. Sijaiskoti ei niitä sinulle maksa. Tämä on ihan lain mukainen juttu! Sijaislasteni vanhemmat/ isovanhemmat eivät ole minulta koskaan 20 v. aikana mitään pyytäneetkään, joten siitä ei ole tarvinnut mitään vääntää!

• @££
        maksetaan kirjoitti:

Asiakasneuvottelussa sovitaan tapaamiset ja kun lapsi on yön yli vanhemmallaan, vanhempi ilmoittaa siitä sos.tt. Sos.tt maksaa vanhemman tilille lapsen toimeentulotukea vastaavan summan. Summa on muutamia euroja /vrk. Lapsen tai vanhemman matkakulut maksetaa kuittia vastaan.

• vastauksista
        äiti51 kirjoitti:

on sijaisperheestä satunnaisesti pois, niin kuukaudessa kuuluvat maksut maksetaan täysimääräisenä sijaisperheeseen. Jos haluat sinulle korvausta siitä, että omat lapsesi tulevat sinulle vierailulle, niin sinun pitää ottaa yhteyttä lapsen sosiaalityöntekijään ja sopia hänen kanssaan korvauksista. Sijaiskoti ei niitä sinulle maksa. Tämä on ihan lain mukainen juttu! Sijaislasteni vanhemmat/ isovanhemmat eivät ole minulta koskaan 20 v. aikana mitään pyytäneetkään, joten siitä ei ole tarvinnut mitään vääntää!

Nyt tiedän millaista summaa pyydän sosiaalitoimelta korvattavaksi. Samanhan se kuluttaa omakin lapsi kuin tukilapsikin. Pyydän myöskin omia rahojani, saahan kunta lapsesta maksettavat yhteiskunnan tuet. Asialla ei ole mitään tekemistä toimeentulonormien kanssa vaikka sitäkin täällä on annettu vastauksena, tai minä en ainakaan sellaista hyväksy vaan selkeä vuorokausimaksu hoidettavasta lapsestani. Aivan kuten perhekodeilla on vuorokausimaksu. Lapseni on sijoitettuna perhekotiin, en sentään vaadi samaa korvausta mitä kunta sinne maksaa. Vaikka on minulla alan koulutustakin sekä vastuuntuntoa ainakin saamaa luokkaa kuin perhekodilla. Enkä myöskään vietä "työaikaani" mesessä, kuten perhekodin työntekijät tekevät, kun ei johtajat ole paikanpäällä itse. Tiedoksenne vaan tuo teille sijaisperheille, tuo perhekotien todellinen hoidon laatu. Lapset pesevät itse pyykkinsä, pesevät vessat, kattavat ja siivoavat pöydät ja syövät perhekodin vaari-ikäisen isähahmon ruokakokeilujen tulokset. Suolaa säästämättä, pitää lasten yökaudet juoda vettä, vesilasi ottaa sängyn viereen eikä tunnu jano hellittävän millään. On huoli että lapseni sairastuu vielä sydän ja verisuonitauteihin tämän sijaisisän tekemisten takia. Sainpa nyt tuonkin pois sydämeltäni.

• Horse66
        äiti51 kirjoitti:

meillä perhekoti maksaa lasten matkat ja ruokarahan?? Suoraan tililleni? Vai onko sijaisperheellä eri käytäntö?

• äiti51
        Horse66 kirjoitti:

meillä perhekoti maksaa lasten matkat ja ruokarahan?? Suoraan tililleni? Vai onko sijaisperheellä eri käytäntö?

asia on niin, että perhekoti saa kunnalta korvauksen lapsesta ( joka kyllä on aika mahtava) joka kattaa kaikki lapsesta tulevat kulut. Tuttavapiirissa on perhekoti, jonka vuorokausihinta on jotain 150 e. Eli kunta ei tämän maksun jälkeen maksa mitään kuluja. Sijaisperhe saa lain mukaan 350 e. kuluja ja jotain 400-500 e palkkioita kuukaudessa. Polkupyörät ja muut isot hankinnat kunta maksaa harkintansa mukaan, siis HARKINNAN MUKAAN. Esim. me saimme lapsille sängyt, joista osan maksoimme itse, samoin keinun, kun oli luultavaa, että omat lapsen lapsemme keinuvat myös siinä( sillä kertaa ei ollut lapsenlapsia edes tulossa :) Jos siis lapsi on omalla äidillä/ isällä niin ruokarahan perhekoti yleensä antaa lapsen mukaan. Tämä on siis vaan sen perhekodin käytäntö, jonka tiedän ja tunnen! Jos lapsi on sijaiskodista pois, niin kunta antaa lapsista ruokarahaa, jos on mahdollista, ettei äiti/isä pysty ruokaa muuten hankkimaan lapselle. Pitäisinkin aika ihmeellisenä, jos lapsen hoidosta maksettaisiin omille vanhemmille hoitopalkkioita, tätä en oikein usko! Onneksi meillä ei ole koskaan ollut lasten meno omille vanhemmille ollut rahasta kiinni, vaan on ollut muut syyt ja liikuttavaa on, että heidän omat isovanhemmat sanovat meille, että kiitos kun saimme taas lapsia pitää luonamme!

Meillä yksi sijaislapsista joutui erityislasten hoitolaitokseen. Olin häntä sinne viemässä ja otin sieltä esitteen mukaan. Siitä on jo vuosia aikaa, mutta katsoin, että siellä laitoksessa lapsi saa sillä rahalla 1,5 vrk. hoidon, kun meillä saa kuukauden. Tämä on se ero!

• äiti51
        Horse66 kirjoitti:

Esim. meidän lasten äiti on 100 km päässä. Matkaa siis tulee yhteensä, jos meiltä hakee ja tuo niin 400 km. Jos km. korvaus on n. 40 snt, niin on matkakorvaus reilut 160 e. Jos saan 350 e kulukorvausta kuussa, niin olisi aika ihmeellistä maksaa siitä verojen jälkeen jäävästä summasta 160 e./kk. matkoihin! Meillä käytäntö on niin, että jos viemme ja haemme lapset, niin kunta maksaa sen meille ja jos äiti kuljettaa, niin hänelle!

• Lisääkin

Ketjun aloittaneelta siis tässä kiitoksia äiti51:lle vastauksista.

Lisääkin olisin kiinnostunut kuulemaan.

• äiti51

Vastaan mielelläni kunhan kysymykset ovat yleisluontoisia, eikä mennä henkilökohtaisuuksiin. Viikonloppu sujui 12 hengen kanssa. Nyt kohta on ihan hipi hiljaista, kun lapset lähtevät kouluun ja isäntä töihin.Nyt vaan pyykkivuoren ja laskujen maksun kimppuun. Lakanapyykkiä taas on, samoin pyyheliinoja! Se, että saa taas olla vaan oman itsensä kanssa tekee hyvää ja jaksaa taas paljon paremmin,kun porukka palaa koulusta ja työstä! Teen myös raportin kunnalle tukiviikonlopusta aina heti maanantaina, kun lapset ovat olleet meillä! Raportti, johon aina laitan myös kuvia menee kuntaan ja myös lasten vanhemmille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4098
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe